Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Yamaha dragstar 125

17.6.2013 18:18

Minulla on siis yamaha dragstar 125 ja haluaisin saada siihen enemmän tehoja mutta en tiedä miten sen teen joten olisiko kellään mitään ideoita?

Re: Yamaha dragstar 125

17.6.2013 18:58

Eipä juuri millään. Suutinsarja?

Re: Yamaha dragstar 125

17.6.2013 19:32

No ranskalaisella Unlimited Powerilla (linkki ks. XV/XVS tietopankkijuttu) on ainakin suutinkitti Draguun, millä pitäis irrota koni-pari, eivät anna tarkempaa tietoa. Shadowssa moinen muutos (tai vastaava omatoiminen) plus kohdilleen säätö antaa +2hv, mikä vaikuttaa kuin vieno kesäinen myötätuulen vire eli nopeus kasvaa ehkä reilut 5km/t vakioon eri ajo-olosuhteissa. Lisäks kone ottaa kierroksia iloisemmin. Dragun kittiin näytti kuuluvan myös eri eturatas, ja 79€+postitus+asennus nähden tuossa on €/hv-suhde ok. Ottaisin valmiiks testatun ratkaisun, ei tarvi ite nyhvertää.

Jos haluat mennä oikein umpirikollisiin laittomuuksiin on myös 170cc-sarja jolla lisäruutia saa enemmän. Pytyt pitäis lähettää UP:lle putkitettaviksi (8-15pv+lähetysajat) - tietysti luvata samalla "kautta kiven ja kannon", ettei aja enää ikinä yleisellä tiellä - eli tuo olis talvitauon aikana tehtävä juttu. Shadowssa tulis eri nokka-akselien kera yli 5hv lisää (jopa ~22hv DZT:n mukaan). Ainakin ite harkitsisin tota kuitenkin vasta kun moottoriin olis joka tapauksessa tehtävä peruskorjaus. Sitten joskus aikanaan. Murehdin tän kalliin keikan (ehkä 2.000€ riippuen paljonko konetta tarvii uusia) järkeä kun EU päätti viisaudessaan säätää vuoskatsastuksen pakolliseks (viimeistään 2016), noh, jos katsastusmies ajaa 170cc:llä jonku rundin käy varmaan aika selväks, ettei kyseessä ole "ihan A1"... tai sitten tarvii olla puoliks umpeen liisteröity katsastus-ilmansuodatin tmv. ;)

Putkien vaihdon lupaillaan antavan "jotain". Mielestäni hinta/hyöty-suhde ei kyl erityisemmin houkuta, jos pitää maksaa satasia jostain hikisestä 0,5hv:sta (tuo vasta kun seokset on haettu oikeiks) ja missä teho nousee huippukierroksilla (isot röörit) mutta rokottaa keskialuetta. Jos haluat pitää 125cc-iskutilavuuden ni kyse on kompromissista, eli vähän kuin Hölmölän peiton jatkamispuuhat. Ääni toki komistuu noissa kapeamman V-kulman haaramoottoreissa (Suiza ja Yammu) mitä nyt Youtubessa on kuunnellu.

