Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: Yamaha YZF-R125

31.5.2014 19:02

Nettimoton hintatason perusteella sanoisin 1000-1300€ riippuu ihan minkälaista hintaa haluat, mutta tietenkin nopeammin saat myytyä pienemmällä pyynnillä. (on muuten tippunu yzärien hinnat ihan mukavasti! :s )

Saako jostai päi Suomee tilattuu 15p eturatasta? Heittäkää linkkiä jos ootte löytäny!

Re: Yamaha YZF-R125

31.5.2014 19:55

Motot.netin osissa joku tekee tilauksesta rattaita niin kysyin sitte sieltä että saisko tehtyy yzäriin 15p rattaan. Hinnasta en vielä tiedä :)

Re: Yamaha YZF-R125

31.5.2014 20:02

Laitaha viestii tännepäi jos onnistuu, nii tilaan itekki! :)

Re: Yamaha YZF-R125

4.6.2014 8:47

Itte maksoin omasta 3, kun ostin. 11 ajettu 08 ja ostohetki oli muistaakseni 12 kesä.

Melkein kannata edes myydä tuota pois, eihän tuolla saa enää mitään.. Aj. 27 tkm ja vast'ikään 182cc.

Re: Yamaha YZF-R125

5.6.2014 8:08

Ostin omani syksyllä, 26tkm, pytty ja mäntä vaihdettu just ennen. Kulutusosat ok, ei kaaduttu ja muutenki hyvällä pidolla ollut. Maksoin 1750e.
ja juu oon kans huomannu ton et hinnat on laskenu pirusti. Ei pelkkien pyörien vaa myös sekalaiste osien, pc3 saa jo reilulla parillasadalla ebaystä.
Ja postissa parhaillaa jossain päin maailmaa danmoton tex gp putki 8) 125e jos ei jää tullii :lol: 180e jos jää :itku:

Re: Yamaha YZF-R125

5.6.2014 10:43

Mitkäs osat näissä pyörissä vaatii sisäänajoa? Elikkäs itellä kävi pyörä korjaamolla, vaihdettiin 2 venttiiliä, vesipumpun akseli, vesipumppu ja nokkaketjun kiristin. Ei varmaan suoraan kannata korjaamon pihasta lämätä kaasu pohjaan vai kuinkas :roll:

Re: Yamaha YZF-R125

5.6.2014 11:09

No venttiilien kaa kannattaa ottaa hetki rauhallisemmin ni ne pääsee hyvin mukaan mutta eipä mitään ihmeempiä tarvihe sisäänajaa että jos esim vesipumppu ei toimis ni ei se sen sisäänajon takii ois. Mutta ainahan ne on huoltojen jälkeen hyvä ajaa sisään jonku matkaa

Re: Yamaha YZF-R125

6.6.2014 17:16

Mitenkäs, kun 180 km ajon aikana hävis öljyä vähäsen : o Lähtiessä oli mittatikussa minimimerkin yläpuolella, nyt just ja just sen alapuolella :| Voiko olla jo menny väljäks 500 km ajetulla männällä ? :o (öljymäärän tosin katoin heti ajon jälkee, tiiä sitte et vaikuttaako)

Re: Yamaha YZF-R125

6.6.2014 17:41

Voi olla mahdollista että näin kuumalla kelillä se öljy laajentunut niin paljon että alkanut sylkemään huohotinletkusta pihalle ylimääräisiä. Mutta jos öljyn katoaminen jatkuu niin luultavasti männänrenkaissa saattaa olla vikaa.

Re: Yamaha YZF-R125

6.6.2014 17:45

Ja jos tarkistettu heti sammuttamisen jälkeen, niin kanavissa saattaa vielä olla öljyä, joka ei näy mittatikussa. Kannattaa silti vahtia öljynkulutusta.

Re: Yamaha YZF-R125

6.6.2014 20:19

Voe persuti, eihä mulla ollu etes pyörä suorassa ku öljyjä tarkistin ... Pitäs joskus vähän rauhottua ja miettiä että mitästä taas tekkee :D No ei ainakaan öljyn puutosta oo nyt ku menin lissäämään. Näistäkii oppii !

Re: Yamaha YZF-R125

7.6.2014 15:55

Sori jos vähän tulee tekniikkaan liittyvää matskua... :s Yzärissä taas jotain vikaa ja itellä alakkaa pinna palaan tän pyörän kaa. Kerran jo kiertokankisarja vaihettu välyksen takia. Eli vika: kaasulta kun höllää aivan pintakaasulle, alkaa kuulumaan nakutusta. Vähän niinku olis laakerivika... Kolme tonnii sitten vaihdettu mäntä ja kiertokankisarja koska kuulu kunnon nakutus. :s Haluisin nyt tietää kuuluuko muillakin pintakaasulla pientä sivuääntä vai onko nää pyörät oikeesti näin perseestä että leviää tuon tuosta.... :paha: Ja ehdotuksia mikä vois pitää laakerivikaan viittaavaa ääntä? Ylämäkeen moottorijarruttaessa ei kuulu mitään, alamäkeen taas kuuluu nakutusta/kilinää. Toinen vika myös että aikasemmin mittari näytti 5. vaihteella 9k kierroksilla 100km/h, nyt enää 96 :D Joku sähkövika? Tartteen pikasia ideoita mistä vois tutkii kumpaaki asiaa, konetta ei enää huvittas avata kolmatta kertaa kahteen kuukauteen!! :(

