Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: Aprilia SX/RX125

5.12.2015 18:33

Rotax 122 manuaalin mukaan ois vissiinki 0.7 mm. Jos siis luin tätä oikeen :lol: , 0.9mm ehdoton maksimi
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Re: Aprilia SX/RX125

14.12.2015 14:26

Mitenkä näistä saa virtauksen irti? Kun se on siis kiinni siinä rungossa kahdesta kohtaa, toinen oli semmonen perus kuusikko mutta toinen on vaa tuollainen pyöreä pää jossa ei ole reikiä ollenkaan?

Re: Aprilia SX/RX125

14.12.2015 15:53

Jos virtalukkoa tarkoitat niin ite porasin sen ''ruuvin'' pois :lol:

Re: Aprilia SX/RX125

14.12.2015 18:42

Just sitä tarkotin :D puhelimella kun kirjottaa nii sattuu nuita typoja :/ voisko olla että sen ei kuulukkaan irrota vaan olla siinä ns. saranana ja siitä takana olevasta mustasta napista (joka on normaalisti runkoa vasten) kun painaa nii nousis pois se lukkopesä?

Re: Aprilia SX/RX125

14.12.2015 19:15

Rautasahalla viilto siihen kantaan ja tasapäisellä ruuvarilla ruuvaat irti sen. Ja se nappi mitä tarkotat on varmaankin rattilukon tappi.. :)

Re: Aprilia SX/RX125

28.12.2015 0:23

Moro. Tänää tuli koneöljyt otettua pois ja huomasin sitte, että sitä tuli vaan desin verran :nolo: . Öljy oli myös täysin mustaa. Vasta pari päivää sitten pyörän ostin ja ensimmäistä kertaa olin avaamassa kytkinpuolta. Rattaat näytti ainakin päältäpäin olevan ihan hyvässä kunnossa, mutta olivat hieman likaiset kuten kopan alareunakin. Mitä kannattais lähtee kattoo ennenkuin käyntiin koittaa?

Re: Aprilia SX/RX125

28.12.2015 10:56

Siitä liasta ei kannata alkaa huolehtimaan jos kaikki näytti muuten hyvälle. Rattaat,vaihteisto yms kuluu luonnollisesti ja semmosta metallihilettä kertyy vähitellen joka värjää paikkoja.

Onks pyörä ollu käynnissä koska viimeks?

Se että öljyjä oli vaan desi ja että mustaa niin vähä huolettaa :eek: ,noh uudet öljyt laatikkoon. Ja niin rotaxin laatikkoon pitää tunkea 8dl öljyä vaikka koneen kyljessä 6dl lukeekin :idea:

Onks pyörä seisonu kauanki ennenkuin sulle tuli? Jos on niin kannattaa uudet bensat vaihtaa tankkiin, vanhoilla bensoilla ei tuppaa aina lähtee käyntiin. Ja jos pyörä on seisonu pitkään niin kannattaa kaasutin puhdistaa ja availla. Voihan sen muutenkin suorittaa niin ei ainakaan sieltä suunnalta yllätyksiä tule.

Jos pyörässä on tuorevoitelu, koeta varmistaa että se pelittää. Tulee muuten kallis lasku. Ja tietysti kurkkaa penkin alle että säiliössä öljyä JOS tuorevoitelu käytössä. Jos ei oo käytössä tai epäilet että siinä on jotai fibaa niin tee ~2.5% seokset jotka heität tankkiin.

Tulppa kannattaa tsekata ja ehkäpä vaihtaakin. Vakiopyörään BR8ES ja täystehoon tai vielä enemmä piristettyyn BR10EG tai vaihtoehtoisesti BR10EIX (iridium tulppa)

Millanes tekniikka pyörästä löytyy? Kaasarin säätöihin kannattaa perehtyä jos niistä ymmärtää. Ne ei aina oo edellisten omistajien jäljiltä iha kunnossa :lol:

Re: Aprilia SX/RX125

28.12.2015 13:51

Edelline omistaja sano et viikko sitten oli alkanu käynnistysongelmat, niin ei varmaa kovin pitkää oo seisonu. Tosin sen entisen omistajan isä sano et kannattaa vaihtaa bensat :s.

