Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: Yamaha WR125X/R

28.6.2015 19:34

Elikkäs taitaa sit tulla pilot poweri vaikka ajelenkin hiekkateitä aika paljon,mutta paljon parempi kun ei silloin ole takana pitoa.

Jos joku vielä tietää ottaako se 150 levee ketjusuojaan?

Re: Yamaha WR125X/R

30.6.2015 12:16

95% varma, että ei ota. Itellä 160/60 pilot poweri ilman ketjusuojaa (koska ei löydy), enkä usko että ottaisi kiinni.

Re: Yamaha WR125X/R

30.6.2015 13:21

CRWR kirjoitti:Mikä vikana ku kaverin wärrästä säädettiin venttiilit motot.netin ohjeen mukaan ja nakutus alkoi uudestaan? :eek:
Ensimmäisen 100km aikana ei nakuttanut yhtään ja yhtäkkiä alkoi kuulua pientä nakutusta ja pikkuhiljaa n. 20km nakutuksen huomaamisen jälkeen nakutus kuulosti jo melkein samalta kuin ennen venttiilien säätöä.
Kylmällä koneella nakutus ei ole niin voimakasta?
Tiukat (rakotulkki liikkui tosi tahmeasti) 0.10 (imu) ja 0.20 (pako) välykset laitettiin, ja mutterit kiristettiin tiukalle rakotulkki venan ja säätönamikan välissä ja sen jälkeen vielä tarkistettiin kaikki välykset ja ne oli hyvät.


Kannattaa säätäessä katsoa, että liuskamitta on suorassa. Vähän ahdas säätää niin taittuu helposti vinoon kun mittaa välystä. Tuli aikanaan kirottua miksi nakuttaa vaikka säädöt kohdillaan ennenkuin hoksin että saa aika tarkkaan kattoa onko liuskamitta varmasti suorassa.

naksu007 kirjoitti:Mahtuuko 150 leveä rengas pyörimään takana ilman,että ottaa ketjusuojaan kiinni?
Kun en oikeen ole mitään hyvää 140 leveää löytänyt kun en vakio sport demonia halua.

Ja kumpi rengas olisi parempi Michelin pilot power 2CT vai pilot road 2?
Power olisi 60 korkea ja road 70. Edessä on tällä hetkellä 70 korkea niin toisaalta haluaisin saman taaksekkin.


Mahtuu ja leveämpikin menisi.
Renkaalla niin väliä, tuskin wärrällä huomaat kummoista eroa noissa. Isommat mopot erikseen. Toi korkeus muuten lasketaan renkaan leveydestä, joten 120/70 ja 150/70 kumit erikorkuisia. ;) Tähän tapaan https://www.vannetukku.fi/rengasinfo.php

Re: Yamaha WR125X/R

30.6.2015 23:35

Kyseinen yammu vaikuttaapi varsin asialliselta ajokilta, mutta muutama asia ennen hankintaa mietityttää.
- Kumpi, x vai r? Kerro toki kumpi itselläsi on ja jos olet testannut molempia, nii kiinnostaisi tietää mitä mieltä he ovat. Mulla ajoa tulisi iso osa olemaan asvalttiteillä, mutta esim. millainen sitten smotoilla on ajaa muulla kuin asvalttitiellä?
- Millasia määriä ootte omilla pyörillä ajaneet? Oon katellu lähinnä jotain 10tkm-15tkm ajettuja koska niillä todennäköisesti olisi vielä enemmänkin huolettomia kilometrejä edessä, ja itsellä ei todennäköisesti ole osaamista tehdä oikein mitään perushuoltojen lisäksi. :|
- Onko hyvä valinta ensipyöräksi?

Re: Yamaha WR125X/R

1.7.2015 1:03

Itselläni on R malli jonka olen itse smotottanut eli muuttanut X malliksi. Itsellä ei ole R mallissa kokemusta kuin vakio renkaista jotka on oikeastaan asvalttirenkaat ja niillä uskaltaa losottaa yhtä kovaa hiekkateita kuin smotoilla. Talvirenkaina kyllä on enskavanteilla kunnon enska nastat ja niillä kokemusta vain talviajosta. Joten en osaa sanoa millaista ajaa kunnon enska nappuloilla asvaltilla wr:llä.

R mallissa on vähän pisempi takaiskari joten vakiona R mallissa smototettuna on korkeampi perä kuin X mallissa. Sekä R mallissa on pisemmät pumput ja tietenkin isompi vanne kuin X mallissa. Kun itsellä on enskoihin R mallin keula ja smotoihin X mallin keula. Se mitä kavereitten X malleja testasin kuin itsellä oli vielä enskat niin ajoasento oli etupainoisempi. Ja huomasihan sen itselläkin,mutta vielä pahemmin kun takaiskari on tosiaan pisempi. Mutta siihen totuin todella nopeasti eikä enään haittaa yhtään,eli jos et R mallilla ole ennen X mallia ole ajanut et tajua välttämättä etupainoisuutta.

