Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: Yamaha YZF-R125

14.5.2019 18:51

4tahtimies kirjoitti:Mikä vois olla vikana kun yamaha yzfr ylikuumenee helposti ... jäähytinnestettäkin pitäis olla.


Poimisin tuon jäähdytysjutun ekaks selvitettäväks. Älä aja, jos jäähdytys ei toimi oikein: Yzän jäähdytysjärjestelmän kenkkuiluun täytyy reagoida heti, sillä tunnetusti pikku pulmat johtavat tässä moottorissa seurannaisvahinkoihin, jotka ovat hankalampia ja tyyriimpiäkin korjata.

Kyseessä voi olla pikku kevätharmi (jumittava termari, ilmakupla painejärjestelmässä), mutta oireet kuten huono käynnistyminen ja tyhjäkäynti, ehkä huippujenkin katoaminen (mihin vaikuttaa kyl monia muitakin syitä... tuulen suuntakin) kyl sopis myös kansitiivistevuotoon... mikä ei Yzässä ole mikään täysin tuntematon ropleema. Mutta en tarkoita nyt vielä maalata piruja seinille: tarkasta häiriköivä jäähdytysjärjestelmä huolellisesti, seuraile pyörän oireilua ("mitä se yrittää sanoa minulle?"). Esmes:

1) Moottori kuumenee, jäähdytin kylmä -> termari jumittaa (uusi, jäähdytysnesteen vaihto)
2) Moottori kuumenee hidasajossa, mutta vauhtiajossa ok -> ilmakupla, ilmaa järjestelmä (5-10 min juttu, tarkista paisuntasäiliön-moottorin välinen letku, juurisyy?)
3) Järjestelmä ok, mutta nestettä kuluu, muitakin oireita -> kansitiiviste?
4) Nestettä kuluu, öljy samea ja värivirheinen, pinta nousee -> vesipumpun stefa vuotaa? (tyypillinen seurannaisvahinko, jos moottori ylikuumenee: monimutkainen stefa ei ole ihan halpa, eikä "kalasopaks" menny moottoriöljy enää voitele kunnolla)

Kirjotin aiheesta YZF-R125:n tietopankkijuttuun... sikäli ku sedän jorinoista saa tolkkua :)

Re: Yamaha YZF-R125

20.6.2019 13:04

Mikähän on hätänä kun talven seisomisen jälkeen kaikki toimii muuten, mutta kun kytkimen painaa pohjaan (tuntuu ihan normaalilta) niin se ikäänkuin mene pohjaan. Todella huonosti selitetty mutta siis kytkimen painamisella ei ole mitään vaikutusta.

Re: Yamaha YZF-R125

20.6.2019 18:39

Kuulostaa siltä että kytkin ei irroita eli seisonnassa kytkinlevyt on liimautuneet levyihin kiinni. Korjaantuu yleensä käyttämällä koneen ensin lämpimäksi ja sen jälkeen ajamaan kytkin pohjassa, jossain vaiheessa levyt irtoaa ja kytkin alkaa toimimaan normaalisti.

Re: Yamaha YZF-R125

6.4.2020 16:30

Moi. Mikäs vois olla vm. 15 yzärissä vikana? Mittaristossa alkoi vilkkumaan error 1 ja 3, ja lämpötila alkoi myös vilkkumaan... Huomasin, että mittaristo alkaa himmenemään ja vilkkumaan kun jarruttaa etujarrulla (tais myös toi error 1 ja 3 alkaa kun jarrutin kovaa etujarrulla). Onko menny vettä maskin takana sähköihin, kun pesin sitä tänään aikasemmin? Kun tulin kotiin ja yritin saada sitä vikaa taas tapahtumaan, niin kun kierrättelin tallissa, niin kierrosmittari kerran näytti vähän mitä sattuu ja mittaristo taas räpsyi kun päästin kaasun pois.

Re: Yamaha YZF-R125

7.4.2020 16:29

Ehkä kuivumisen jälkeen häiriöt jo kadonneet? Vikakoodi 13 on ainakin vanhemmissa malleissa kertonu imuilman painetunnistimen häiriöstä, mikä ei oikein sovi muihin häiriöihin, eli veikkaisin yleisluontoista sähköharmia.

