Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: Aprilia SX/RX125

5.7.2015 16:19

Hmmm, hyvä jos noin olisi :D , tiedoissa ei vain lue forged (takomäntä) kuten esim wisecon selostuksessa PJME sivuilla. Mutta pitää laittaa viestiä. Kiitokset! :)

Re: Aprilia SX/RX125

5.7.2015 23:00

Yksinpuhelu jatkukoon :D
Ilmeisesti nuo PJME wössnerin männät ovat takomäntiä elikkä kävikin ihan hyvä säkä :) . Paljonkos löyhempi välys pitää olla takomännässä vrt valumäntään? :roll:

E: Wössnerin sivuilla puhutaan yleisisti että tuotteet takomäntiä, mutta PJME vastasi että heidän tuotteensa ovat valumäntiä :roll: ... Mitä helvettiä nyt pitäs uskoa :D

E: lisää korjausta: PJME korjasi että kaikki wössner männät ovat takomäntiä :)
Viimeksi muokannut ma$$i päivämäärä 6.7.2015 19:12, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Aprilia SX/RX125

6.7.2015 18:15

Joo elikkä kaikille tiedoksi tänne:

Mikään yritys EI VALMISTA tasalakisia mäntiä rotax 122 moottorille. Ne tasalakiset männät joita on saatavilla ovat KTM alkuperäisvaraosia :eek: ja kotarin sylinterien koot loppuvat pienempään kuin rotaxin gilardonit jolloinka vain alkupään gilardoneille/ mitakoille on mahdollista hankkia KTM mäntä. Nämä KTM pohjaiset männät sopivat suoraan rotax 122. Eli te joiden männät ovat sylinterikoon alkupäästä olette onnekkaita ;)

Tiedot pohjautuvat kyselyyn ja viestittelyyn PJME:n kanssa.

Perin yllättävä tieto :D , ei olisi uskonut että tuollaista tulee esiin kun kaivelee :roll:
Toissijaisena tietona avautui että Asso Werket hyrrääävät sylintereissä 0.02 välyksillä :eek:

E: Koska wössner onkin takomäntä niin se lähtee tilaukseen. PJME vastausten suosittelemana tilaan 53.98 tasalaki takomäntä wössnerin :lol:

Lisää edittiä: Tietääkö joku paljonko tuo välys on oikeasti rotaxeissa vakiona :D , tuo PJME ilmoittama 0.02 kuulostaa liian pienelle, jopa hullulle :eek:

Re: Aprilia SX/RX125

6.7.2015 21:16

Kunhan uppaan että joku vastaa editteihin ^ :D :lol:
Lähinnä tuo välys kiinnostaa

Re: Aprilia SX/RX125

7.7.2015 17:41

Joo elikkäs kävin mittauttamassa sylinterin ja koko on 54.02 ja kyselin PJMEltä siihen sopiva mäntää ja vastauksena oli valumäntä, tasalakinen vertex 53.97 jolloin välys tulee olemaan sen 0.05, takomäntä kuulemma liian tiukka. Jos vakiomännällä välys oli 0.03 tuleeko liian suuri välys sitten kun siitä tulee sen 0.05mm ?

Toivottavasti ymmärsitte :idea: :roll:

Re: Aprilia SX/RX125

7.7.2015 23:37

Yleensä välyksenä näissä piikkisissä on porukalla ollut 0.06-0.07 milliä. Husseissa ainakin 144 kitissä tulee vakiona 0.05mm välyksellä oleva mäntä, ja se on leiponut aika herkästi. Vissiin muutenkin noin tiukkaa välystä käytetään vaan krossissa. Katukäyttöön sitten se 0.06 takomännällä, ja 0.07 valumännällä.
Eikös se niin ollut että valumäntä laajenee enemmän :nolo:

Re: Aprilia SX/RX125

7.7.2015 23:50

Kyl mun mielest takomäntä tarvii suuremman välyksen kuin valumäntä :)

Re: Aprilia SX/RX125

8.7.2015 0:17

Kyl se minunkin mielestä takomäntä laajenee enemmän :D

Minkälaisilla seoksella ootte ajaneet ja millä öljyllä? Ostin tuota brb törkeen kallista super öljyä nii siellä pajalla missä kävin sylinterin porauttamassa tuli puheeksi ja siellä suositteli sillä öljyllä vähintään 4% seosta ja selitti jotain että se öljy ei pala just ollenkaan ja sen takia tarvii laitta enemmän. Aikaisempi omista sano jotai että oli ajellu 3% seoksella ja castroli öljyä käyttäny.