Ja tosiaan R mallissa on korkeampi istuin korkeus kuin X mallissa.

Itse olen ajanut 9tkm enskoilla ja 3tkm smotoilla eli yhteensä 12tkm. Tykkäsin molemmilla vanteilla ajaa niin kadulla,metsässä ja hiekkateillä. Mutta kyllä itse tykkään,ehkä vähän enemmän smotoista. Mutta riippuu toki jokaisella millaista ajoa on suurimmaksi osaksi.

Eli itse olen ajanut 12tkm ja juuri vaihdoin ketjut ja rattaat ja 12tkm huollossa venttiilit säädetty joten kannattaa varmaan ennemmin ottaa 12tkm ajettu kuin 10-11 tkm ajettu jossa tuo ihan kohta edessä. Riippuu toki yksilöistä,että mikä kannattaa.

Mutta pyörä itsellä kestänyt täysin,muuten mutta nyt juuri hajosi takaiskari (stefa rikki-->öljyt pihalle) jossa,kyllä luultavasti oli valmistusvirhe jonka takia hajosi nyt jo.

Näissä n20tkm kohdalla pitää mäntä vaihtaa jos ei ole power commanderilla tms laitettu säätöjä kohdilleen,kun rupee öljyä syömään koska nämä käy jo vakiona laihalla.
Ja sitä ei auta jos vaihdetaan vapaammin virtaavaa änkkää,putsaria tai alkukäyrää jos siis ei ole säädetty. Itse en kyllä ostaisi pyörää johon on kokoputkisto vaihdettu ja niillä ajettu 15tkm ilman,että ruiskua säädetty.

Ja katteet ovat tähän tosi kalliita kaikki katteet ilman tarroja on jo reippaasti yli 1000€.

Miksei pyörä sopisi ihan hyvin hyvin ensipyöräksi en näe siinä ongelmaa.

Kannattaa katsoa niitä 180cc WR:ä ja muita nelareita. On paljon mukavempi ajaa ihan missä vaan kun jaksaa mennä toisin kun 125. Mutta kyllä sillä 125 myös kerkeää.
Itsellä on 125 kylläkin kun ei kiinnosta niin paljon rahaa laittaa pyörään,että saisin vääntöä ja tehoa vähän enemmän. Kokemukset siis perustuu kaverin 180cc WeeRaan.

Toisaalta jos näin rupeaa aattelemaa niin R mallit ovat halvempia kuin X joten samalla rahalla millä saa ok hyvän X mallin saattaakin saada tosi hyvän R mallin.

Listataan vähän +-

+Bensapihi
+Mielestäni hieno
+Helppo vaihtaa 520 jakoisiin ketjuihin.

+-Ruisku
+-Nelari

-Painava muihin 125 nestejäähy nelareihin verrattuna.
-Kalliit katteet

Tulipa tekstiä. Toivottavasti saat selvää ja olisi apua kevarin valinnassa.



Ja tilasin nyt sen 150 leveän Pilot Power 2CT:n kun alle saan kerron ottaako ketjusuojaan.

Re: Yamaha WR125X/R

2.7.2015 11:23

Itsehän näin hussessa weeraan vaihtaneena en voi olla kun tyytyväinen. Pyörä on todella hieno, kuluttaa vähän, mukava ajoasento ja muutenkin mukava ajaa kun on nelari.

Itsellänihän on tällä hetkellä 25tkm ajettu weera eikä mitään ongelmia ole, joten jos budjetti vähänkin tiukalla vähemmän ajettujen suhteen niin älä pelkää vähän enemmän ajetun ostoa, jos siinä on kaikki kunnossa ja useimmiten mäntä vaihdettu. Perushuoltoa kun pitää yllä weerassa (öljyt, putsarit, venttiilien säätö yms.) niin pyörä toimii takuuvarmasti. Ajotapa tottakai pitää olla jokseenkin asiallinen, ei ne nelaritkaan sitä raiskausta ikuisesti kestä.

Itsellä siis X malli ja sen hankintaa kyllä suosittelen, koska enskarenkailla (nappula) ajo hieman epämukavaa isommissa vauhdeissa + pyörä hienompi smotoilla.

Katteista sen verran, että ei ne niin kamalan kalliita ole esim. saksasta tilattuina. Itse tilasin takalipan, oikean takakatteen ja maskin yhden muovin niin maksoi 150e ja tuli nopeasti.
Myöskin tästä pyörästä saa suht helposti komean pyörän, joten siihenkään ei rahaa kamalasti tarvita.

Ja niille, jotka pyörästä sanovat että "kamala laiva, aivan mahdoton hallita" niin voin sanoa sitä se ei ole. Kyllä, pari muuta samassa luokassa olevaa pyörää on ~20kg kevyempiä. Mutta silti olen mielummin ajettavuuden kannalta tämän pyörän kannalla. Omasta mielestä helppo hallita, eikä todellakaan mikään laiva.

Sen verran sanon, että tämän pyörän kun ostat ja pidät sen asiallisessa kunnossa, et tule katumaan!

