Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: Yamaha YZF-R125

2.8.2015 15:12

Missään nimessä se ei ole järkevää kestävyyden, laillisuuden ja kustannusten kannalta, mutta pyörä muuttuu paljon hauskemmaksi kun tulee voimaa lisää :)

Re: Yamaha YZF-R125

5.8.2015 13:40

Sataaviittäsataa kirjoitti:Ainii ja onko xenonien vaihto millane projekti ku vaihan sit heti ku uus pyörä on pihas. Pitääks polttimon paikkaa muokata yhtää ja kannattaako maskia irrottaa että olisi helpompaa vai vienkö suoraa jonnekki ammattilaisille? :roll:


On suht helppo ja kivuton operaatio. Muistaakseni oon tähän threadiin laittanutki ohjeet niistä.

Re: Yamaha YZF-R125

5.8.2015 21:38

Iteltä ei pyörää vielä löydy, mutta yzäriä olen miettinyt yhtenä vaihtoehtona, ja voisin pari kysymystä heittää tekniikan puolelta ja virittämisestä.

Eli ensinnäkin, onko näissä erityisesti jotain mitä pitäisi tarkkailla ostamaan lähtiessä? Luin tietopankista artikkelin ja näissä siis jonkinlaista öljyn syömistä esiintynyt osassa, jonka johdosta tuo surullisenkuuluisa kiinnileikkaaminen tapahtuu?

Kuinka paljon ajettua kannattaisi katsella? Alle 30tkm?

Sitten noista virityksistä. Eli ajattelin heittää isomman pyttysarjan, mikäli joudun omaan pyörään männän/sylinterin vaihtamaan.

Mikä pytty olisi järkevin vaihtoehto? Malossi vai Athena? Vai onko nuo AMPS:n tai Yamahan oma 150cc setit mistään kotoisin?

Samalla varmaan menisi kiinni virinokka ja/tai isovenakansi heti? Onko nuo hinta-tehosuhteelta järkeviä päivityksiä?

AMPS:n seteissä on ainakin mukana jos jonkinmoista "throttle injection bodya" ynnä muuta. Mitä virkaa noilla käytännössä on? Tarvitseeko näiden lisäksi hankkia Power Commanderia?


Kiitos jo etukäteen, jos joku viitsii vastailla. :)

Re: Yamaha YZF-R125

6.8.2015 23:17

Kato ainaki etupumppujen stefat. Jos löytyy vuotoja niin saa varmaan hinnasta tingittyä. Kannattaa vähän pumpata keulaa koeajon aikana jos ovela kauppamies pyyhkiny pahimmat öljyt pumpuista pois ennen ostajan tuloa. Myös öljytikkua kannattaa ulkoiluttaa ettei käy niinkuin mulle että tikku onkin kuivana kun vasta myöhemmin kotona hoksasin asian tarkistaa.

Tuo on paskapuhetta että yzärit leipoo alle 30tkm. Omalla pyörällä ajettu pian 40tkm ja männänvaihto alkaisi pikkuhiljaa olemaan ajankohtainen. Se riippuu tosi paljolti siitä, millaisella ajolla pyörä on ollut, alkaako kuluttamaan öljyä jo alhaisilla kilometrilukemilla. Kattele siis pyörän ja omistajankin yleisilmettä. Jos pyörä näyttää epäsiistiltä ja laiminlyödyltä ilman huoltohistoriaa ja jostain ladon alta kumollaan aletaan sitä sulle myymään niin jättäisin ostamatta koska todennäköisesti ei ole juuri viitsitty kiinnittää huomiota ylläpitoon ja moottoria hellivään ajotapaan.

Jos pääset koeajolle asti niin toimi seuraavalla tavalla. Heitä ihan kunnon parin kilometrin lenkki niin että kone ehtii kunnolla lämmetä. Kelaa kaikki vaihteet läpi ja kuulostele kuuluuko moottorista epämääräisiä ääniä. Pieni naputus ei haitttaa koska tuon moottorikonstruktion venttiilikoneisto lienee mahdotonta saada täysin äänettömäksi. Aja myös vähän ronskimmin esim hidasteen tai kuoppien yli jotta hoksaat jos jousituksessa on jotain vialla tai katteet on kiinnitetty nippusidepatenteilla pysyäkseen kiinni juuri sen ostajan käynnin ajan. En nyt tarkoita että miten sattuu ryttyyttää vieraan ihmisen pyörää mutta kerran pari kokeilee. Parisataa metriä ennen myyjän pihaa sammuta pyörä ja kokeile käynnistää uudelleen. Jos ei käynnisty niin jätä siihen ja ilmoita myyjälle kohteliaan asiallisesti että tämä ei nyt ollutkan juuri se yksilö jota haemme :D

