Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Yamaha WR125X/R

14.11.2012 17:13

Yleinen keskustelu kyseisestä pyörästä jatkuu.

Lue nämä ennen kysymistä!
http://www.yamaha-motor.fi/products/motorcycles/125cc/
http://www.motot.net/wiki/Yamaha_WR125X/R

Tekniikasta voi keskustella ko. moottorin omassa topikissa.

Vanhat viestit: viewtopic.php?f=100&t=83589

Re: Yamaha WR125X/R

14.11.2012 17:36

Oon täs jo vähä aikaa aatellu että kannattaisko laittaa ruiskusäätöihin kun on arrowin kokoputki kiinni. Mitä ootte mieltä?


No voi morjensta poteroon, mitä tossa juuri selitettiin vaimentimen vaihdosta ja seoksien säätämisestä? :roll:

Re: Yamaha WR125X/R

14.11.2012 20:08

Pitäiskö mun vaan hommata weeärrään pelkkä arrowin änkkä jos kokoputkella vetää laihalle ja on vaan haittaa? ku kuulemma ei se alkukäyrä paljoo vaikuta?

Re: Yamaha WR125X/R

14.11.2012 22:00

Muussi72 kirjoitti:Pitäiskö mun vaan hommata weeärrään pelkkä arrowin änkkä jos kokoputkella vetää laihalle ja on vaan haittaa? ku kuulemma ei se alkukäyrä paljoo vaikuta?

No jos haluut hieman lisävääntöä ja pörinää niin miksei..?

Itse hankin pelkän änkän koska en halua ruveta sijoittamaan rahaa putkeen ja Power Commanderiin ja säädätykseen.

Re: Yamaha WR125X/R

14.11.2012 23:04

Kirjoitetaan nyt vielä kerran ja selkeämmin että asia menee perille.

Jos teet muutoksia pakoputkistoon tai imupuolelle, pitää säätää ruiskun syöttö uudestaan. Aivan sama vaihtaako pelkän vaimentimen vai koko putkiston. WR käy jo valmiiksi laihalla ja hengittävämällä vaimentimella/putkistolla tilanne menee huonompaan suuntaan. Ainoa järkevä ratkaisu on joko pitää vakioputkisto, tai jos vaihtaa putkistoa niin joko potikka tai PCV. Potikalla saadaan ilmeisesti seokset "alueelle" ja PCV:llä just kohdalleen.

Onko joku potikan laittaja käyttänyt pyöräänsä seosmittarissa?

Re: Yamaha WR125X/R

14.11.2012 23:09

Murska Arska kirjoitti:Kirjoitetaan nyt vielä kerran ja selkeämmin että asia menee perille.

Jos teet muutoksia pakoputkistoon tai imupuolelle, pitää säätää ruiskun syöttö uudestaan. Aivan sama vaihtaako pelkän vaimentimen vai koko putkiston. WR käy jo valmiiksi laihalla ja hengittävämällä vaimentimella/putkistolla tilanne menee huonompaan suuntaan. Ainoa järkevä ratkaisu on joko pitää vakioputkisto, tai jos vaihtaa putkistoa niin joko potikka tai PCV. Potikalla saadaan ilmeisesti seokset "alueelle" ja PCV:llä just kohdalleen.

Onko joku potikan laittaja käyttänyt pyöräänsä seosmittarissa?

Toki pelkkä vaimennin aiheuttaa pyörän laihalle menon, mutta ei niin radikaalisti kui tehoputkistolla JA vaimentimella.

Ja asiaan, ei ole AIVAN SAMA vaihtaako pelkä vaimentimen vai koko putkiston, ero on suuri kun verrataan vakioputki & vapaasti virtaavampi änkkä vs. tehoputki & vapaasti virtaavampi änkkä.

Kyllä, WR käy laihalla, eiköhän se ole sanottu jo aika moneen otteeseen?

Näin lopuksi "potikka" tai PC(V) ei ole pakollista, mutta joskin suositeltavaa.

Re: Yamaha WR125X/R

14.11.2012 23:37

Mulla on pelkkä änkkä ja tulppa valkonen kuin liitu. Potikka on jo hommattu ja laitan sen kiinni talven aikana. Powercommanderin ostaminen ja asennuttaminen taitaa olla lähes 400 euroa(?) jos ei ylitsekkin, paljon halvemmaksi tulee vaihtaa mäntä heti kun alkaa syödä öljyä vähänkään enemmän. Mä laitan vaan tuon potikan koska en aio ruveta maksamaan tarkasta säädättämisestä älyttömiä hintoja, männänvaihdon saan tutulla pajalla hoidettua osien hinnalla jos tarve tulee. Aika monella tyypillä tässä kylässä on WR tai YZF-R, eikä lähes kellään oo hajua että kone käy laihalla tai edes ymmärrä mitä se tarkoittaa :lol:

Re: Yamaha WR125X/R

15.11.2012 0:17

Toi mäntäsarja näyttäis olevan aika halpa tuolta Briteistä tilattaessa muuten. http://www.motorcycleproducts.co.uk/catalogue/piston-kit-yamaha-yzf-r125-2010-p-224830.html Kyseisestä kaupasta en tiedä, mutta eiköhän toi perille tuu ja kestä vähintään sen 20tkm.

