Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.
Alueen säännöt
Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.
Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan
4.3.2012 18:00
Keskustelua Derbin sähköistä eli vilkuista, cdi-boksista, valoista ja muusta vastaavasta, sekä niiden ongelmista.
Vuonna 2005 X-Raceen ja Xtremeen tuli kuristukseksi hukkaputken lisäksi rajoitettu CDI, joka rajoittaa kierrokset 9400 kierrokseen minuutissa. Kukaan ei ole vielä tainnut keksiä kuinka sen voi ohittaa ilman sivuvaikutuksia. Eli ainoa vaihtoehto on ostaa rajoittamaton CDI. Samat kuristukset myös 2006- ja 2007-malleissa. Vakiovälityksillä rajoitin ottaa 6. vaihteella vastaan noin 60km/h -nopeudessa.Rajoittamattomia CDI-bokseja saa esimerkiksi
täältä.
Aloitusviestiin saa ehdottaa parannuksia ja lisäyksiä laittamalla yksityisviestiä jollekkin alueen moderaattoreista.
Vanhat viestit luettavissa
täällä.
5.3.2012 21:53
masoeman_ kirjoitti:jos siinä lukee autel niin on se lämmitin. Ihan turha laite sekin kun -20 keleilläkään vetäny kaasari jäähän
Jos yhtään enempää on asiaan perehtynyt, niin tietää, että paljon todennäköisemmin se kaasutin jäätyy +5 - -10'C lämpötiloissa, kuin -20'C, sillä lähempänä nollaa ilmankosteus on huomattavasti suurempi kuin -20'C keleillä. Ja tämä kaasutinta jäätävä keli tosiaan alkaa jo plussan puolella, sillä kaasuttimen kurkussa ilman nopeus kasvaa, ja paine pienenee, jolloin myös ilman lämpötila laskee ja jäätyminen mahdollistuu.
Lisäksi, jos kaasuttimeen on jäänyt kosteutta plussakeleillä, niin eipä nekään jäädy kaasutinta tukkimaan kun kaasuttimessa on lämmitys.
Että ei se nyt aivan turha laite ole, jos tahtoo ajella varmasti myös lähellä nollakelejä.
5.3.2012 23:58
juu totta, empäs tullut ajatelleeksi
noo eipä se siltikään oo koskaan jäähän vetäny
7.3.2012 2:47
semmone vika ilmeni mun -03 derbi sendassa, eli hyyty kesken ajon. sitte arvelin noh menikö männänrengas vai mikä meni mutta ei mennyt mitään pytystä vaan viaksi selvisi ettei anna kipinää, noh hommasin uuden cdi boksin ja silläkää ei antanu kipinää. Sit kokeilin sellasta juttua että poljin kiksii ja samaa aikaa rämppäilin virtalukkoo ni aina ku katkasee virran ni antaa tärskyn... eli siis virtapäällä ei anna koskaan kipinää, mutta valot syttyvät kumminkin. Sitten jos on kerran tai useammin polkassut kun on ollut virtapäällä ja sitte ku kääntää virran pois päältä ni ekalla polkasulla antaa vaan kipinän siis virta pois päältä, ja tosiaan vain kerran mutta valot ei vilahda. eli siis tosiaan virta pois päältä antaa ekalla polkasulla vaan kipinän mutta ei enää seuraavalla ja jos haluu saada kipinän uudestaan ni pitää taas kerran polkasta virrat päällä ennen kun katkaisee virran.
kokeilin ottaa virtalukon liittimen irti eikä anna silläkään tavalla kipinää vaikka normaalisti antaa silleen aina kipinän....
Olisin todella kiitollinen jos tähän ongelmaan sais jotain apuu.... kaikki staattorilta tulevat johdot on tutkittu ja samoin kaikki cdi boksin piuhat, kiitos.
8.3.2012 21:16
Missä mahtaa olla vika kun etuvalo ja mittarin taustavalot palaa ihan himmeenä? Välillä kun antaa kunnolla kierroksii ni vilkahtaa pari kertaa kirkkaasti.
Ja teki jo syksyllä sitä et välillä vilkkus, mut ei koskaan sammunu pitkäks aikaa.
E: Parkki palaa tyhjäkäynnillä kirkkaana, mutta isoil kierroksilla ihan himmeenä (virta akusta).
10.3.2012 15:44
Mikä vois takavalossa olla kun jarruvalo toimii normaalisti mutta ajovalo ei pala kun antaa kierroksia?
10.3.2012 22:34
Siis takavalo ei syty ollenkaan, mutta jarruvalo toimii normaalisti? Ensimmäisenä epäilisin palanutta polttimoa, polttimossa on omat hehkulangat taka- ja ajarruvaloa varten.
10.3.2012 22:39
Siis se takavalo on led takavalo , ei pala siis ollenkaa kun antaa kierroksia mut jarruvalot pelaa normisti eli kaikki ledit syttyy ku painaa jarrua. Ennen siinä oli semmone ongelma että ei palanu tyhjäkäynnillä ollenkaa ja alamäkeen ajettaessa jos ei kaasuttanu nii ei palanu, aattelin jos laittas akulta suoraan virran sille takavalolle jos sit toimis ???
11.3.2012 0:51
Onko noi 06 x-racen vilkkujen johdot jostain kohin liittimillä kii sillai, että sais siististi irti eikä tarvis johtoja katkoa?
11.3.2012 21:47
Takavilkkujen liittimet on siinä akun/kotelon vieressä kulkee rungon kohdalla. Edessä taas ne on siinä mustassa "säkissä".
11.3.2012 22:12
Juu, pitääpä tutkailla joku päivä.
13.3.2012 15:10
Tällänen kysymys alottelijalta, että ostin tossa led-vilkut eteen ja taakse sekä led-takavalon, niin että meneekö suoraan kiinni vakio kilventelineen ja vilkkujen johtoihin vai pitääks iskee jotku vastukset/releet väliin? Kyseessä 08 Xtreme SM
vilkut:
http://www.wandamotor.fi/product_info.p ... ts_id=4837 kilventeline:
http://www.wandamotor.fi/product_info.p ... ts_id=5492Kiitos jo valmiiksi
13.3.2012 23:23
^Vilkkuihin tarvitset vastukset
.
Takavalon ei tarvitse mitään. Liität vain kiinni.
14.3.2012 10:04
Millaiset vastukset ja miten ne pitäs kytkeä?
15.3.2012 16:50
Onko vm06 Derbi X-tremeissä sähkövikoja? Tai ylipäätään minkäänlaisia huomattavia vikoja?