Muistinvaraisesti (en ole Yzä-tuntija) pyörässä on useita maadotuskohtia runkoon, eli vois ajatella kosteuden niissä aiheuttavan häikkää. Akku on tietysti myös yleinen kevätharmien aiheuttaja, eli ainakin omassa 125:ssani olin jo ladannu akun, ja putsannu navat/kengät teräsharjalla kiiltäviks - näin, koska nuo hapettuvat, ja voivat aiheuttaa kontaktihäiriöitä, jopa hukata jännitettä niin ettei moottori starttaa vaikka sinänsä kaikki olis ok, siis myös akussa varausta. Ei ole iso homma puhdistaa ne, parisen minuuttia.

Re: Yamaha YZF-R125

7.4.2020 20:35

mustavi kirjoitti:Ehkä kuivumisen jälkeen häiriöt jo kadonneet? Vikakoodi 13 on ainakin vanhemmissa malleissa kertonu imuilman painetunnistimen häiriöstä, mikä ei oikein sovi muihin häiriöihin, eli veikkaisin yleisluontoista sähköharmia.

Muistinvaraisesti (en ole Yzä-tuntija) pyörässä on useita maadotuskohtia runkoon, eli vois ajatella kosteuden niissä aiheuttavan häikkää. Akku on tietysti myös yleinen kevätharmien aiheuttaja, eli ainakin omassa 125:ssani olin jo ladannu akun, ja putsannu navat/kengät teräsharjalla kiiltäviks - näin, koska nuo hapettuvat, ja voivat aiheuttaa kontaktihäiriöitä, jopa hukata jännitettä niin ettei moottori starttaa vaikka sinänsä kaikki olis ok, siis myös akussa varausta. Ei ole iso homma puhdistaa ne, parisen minuuttia.


No siis, kävin eilen illalla kylillä pyörähtämässä, ja sitten lähti kaikki sähköt kokonaan. Sain ne takaisin, ja ajoin äkkiä kotiin. Purin kaikki etukatteet ja katoin kaikki liittimet, mutta ei ollu siellä mitään vikaa... Sen jälkeen faija ehdotti kattomaan akun johdot.

Siellä siis oli perkele akun positiivinen johto löysällä... Laitoin kiinni, kasasin ja nyt toimii kuin unelma... Onneks näistä oppii kattomaan ne yksinkertaiset asiat ekana :lol:

Re: Yamaha YZF-R125

23.7.2020 19:06

Mikäköhän on yzärin mittarissa, kun näyttää ihan mitä sattuu nopeuksia. Nopeus vaihtelee jatkuvasti ja näyttää ihan järjettömiä lukemia. Kierrosluku kuitenkin oikea.
Pyörä ollut pidempään ajamatta ja akku oli täysin tyhjä eli työnsin käyntiin. Voiko tyhjä akku sekoittaa mittarin vaikka työntämällä käyntiin lähtisikin? Aikaisemmin vikaa ei siis ole ollut eli ilmaantunut seisomisen aikana.

Re: Yamaha YZF-R125

23.4.2022 10:04

Tuli hommattua muksulle jo ennakkoon yzf-r jos se kortin saa nyt keväällä.

Ite sitä testaillut tässä sen 350km verran ja todettava onko nämä tosiaan näin laiskoja? (tosin itellä muistoja kevarista vaan tt 125tzr 2t ja sen jälkeen vaan 600cc ollu ajossa) Tai onko tässä sitten jotain hämminkiä. Pyörässä on gianellin kokoputkisto (ihan jäätävän iso ääninen kun db killeriä ei ollu pyörän mukana), k&n suodatin ja force master 2 ruiskunohjaus. Aikaisemman omistajan toimesta säädetty penkissä ruisku kohilleen.

Nyt mitä ajellut niin aika epämiellyttävä ajella 100km/h nopeuksia kun kierrokset jo lähelle 8500rpm. Huippuja kokeilin niin huiputti 120km/h 80kg kuskin alla ja taisipa jo rajotin alkaa tulla vastaan.

Mitä kierroksia teillä muilla näissä vehkeissä 100km/h vauhdeissa? En vielä ole purkanut ja katsonut mikä piikkinen välittäjä edessä tai laskenut takana oleviakaan.

Nopeilla testeillä niin 4vaihteella mittariin 90km/h ja tulee rajoitin vastaan.