Re: Yamaha WR125X/R

15.11.2012 1:18

Eikö ihmiset muista mitä edellisellä sivulla oli kirjoitettu... :roll:

"Kun kone käy laihalla, kulutus kasvaa(vrt. oikeissa säädöissä oleva). Kone käy kuumempana, eli öljynvaihtoväli pienenee ja koko kone rasittuu enemmän.

Veikkanpahan vaan, että sylinteri+mäntä+tiivisteet+nesteet on pitkälle yli 300€. Ja korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikös venttiilitkin saata kulua laihalla käyvästä koneesta?
Ja onko sinusta männän ja sylkän kuluminen loppuun "pikkuseikka, mitä ei tarvitse mainita myydessä pyörää eteenpäin"?

Tää on kyllä nii ristiriitaista, ihmiset vaivautuu laittaa 300-400€ putkistoon ja useita satasia "tuuningii", mutta sitten ei viitsitä laittaa seoksia kohdilleen rahasummalla, mikä on aivan naurettavan pieni jos ajatellaan, että pyörän käyttöikä, toimivuus ja jälleenmyyntiarvo paranevat. Kunhan vain pärinä on kova.

Paljonkohan sen pc:n hinnaksi tulee loppujenlopuksi? Ajatellaan, että pyörällä ajetaan 20tkm. Pc=300€, mistä saat 100€ takaisin pyörää myydessä, eli hinta on 200€. Hinnasta voidaan myös vähentää mäntäsarjan,tiivistesarjan, mahdollisten pinnapultien ja nesteiden hinta, mikä on helposti 150€. Kas kummaa, hinta onkin enää 50€! Ja otetaanpa samalla siitä pois mahdollinen bensan säästö, öljynvaihtovälin normalisoituminen ja sylinterin käyttöiän kasvu, niin eipä montaa kymppiä hinnaksi jää, ellet jopa jää voitolle. Jumankauta ku o kalliita noi pc:t"

Re: Yamaha WR125X/R

15.11.2012 7:26

Alexir kirjoitti:Kyllä, WR käy laihalla, eiköhän se ole sanottu jo aika moneen otteeseen?

Näin lopuksi "potikka" tai PC(V) ei ole pakollista, mutta joskin suositeltavaa.


Jos näin haluaa uskotella vastoin selviä faktoja niin onnea valitsemallesi tielle. Aikansa kun itselleen uskottelee näitä asioita niin tottahan siitä tulee. Faktat vaan kertoo aivan toista, viimeistään silloin kun lyödään lambda kiinni ja ajetaan konetta rullilla.

Jos jollain on todettua/mitattua faktaa potikan vaikutuksesta niin kuulisin siitä mielelläni. Jos potikka on toimiva ja muuttaa seoksia riittävästi niin siitä voisi joku laittaa lisätietoa tonne wikin puolelle.

Re: Yamaha WR125X/R

15.11.2012 10:18

Murska Arska kirjoitti:
Alexir kirjoitti:Kyllä, WR käy laihalla, eiköhän se ole sanottu jo aika moneen otteeseen?

Näin lopuksi "potikka" tai PC(V) ei ole pakollista, mutta joskin suositeltavaa.


Jos näin haluaa uskotella vastoin selviä faktoja niin onnea valitsemallesi tielle. Aikansa kun itselleen uskottelee näitä asioita niin tottahan siitä tulee. Faktat vaan kertoo aivan toista, viimeistään silloin kun lyödään lambda kiinni ja ajetaan konetta rullilla.

Mikä onglma on siinä, että "potikka" tai pc(v) ei ole pakollinen?
Paljon porukka ajaa ilman ja kone on kestänyt, kuten myös venttiilit ja mäntä...
Jos se olisi "pakollinen" niin KAIKISSA wr/yzf-r:ssä olisi pc ja säädetty ammattilaisella, mutta asia ei ole näin.

Toki pc säästää konetta, sitä en kiistä, mutta pc JA säädätyksen hintaan saa ostettua useamman mäntäsarjan, joita tuskin tarvitaan ainuttakaan.

