Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Honda Monkey 125

3.7.2019 19:42

Monkeyt.netin foorumi ilmeisesti lopullisesti nurin, niin jatketaan täällä kirjallisessa muodossa laitteen tiimoilta.

Omaan perheeseen juuri yksi tälläinen saapui keski-ikäisille "pojille" ja asiakaan yhteen peliin olen jo tälläiseen menny osia asentamaan pyynnöstä :)

10.8 -19 :

Nyt tekniikkapuolelle tehty oma osionsa jonne voi kohdistaa tämän tyyppisen keskustelun :

viewtopic.php?f=13&t=89597
Viimeksi muokannut Jarez päivämäärä 10.8.2019 14:16, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Honda Monkey 125

19.7.2019 11:10

Sama Takegawan putki pitäisi asentaa omaankin Monkeyhin.

Nyt kiinni olevat modaukset:

Takegawan kierroslukumittari: http://www.takegawa.co.jp/products/deta ... egory_id=7

Kuvassa näkyvä kiekkamittarin alla oleva kiinnike ei kuulu oikeaan asennukseen, kunhan huvikseni laitoin kiinni.

Liian löysät (meikäläisen kiloille) takajouset korvattiin seuraavalla:

https://www.wandamotor.fi/ajotech-tanke ... 39547.html

Suosittelen molempia (ainakin isoille pojille) varauksetta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Re: Honda Monkey 125

19.7.2019 20:24

Ajattelin tilata Yuminashi:n ecun ja harjoitella tekemään noita uudelleen "pinnityksiä" jotta sopisivat mankiin.

Kenelläkään kiinnostusta näistä?

http://www.yuminashi.eu/yuminashi-power ... rrencyId=3

Noin 70€ kipale ja jos tilaan enemmä niin noita saa edullisemmin. Edullinen ja hyvä korvaaja Powercommanderin ja kaikkien lisähilppeiden suhteen (Commanderi +300e jne)

Eli tarkoitus olisi tuollainen laittaa tukemaan putkiston vaihdon yhteydessä seoksia jotka jo erittäin laihat vakiona.

Re: Honda Monkey 125

22.7.2019 22:43

Itseä himottais gromiin ostaa tuo ecu :lol: Ilmeisesti sama kuin Kehinin self learning yms, mutta paljon halvempi, muutenkin näyttäis olevan kaikkea kivaa osaa tuolla mitä vois tilailla :P Paljonko tuo manki huiputtaa vakiona?

Edit; Löytääköhän näihin mistään pitempi iskuista kampuraa? +200cc kone houkuttelis 8)

Re: Honda Monkey 125

23.7.2019 19:59

Joo ja ilmeiseti tuo 9500 kierroksen rajoitin poistuisi samalla. Sain jo yhden vastauksen sivustolta

If you would like to order them, then I would like to recommend you to order only 1 and see if you have issues to connect it.
Please take a look to the attached pictures.

On one of the pictures you can see the compare with the MSX ECU and the Z125 ECU.
The Z125 ECU has that wire which is marked in pink on the picture, the MSX don't have this wire.

It could be that everything is fine with not connecting this wire, but this is something that has to be tried out first, we didn't had the chance yet to check this out.


Eli ilmeisesti vain yksi punainen johto mankin johtosarjasta pitäisi ehkä jättää pois tai siirtää, mikä nyt ei sinäänsä ihan mahdottomalta kuullosta ja vakiointi olisi myös mahdollista tulevaisuudessa.

Huiputtaa vakiona 70kg kuskin alla vakioväleillä sen hikisen 100km/h mittariin (rengaspaineet 2.3 ja 2.7bar) ellei jopa muutaman ylikin, mutta tuolta eculta haen pääasiallisesti seoksien (Air Fuel Ratio) pientä parannusta koska pelkkä putken vaihto ei itsestään tuo hirveästi lisäystä vaikka vakio ecun resetoisi, niin se kuitenkin hakee seos-suhteen takaisin vakiota vastaavaksi joka taitaa olla jossain 14 Nurkilla. 13.0 - 12.5 AFR olisi "optimi". Kyselin lisäkysymyksenä että onko tuossa ecussa vakiota korkeampi AFR asetus vai onko Power Commanderi ja Autotune tässätapauksessa välttämätön.. Tosin se tietäisi melkein 300-500€ investointia pelkkään seos suhteen "parantamiseen".. :roll:

Tosin tuo ecu mahdollistaisi kireämmän nokan asennuksen ja sen kaveriksi vielä kireämmät kytkinjouset = Lisäpuhtia.

