Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Puch-moottoriset Tunturit

11.9.2011 14:07

Otsikon mukaan jatketaan. Aiheeseen liittyviä linkkejä ja muuta yleistä tietoa olisi hyvä päivitellä tähän aloitusviestiin, vinkatkaa topikkiin tai yv:llä jos jotain hyödyllistä dataa löytyy. Tietopankista löytyy artikkeleita eri malleista, vanha topic löytyy täältä.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

11.9.2011 15:20

Jatkoa edellisestä; Kaikki on suhteutettua. Esimerkkinä bensan hinta takavuosina 1.20 hämärästi muistan, nyt se on 1.60 litralta, niin eikös se ole jo silloin kallista? ;) Mites teillä on noi vehkeet kestäny offroad ajossa? Toi Tunturi olis melko ihanne mehtämopo. :D (Metsästykseen, kalastukseen...)

Re: Puch-moottoriset Tunturit

11.9.2011 15:50

Ite vedin joskus metässä vakio pappa tunturilla, meni itse asiassa aika hyvin, vääntöä oli, mutta enemmänki olis saanu olla. En kyllä silti sano että olis mikään hirveen hyvä.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

11.9.2011 15:51

Jos pienesti pipi persie ei haittaa, niin sitte Tunturi menee metsäajossakin, ite tuli joskus muinoin Sportilla paukutettua vaikka ja missä. Superi vois olla melko jees metsämopona, yläkauttaisella putkella varustettuna, ei jää mahasta kiinni.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

11.9.2011 21:19

No kalliita ja kalliita. Miten nyt luokitellaan kallis... Jos nyt joku kohtuu hyvä pytty puchiin maksaa 100€ ja vertaa vaikka johonki enskaan mihin pytty maksaa uutena ainaki 200€...
Kallis tietenkin verrattuna mjuihin puchin pyttyihin. Ei kai niitä nyt enskapyttyihin kannata verrata, kun ei liity mihinkään mitenkään?

Mites teillä on noi vehkeet kestäny offroad ajossa? Toi Tunturi olis melko ihanne mehtämopo. :D (Metsästykseen, kalastukseen...)
Riippuu mikä tunturi. Suopersport, ja tiger menee ainakin hyvin maastossa.

En kyllä silti sano että olis mikään hirveen hyvä.
opappatunturi onkin kakka vähän missä vaan. Kyllähän sillä nyt ajelee,mutta runko on vetelä läjä, ja iskarit kälyset.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

12.9.2011 16:34

Kyllä Tunturi on aika omiaan metsäajelussa, paitsi tietenkin nämä variaattoriversiot.
Suunniteltu Suomen olosuhteisiin, tarkoituksella tehty mopo jolla pääsee melkein mihin tahansa.
Jos tulee sellainen este josta maha ottaa kiinni, niin vaan keulimalla yli ;)

Re: Puch-moottoriset Tunturit

13.9.2011 16:10

Ei mun pappiksen runko ainakaan ole vetelä :roll: Talvella vielä perä tuli hieman "jälessä" kun oli takahaarukan puslat niin olemattomaks kuluneet, että haarukka heilui n. 5cm sivuttais suunnassa.

Sanokaapa perkele miks mun pappis ei vedä kunnolla, sytytystä säädetty vaikka kuinka paljon. Ei ole auttanut, tuntuis bensansaanti ongelmalle, kun toimii pienen seisonnan jälkeen normaalisti, mutta sitten taas pätkii :s Mutta kaasari puhdistettu jo 3kertaa ja kokeiltu myös säätösuuttimella..eikä täytyisi olla hanassakaan tukosta, kun kohopainiketta painamalla saa kaasarin tulvimaan jos haluaa..

Täysin vakio vielä, kun turha tehariakaan laittaa, kun ei kulkisi silläkään kuin ehkä 40km/h, nyt vakiona menee 30km/h mittariin

Re: Puch-moottoriset Tunturit

13.9.2011 17:49

sanokaas, että mitenkä tässä koneisto kestää, jos on vaikka viilattu 50cc tai tehdasviritteinen 50cc pytty + hilut ? Siis lähinnä puolat, katkojan käret ja konkka, niin joutuuko ne koville jo tuossa vaiheessa ? Vakio laakerointi varmaan kestää jopa 75cc pytyt ? Kiva ois tommonen jonai kesäpelinä/kalareissuilla, kun kulkee jo ihan mukavasti 50cc tehdasviri pytyilläkin.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

13.9.2011 19:04

ärgh!! Justiinsa ku oli tuna käynti kunnossa niin eiköhän kipinä kadoksiin. Tulppa uusittu -> ei auta. Kokeiltu sormea tulpan hatussa -> ei tunnu misään. Sormi tulpan hattuun ja toinen sormi runkoon -> ai he''e''i. Eli siis kysynki missä vika?

