Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.
Lähetä vastaus

Re: KTM EXC 125

12.4.2016 21:30

morjesta, mitä laatikkoöljyä ootte käyttäny? ite mietin että tätä ostasin, onko eroa paljon esim castrollin öljyihin?

Re: KTM EXC 125

12.4.2016 22:39

Varmaan toimii, nelareissa vissiin ainakin käyttävät esteripohjaista usein. Tärkeintä on että soveltuu märkäkytkimelle. Yks kätevä tapa testata uutta öljyä on että ekalla kerralla ostaa litran purkin. Jos on ok ja aski+kytkin pelaa niin hakee isomman kannun.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/593016/ ... 4T-Synt-4L

Tuota valvolinea käytän itse.

Re: KTM EXC 125

12.4.2016 22:56

Mikä on tosiaan kun ei kotari tosiaan kulje kuin 120km/h? Sx tekniikalla ja exc vauhtipyörällä ja staattorilla. Kiertää todella hyvin joten voiko pa-säädin edes olla vian syy? Jos ei aukea ihan kokonaan tjsp?
Säädöt on ihan ok hyvät. Isoilla kierroksilla huudataessa huutaa kyllä mutta ei tunnu enää vetävän minnekkään. Mistä teillä/teidän kavereilla on johtunut matalat huippunopeudet? Lähtee kyllä kuin unelma, paitsi ykkösellä kestää vähän aikaa päästä piikille asti.

Re: KTM EXC 125

12.4.2016 23:35

Onko sulla sx 5 vaihteinen laatikko? Sehän selittäisi osaltaan. Luistaako kytkin yläkierroksilla jos kerran kone huutaa muttei juuri mitään tapahdu? Mitkä välit sulla on (enskat vai smotot?), jos nekin loppuvat kesken.

Edellisellä sivulla suht alhaalla on kuvallinen ohje kuinka voit tarkistaa, aukeaako pa-säädin tarpeeksi.

Ja omiin puuhailuihin. Tuli tänään oman ongelman tiimoilta putsattua kaasutin paineilmalla, tsekattua läpät, jotka päätin vaihtaa toisiin kun näkyi sen verran päivänvaloa lävitse ja hyllyssä sattui notkumaan uudet vaihtoläpät vf3 runkoon.Kuva
En usko että läpistä olisi oma vika ollut kiinni, reilusti pahempaakin nähty mutta tulipahan vaihdettua että kestäävät ainakin koko kauden. Mutta mikäs on teidän mielipiteenne läpistä?

Tuli myös tankkia putsattua, bensaraana ja suodatin irroteltua ja tutkailtua.
Hyvin kiersi paikoillaan (kuten aiemmin viallisenakin :s ), ajamaan en ehtinyt kun sattui vieraita tulemaan. Jää siis huomiselle että poistuiko sammuilu yläkierroksilla vai ei.. Jos ei poistunut niin sen on pakko sähkövikaa olla :( , kun kaikki bensapuolelta tutkittu.

Re: KTM EXC 125

13.4.2016 17:24

Jooh elikkäs.. :|
Sähkövika tuo taitaapi olla :s ... Kaikki bensansyöttöön ja sen kulkuun liittyvä tutkittu.

Elikkä tänään teki jälleen samaa, sammui korkeilta vedätyskierroksilta ajossa sekä pari kertaa paikaltaankin kun enemmän kierroksia antoi. Kun se oli sammunut niin tulppaa katsottiin heti. Tulppa märkä eli bensaa saa. Kokeiltiin pyttyä vasten antaako kipinää, no eipä antanut..
Eli sähköpuolen vika onkin kyseessä. Pienen seisoskelun jälkeen lähtee helposti käyntiin. Heti sammumisen jälkeen ei toivoakaan että lähtisi käyntiin, ei edes lupaa tai vähän hörähdä.