Re: Yamaha WR125X/R

15.11.2012 11:11

Sun mielestä ajetaan mielummin laihoilla seoksilla ja toimimattomalla moottorilla ja vaihdetaan kuluvia osia siksi ettei haluta säätää seoksia kohdelleen. Tervettä meininkiä.

Voihan voitelemattomilla ketjuillakin ajaa, mitä niihin öljyä tuhlaamaan kun sillä rahalla saa ostettua uudet ketjut/rattaat... Tajuatko pointin?

Jos haluaa ajaa moottorilla joka toimii kuten kuuluu, ettei käy vaarallisen laihalla joka lyhentää moottorin käyttöikää, silloin noi toimenpiteet on pakollisia putkiston vaihdon yhteydessä.

Mä en enempää lähde tästä asiasta kinaamaan, multa tuli jo perustelut laihan seoksen vaaroista, kuten Yaaaamahalta.

Mutta kun ei uskota niin ei, pitää väkisin väittää faktoja vastaan.

Jokainen toki tekee mitä haluaa pyöränsä kanssa mutta ainakin nyt pitäisi olla tiedossa riskit liian laihasta seoksesta.

Re: Yamaha WR125X/R

15.11.2012 14:41

Murska Arska kirjoitti:Sun mielestä ajetaan mielummin laihoilla seoksilla ja toimimattomalla moottorilla ja vaihdetaan kuluvia osia siksi ettei haluta säätää seoksia kohdelleen. Tervettä meininkiä.

Voihan voitelemattomilla ketjuillakin ajaa, mitä niihin öljyä tuhlaamaan kun sillä rahalla saa ostettua uudet ketjut/rattaat... Tajuatko pointin?

Jos haluaa ajaa moottorilla joka toimii kuten kuuluu, ettei käy vaarallisen laihalla joka lyhentää moottorin käyttöikää, silloin noi toimenpiteet on pakollisia putkiston vaihdon yhteydessä.

Mä en enempää lähde tästä asiasta kinaamaan, multa tuli jo perustelut laihan seoksen vaaroista, kuten Yaaaamahalta.

Mutta kun ei uskota niin ei, pitää väkisin väittää faktoja vastaan.

Jokainen toki tekee mitä haluaa pyöränsä kanssa mutta ainakin nyt pitäisi olla tiedossa riskit liian laihasta seoksesta.

milloin sanoin, että ENNEMMIN ajan kauhalla kuin säädetyllä...?

Toki voit verrata ketjujen rasvaukseen, otetaan asia ennemmin näin : ajatko mielummin KUNNOLLA rasvatuilla ketjuilla vai sinnepäin rasvatuilla?
Jos ketjut löystyy ne kiristetään, ei niitä tarvitse uusia aina kun ne on löysät.

Itsehän jätän putkiston vaihdon syystä pois, säädätys maksaa liikaa tehonlisäykseen nähden. Jos vaihtaisin putkiston niin myös säätäisin pyörän sille, mutta en vaihda niin en säädä.

Jatkot YV-> ?

Re: Yamaha WR125X/R

15.11.2012 14:45

Power commanderin ostosta ei jää voitolle niinku yaaaamaha sanoo, ihan sama kun ostasit 180+ tekisit konerempan. Et voi niiden takia pyytää kovan paljoa enempää. Ja jos laihalla ajamisesta olisi tässä koneessa noin paljon haittaa kun murska arska sanoo, niin foorumi menis tukkoon niistä viesteistä :D En toki vähättele laihalla käymisen vaaroja mutta näissä et jää voitolle, teitpä mitä tahansa.

Re: Yamaha WR125X/R

15.11.2012 17:13

Alexir kirjoitti:Jatkot YV-> ?


Tapana ei ole lähteä jatkoille tuntemattomien henkilöiden kanssa, varsinkaan jos kyse on saman sukupuolen edustajasta :lol:

Kuten jo mainitsin, mun puolesta asia on käsitelty. En jaksa tällä kokemuksella lähteä väittelemään asioista jotka ovat mulle hyvinkin tuttuja.

Keväällä on pojalle kevarin osto ja jos jostain kumman syystä poika päätyy Hussen sijaan WR:ään, lupaan ajaa rullilla käppyröitä vakiolla, putkitetulla ja lisäksi PCV:n kanssa.

Ketjujen voitelussa ei aina öljyn määrällä saada onnistunutta tulosta, säännöllinen voitelu oikeantyyppisellä öljyllä on parempi ratkaisu, varsinkin jos ajaa paljon sateella ja kuraisissa olosuhteissa. Mulla on ollut käytössä OSCO ketjurasvari ja sillä jatketaan edelleen, myös pojan piikkiin sellainen laitetaan. Vähän aikaa kun on tollaista käyttänyt, huomaa että ilman sitä ei tule toimeen.

http://www.osco-chainoiler.com/en/monta ... -osco.html