Itellä oli juuri sama homma kuin sulla että ajattelin männänvaihon yhteydessä paiskata 180cc pytyn vakion sijaan. Muutin kuitenkin mieleni, koska ne on meleko hintavia verrattuna siihen tehomäärään, minkä niistä saa, ja loppujenlopuksi vakiollakin pysyy muun liikenteen tahdissa vallan mainiosti, ja autokorttikin enskesänä taskussa. Mutta jos innostut virittelemään niin mikäs siinä, varsinkin jos hommaat koko sarjan eli 180cc pytyn, virinokan ja isovenakannen. Voi olla jo ihan mukava peli kurvailla siinä vaiheessa :lol: Varmaan alkaa jo vähän kisasempien kakstahtistenkin perässä pysymään? Ainaki Malossin ja Athenan seteissä ruskunsäätövermeet tulee mukana joten ei tarvi powercommanderia välttämättä hankkia. Mitään kummempaa eroa ei taida nuiden kahen pytyn välillä sitten ollakkaan, eli jos päädyt jompaankumpaan nuista niin valitse se, jonka tarra näyttää mielestäsi hienommalta yzän takahaarukassa. Moposportiltahan tuo Malossin setti olisi nätti tilata.. :nörtti: Nuista ampsin seteistä tai 150cc ei oo meikäläisellä kokemusta

Ja vaikket mitään innostuisi yzärille tekemään niin putken tai vähintään änkän saat luvan vaihtaa. Onhan se noloa kun vakiorootterit peittää koulun pihalla yzän äänet alleen :lol: Ja varsinkin jos virittämään rupeat niin vapaammin virtaava putki on ehoton.

Onnea vaan pyörän metästykseen. Itellä ei ainakaan ole tarvinnut yzärin laittamista katua :D

Re: Yamaha YZF-R125

7.8.2015 11:59

Kiitoksia vastauksesta!

Täytyy vielä tuota isompaa pyttyä miettiä sitten, kun on pyörä ja rahaa. :lol: Kyllä varmaan alkuun ainakin riittää ihan hyvin vakion tehotkin.

Joo eiköhän siitä ainakin äänenvaimennin mene vaihtoon, ellei edellinen omistaja ole jo hommannut.

Re: Yamaha YZF-R125

9.8.2015 10:33

Ghostly.K kirjoitti:On suht helppo ja kivuton operaatio. Muistaakseni oon tähän threadiin laittanutki ohjeet niistä.


Miten lailliset ne xenonit sitte on?

Re: Yamaha YZF-R125

9.8.2015 10:44

Sellaiset missä tulee umpiot mukana.

Käytännössä kaikki Xenon sarjoilla modatut H4 umpiot on laittomia koska umpioita ei ole suunniteltu/hyväksytty xenoneilla ja valokuviot on mitä sattuu.

Re: Yamaha YZF-R125

9.8.2015 11:51

Itseasiassa muistaakseni yzf:n umpiot omaavat E-hyväksynnän xenoneille. Ja kun kävelen vaikka tänä päivänä pyörän eteen, niin hajavalo ei häikäise. Tai sit oon sokea :D

Täytyy nyt kyllä kehaista, että varsinkin pimeällä ajonautinto vähintäänkin tuplaantuu, kun näkee eteenpäin + se valokuvio on, kuin veitsellä leikattu. ^^

Sitäpaitsi, yzf:ssä on H7 kanta :3

Re: Yamaha YZF-R125

9.8.2015 13:17

Eli meinaaks tää sitä et voin vaa ostaa h7 kantaset xenonit ja joku muunnossarja ja se ois siinä?

Re: Yamaha YZF-R125

9.8.2015 16:08

Eipäs käynyt mielessä että siinä ei ole H4 polttimoita, H7 on eri juttu kunhan löytää E hyväksytyn xenon sarjan.

Re: Yamaha YZF-R125

9.8.2015 17:57

Tarkottaa sitä, että tarvitset tieliikenteeseen E-hyväksytyn xenon sarjan.

Tosiaan sitä ohjetta en löytänyt, mutta kunhan käyn joskus kotosalla, niin yritän muistaa etsiä ne joko entisestä puhelimesta tai koneelta.. Jokatapauksessa pitkien valojen kantaa joudut aavistuksen viilaamaan ja sahaamaan, voin vaikka ottaa kuvan ja laittaa sulle privana. Tarvittaessa vaikka vähän ohjeistaakkin.

Re: Yamaha YZF-R125

10.8.2015 9:31

Joo jos viittisit laittaa vaikka jonkun kuvan et näkis vähän miten oot muokannu sitä ni helppottais :)

Re: Yamaha YZF-R125

10.8.2015 18:26

Ghostly.K kirjoitti:Noniin, pieni varoituksen sananen. Alla tulee olemaan moooonta kuvaa liittyen Xenonvaloihin, nimenomaan pitkiin valoihin.