Varmasti toimivaa CDI-boksia tuli kokeiltua jo oman tilalle. Ei vaikutusta, edelleen sammui. Eli mitäs seuraavaksi :itku: , olisiko kenelläkään ehdotuksia mitä tehdä? Vai alanko vaan käymään yksitellen jokaista sytytyshärpäkettä lävitse

Re: KTM EXC 125

13.4.2016 17:32

Kytkimestä juuri vaihdettu pari tuntia sitten massa- ja välilevyt ja kytkinjouset. Joten ei pitäisi kytkimenkään luistaa, ellei huonosti ilmattu kytkin voi vaikuttaa asiaan? Ei nimittäin irrota vissiin ihan täysin, kun kytkin pohjassakin nykii vähän eteenpäin.
Ja 6 vaihteinen laatikko on, smotot alla ja välitys 14-46 joten niidenkin kannalta pitäis kovempaa kulkea.
Eipä noilla huipuilla sinäänsä niin väliä oo, mutta jos jokin on hajonnut/hajoamassa niin hyvähän se ois tietää.

Re: KTM EXC 125

13.4.2016 18:08

ma$$i kirjoitti:Varmasti toimivaa CDI-boksia tuli kokeiltua jo oman tilalle. Ei vaikutusta, edelleen sammui. Eli mitäs seuraavaksi :itku: , olisiko kenelläkään ehdotuksia mitä tehdä? Vai alanko vaan käymään yksitellen jokaista sytytyshärpäkettä lävitse

Oot varmasti tulpan vaihtanu? Melkein seuraavaks ostaisin puolan (johto kiinteenä eli tulee mukana) ja tulpanhatun. Eivät maksa paljoa, muistaakseni puola alle 40e, oisko hattu parikymppiä. On sitten varalla ainakin jos tulee turhaa ostettua. Ihan ekana voit viä kattoo että tulpanhattu on kunnolla paikallaan, eli "ruuvata/kiertää" sitä tulpanjohtoon jotta saa varmasti kontaktin.

Re: KTM EXC 125

13.4.2016 18:34

Juu tulppa vaihdeltu, molemmilla tulpilla teki aivan samaa (BR9EG)
Itsekin nyt epäilen tulpanhattua, -johtoa ja puolaa taikka staattoria.

Ei kellään sattuisi olla antaa vinkkejä miten nuo voisi todeta toimiviksi? Eli siis mitä arvoja ja mistä pitäisi mittailla? Ja mitä tulisi näyttää jos ehjä?

Re: KTM EXC 125

13.4.2016 19:54

Tulpanhatun saat testaamalla helposti siten, et ruuvaat hatun irti johdosta ja katkaset pari senttiä johdon päästä ja ruuvaat hatun takasin. Ainakin varmistaa sen kontaktin siitä tulpanhatusta ja johdosta. Tiiraile kans sinne hatun sisään ja heitä vaik jotain sähkölaitteisiin sopivaa sprayöljyä tms..? Korroosion varalta! Jos toi ei auta ni kyl sit sitä johtoa seuraamalla tavaraa vaihtoon..

Tietenki voit pyytää isää/äitiä/tuttua pitämää johdonpäätä suussa ja todeta toimivuuden juostun karkumatkan pituudesta.... :lol:

Re: KTM EXC 125

13.4.2016 20:01

En oikeen jaksa tohon tulpanhattuun tai johtoon uskoa, koska vika ilmenee enemmänkin kun pyörä on lämmennyt. Ei sen hatun luulisi tietävän missä lämpötiloissa mennään :D, eihän sitä tosin koskaan tiedä. Pitää huomenissa katsella kun tämän päivän vitutus laantuu.

Ehjää staattoria saa muuten jo alustavasti kaupitella jos joku on sellasta jemmaillu ihan mua varten!! Myös puola kiinnostaisi jos jollain pyörii ylimääräisenä :D

Re: KTM EXC 125

14.4.2016 8:22

Tulee tuplaviestiä :s.. Mutta osaisiko joku neuvoa että mistä ja millä tapaa voisi staattorin arvoja mittailla?