Huh, tulipahan kirjotettua. :lol:

Re: Yamaha WR125X/R

2.7.2015 12:35

Nyt on kyllä pakko kysyä mistä katteet tilasit silloin?

Re: Yamaha WR125X/R

2.7.2015 13:46

Wärrätin_ kirjoitti:Itsellä siis X malli ja sen hankintaa kyllä suosittelen, koska enskarenkailla (nappula) ajo hieman epämukavaa isommissa vauhdeissa + pyörä hienompi smotoilla.


Riippuu nappularenkaista, Bilteman rupulit on aika mahdottomat ajaa mutta Pirelli MT16, Michelin T63 ja Bridgestone TW301/302 ei ajettavuudeltaan juurikaan motoille häviä. Ulkonäön osalta WRX on paremman näköinen motoilla, enskassa on ne pirun rumat "mopon kromivanteet" ja WRR ei muutenkaan ole ulkonäöltään "enskahenkinen".

Pyörä kannattaa valita käyttötarkoituksen mukaan. Jos viihtyy pääsääntöisesti asfaltilla ja hiekkateillä niin moto on järkevin vaihtehto. Jos vähänkään enemmän ajaa offia niin kannattaa harkita enskaa.

Katukäytössä WR:än paino ei ole ongelma, tekee pyörästä vakaan ja tukevan ajettavan. Mutta kun mennään teiden ulkopuolelle enskailemaan niin 20-30kg alkaa tuntua pyörän hallinnassa, ja viimeistään siinä kohtaa kun seitsemännen kerran nostaa pyörää pystyyn tai kaivaa pyörää ylös pehmeästä paikasta :D

Enskaksi en kyllä laittaisi WRR:ää sen painon ja herkästi rikkoontuvien ja kalliiden muovien takia. Moneen enskaan saa muovit ympäriinsä 100-200 eurolla ja muovilaatu on joistavampaa eikä mene kovin herkästi rikki vaikka kuinka yrittää.

Eli katukäyttöön WRX on loistava pyörä, offailuun löytyy kevyempiä pelejä jotka on edullisempi ylläpitää.

Re: Yamaha WR125X/R

2.7.2015 20:48

Mistäköhän saisi tilattua 2010 wrään nokkaketjun kiristäjän? Ja kannattaiskohan kohta alkaa alakerta remppaamaan kun on 30tkm taulussa..? Mitä kannattais siinä remontissa vaihtaa?

Re: Yamaha WR125X/R

3.7.2015 1:11

Itse en ainakaan tykkää weeran enskaulkonäöstä lainkaan. Eikä tämä pyörä ole kyllä ominaisuuksiensa puolesta lainkaan enskaan tarkoitettu enkä site itsekkään suosittele. Maantiellä juurikin todella hyvä ja vakaa ajettava, kuten Murska sanoikin ja itse ainakin tykkään paljon. Ja sen verran enkoista vielä, että vaikkei paljoakaan hyvillä renkailla enskat ajettavuudeltaan häviäisikään niin häviää kuitenkin vähän. Aina smotot on paremmat kadulla ajaa kuin enskat. Joten jos siis mahdollisuus X- malliin niin sitä suosittelen ennemmin ja se on luultavasti helpompi myydäkkin tulevaisuudessa.

Katteet tilasin muistaakseni motorcyclespareparts.eusta.

Edelliseen viestiin: Eihän nelarin konetta nyt noilla kilometreillä rempata isommin tarvi, jos on huollettu asiallisesti eikä raiskattu, eikä kuulu mitään ylimääräisiä ääniä. ;)
Viimeksi muokannut Wärrätin_ päivämäärä 4.7.2015 11:30, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Yamaha WR125X/R

3.7.2015 7:50

Helppo olla samaa mieltä Wärrättimen kanssa, Yamaha mielummin motona kun enskana :)

Re: Yamaha WR125X/R

4.7.2015 11:31

Näimpä ;)

Re: Yamaha WR125X/R

6.7.2015 12:37

Juu, mistä ootte hommaillu smoto renkaita? Koska esim nettimotossa X:t on enemmän ajettuja ja kalliimpia kuin R:t. Joten voisiko se olla vaihtoehto että ostaisi R:n ja sille smoto-renkaat?

Re: Yamaha WR125X/R

6.7.2015 12:54

Onhan se vaihtoehto, mutta se kannattaa laskee paljon smotojen vaihdosta tulee yhteensä lisäkuluja jos ostat enskapelin. Smotoja nyt voi löytää purkupyöristä ja facesta ja vaikka täältä mototistakin. Selailet vaan läpi kaikkia varaosasivustoja.

Re: Yamaha WR125X/R

7.7.2015 2:55

Ebaysta löytyy kans. Englannista aikoinaan omat smotoni ostin.

Ota sit huomioon että joudut tekemään etujarrulle adapterin tai hommaamaan X mallin keulan koska smotossa isompi levy ja levyt ei käy ristiin.