Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: Aprilia SX/RX125

11.4.2015 15:57

Haittaako jos revin koko imutötsän pois? Tarviiko sen olla paikoillaan? Nopeita vastauksia kiitos! :D

Re: Aprilia SX/RX125

11.4.2015 16:50

Jos sitä snorkkelia meinaat niin ei oo pakko olla kiinni. Tosin jos otat sen pois nii jotai paskaa pääsee helpommin putsarii.
Ite ratkasin asian niin että lyhensin parilla sentillä ja puukolla koversin kumitukkeen pois. Siel toisessa putkessa on sellane pieni ja aika ohut kumilärppä. Helppo poistaa puukollakin. Vaikein vaihe koko hommassa on sen snorkkelin irti otto putsaron kotelosta. Eli koko homma on aika simppeli :lol:

Re: Aprilia SX/RX125

13.4.2015 23:10

Onko normaalia että koneesta kuuluu "sirinää"? joka voimistuu kaasua antaessa?

Re: Aprilia SX/RX125

14.4.2015 6:26

Ei oikee varmaa tietoo oo mutta itseltänikin kuului outoa sitinää kun olin säätänyt isomman kaasarin aika pienelle tyhjäkäynnille, 1500-1600 rpm
Siritys loppu kun nostin tyhjäkäynnin ~1800.
Mun mielestä se sirinä kuulu ravesta/solenoidista. Ei putsannu vaan sirisi ku tyhjäkäynti oli niin alhainen. Heti alko taas nostella laippaa ku tyhjäkäynnin nostin

Re: Aprilia SX/RX125

14.4.2015 12:37

Jees, pitääpä kokeilla :)

Re: Aprilia SX/RX125

14.4.2015 16:06

Joo raven laippa sirisee jonkun verran. Mut ei se sirinää pidä sillon ainakaan mulla kun se nousee ylös.

Re: Aprilia SX/RX125

14.4.2015 17:40

Juu just se että se pahin sirinä loppu ku nostin tyhjäkäyntiä että rave putsailis itteää tyhjäkäynnil :)
Ku tutkin tos ni rave ei aukee tai puhdista tyhjäkäynnillä jos tyhjäkäynti on liian matala. Tiiä sit miks mutta kai se ECU ne kierrokset kattoo että liian alhainen tyhjäkäynti ja ei avaa laippaa 8o

Re: Aprilia SX/RX125

15.4.2015 23:04

Mikä ihme tota rave ykköstä vaivaa kun kierrokset tapissa niin laippa ei pysy ylhäällä vaan se alkaa "hyppimään" putsattu moneen otteeseen eikä auta. mitenköhä sais korjattuu? :D

Re: Aprilia SX/RX125

16.4.2015 11:06

Olisko kellää tps anturin ja muiden ns. turhien anturien ohitusohjeita?

Re: Aprilia SX/RX125

16.4.2015 12:26

jerkkupoeka kirjoitti:Mikä ihme tota rave ykköstä vaivaa kun kierrokset tapissa niin laippa ei pysy ylhäällä vaan se alkaa "hyppimään" putsattu moneen otteeseen eikä auta. mitenköhä sais korjattuu? :D


oisko laipan ja vaijerin kolo kulunut että nippa hyppii siinä ?

Kokeile tomi googlaa rotax 122 manual nii tulee pdf tiedosto englanniks mist pitäs löytyy

Re: Aprilia SX/RX125

16.4.2015 19:37

Onko siellä, koska en ainakaan ite löytäny. Mutta ei kai siinä haittaakaan ole jos irrottaa vaan liittimistään nuo eli tps-anturi, ilmasolenoidi(tai joku sellane) ja sit ne 2 muuta johtoa mitkä kaasariin menee?

Re: Aprilia SX/RX125

16.4.2015 19:47

Hmm en osaa sanoa löytyykö siitä manuaalista, mutta itse ainakin sieltä löytänyt lähes kaiken nii veikkasin että vois nuokin siellä olla :|
Ja kaiketi ne voi liittimistään irrottaa ku isommal kaasaril ne on muutenki täysin turhat eivätkä mitään mittaile vaan roikkuvat turhaan mukana :D . Tällasta mututuntumaa :)
Elä sitten syytä jos mittarintaulu vilkkuu vikakoodeja kuin jouluusi :D :lol:

Re: Aprilia SX/RX125

16.4.2015 23:20

Noista kaasuttimen antureista vähän tietoa tähän väliin:

TPS muokkaa sytytysennakkoa kaasukahvan aukeamisen mukaan, ja taitaa ottaa mukaan tuohon ennakon muokkaukseen myös kierrosluvun. Seos palaa näin puhtaammin, asennettu alkujaan päästöjen vähentämiseen mutta myös trimmaa sytytyskäyrää optimaalisemmaksi. PJME myy tuota Zeeltronicin ohjelmoitavaa CDI-boksia, tuolla pystyisi ottamaan TPS:sästä kaiken hyödyn irti sytytyskartan hienosäädön muodossa.....sisältää myös muita hienouksia, siitä iltalukemista. http://www.zeeltronic.com/manuals/manua ... 290610.pdf

Anturi, johon menee kaksi johtoa ja joka sijaitsee kaasuttimen kyljessä, on kaasuttimen (seoksen) esilämmitystä varten. Toinen johto tietääkseni vie virtaa lämmitykseen, ja toinen on taasen sitten lämpöjen tarkkailuja varten. Ympäristösyistä asennettu tämäkin, paremman palamisen merkeissä.

Viimeisestä ilmasolenoidista minulla ei ole tietoa, eikä tunnu internetkään sitä tarjoavan. Tunnetaan myös MAJ22-valvena, ainakin Aprilian diagrammeissa. Luultavasti syöttää ilmaa kaasuttimeen päin, koska solenoidissa on pieni suodatin, muusta kuten milloin ja miten tämä toimii taikka vaikuttaa en osaa sanoa.

Re: Aprilia SX/RX125

17.4.2015 6:31

ma$$i kirjoitti:
jerkkupoeka kirjoitti:Mikä ihme tota rave ykköstä vaivaa kun kierrokset tapissa niin laippa ei pysy ylhäällä vaan se alkaa "hyppimään" putsattu moneen otteeseen eikä auta. mitenköhä sais korjattuu? :D


oisko laipan ja vaijerin kolo kulunut että nippa hyppii siinä ?

Kokeile tomi googlaa rotax 122 manual nii tulee pdf tiedosto englanniks mist pitäs löytyy

Ei se oikein noin voi olla kulunut.. Jos ois kulunut niin kyllä se vaijeri hyppäis ihan kokonaan pois siitä jonka jälkeen ei laippa nousis enää ollenkaan. :roll:
jerkkupoeka ootko solenoidin putsannut?

Re: Aprilia SX/RX125

17.4.2015 6:35

Hyvä että jollain tietoa ;)
Mutta turhiahan ne on jos isomman kaasarin on laittanu :D kun ei niitä siihen mihinkään kiinni saa. Itel 34vhsb kiinni tultua revin ne vaa vakiokaasarist hiitee ja tungin sopivii väleihi säxäs ja nippareil kiinni :D . Ei viittiny alkaa kokonaan ettii mistä ne menee että ois pois ottanu pyörästä.
Hyvin on toiminu :3

E: vastaus tuoho anturi hommaa, Aap ehti väliin :D