EDIT: mites ton staattorin irrottelisi? Tarviiko pulttipyssyä että saa vauhtipyörän ensin irti? Ei ole sitä puolta koskaan tullut pahemmin avattua :lol:

Re: KTM EXC 125

14.4.2016 16:00

Yksinpuheluksi menee :lol: , mutta tänään soittelin motopalveluun problemasta ja sieltä tuli heti vastauksena että staattori vaihtoon.. :s

Elikkä osaisiko joku valaista millanen homma on itse vaihdella?

EDIT: joo elikkä ex omistaja onki laittanu kopan kiinni risalla tiivisteellä.. Hörppiny siitä si vähän vettä sisään kun pyörän just pesin ennen vian ilmenemistä. Mitähän mahtaa staattori tykätä kosteudesta :D ? Olisiko voinut mennä siitä miksikään vai onko tää pesun sattuminen hajoamisen ajankohtaan niin sattumaa..? Pitää koettaa paineilmalla vähä kuivata ja sit kokeilla kun en nyt vauhtista irti saa kun pulttipyssy ja ulosvetäjä uupuu :s

Edittiä edittiä: ei auttanu paineilmalla kuivailu. Sammu samaan tapaan kuin ennenkin

Re: KTM EXC 125

14.4.2016 20:08

Mikäköhän kotaris mättää, kun pyörä on seissyt hetken ja kun käynnistää ja laittaa ykkösen päälle niin vaihde rusahtaa tosi kovaa päälle. Joskus myös ykkösellä hitaasti ajaessa saattaa nakata vapaalle?

Re: KTM EXC 125

14.4.2016 22:41

Massi, pulttipyssy on kova sana irrottaa magneeton mutteri. Ulosvetäjän tarvitset myös. Muuta ihmeellistä ei ole staattorin vaihdosta.

Kannattaa kavereilta kysyä sytkäosia lainaan ennen kuin ostaa uusia osia.

Re: KTM EXC 125

14.4.2016 23:17

Jees hyvä tietää!
Eipä nyt mitään muutakaan vikapaikkaa tule mieleen kuin staattori :s . Koska kipinä katoaa kun pyörä lämpenee ja löytyy jälleen pyörän jäähdyttyä. Toista CDI boksia on kokeiltu, täysin sama vaikutus. Puolan pitäisi olla kunnossa, samoin tulpanjohdon ja hatun. Eipä tuo oikeastaan jätä muuta varaa kuin että staattori pettää lämmetessään. Alkuperäisen staattorin uskon olevan kiinni ja ~350h ajettu.

En sitten tiedä oisko "vanhuuttaan" antautunu, vai johtuuko ex omistajan tempusta (kopassa halkinainen tiiviste laitettuna, päästi kosteudet sisään) ja mun suorittamasta pesusta juuri ennen vian ilmenemistä :roll: ... Nyt iltapäivällä vasta huomasin että kopassa oli vettä kun sen avasin.

Motopalvelun diagnoosi oli (valitettavasti) täysin sama :| , että staattorista lähtisivät vikaa etsimään.

Staattorin hajoamiselle tuo ainakin omaan korvaan nyt kuulostaisi kun lämpimänä kipinä katoaa. Jos puola olisi hajalla niin eikös se olisi vähän niiku on/ off taikka antaisi todella heikkoa kipinää koko ajan. Nyt antaa kylmänä hyvin mutta lämpimänä ei ollenkaan. Vai voisiko puolasta tulla samanlaiset oireet?

Kondensaattori ei liity sytytykseen tuolla tapaa ja jos jänäri olisi hajalla niin valot sekoilisivat, nyt toimivat täysin normaalisti.

Koskenkorva
Mullakin napsahtaa aikalailla kun lyö ykkösen pesään jos ei ole vielä yhtään ajanut kummemmin (laatikko vähän viileä vielä) mutta ei kyllä hypi vapaalle. Oisko sulla 1 vaihteen ratas vähän kulunut/ pyöristynyt
Lähetä vastaus