Ja asiasta toiseen, onko kellään tietoa löytyskö joltain tutulta tms käytettyä madalluspalaa taakse pyörään? On nyt niin korkea ettei 160cm muksu yllä oikein ajamaan ennenkuin sitä saa laskettua. Tai ylipäätään kokemuksia mikä madalluspala kannattaa hommata?

Re: Yamaha YZF-R125

9.5.2022 21:21

Oletko lukenut tietopankin jutun YZF-R125:sta? Pahoittelut kauheasta tekeleestäni, mutta Yzä ei vähän keskentekoisen Minarelli-moottorinsa takia ole helppo prätkämalli edes konkarille, eikä etenkään nuorelle ihmiselle. Murheellisia, täsmälleen samoja tarinoita on ollu kaikkialla Euroopassa missä Yzää on myyty, ja ongelmat koskevat etenkin vanhempia vuosimalleja. Yamaha on tehny vuosien varrella muutoksia mitkä ovat lievittäneet ongelmia, eli mitä uudempi versio sitä parempi... mutta vasta tuore ja täysin uusittu RE39-moottori alkaa (toivottavasti) olla sitä mitä piti.

Voisi olla hyvä Sinun ajella kevarilla väliaika kunnes nuori saa zettinsä, ja seurata kuluttaako Yzä öljyä ja/tai jäähdytysnestettä, tai onko muita kummallisia oireita. Mahdolliset kulutusosien vaihdot tai prätkän/moottorin viat ehtisi vielä korjata ennen kuin ajokausi alkaa toden teolla - jottei ajopeli jättäis tielle parhaimpaan kesäaikaan.

Jäähdytysjärjestelmän arkoja paikkoja on yritetty selostella Wikissä (ulkomaiden foorumeissa murheellisia tarinoita, kun nuori motoristi ei ymmärrä oireita tai niiden syitä), ja Minarelli-moottorissa ilmenevä männän kippailu on johtanut lukemattomia kertoja massiiviseen moottoririkkoon, kun männänrenkaiden kulumisen takia kone polttaa yht`äkkiä varoittamatta öljypohjan (lähes) kuivaksi. Virhe yllättäisi kokeneenkin motoristin, eli Minarelli on oikeesti aika häijy jos sen metkut eivät ole tiedossa.

Edith: olin tallentanu kovalevylle Yamahan hyvin yksityiskohtaisen korjaamokäsikirjan 2008 (englanti), ja taitaapa myös ohjekirja olla tallessa (englanti tai saksa). Jos näitä ei enää löydy ladattaviksi (tai jos saitit vaativat tekijänoikeuslain vastaisesti maksua) voin mailata ne tietenkin ilmaiseks (YV+@). Niitä tuli aikaa sitten kerättyä tietopankkijuttuja varten, enkä patalaiskana ole viitsiny deletoida niitä. Yamahalla on oma saitti mistä teknistä materiaalia voi ladata (yamahapubs.com), mutta YZF-R125 ei näytä olevan enää luettelossa. Myöskään carlsalter.com ei näemmä tarjoa YZF-R125:n matskua, vaikka sitä muista Yamahan malleista on runsaasti.

Re: Yamaha YZF-R125

12.5.2022 19:22

No voihan perhana nyt kun just tietopankin juttua luin. Öljynmäärää olen tarkkailut ja just hoksasin että ilmeisesti väärin.

"Tarkista määrä moottorin oltua sammutettuna muutama minuutti, pyörä pystyssä tasaisella alustalla, ja täyttöaukon tulppa/mittatikku huulilla - tikun kärjessä mitta-alue".

Ja itsehän kahtonu se mittatikku kierrettynä pohjaan. Pohjaan kierrettynä se ylärajassa tai jopa vähän ylikin.

Moottori alkanut(tai pitänyt ja vkl kiinnitin asiaan huomiota) pitämään tikittävää ääntä mutta aina se öljy ollut tuossa kohdassa. Eli varmaan olen ajellut nyt koko ajan liian vähällä öljymäärällä. Huomenna kotiin niin veikkaan ettei tikku edes kastu huulilla ollessaan. :roll:

Se on sitte mietittävä öljyn vaihon jälkeen jos sama tikuttava ääni kuuluu niin moottorin avaaminen varmaan. Joko sitten kerkesi mennä mäntä vaihtokuntoon tai muutakin. Se toimii kyllä niinkuin pitää/käynnistyy hienosti.