Eikös se muutenkin ollu että sisään ajon aikana kannattaa laitta sitä öljyä iha reilusti?

Re: Aprilia SX/RX125

8.7.2015 1:42

Keskustelua viimein, jee jee :lol: :D

Onko hussen sylinterit nicasil pinnotettuja kuten rotaxeissa? Voi meinaan tehdä ison eron ;) .

Ja tosiaan kävin tänään mittauttamassa sylinterin läheisellä Aerotecno yrityksellä, joka huoltaa rotax koneita, erityisesti pienlentokoneissa ja toimii muutenkin koneistamona. Oli puhetta rotaxin ja erityisesti gilardonien välyksistä eri laitteissa. Nicasil pinnoitteiset sylinterit eivät tarvitse kovin suuria välyksiä toimiakseen. Tehtaalta lähtiessään siellä on 0.03 välykset. Omistaja näytti hallia tarkemmin ja näytti lentokoneesta gilardonin sylinteriä jossa oli juurikin nicasil pinnoite. Sylinteri oli kulunut alle 0.03mm vaikka olikin ajettu noin 6000 lentotuntia eli ~150 tkm... :eek:

Oma sylinterini oli kokoa 54.02 ja orkkis männästä löytyy koko 53.99 jolloin välys on juurikin sen 0.03mm, kovin pieni siis :D mutta hyvin rullannut tähän asti. Jätän tasalakikannen ja männän ostamati, sillä ei löydy sopivaa mäntää :roll: . Tilalle tulee vertex 53.99 (kyllä, 0.03 välyksillä mennään) kupumäntänä. Harkinnassa on ostaa VHM dome kansi ( eli kupumännälle), kokemuksia ja tietoja kyseisestä kannesta?

Ja takomäntä lämpölaajenee enemmän --> tarvitsee isomman välyksen ja pitää olla tarkkana alku ja loppu käytättelyn suhteen, mutta oikein käytettynä kestää pidempään kuin valumäntä joka ei ole niin arka laajenemiselle

Itse käyttäny teboil 2T bikea 2.5% seoksilla. Hyvin pelannut :) . 2T bike sisältää samat arvot ja voiteluaineet kuin motorex ja castroll jotka tunnetaan huippuöljyinä ja plussana päälle teboil 2T bike on halpaa verrattuna niihin :D . Laita sisäänajon ajaksi vaikka 3% seokset. Liika öljy vaan aiheuttaa enemmän kitkaa kun kaikki ei pala --> lämpenee enemmän --> leikkausriski kasvaa
Yleensäkkin suositeltava prosentti öljylle seosvoitelussa on 2-3%, hurjimmat käyttävät tuota 2% seoksia ja yleisesti 2.5% seokset eniten käytössä. Ainakin itsellä kun kokeilin 3% seokset liian vahvat ja änkkä puskee öljyä ulos ja sitä lentää aivan kaikkialle kun on liikaa ja kaikki ei pala

Re: Aprilia SX/RX125

8.7.2015 2:01

Muistin siis just väärin tonkin jutun, mutta tosiaan monilla ollut katukäytössä 0.06 välys valumännällä. Ja hussen sylinteri on myös nicasil pinnoitettu, niinkuin oikeastaan kaikki näissä nykyaikasissa piikeissä.
Kuulostaa vaan kauheen pieneltä välykseltä. Ehkä rotaxi vaan sitten toimii tommosella välyksellä. Kotareissa ja husseissa välyksenä usein 0.06 :)

Ja tosiaan sisäänajossa ei tarvitse yhtään rikkaampaa seosta / rikkaampaa öljyseosta kuin normiajossa.

Re: Aprilia SX/RX125

8.7.2015 2:10

En itsekkään meinannu alkuun uskoa enkä vieläkään ihan satavarmaksi tuota välystä :D :lol:

Mutta PJME äijät jo kertaalleen sanoivat välyksen olevan 0.02-0.03en uskonut silloin :D ja tuttu vahvisti asiaa niin kait se pitää uskoa

Oma sylinteri 100% varmasti mitattu oikein 54.02 kokoiseksi ja orkkis männästä (asso werke) näkee koon 53.99. Tällöin on helppo viimeistään tehdä päätös välyksen suuruudesta kun hetken ynnäilee :D

E: Miten teillä toiminut tuonne PJME maksaminen :roll: , itselle tuottaa vaikeuksia.. Miten/missä sinne käytännössä maksetaan, mihin lasku tulee jne?