Kaikkein halvinta on tietysti pitää pyörä timmissä, eli saada turhat hävikit pois. Pyörähän ei kulje kampuralla luvattujen nimellisten kopukoiden, vaan todellisen takapyörätehon voimin. Dragussakin paperi-9,7 kW:n sijaan takapyörällä huhkii voimansiirron syömän voeman jälkeen parhaimmillaankin sen 7,5kW, ja siitä tarpeettomat vastukset (paino, turhat varusteet, alipaineiset renkaat jne.) ottavat vielä osansa. Pikkunelarit tuntuu mummoilevassa lyhyessä arkiajossa myös keräävän nokea kun kone ei ehdi lämmetä läpikoitaisin (bensan epätäydellinen palaminen, mahdollinen ohivuoto kun välykset eivät ole vielä lämpölaajennneet umpeen), eli melkein säännönmukaisesti pitkällä matkalla (moottori saavuttaa itsepuhdistumislämmöt) ja heti sen jälkeen kulku on tuntuvasti pirteämpää. Pieniä juttuja, joo, mutta pikkunelarissa niistä summautuu nopeesti 5 tai jopa 10 km/t etu mikä korostuu vielä maantiellä, eli moottori alkaa ylämäissä jaksaa pysyä tehoalueellaan. Timmi kustomi ei ole niin lussu kuin luullaan, jos omistaja vaan vähän jaksaa vaivautua tekniikan hoidossa. En tunne Dragua, mutta eiköhän sekin tiskaa jokusen rujon CBR:n (äh no tiskaamisen sijaan pitäis ehkä luonnehtia tekoa "kostealla tiskirätillä kevyesti pyyhkimiseks" ;) ). Ainakin Viragon olen itse nähny kulkevan oikein hyvin jopa 2 päällä kun sen V2 oli kuuma kuin hellankoukku, oli yllättävän pieni ero vähä piristettyyn soolo-Shadowiin.

E: Jaa olishan sitten vielä ilokaasu tollaiseen hetkelliseen tehontarpeeseen - pullon tilavuushan on rajallinen. Täyttöasemia on eri puolella maata, oliko luokkaa parikymppiä per täyttö mp:n pienissä puteleissa, eli ilolla on hintansa. Tiedä sitten miten järjestelmän sais fiksusti asennettua, pullon piiloon jonnekin (aika vähän tilaa), ja kuinka kauan V2 pysyis nipussa. Mitä äkkiä vilasin NOS:in systeemejä >250cc 4T-ykspyttysten sarja olis jo vaatimattomat 613,55 USD. Iskutilavuus lie 125cc:issä liian pieni jotta koneen kannattais järkevästi antaa "imeskellä pullosta" - kysele asiasta paremmin tietäviltä. Yammun XV/XVS:n yhden kaasarin rakenteen takia toi pienin systeemi kai sopis sinänsä aika hyvin, luultavasti ilokaasusuuttimen sijoitteluun löytyis fiksu paikka Y-haarasta mikä syöttäis tasapuolisesti V2:n kumpaakin pyttyä. Haarakappale on vaan tunnetusti aika hauras (kuuluu esiintyneen halkeilua), et enpä tiedä haluaisko siihen ehdoin tahdoin porailla reikiä. Kuulemma siihen on XVS:sä myös erityisen kelju päästä käsiks, eli paljon purettavaa, ahdas paikka, ja Torx-ruuveilla kii. Nii, ja tuo hinta... :eek:

http://www.holley.com/03001NOS.asp

Re: Yamaha dragstar 125

29.4.2014 16:47

Tämä on nyt varmaanki jo ikiwanhaa tietoa, mut englantilaisen Viragotechforum:in käyttäjä "HigashiJun" oli laatinu XV125-moottorille (Virago) ns. Power-Up Guide-ohjetta erilaisista toimenpiteistä, joilla kulkua saa mahdollisesti paranneltua. En voi ottaa kantaa tiedon oikeellisuuteen kun en päässy lukemaan ohjeita (tunnukseni hävöksissä) mut niitä on kiitelty. Ohjeiden (ymmärtääkseni 2 osaa) lataus edellyttää rekisteröitymistä ko. foorumille (ilmainen, mut muistaakseni moden kesti jokusen päivää kirjata jäsenhakemus), vierailijalle tiedostot ovat suljettuja. Linkit kyseisille sivuille XV-Wikin virittely-kohdassa, ei tietoa onko niissä vinkkejä Dragstareihin (XVS-kone on XV:n kehitysversio). XV-koneella olevan Sachs Roadster V2:n omistajiakin HigashiJun:in ohje ehkä kiinnoo.