Tietäjät osaako sanoa jos mittatikku kierrätettynä täydessä/ylikin näyttää niin onko kone jo sillo aivan kuivana?

Re: Yamaha YZF-R125

13.5.2022 12:19

Puristuspaineiden mittaus voisi olla asiaa, ei maksa paljoa, ja paljastaisi onko pata terve. Mielestäni tuo mahdollisimman kevyeksi tehdyn Minarelli-moottorin käyntiääni on normaalistikin mekaanisesti aika äänekäs verrattuna vanhempiin paksuseinäisiin moottoreihin, eli ääni ei ole selkeä mittari. Tikitys voi juontua vaikkapa pakoputken vuodosta (esimerkiks jos siinä on tarvikeputki, ja käyrä ei istu ihan tiiviisti), mutta mekaaninen kalkatus (kiertokangen laakerit, ottavat kipeää jos moottorin öljyt ovat salakavalasti huvenneet, ja mäntä nappaa voitelun pettäessä kiinni) olis huolestuttavampi. Tuntuis kuitenkin turhalta purkaa moottori jos ei ole selkeää osoitusta sen olevan korjauksen tarpeessa (wanha "don`t fix it if it ain`t broken"-sanonta). Minarelli ON ollu ongelmallinen (ks. foorumin vanhempia kirjoituksia rikoista), eli vaatii kuskilta tarkempaa otetta jotta se ei aiheuttais ikäviä yllätyksiä ja kuluja.

Lattearintaiset 125-kuutioiset nelarit tuppaa olla "rinsessoja herneen päällä", eli arkiset pikku puutteet kuten tukkoinen ilmasuodatin tai huono/jäykkä ketju vievät nopeasti tuollaiset 5+ km/t. Epätarkoista nopeusmittareista on hyötyä vasta kun on kertynyt historiatietoa miten suuria nopeuksia prätkän missäkin tilanteessa pitäis saavuttaa: siinä tapauksessa odotusarvoa pienempi nopeus on huoltomuistutin. Ainakin itse tutkin 125-arkikulkineeni, vaikkapa yleinen hoivapäivä sunnuntaisin, jos se vaikuttaa vähän nuhaiselta. Joskus löytyy feeluja, joskus rauhoittavasti ei. "Error #125" (power not found - pyytämäänne suorituskykyä ei löydy!) on 4t-piikissä kyllä kieltämättä aika yleinen :)

Re: Yamaha YZF-R125

14.5.2022 6:05

mustavi kirjoitti:Puristuspaineiden mittaus voisi olla asiaa, ei maksa paljoa, ja paljastaisi onko pata terve. Mielestäni tuo mahdollisimman kevyeksi tehdyn Minarelli-moottorin käyntiääni on normaalistikin mekaanisesti aika äänekäs verrattuna vanhempiin paksuseinäisiin moottoreihin, eli ääni ei ole selkeä mittari. Tikitys voi juontua vaikkapa pakoputken vuodosta (esimerkiks jos siinä on tarvikeputki, ja käyrä ei istu ihan tiiviisti), mutta mekaaninen kalkatus (kiertokangen laakerit, ottavat kipeää jos moottorin öljyt ovat salakavalasti huvenneet, ja mäntä nappaa voitelun pettäessä kiinni) olis huolestuttavampi. Tuntuis kuitenkin turhalta purkaa moottori jos ei ole selkeää osoitusta sen olevan korjauksen tarpeessa (wanha "don`t fix it if it ain`t broken"-sanonta). Minarelli ON ollu ongelmallinen (ks. foorumin vanhempia kirjoituksia rikoista), eli vaatii kuskilta tarkempaa otetta jotta se ei aiheuttais ikäviä yllätyksiä ja kuluja.