Re: Puch-moottoriset Tunturit

13.9.2011 21:20

Konkka, puola ja kärjet vaihtoo, nii pitäis pelata.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

14.9.2011 11:23

"Osta uusi kone niin pitäis pelata" Ei näin. Paljon fiksumpi selvittää missä se vika on, puolakin maksaa yli 20e uutena, jota harva haluaa turhan takia vaihdella. Ostaa ensiksi vaikka tuon konkan ja kokeilee onko vika siinä.. (halvin noista osista) Tietenkään jos ei löydy noita osia läheltä, niin turha postimaksujakaan maksaa moneen kertaan.. :roll:

Re: Puch-moottoriset Tunturit

14.9.2011 14:54

Anonyme kirjoitti:Konkka, puola ja kärjet vaihtoo, nii pitäis pelata.


öö ne on uusittu about kuukausi sitten.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

14.9.2011 15:18

Haha, anteeksi vain. Nauroin ihan semisti tuossa.. Nimittäin näin tyhmänä seurasin esimerkkiä, joku olisi kuitenkin sanonut ne. Meinaan varmaan yks 10 kertaa edellisessä topikissa mainittu tuo rimpsu, ja ensimmäistä kertaa siitä aletaan valittamaan. :D

Puola ja konkka rikki? (Muistaakseni rikkinäinen puola särkee konkkia?) Toinen sitten, että ottaa maihin jostain kohdasta. Oliko tossa vehkeessä on/off nappia?

Re: Puch-moottoriset Tunturit

14.9.2011 15:33

Anonyme kirjoitti:
Puola ja konkka rikki? (Muistaakseni rikkinäinen puola särkee konkkia?) Toinen sitten, että ottaa maihin jostain kohdasta. Oliko tossa vehkeessä on/off nappia?


Ainakaan johdot ei pitäisi ottaa maihin kun on ne tarkastettu jo edellisellä kerralla. Ja tuohon olen laittanut virta lukon mutta sieltäkään ei ota yhteen.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

14.9.2011 23:01

"Osta uusi kone niin pitäis pelata" Ei näin. Paljon fiksumpi selvittää missä se vika on, puolakin maksaa yli 20e uutena, jota harva haluaa turhan takia vaihdella.


Miksei kanssa viilaisi kärkiä, eikä vaihtaisi niitä? Sen jälkeen kun viilausvara on loppu, niin hitsaisi siihen sellasen motin rautaa, josta voi taas lähteä viilaamaan. Mäntäähän ei vaihdeta kokonaisena, vaan totta kai männänrenkaat vaihdetaan ensin pariin kertaan, ja kun se sama mäntä on ollut siellä vehkeessä joku 10 vuotta, voidaan alkaa miettimään koko männän vaihtamista, ei ennen. Pyttyähän ei myöskään porata ylikokoon, vaan se ajetaan ylikokoon(Miksi maksaa jollekkin, että se tietoisesti kuluttaa pytyn käyttöikää?). Jarrukenkiäkään ei vaihdeta kokonaisena, vaan kun alkaa hihnat loppumaan, hitsataan levittäjään semmonen mötti rautaa, ja taas toimii jarrut. Kun sitten loppuviimeksi ne hihnat on jo niin kuluneet, että ei enää voi mitenkään saada niitä kiinni rumpuun, vaihdetaan ne. Ei siis koko jarrupaloja, vaan pelkät hihnat. Vanhoja tiivisteitä kierrätetään koneessa monta kertaa, ja kun sitten loppuviimeksi joku alapään tiiviste hajoaa lopullisesti, leikataan uusi maitopurkista. Sama muille tiivisteille. Konkkaahan ei vaihdeta, vaan heitetään vaan se hajonnut sieltä välistä pois.


Lisää voisin keksiä näitä entisajan korjaustapoja. Kuitenkin nykyäänhän homma on niin, ettei yksinkertasesti kannata alkaa miettimään mitään pelkän konkan vaihtoa, tai muutakaan yllämianittua, koska koko osan (tai osat) voi vaihtaa kerralla, eikä se nyky ihmisen kukkarolle ole mikään niin kova menetys. On hyvä että rahaa pitää arvossa, mutta kaimma sillä työlläkin(ja mopon lykkäämisellä kylältä kotiin) joku hinta on?

Ja itse ainakin, jos uuden koneen saisi 30 eurolla (kmitä nyt on konkan, kärkien, ja puolan yhteishinta), ostaisin sen totta kai, enkä alkaisi vanhaa korjaamaan. Kuitenkin nykyään on viisaampaa korjata vanhaa, koska rempatut käytetytkin koneet maksaa hunajaa.


Ja tällä, että vaihtaa kaikki kerralla, välttyy tuskalta tulevaisuudessakin, ja mopo pysyy varmatoimisena, toisin kun niissä osissa pihtailemalla.