http://www.yuminashi.eu/sx290-8-2-high- ... onkey-125/

http://www.yuminashi.eu/spl-high-lift-r ... 25-monkey/

http://www.yuminashi.eu/progressive-dou ... pring-set/

Kun noi osat on asennettu, niin lisätarpeeseen sitten nämä :D

http://www.yuminashi.eu/164cc-light-bor ... onkey-125/

http://www.yuminashi.eu/high-flow-fuel- ... c-engines/

http://www.yuminashi.eu/170cc-b-type-in ... -injector/

Loputon työmaa ja palkkapäiviä odotellessa ;)
Viimeksi muokannut Jarez päivämäärä 1.8.2019 23:21, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Honda Monkey 125

24.7.2019 4:22

Mitä itse asiaa aiemmin tutkin, niin tuo näyttäisi olevan sama ecu, kuin Keihinin self learning, joka siis etsii oikean seoksen ja säätää sitä automaattisesti, ja tuon kanssa pitäisi ilmeisesti bigboret ja muut toimia hyvin :nörtti: https://rzracing.nl/keihin-self-learnin ... m-311.html Honda Grom Facebook ryhmässä oli keskustelua juurikin näistä kahesta ecusta, ja sama tuote kuulemma olisivat, yuminashin versiossa ilmeisesti jotain pieniä parannuksia? Tässä itse tuumin että alkaisko sitä gromia virittämään kunnolla, vai sijoittaisko rahoja myös auton virittämiseen, molemmat ratkaisut on kalliita :roll: :lol:

Gromiin verratuna ei kyllä paljoa huiput eroa vakiona tuohon mankiin, itse ajovarusteet päällä n. 65kg ja huiputtaa sen karvan verran yli 100, hyvänä päivänä päästy 115. Nyt itsellä tuo 181 takegawan sylinterisarja mutta se vaatis isompaa suutinta ja muuta osaa että saisi kaiken ilon irti, ehkä 4-venttiilistä kantta voisi harkita :P

Re: Honda Monkey 125

1.8.2019 23:05

Noin kahdeksan tunnin youtube ja interwebs salapoliisityön tulos taisi justiinsa kantaa hedelmää :) Vastaus löytyi Tanskasta.

Eli powercommanderit, yuminashit ym saa nyt jäädä hetkeksi sivuun ja alla oleva kapistus on nyt tilattu 150€ ja ilmaisilla postikuluilla :

https://www.boosterplug.com/shop/booste ... -753p.html

Asennusohjeet :

https://www.boosterplug.com/images/shop ... series.pdf

https://www.boosterplug.com/images/shop ... lation.pdf

Lyhykäisyydessään tämä plugi asennetaan rinnan ilma - lämpötila anturin ja ecun väliin huijaten ecua, että imuilma olis kylmempää kuin se todellisuudessa olisi = seos rikastuu hieman ja tällä tempulla saadaan mieto AFR (ilma-bensa seos) muokattua.

"BPs do exactly what they say they do, nothing more nothing less. They enrich the fuel mix by 6% in the open loop fuel circuit. The closed loop circuit is unaffected. The temperature sensor does nothing more than maintain that 6% through all ambient outside temp ranges. This just makes it consistent in cold or hot weather conditions. Fuel consumption is unaffected because most of the time you are running in closed loop, controlled by the pre determined ECU map. This is at idle, and at steady cruise. The BP only works in Open loop when you are starting out, accelerating and frequently changing throttle positions as in city traffic. Some bikes benefit from it some do not. I have had 2, It worked wonders on my first bike, which is why I bought one for my Triumph, the experience was much different, there was an over rich condition and a decrease in performance. Much depends on which model bike you have and how you ride, but the booster plug on many recent bikes do little but make you run rich in open loop. having a decat, and open intake (snorkel removal) may lean out your bike a little, but as your dyno guy said you were well within safe operating range."

Muutama klippi käytännön kokeilusta youtubesta esimerkiksi katalysaattorin poiston / putkiston muokkauksen jälkeisiin haasteisiiin :

https://www.youtube.com/watch?v=0CdbqoGwQ5U

https://www.youtube.com/watch?v=S87xS1lUYsg

https://www.youtube.com/watch?v=tUyxhIvGmnU

https://www.youtube.com/watch?v=owUsc7ttsnY

https://www.youtube.com/watch?v=UdkSSmpyanA

Ajattelin tuon "uuden" lämpötila anturin reitittää jonnekkin ohjauslaakerin nurkille hifistelymielessä koska vakio putsarikoteloon kuitenkin tulee moottorin huohotus = lämmintä ilmaa :roll: Kokeilen tuota kuitenkin vakioputken kanssa ihan testimielessä minkälainen vaikutus sillä on. Ehkä diagnostiikkapistokkeesta vakio eculle resetti vielä kaiken kukkuraksi :

https://www.youtube.com/watch?v=ecISRHNFEOU

Putkenvaihdon jälkeen teen varmaan toisen resetin vielä tieteen nimissä.