Tää nyt on vähän jälkikäteen tehty ohje, mutta kerran pyörä oli ny purettuna ja näitä rämpläsin, niin päätinpä sit napsia kuvat siin samalla. Eli pääpaino tällä tekstillä on nyt sen kannan muokkaamisessa ja sovittamisessa umpioon. Yzärissähän se kanta, mihin hehku tulee on (ilman hehkua) tällanen. Kuva on muuten jo muokatusta kannasta.

Kuva

Toi aukaistaan simppelisti kääntämällä vastapäivään eli vasempaan.

Sivusta toi mutikka näyttää tältä. Eli tuon oikealla puolen olevien kahden palikan pitäis jatkua tohon ihan keskelle asti. Leikkasin ne pois, eli johdotkin joutui sit modaamaan uusiksi. (lue: liittimet) Muista tehdä rei'ästä niin iso, että ne ballastiin tulevat liittimet mahtuvat läpi. Allekirjoittanuthan joutui vähän suurentamaan tuota aukkoa ensialkuun. :lol:
Kuva

Muista ennen lampun sovittamista ottaa irti tuo pieni metallinen rinkula kannan pohjasta. Tee siihen leikkaus, jotta saisit sen pujotettua valmiiden johtojen läpi. Tuosta rei'ästä ei nimittäin mahdu xenonin johdot läpi. Rinkula on kiinni kolmesta kohtaa ja lähtee nätisti vetämällä.

Kuva

Nyt kun mötikkä on leikattu ja se pieni metallirinkula on hyvin, tarkistetaan hehkun istuvuus. Mulla tuo istuu aika hyvin kun pieni puristus on, eli itse hyväksyn tuon. Toisella kädellä kuvasin, niin ei oikein saanut hyvää kuvaa, mutta idean ymmärtää.
Kuva

Sitten voidaankin sovittaa hehku umpioon. Tästä kuvasta huomaa, että ylimääräistä tilaa hehkun ja ton mötikän välissä hirveesti ole, joten ole huolellinen, ettet leikkele liikaa. Voi hehkun poisottaminen myöhemmin olla aika tuskaa ilman tuota liparetta.

Kuva

Sitten yhdistelet johdot väri väriin ja hyvin menee. Mutta entä kun pitäis saada järkevästi johdot läpi siitä kumitötsästä?

Otat puukon ja leikkaat kauniin X kirjaimen siihen tötsään, tähän tapaan.
Kuva

Tuolla sisässä on hehkun + ja - kiinnitys itse xenoniin ja tuolta ulos tulee sit vedenkestävät ballastin johdot, eli nämä kolme.
Kuva

Tulevat sitten ballastiin kiinni, mutta nyt päästäänki siihen mielenkiintoisimpaan kohtaan. Eli ballastin kiinnittäminen pyörään. Tuo mötikkä kuitenkin on kohtuu iso + se pitäis saada pois näkösältä ja vielä suht kuivaan paikkaan. Tietenkin tästä yhdistelmästä puuttuu vielä piiiiieni rajoittava ominaisuus.. Johdot eivät olleet erityisen pitkät.
Kuva

Allekirjoittaneella meinas mielikuvitus loppua tuon kanssa, joten päätinpä sit vetästä tuonne mittariston taakse parilla patentilla. Ainakin kädessä tuntuu erityisen tukevalta, ei valskaa ja on suht kuiva paikkakin. Toivotaan parasta pysyvyyden kannalta. Edelliset ballastit olivat kiinni töötin pidikkeessä ja sit syylärin korkin yläpuolella olevassa raudassa. Aika paskaiset olivat, joten jospa tuo olis vähän parempi paikka. Älkää lynkatko minua ton likakerroksen takia.. :lol:

Kuva

Päältäpäin vasemmalta

Kuva

Päältä oikealta

Kuva

Tuleekohan noista kuvista sanomista.. Tietopankkiin jos joku on halukas, voi minun puolestani siirtää tekstin + kuvat sinne.

Re: Yamaha YZF-R125

10.8.2015 22:48

Joo tää autto jo paljon. Pitää kattella parin viikon päästä ku saan rahaa et sais xenonit syksys pyörään:D

Re: Yamaha YZF-R125

16.8.2015 21:16

Koliseeko muitten yzäreissä vaihelaatikko kun vaihtaa kiihdytyksessä isommalle? :D Eli kun kunnolla kiihdyttää ja siinä reilussa 9k kaasu pois ja kytkin pohjaan ja isommalle niin kuuluu semmonen klonksahus varsinkin 2-3 ja 3-4 vaihteilla. Justiinsa 100km sitten vaihettu uuet teboilin superbiket koneeseen ja suodatin samalla, en muista että kuuluko samanlainen ääni ennen öljyjen vaihtoa :nolo: