Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: Honda CBR 125 R

1.7.2016 8:53

Morjensta!

Tossa oon katellu noita hondan CBR pyöriä ja aattelin kysästä että minkä näköstä kestävyyttä voi olettaa hitusen alta 1000e pyörältä jolla kuitenkin ajettu alta 30k? Ei tekis mieli ostaa halpaa pyörää ja sitten käyttää siihen tuplasti pyörän hinta kun kone rusahtaa... Oon lukenu että nämä kestäis vaikka ja mitä, mutta mites asian laita on näin niinku ihan oikeesti? Eli onko ihan mahdollista näinkin halvalla löytää ihan kestävä ja luotettava pyörä millä ei tarvii koko aikaa pelätä että millon se hajoaa. :lol:

Re: Honda CBR 125 R

1.7.2016 9:14

hiphei kirjoitti:Morjensta!

Tossa oon katellu noita hondan CBR pyöriä ja aattelin kysästä että minkä näköstä kestävyyttä voi olettaa hitusen alta 1000e pyörältä jolla kuitenkin ajettu alta 30k? Ei tekis mieli ostaa halpaa pyörää ja sitten käyttää siihen tuplasti pyörän hinta kun kone rusahtaa... Oon lukenu että nämä kestäis vaikka ja mitä, mutta mites asian laita on näin niinku ihan oikeesti? Eli onko ihan mahdollista näinkin halvalla löytää ihan kestävä ja luotettava pyörä millä ei tarvii koko aikaa pelätä että millon se hajoaa. :lol:


Joo oma -06 malli tuli ihan ajamalla meille ja sillon mittarissa ~36tkm. Hintahan oli päätähuimaavat 270€ mutta pikku laittoa siinä kuitenkin oli. Ketjut ja rattaat sekä ketjunkiristin vaihettiin, öljyt ja se öljyn suodatusverkko, ilmanputsari ja jarrunesteet. Muuten se olikin ihan ok paitsi että viime keväänä etu stefat siihen vaihatin. Jotain pikkusta varmaa näissä on mutta kattoo vaan että näyttääkö se pyörä ihan hyväkuntoselta ja jos huoltokuitteja on myyjällä antaa niin hyvä.

Re: Honda CBR 125 R

3.7.2016 8:17

En tiedä kuuluuko tämä nyt tänne mutta kuinka paljon mahtais olla huipputehot cebarissa kun on kiinni 180cc + Arrow kokoputki ja dynojetin suutinsarja?

Re: Honda CBR 125 R

7.8.2016 12:12

Nyt on tullut huomattua, että omassa pyörässä moottorijarruttaessa pienillä vaihteilla rupeaa pyörä hieman nykimään ja naksuttamaan.

Itse veikkaisin, että tuo johtuu ketjuista tai rattaista, mutta mitä mieltä muut ovat? Mikä olisi helpoin tapa tarkistaa ketjujen ja rattaiden kunto? Ja kuuluuko tuo ns. oireisiin?

Re: Honda CBR 125 R

8.8.2016 19:29

Joku joskus kyseli ruiskun huijjaamisesta vastuksella. Kokeilin sitä, sillä saa kyllä seoksen rikkammalle, mutta persdynolla ei mitään vaikutusta tehoon..

Re: Honda CBR 125 R

11.8.2016 15:45

nipznapz kirjoitti:Nyt on tullut huomattua, että omassa pyörässä moottorijarruttaessa pienillä vaihteilla rupeaa pyörä hieman nykimään ja naksuttamaan.

Itse veikkaisin, että tuo johtuu ketjuista tai rattaista, mutta mitä mieltä muut ovat? Mikä olisi helpoin tapa tarkistaa ketjujen ja rattaiden kunto? Ja kuuluuko tuo ns. oireisiin?


Ja ketjua kiristämällähän tuokin ongelma korjaantui. Varmaankin tulee nyt ostettua valmiiksi uudet ketjut ja rattaat, niin saa heti sitten vaihdettua, jahka nuo kuluvat loppuun.

Re: Honda CBR 125 R

11.9.2016 20:08

Nohoonniin, pistetääs tännekin pientä romaania tästä pyörästä, kun olen hetken tällaisen kanssa puljannut. Uskollinen sotaratsu GPR vaihtui käytännön syistä CBR:ään. Setteinä laitteessa on Malossin 166cc (jossain "180cc:nä" mainostettu, ei ole todellisuudessa kuin 166 siis näihin...), Arrowin kokoputkisto ja dynojetin suutinsarja (kaasarimallista kyse).

Täällä on hieman ollut keskustelua näistä isoista pytyistä ja niiden tuomista tehoista ja väännöistä. Laitetaan kaikkien iloksi hieman kovaa dataa näistä jakoon, elikkäs before ja after -dynolaput. Tässä siis on ainoastaan 125cc -> 166cc ja seoksien säätö tehty, putkea ei käyränottohetkellä oltu vaihdettu. Saatetaan siis olettaa sillä vielä n. 0,5-1 hp lisäystä. Mutta asiaan.

Täysin vakio kaasari-cbr:

Kuva

Malossin 166cc -kitti ja säädetty kaasutin ja vakioputki:

Kuva

Lukemat ovat takarengastehoja. Tämän penkin mukaan voimansiirtohäviötä olisi siis n. 3hp. Käyristä nähdään tehon nousu 10,8 -> 14 hp takarenkaalta, eli noin 14 -> 17 hp moottoritehoissa. Lisäksi vääntö on noussut 9,38 -> 13,44 Nm. Vääntökäyrä isommalla pytyllä tosin on huomattavasti tasaisempi eikä tee notkoa ennen huippuvääntöä. Myös huipputehon kierrokset ovat laskeneet 9400 rpm (vakio) -> 8400 rpm (166cc). Pyörä käyttäytyy aivan eri tavalla kuin vakio, aivan mahtavat alakierrosväännöt tän kokoiseksi pyöräksi.

Kulutuksesta sen verran, etten ole vakiosepon kulutuslukemia tutkinut, mutta tämä kuluttaa yhdistelmäajossa 3,6 litraa / 100 km. Tästä puolet on taajamaköröttelyä ja puolet maantietä kaasu pohjassa, joten hitaampi ajo veisi varmasti vähemmänkin!

TL;DR, eli mitä saat 250 eurolla?

+3hp tehoa
+4Nm vääntöä
+huomattavasti mukavamman vääntökäyrän
+kulutus nousee n. 0,5l/100km

ps. oma pyörä on 57tkm ajettu ja nyt petti nokkaketju, remontti menossa mut alakerta täysin tikissä edelleen. Paljos muilla kilsoja?

Re: Honda CBR 125 R

18.8.2017 10:56

Eli -06 seppoon olisin ostamassa danmoto putkiston, onko suuttimen vaihto välttämätön ja mikä koko ois hyvä? Mitä käy jos jatkaa vakiosuuttimella? +Onko kokemuksia danmoto putkista ja toimituksista? (Tullimaksut jne) ja jos joku tietää muutenkin noista postikuluista, putki lähtee Kiinasta ja nettikaupan mukaan ilmainen toimitus, kuitenkin verot ja tullit ovat mahdollisia maksuja. Paketti painaa n.4kg

Re: Honda CBR 125 R

18.8.2017 14:18

Kyllä se suutin kannattaa vaihtaa. Jos et vaihda, niin uudella putkella teho laskee ja koneen kestävyys huononee. Vakiokoko on 118, noin 120...124 voi olla lähellä todellisuutta. Näihin ei saa suuttimia kaupasta, joten ainoa vaihtoehto on tilata Hondalta uusi vakiosuutin (7€) ja porauttaa se kellosepällä tms noin 0,05mm isommaksi.

Ittellä on Thaimaasta muutama viime lähetys tullut tullin ohi (CBR viriosia), mutta Kiinasta tulevat jää tulliin aikalailla 100% varmasti. Eli ALV:ta tulee se 24% ja siihen noin 3% valmistevero viel päälle.

Re: Honda CBR 125 R

23.8.2017 18:54

Tietääkö kukaan millainen putkisto tuo Black Widow on? Onko miten laadukas ja minkälaiset äänet. Ja suutin pitää varmaa porauttaa?

Re: Honda CBR 125 R

29.8.2017 8:03

Mullakin oli vaihtoehtona black widow tai danmoto, videoiden ja juttujen perusteella päädyin danmotoon, en ole kumpaakaan livenä nähnyt.

Re: Honda CBR 125 R

29.8.2017 15:02

Joo itekki kattelin noita danmoton putkia ja taijan päätyä siihe. Näytti nimittäi aika hyvältä toi putki mis on toi kytkimellä säädettävä db-killeri. Ja ei oo kalliskaa.

Re: Honda CBR 125 R

27.12.2017 22:38

Mua kiinnostaisi virittää omaa cebaria, koska mulla lojuu toinen moottori turhana. Niin mitä kaikkea vois tehä koneelle että sais tehoja enemmän ja silti kestäs ettei heti leipos. Moottori on siis -05 kaasari moottori. Budjekti ois jotain 400-500€.

Re: Honda CBR 125 R

27.3.2019 18:46

Kipinä hukassa missä mahtaa vika olla kun puola vaihdettu ja tulppa?

Re: Honda CBR 125 R

1.4.2019 20:58

Oisko kellään cbr 2007 sähkökaaviota?