Ajattelin kokeilumielessä tilata Thaimaasta myös osia, olisiko kenelläkään pk seudulla innostusta lähteä postikuluja ja mahdollisia veroja jakamaan?

Oma ostoslista alla :

http://zeedparts.com/monkey-125/brake-a ... a-msx125-2

http://zeedparts.com/monkey-125/honda-m ... ajg00407ta

http://zeedparts.com/monkey-125/honda-m ... ajg00404ta

http://zeedparts.com/monkey-125/honda-m ... side-cover

http://zeedparts.com/monkey-125/honda-m ... exhaust-v1

https://www.youtube.com/watch?v=yogHdlvPEaU

http://zeedparts.com/monkey-125/honda-m ... s-fairings

http://zeedparts.com/monkey-125/honda-m ... protectors

Onko ihmisillä muuten noita välivapaita vielä tonnin huollon jälkeen ilmennyt? Omassa pelissä toiselta kuskilta tulee raportteja että vaihdelaatikko "sekoilee" suhteellisen huolella esim neloselta kolmoselle vaihtaessa. Onko kukaan kokeillut esim Teboilin 15/50 Superbike öljyä moottoriin olisiko tällä helpotusta asiaan?

Laitoin omia ylijääneitä osia myös myyntiin jos jotain kiinnostaa ;)

https://www.tori.fi/uusimaa/Honda_Monke ... 2.htm?ma=1

Re: Honda Monkey 125

5.8.2019 23:49

Citygripit, 7 arvon tulppa ja boosterplugi asennettu.

https://www.bikepics.com/pictures/28156 ... onkey-z50j

https://www.bikepics.com/pictures/28156 ... onkey-z50j

Boosterplugi

https://www.bikepics.com/pictures/28156 ... monkey-z50

Vakio lämpötila anturin sijainti erittäin helppo johdotuksien puolesta. Pahoittelut vielä kääntämättömästä kuvasta, tuo bikepics ei oikein suostu yhteistyöhön..

https://www.bikepics.com/pictures/28156 ... onkey-z50j

https://www.bikepics.com/pictures/28156 ... onkey-z50j

Sijoitin tuon lisä anturin penkin alle

https://www.bikepics.com/pictures/28156 ... onkey-z50j

Vakioputkella, Takegawan suodatinelementillä tämä combo tuntuu persdynossa oikein toimivalta yhdistelmältä. Kiihtyvyys ja keskivääntöalue tuntui parantuneen ja pakoputken "papatus" katosi lähes kokonaan. Nyt tuota tulpan väriä pitää alkaa seuraamaan ja ehkä tehdä vielä ecu resetti kokeilumielessä. Putki seuraavana ostoslistalla myös :D

Michelinin Citygripeille myös vahva suositus, huomattavasti tunnokkaammat ajettavat kuin esimerkiksi Metzlerin ME 7 teen:it. Kitacon iskarit n. 20mm esijäykkyyden nostolla iso plussa. Keulan jousien asennus myös todo listalla.

Re: Honda Monkey 125

6.8.2019 21:30

Mpr:n oval putki tilattu kokeilumielessä :lol:

https://www.moposport.fi/tehoputkisarja ... monkey-mpr

Ihan mielenkiinnosta pakko kokeilla miten toi taivutus sopii vai vaatiiko paljon / vähän lisätöitä. Raportoin tänne kuvien kera miten homma lähtee loppuviikosta etenemään.

Ei sopinut Mpr:n alkukäyrän kulma sitten ollenkaan kytkinkopan kanssa, eli kyseinen ränni lähti myyntiin :)

Nyt tekniikkapuolelle tehty oma osionsa jonne voi kohdistaa tämän tyyppisen keskustelun :

viewtopic.php?f=13&t=89597&p=4361599#p4361599

Re: Honda Monkey 125

2.5.2020 10:13

Morjens manki harrastajat! Tiedoksi kaikille etta facebookiin on perustetty Honda z125ma projektit-ryhmä jossa voidaan keskustella teknisistä jutuista.

-Joni