Re: Aprilia SX/RX125

8.7.2015 6:30

Kyllä vaan kuulostaa minunkin korvaan kovin pieneltä tuo välys.. :eek:
Mulla on muistaakseni 154cc polinilla 0,06mm tai 0,07mm männän välys, kun mittailtiin ennen kun kasasin.

Re: Aprilia SX/RX125

8.7.2015 11:15

Pitäskö mun siis laittaa isommalla välyksellä oleva mäntä sisään? :D

Vai saman kokoinen mikä uloskin tuli jolloin välys on sen 0.03? :roll:

Kylläpä menee vaikeaksi :lol:
Mitem se PJME maksaminen teillä toiminut? Itselle tuottaa problemaa :s ?

Re: Aprilia SX/RX125

8.7.2015 12:32

Välyksen tarpeen määrittelee männän materiaali ja lämpölaajenemisominaisuudet.
Nicasil pinnoitteetkaan eivät ole samanlaisia keskenään.

Ja jos siellä sylinterissä on jotain, joka aiheuttaa lisäkitkaa (= lämpöä), voi välys jäädä liian pieneksi.
Siksi toisessa topikissa (?) kysyin, että oliko ollut Hussen sylinterissä aukkojen jakajissa halkeamia. Nimittäin sen syyn takia on leiponut moni Husse ja GasGas.

Myös liian laiha polttoaine-ilmaseos, puutteellinen jäähdytys, moottorin väärinkäyttö (esim. moottorijarrutus), liian pieni öljyprosentti (alle 2%) voi aiheuttaa kiinnileikkaamisen.

Katukäytössä tarvitaan suurempi välys (0.06-0.07mm), koska moottorin lämpötilat on ihan toista luokkaa, kuin esim. motocross radalla.
Johtuen liian vähän vaihtelevista kierroksista, pääosin.

0.05mm välyksellä saattaa kilkata pitkään huudatettaessa.
Useimmiten silloinkin syynä on laihalla käyminen.

Tiedän muutamia tapauksia, joilla on kestänyt putkitetun sylinterin kanssa 0.06mm välyksellä oleva mäntä pitkään ilman mitään ongelmia (katukäytössä).
0.06mm on ollut valmistajan suosittelema välys - ja huom. takomäntä.
Kaikilla niillä on kaasuttimen säädöt ollut OK / hivenen rikkaan puoleiset.

Jotkut suosittelevat käyttämään rikkaamman puoleista polttoaine-ilmaseosta katukäytössä (ym. asioiden vuoksi).
Mäntä jäähtyy tuoreen polttoaine-ilmaseoksen avulla.
Liian laiha polttoaine-ilmaseos tai pielessä oleva sytkäennakko aiheuttaa kuumemman palotapahtuman = mäntä kuumenee paljon enemmän.

Huomioikaa sitten mäntää asennettaessa m-renkaan katkosvälys, että se on valmistajan ilmoittaman toleranssin sisällä. Yleensä jotain 0.40-0.50mm luokkaa?
Liian pieni katkosvälys aiheuttaa m-renkaan katkeamisen ja liian iso kiinnileikkaamisen.

Mutta jokatapauksessa 0.02-0.03mm kuulostaa vähän turhan tiukalta välykseltä.
85cc crosseissa minimivälys on 0.04mm, jolloin se on tarkka polttoaine-ilmaseoksesta - eli kilkkaa todella herkästi, jos jokin on pielessä.

Ehkä Rotaxin nicasil pinnoiteen ja OEM männän materiaalin ominaisuudet mahdollistavat jollain tavalla noin pienen välyksen käyttämisen.. ?
En ole perehtynyt eri materiaalien lämpölaajenemisominaisuuksiin tms., niin en osaa sanoa mitään ko. asiasta.

Re: Aprilia SX/RX125

8.7.2015 13:00

Kiitoksia tästä, neuvokaaapas vielä joku äkkiä että miten se kaasarissa säädettiin ilman ja bensan seos kun kohtapuoliin pitäs lähteä kokoamaan.