Re: Yamaha YZF-R125

7.6.2014 19:01

Moottorin ei kyl pitäis pitää tuollaisia sivuääniä - ellet ole kattonu ettei vaan olis löysä ketju mikä pääsee piiskaamaan ja osuu svingiin? Se tekis noin juurikin tasakaasulla, eli kun veto ei ole tasainen. Ääni voi heijastua jännästi ikään kuin oikealle puolelle vaikka ketju on vasemmalla, koska svingin yläpuolella oleva vapaa tila päästää ääniaallot vapaammin sinne suuntaan. Toi on hassu ilmiö, ja jekuttanu jopa kokeneimpia wanhoja patuja.

JOS ei ole tuo, eikä kyseessä mikään typerä resonanssiääni (tietyt kierrokset, tietty nopeus, tietty ajotilanne esimerkiks) niin kyl huolestuisin. Jos saat mitattua puristuspaineen heti maanantaina jossain ni se ehkä kertoo jotain (mäntä/venttiilit), toivottavasti ei ole fataali vika. Tuo nopeuden menetys vähän kyl huolestuttaa - ehkä ketju, tai takafillari killillään jolloin takajarru makaa päällä... mutta voi johtua kehittyvästä moottoririkosta = puristuspaine laskenu. Jos ei ole ensin mainittu helppo juttu tai resonanssiääni niin välttäisin ajamista ettei tule isoa remppaa (jokin liikkuva osa poikii, ja arvatenki korkealla kierrosluvulla... :eek: ).

Re: Yamaha YZF-R125

7.6.2014 20:14

Juuh, ketjut kiristetty ja rasvattu. Ääni ei muuttunu mihinkään :s Kulkee normaalisti mut ääni häirihtee... Alkaa huolestuttaa jos taas menee kampiakseli ja hilppeet vaihtoon. Siihe ei enää yksinkertasesti oo varaa näillä tuloilla :nolo: Tosissaan kun kaasulta höllää nii sillon alkaa metallinen nakutus/kilinä kuuluu. Resonanssia vois vielä tutkii, yli 4500k kierroksilla kutosvaihteella ei oikeestaan kuulu mitään ennenku laskee alle ton kierrosluvun alle. Toisaalta sillon oli samanlaine ääni mut kovempana ku entisen kampiakselin laakerit sano sopimuksen irti. Ja sillon ääni kuulu kyllä koko ajan... :paha: Vituttaa aivan saatanan sairaasti tämä vitun Italian ammattitaito moottoreiden suhteen. Mitään korvaustahan tästä ei tietenkään saa?

Re: Yamaha YZF-R125

7.6.2014 21:04

Kyllä nyt ikävä kyllä vaikuttaa mekaaniselta ääneltä, jos se voimistuu kun moottori jarruttaa (eli siis takapyörä kohdistaa voimaa moottorin/vaihteiston liikkuviin osiin). En tunnista oitis mikä siinä vois olla, vähän turha esittää kauko-arvailuja, et onko voimansiirto/vaihteisto/kytkin (näin ajattelin jos kerta veto vaikuttaa ääneen, ei kierrosluku) vaiko tosiaan edellisessä korjauksessa tapahtunu "jotain" männän tai kampikoneiston suunnalla. Jos teetit työn korjaamolla tutkisin kuluttajansuojan.

Yzä-juttuhan ei sinänsä mulle kuulu kun en (ainakaan toistaseks) omista kyseistä pyörää, mutta olen jo aiemmin ehdottanu et vähintään kolme Minarellin tyyppivian (öljyrengas->öljyjano->moottoririkko) kärsinyttä tutkis ns. ryhmäkannetta. Oli suljetussa ketjussa lisää siitä, tai googlaa, mutta kanne on sillei kuluttajalle riskitön et oikeusasiamiehen kanslia ajaa sitä omalla riskillään (asianajopalkkiot!) mikäli se toteaa sun/teidän aineiston pohjalta, että kanteella on menestymisen mahdollisuuksia. Mulla ei siis ole minkäänlaista intressiä asiassa, iduttaa vaan kuulla näitä murheellisia kertomuksia (ja niitä on siis eri Euroopan maissa, ei ole pelkästään suomalainen ongelma) kun kelläs meistä olis takataskussa tosta vaan irrottaa setelipinkkaa korjauksiin - joita ei modernissa koneessa SAA ilmetä ~20tkm välein. Kesko (eli Yamaha Centereiden omistaja) on tienannu hyvät rahat myyntimenestys-Yzästä... olis kohtuullista, että oikeuden tuomio velvottais sen hoitamaan Minarellin ongelmat asiakkaan suuntaan asiallisen kulantisti.

Jättäisin ajamatta viikonlopun yli, nimittäin seurannaisvahingot kun kone kajahtaa on itse aiheutettuja eli ei-korvattavia (velvollisuus rajoittaa vahinkoa).