Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Husqvarna WRE 125 & SM 125

26.4.2015 14:51

Vanhat viestit löytyy Täältä

E: Nyt täytyy myöntää, että vahingossa allekirjoittaneella kävi sellanen moka, että poistin edellisen triidin lukottamisen sijaan.. :nolo:
Pahoitteluni kaikelle menetetylle tiedolle. Ajatellaan positiivisesti, että vanhan kertausta, joten uudetkin käyttäjät pääsevät kärryille :roll:

Byss kirjoitti:
Husqvarna WRE 125 & SM 125 (2T)

Hyvää:
+Mahtavat äänet
+Tehokkaan tuntuinen A1 kone
+Hyvä osien saatavuus (koskien niitä, jotka ovat samoja kun Wr:ssä)
+Hieno
+Hyvä ajaa
+Laadukkaat osat

Huonoa:
-Kts. tyyppiviat
-Joidenkin mielestä matala perä
-Mp-Racing
-Kalliit vakio-osat (hinnat ovat kyllä alentuneet)

Teho:
A1 15hp (Tosin maahantuoja penkittänyt kuristetusta 17hp takapyörältä? Todenmukaisuudesta ei varmuutta)
TT ~30hp (koneelta!!)

Huiput: Väleistä riippuu, 120-150 mittarinopeutta.


Kuristukset (ei -07) ovat pakoputkessa paisarissa suurinpiirtein siinä sauman kohdalla ja putki pitää sahata halki, jos ne mielii saada sieltä pois. Suuri osa porukasta ottaa myös tässä tuorevoitelun pois, koska eivät luota siihen. Jos näin ei halua tehdä voi ajaa vakiosäädöillä (kunhan kaasaria säätää) niinkuin ProPerformance ajoi. Tai säätää sitä öljypumppua sylkemään öljyä enemmän. Se on hauskempi oppia itse, joten:
1. Avaa öljypumppu (Koneessa kiinni oikealla puolella, siinä pakoputken vieressä ikäänkuin jälkikäteen lisätty mötikkä).
2. Kääntele kaasua ja katso mikä vaijeri liikkuu.
3. Säädät sitä silleen, että se olisi ikäänkuin kiereämmällä.


Tehareita myy:
Arrow: http://www.mpt.fi/
HGS: http://www.skogracing.fi/ & http://www.motoracingcompany.com/
DEP: http://www.bike-equipment.de/ & http://www.dirtbikebitz.com/
Jolly Moto: http://www.jamracing.fi/ & http://www.50cc.nl/ (?)
CRD: http://www.crd-international.co.uk/
Rino: http://www.motocross-x.com/ & http://www.mimoto.fi/
Doma: http://www.motocross-shop.de/
Pro Circuit: http://www.motocross-shop.de/ & http://www.btosports.com/ (jenkkimyymälä eli Suomeen tilattaessa voi olla omat ongelmat)
Messico: http://www.mp-racing.fi/
Spes: ei tuoda enää Suomeen, käytettynä voi saada
FMF: http://www.missionmx.co.uk/
TT-putki: http://www.mp-racing.fi/ & http://www.supermotocenter.fi/

Tehareiden ominaisuuksia:
Arrow - vääntää korkeelta
HGS - vääntää keskeltä
DEP - vääntää keskeltä
Jolly Moto - vääntää tosi korkeelta
CRD - vähän sama ku DEP, mut vääntää paremmin alempaa (?)
Rino - vääntää korkeelta
Doma - vääntää korkeelta (perjaatteessa sama putki kun Rino, eri nimellä vain)
Pro Circuit - kuulemma vääntää korkeelta
Messico - vääntää korkeelta
Spes - ???
FMF - kuulemma vääntää korkeelta
TT-putki - vääntää parhaiten alhaalta jos vertaa tehareihin

Jos jollain on omia kokemuksia jostakin putkesta ja ylläolevat tiedot ovat ristiriidassa niiden kanssa, ilmoittakoon siitä.

Tehariin ja TT:seen suuttimeksi jotain siitä 120-135 (06 ja vanhemmat) tai 165-175 (07 ja uudemmat) väliltä, kokeilemalla selviää. Muista säädöistä sen verran, että neulaa pitäisi myös siirtää rikkaammalle (alimpaan loveen) -06 ja vanhemmissa.


Voiteluna vakiona on tuorevoitelu, jonka väitetään pettävän helpolla, jolloin pyörä leikkaa kiinni, mutta siintä on jokaisella omat mielipiteet. Ne ketkä eivät tuorevoiteluun luota käyttävät seosvoitelua (sekoittavat itse bensan sekaan 2T-öljyä. Yleensä seoksena käytetään noin 3% öljyä. Eli 10litraan bensaa tulisi 3dl öljyä).