Lattearintaiset 125-kuutioiset nelarit tuppaa olla "rinsessoja herneen päällä", eli arkiset pikku puutteet kuten tukkoinen ilmasuodatin tai huono/jäykkä ketju vievät nopeasti tuollaiset 5+ km/t. Epätarkoista nopeusmittareista on hyötyä vasta kun on kertynyt historiatietoa miten suuria nopeuksia prätkän missäkin tilanteessa pitäis saavuttaa: siinä tapauksessa odotusarvoa pienempi nopeus on huoltomuistutin. Ainakin itse tutkin 125-arkikulkineeni, vaikkapa yleinen hoivapäivä sunnuntaisin, jos se vaikuttaa vähän nuhaiselta. Joskus löytyy feeluja, joskus rauhoittavasti ei. "Error #125" (power not found - pyytämäänne suorituskykyä ei löydy!) on 4t-piikissä kyllä kieltämättä aika yleinen :)


Tarkistin öljyt korkki huulilla ja oli puolessa välissä silloin. Lisäsin sen täyteen. Pitää tuossa ottaa video ääntelystä kun vähä kello enemmän. On tuolla gianellin röörillä ilman db killeriä sen verran iso ääninen ettei kehtaa naapureita herättää vielä.

Nyt vasta ajattelin takarenkaan kokoa. Tuossa onkin paikoilleen laitettu 150 leveä kumi joten se varmaan voi hieman syyä "tehoja" ja kulkua tuosta. Vakio kun taitaa noissa olla se 130 jos en väärin muista.

Pitää nyt kun oikea oppisesti täyteen laitettu öljyn määrä niin seurailla kulutusta.

Edit. puristuspaine mittari löytyy kyllä itellä autohommista. Paljonko näissä normaali paineet?

Re: Yamaha YZF-R125

14.5.2022 10:26



Kylmä käynnistys yzfr ja se nakutus.

Re: Yamaha YZF-R125

15.5.2022 15:23

Yamaha/MBK:n korjausoppaan 2008 (varaosan:o 5D7-F8197-E0) puristuspaineet/raja-arvot:

* puristussuhde: 11,20 : 1
* vakiopuristuspaine merenpinnan tasolla: 550kPa @ 600 r/min (78,2 psi @ // 5,5 kgf/cm2 @)
* minimi/maksimiarvo: 480-620 kPa

Mittarissa näkyvästä 34.238 km ajomäärästä herää kysymys onko moottori vielä alkuperäiskuntoinen, vai oliko männänvaihto tm. moottoriremontti jo ehditty tehdä?

Käyntiääni vaikuttais normaalilta, mutta en ole oikea henkilö arvioimaan sitä, etenkään etänä. Pakoputken pää vois olla eräs indikaattori: sen pitäis pidemmän ajolenkin jälkeen (nythän kelit alkavat olla keväiset) normaalisti olla kuivan nokinen sormella pyyhkäistessä. Tahnamainen tai jo märän-öljyinen tulos kertoisi wanhana trokarin konstina palaako jotain muutakin kuin ilma/bensa-seosta moottorissa. Tavoite olisi havaita ajoissa öljynkulutuksen kiihtyminen, ja teettää "iso huolto" ennen kuin tapahtuu tyypillinen moottoririkko liian vähiin huvenneen voitelun vuoksi.

Tässä suomalaisvideo kalkattavasta käyntiäänestä, mikä viittaisi kiinni leikanneen moottorin tyypilliseen kiertokangen laakerivammaan, ja mitä ET haluaisi kuulla.

* https://www.youtube.com/watch?v=9lllFazPWSY

Ongelman havainnollistamiseksi alla videoita eri puolilta Eurooppaa tilanteista, joita olis tarkoitus välttää:

* Koneen kiinni leikkaamisen vaurioita (purettu moottori, saksankielinen video): https://www.youtube.com/watch?v=rczbxZF4wjQ

"Worst case"-videoita, moottoririkko ajon aikana:

* Suomalainen paljon katsottu video: https://www.youtube.com/watch?v=yBfT1krtA-U

* Englantilainen pitkähkö ajovideo: https://www.youtube.com/watch?v=Ncj6m0WkHuI

* Ranskalainen ajovideo: https://www.youtube.com/watch?v=PKcyETg-5g8

Niin, siis... ei ole tarkoitus herkutella motoristipolojen vastoinkäymisillä, tai mollata tätä Minarellin ongelmallista moottoria (probleema esiintyy siis myös WR125-malleissa ja samaa moottoria käyttävissä muiden valmistajien tuotteissa), vaan yrittää välttää ikävyyksiin päättyvää tarinan kaarta. Nythän RE39-sukupolven moottori lienee konstruoitu uudelleen ja kestävämmäksi. "Time will tell".