E: Ai niin, ilmajäähy-V2:ssa täytyy tietenkin muistaa, että teho on jossain määrin rajoitteinen jottei jäähdyttävän ilmavirran katveessa oleva takapytty kuumenis kuoleman rajoille. On siis syynsä miks Yammu ja Suiza ovat jättäneet moottorinsa hiukan alle 10kW tehoon, ja myös öljymäärä valittu varsin suureksi (VL125:ssä peräti 2,1 litraa) jotta lämmöt saisi dumpattua öljyyn ja öljypohja toimisi ikään kuin lauhduttimena, vaikka varmaankin tehtaiden inssit pystyis kaivelemaan täydet 11kW koneistaan. Pitäisin huolen, että koneissa on tuoreet (suositeltu vaihtoväli 4tkm ainaki Suizassa, tais olla sama Yammussakin) laatuöljyt inessä, enkä ajais etenkään virimoottoria julmasti saapas niskassa tuntikausia - tai siis ainakin harkitsisin öljylämpömittaria. Jos kone ei ehkä leikkaiskaan, niin ainakin venttiilikoneiston voi kuvitella kuluvan vauhdikkaasti jos voitelukalvo alkais kuumuuden takia antautua. Omakohtaisena kokemuksena Varjon vesijäähy-V2:sta pohjapropulta mitatut öljylämmöt voi nousta 100 asteeseen konetta valtatiellä tai motarilla hellekelillä kepittäessä, eli kansissa vielä reilusti kovemmiks (luokkaa 120-130, ei voi tietää), mikä alkaa olla huolestuttavan paljon. Siks oon ainakin ite valinnu kalliimpia öljyjä (nyt ollu jo 3-4 vuotta Hondan omaa API SL-luokiteltua) ja vaihtanu vuosittain enintään 6-7tkm jälkeen vaik normivaihtoväli on 12tkm. Kone (siis vm. 99) on 55tkm ajettuna yhä tiivis kuin pullo, mut venttiilikoneistossa alkaa olla kulumista huomattavissa. Tämä siis vaan lisämietteenä. Tekniikan kans myötäelävä tyylihän alkaa maksaa osinkoa vasta koneen ikääntyessä, jolloin hyvällä pidolla ollu V2 voi kestää kymmeniätuhansia kilometrejä pidempään. Ainakin vanhemman XV-koneen osalta kuulin juuri 78tkm ajetusta yksilöstä, jossa puristuksia (eli ruutia) on edelleen hyvin tallessa... tarina ei tosin kerro onko ko. moottori jo peruskorjattu. Piikkinen XV/XVS-kone on siis potentiaalisesti aika ikiliikkuja.

Re: Yamaha dragstar 125

19.11.2014 0:58

Tässä nyt vielä hauska tanskalaisen Elsberg Tuningin projekti Roots-tyyppisen ahtimen ymppäämisestä pienempiin 50-125cc moottoreihin. Projekti on vielä kiinnostuksen keräilyvaiheessa pienen ahtimen markkinoiden tutkimiseksi, eli tuotetta EI toistaiseksi ole tarjolla, mutta kiinnostuksensa voi ilmoittaa puuhamiehelle. Lisäys tähän threadiin, koska myös XVS125:n osalta oli jo ollut tiedusteluja, mutta ehkä muillakin jonkinlaista kiinnostusta?

Kirjoittaja ei ota kantaa onko "halvalla tehty ahdin" ihan sellaista mihin haluaisi tällätä rahansa tai posauttaa moottoriparkojansa sarjana :)

http://www.elsberg-tuning.dk/supercharging.html

Lisätään ny tännekin vielä (äh, enpä nyt löytänytkään mihin wikijuttuun olin jo lisännyt linkin Ebay-myymälään) MICROBURST-ilokaasupanokset. Nämä ovat siis 20g ilokaasupanoksia, joilla hetkellisesti saa kenties ~2hv lisätehoa irti (käytetään ilmeisesti stongakahvalla, mikä korkkaa = laukaisee ko. panoksen, ts. kertailo). Tyyristä hupia, ja aika hankala jos (mikäli) lisäpanoksia täytyy hankkia Englannista asti, eikä +2hv taida antaa mitään tuntuvaa hevosenpotkua aika lyijyreki-kevarinrohjakkeessa. Mahdollisuus kuitenkin löytyy - kokeilkoot ken haluaa ;)