Mäntä pitäisi tarkistaa noin 10 000km välein, jolloin se myös useimmiten vaihdetaan.

Tankki 12l, jolla ajaa noin 150km normaaliajoa.


"Tyyppivikoja":
-Leiponut kiinni voitelun puutteesta (johtuu yleensä liian pienellä kaasulla ajosta ja liian korkeista kierroksista kaasun asentoon nähden tai liian rikkaasta voitelusta)
-Akku paska
-Muut sähköviat


Sitten kun Huskyn WRE:n ja WR:n eroista tulee niin paljon, niin ajattelin niitä kirjoittaa tähän mitä tiedän:
-Iskunvaimennus kovempi Wr:ssä ja paremmin säädettävissä
-Sylinterit pohjimmaiselta idealta samat, mutta Wr:n kanavat ainenkin isommat ja paremmin virtaavat. Pakoaukko on myös mekaaninen, joten sylinterien vaihto ei onnistu päikseen
-Eri kampiakseli
-Toinen lohko erilainen.
-Eri pakoputki
-Eri kaasarit
-WRE:ssä virtalukko ja mittarit


Sitten siitä kuristusten poistosta hieman, kuten kaikki sanoo: Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa

Tietopankkia ei kannata unohtaa.

Alkuperäisen tekstin on kirjottanu Namniki, itse kopioin vanhasta topikista. Pistäkää YV-viesti jos jotain virheitä niin korjaan!


Muoveja saa lähes jokaisesta husqvarnaa myyvästä liikkeestä.

Jos et jaksa polkaista pyörääsi käymään ja mennä kysymään paikallisesta liikkeestä niin:
http://www.storm-motor.fi/ myy ufon muoveja
http://www.npm.fi/ myy acerbis muoveja
http://www.mp-racing.fi/ myy orkkismuoveja ja varmasti myös saa hommattua NIITÄ MUSTIA MUOVEJA!
http://www.allright.fi/ myy polisport muoveja.

Muovit maksavat ~100€.

Tarrasarjoja saa mm.
http://www.supermotocenter.fi/
http://www.mp-racing.fi/
http://www.race-styles.com/


12 pulloa Castrol TTS öljyä saa halvalla täältä!


Ohjeet rungon ja takahäkin väliin tulevista korotuspaloista: http://www.motot.net/wiki/Korotuspalat.


Hussen (-07->) mittariston virhekoodit:
ECU 0 = pyörä vietävä välittömästi huoltoon (maahantuojan ohje)
ECU 1 = öljypumppu
ECU 2 = kaasunasennontunnistin
ECU 3 = solenoidiventtiili
ECU 4 = veden lämpötila-anturi
ECU 5 = ilman lämpötila-anturi
ECU 6 = pakoaukon venttiilin ja kaasuttimen potentiometrit
ECU 7 = pakoaukon venttiilin potentiometrin jännitetaso

Hussen vm -07 TT:ksi laitto:
Pääsuutin 165 = 7,11€
Idle Jet u 34 = 27,96€
Luisti 50 = 80,41€
Neula D50 = 8,76€
Seosputki = 15,80€
(hinnat MP-Racing)

TT-setin saa halvemmalla täältä, mutta toimitus voi kestää normaalia kauemmin suuren kysynnän vuoksi. Kannattaa myös ostaa muutama isompi suutin (170, 175) TT-setin oman suuttimen lisäksi, jotta saa paremmin säätöihin varsinkin tehareiden kanssa.

Ohjeet TT:ksi laittamiseksi tässä.

Suuttimia on saatavilla myös muista liikkeistä!!

Lukekaa myös tietopankissa oleva juttu!

Tietopankin juttu täystehoksi laittamisesta!!! http://www.motot.net/wiki/Husqvarna_125_sms/wre_täystehoiseksi

Aloitusviestistä kiitokset Mikko5:lle.



1236rl kirjoitti:
Jos menee vauhtipyörän puoleinen runkolaakeri.- niin. mittauta vauhtipyörä,-ettei ole epäkesko,- koska saattaa-/-ja varmasti syö myös laakerin. " kokemusta on" tiedoksi vaan..




Lue myös nämä ennen kysymistä:
http://www.motot.net/wiki/Husqvarna_SM_125_S
http://www.motot.net/wiki/Husqvarna_WRE_125

Re: Husqvarna WRE 125 & SM 125

29.4.2015 14:12

Mites tuo uuden männän sisäänajo? Vähän reilu 3% seoksilla alkanut sisäänajoa tekeen, onko ok? Monenko kilsan jälkeen voi käyttää piikillä?

Re: Husqvarna WRE 125 & SM 125

1.5.2015 12:58

mistä sais halvalla kaasuvaijeri sm hussee? ja käykö wr mallin vaijeri sm:ään? :)

Re: Husqvarna WRE 125 & SM 125

4.5.2015 8:37

Mikä vois olla. 2007 vuoden sm hussessa vikana sammu kun pisti valot päälle mutta ilman valoja kävi hyvin sitten ajoin ilman valoja n.15 minuuttia ja sammu yhtäkkiä eikä lähe enään käyntiin .

Re: Husqvarna WRE 125 & SM 125

4.5.2015 16:56

Tässä olis tää edellisen ketjun aloitusviesti ;)

Byss kirjoitti:
Piiiiitkä teksti

Kiitoksia! Mistä toi löyty? :eek:
Lisätty aloituspostiin, poistin ton quoten.
Haamu

http://archive.org/web/
^Tällä ja vanhan ketjun osoitteella kaivoin esiin, kun etsin noita vikakoodeja :D

Re: Husqvarna WRE 125 & SM 125

5.5.2015 20:50

Mikä voisi olla hussessa(sm 125 2010) vikana kun ei saa kipinää?
kokeiltu eri tulpalla ja tulpanhatulla.

Re: Husqvarna WRE 125 & SM 125

5.5.2015 21:01

Puola?

Re: Husqvarna WRE 125 & SM 125

5.5.2015 22:29

Oon vaihtamassa etupyörän laakereita ja muuten menikin ihan hyvin paitsi, että toisen puolen laakerin ulkokehä jäi kiinni vanteeseen. Oisko jotai neuvoja miten sen sais irrotettua kun ei ihan perus väkivalloin liikkunut kun sisäpuolelta ei kovin hyvin pysty hakkaamaan :x

Re: Husqvarna WRE 125 & SM 125

6.5.2015 21:55

Meneekö 120/60 rengas eteen ja 160/60 rengas taakse ongelmitta :roll: ?

Re: Husqvarna WRE 125 & SM 125

7.5.2015 19:53

SamppuFin kirjoitti:Oon vaihtamassa etupyörän laakereita ja muuten menikin ihan hyvin paitsi, että toisen puolen laakerin ulkokehä jäi kiinni vanteeseen. Oisko jotai neuvoja miten sen sais irrotettua kun ei ihan perus väkivalloin liikkunut kun sisäpuolelta ei kovin hyvin pysty hakkaamaan :x


Oisko mitää jos otat vaikka rautasahan terän ja leikkaat sellasen kolon siihe ulkokehään ja naputtelisit ruuvareilla ja vasaralla sitä kehää kasaan? :D en tiiä saitko selvää :lol:

Re: Husqvarna WRE 125 & SM 125

7.5.2015 19:58

Mikä vois olla husses vikana ku ei lähde millään käyntiin jos vaijeri on kiinni kahvassa (niinkuin normaalisti) mut lähtee heti käyntiin kun on irrallaan(ottaa pois kahvasta ja roikkuu vapaana)? jaku lähtee käyntii nii röpeltää täyskaasulla iha törkeesti ja sammuu,ryypyllä toimii vähän aikaa ja taas sama alkaa ja kun yrittää ajaa nii ei liiku mihkää max 40kmh täys kaasulla eikä mee ees piikille vaa alkaa röpeltää ja booaa jne :s ? Pyörässä tt setti kaasarissa jos auttaa asiaa.

Re: Husqvarna WRE 125 & SM 125

7.5.2015 22:01

-
Viimeksi muokannut pummi58 päivämäärä 16.6.2016 20:02, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Husqvarna WRE 125 & SM 125

8.5.2015 9:40

Missä mättää ku husse rikko kytkinkruunun taaimmaiset pienet rattaat jo toistamiseen? Käynnistäminen oli vaikeaa, ei sytytä bensaa pytyssä. Kerran saatiin käyntiin, toisen kerran kun poljimme löi polkimen ylös hirveellä voimalla. :s
E:kyseessä siis vm.2006 sms, akku ei ole kiinni joten voiko vaikuttaa?

Re: Husqvarna WRE 125 & SM 125

8.5.2015 12:10

Ostetaan Husqvarnan mekaanisen pa-säätimen osat!

Re: Husqvarna WRE 125 & SM 125

9.5.2015 9:03

Nyt oikeesti apuja! Husse ei lähe aina käyntiin ku kaasuvaijeri on kiinni kahvassa mutta kun ottaa irti niin lähtee normaalisti? koitettu eri reittejä vetää...sit kun saa käyntiin,röpöttää törkeesti ja ku koittaa ajaa nii ei kulje mihkää...kone lämmitetty aina ennen ajoo..sit ku on ajanu 50m sammuu..tuntuu et tukehtuu? ei pysy tyhjäkäynnillä..
Tossa vielä videoo mite röpöttää
https://youtu.be/v4oyPh8lZs8 :s Pitäs ens viikkoo saaha kuntoo ku käsittelykoe ja pyörän tarviis matkaan xd...