Eilen putsasin kaasarin ja oli aika likainen et saattaa siitä johtuu käymisongelmat. Laitan tänään kiinni ja vaihdan ne laatikkoöljyt. Onko tuo Teboilin 75w-90 hyvää?

Tuorevoitelu poistettu käytöstä, niin ei ainakaan sen takia leikkaa kiinni :).

Viriä ei oo tyhjennetyn vakioputken lisäks muuta ku kurilaippa poistettu. Ite ostan sit Rave 2:sen ja 34mm kaasarin kuhan saan käyntiin ton :D.

Re: Aprilia SX/RX125

28.12.2015 18:43

Rave on kyllä ehdoton hankinta, suosittelen lämpimästi. Ilman sitä ei oo yhtäään alavääntöi ja bensaa kuluu vitusti. Rave maksaa ittensä äkkiä bensakuluissa takasin. Kai sulla on kaasari säädetty tt:ksi eikä oo jätetty vakiosuuttimia virtaavamman putken kanssa? Onko SAS ilmakierto myös tukittu? Ja ilmanputsarin snorkkeli avarrettu?

Rotaxin tuorevoitelu on yks varmimmista koska mekaaninen, mutta ainaki on yks paikka vähemmä mikä voi pamahtaa. Itrki sen poistanu heti täystehoseks laittaessa aina.

tota 75w-90 rotax muistaakseni suosittelee laatikkoon, mutta itellä 10w-40 toimi ihan samalla tapaa, ehkä jopa paremminki. Kokeilemallaha se selviää millä öljyllä wörkkiii parhaiten

Re: Aprilia SX/RX125

28.12.2015 22:32

Joo Raven hankin jossain kohtaa.

Kaasarin pääsuuttimen katoin, joka oli 170 nii varmaan on tt. En tänään jaksanut kaasaria enempää availla nii varmaa huomen katon loput.

Sas ilmankierto on tukittu. Onko toi snorkkeli "imuilman putki" nimellä tuol nakkilan räjäytyskuvissa. Jos on, niin mulla ei ollu koko snorkkelia. Siinä on aika iso reikä tilalla, että pääse varmaa likaa aika helposti sisälle ilmanputsariin. Vaikuttaako jotenkin ilmaputsarin toimintaan ja pitäiskö kehitellä jotain siihen?

Re: Aprilia SX/RX125

28.12.2015 22:46

Juu se snorkkeli on just imuilman putkilot. Vakiona toinen niistä "snorkkelin" putkista on tutkittu ja se pitäis avartaa.

Se sun snorkkeli on ilmeisesti vaan repästy irti kun täystehoseks laitettu. Eipä se muuten toimintaan vaikuta paitsi että kaikki paska pääsee TODELLA helposti ilmanputsariin.

Ilmanputsarista tuliki mieleen että unohdin sanoa aiemmin että seki on hyvä tsekkaa ja tarvittaessa putsaa taikka öljytä

Re: Aprilia SX/RX125

28.12.2015 23:26

Mulla on akku siinä tuorevoitelutankin kohalla, niin mitään imuilman putkiloita ei saa laitettua sinne ilman uuden akun ostoo :| . No kai pitää vaa puhistella tiheään tahtiin sit ilmanputsaria.

Onko muute kellää menny runkoo poikki ton sähköstartin laittamisen takia? Ku mulla on sähköstartti laitettu ja sillehän on pitänyt tehdä runkoon paikka, joka hieman kuumottaa. Sitä vaa et ei missää motarilla menis :lol:

Re: Aprilia SX/RX125

28.12.2015 23:46

Kuulostaa yheltä isolta patentilta toi sun pyörä.. :) Lähtökohtaisestihan kaikki runkoa heikentävät toimenpiteet (leikkaus sahaus polttokuumennus...) on vähän eikä niin vähänkään riskialttiita juttuja. Esim vakuutusyhtiö jos hoksaa, että minkä takia just vaikka rungon katkeamisesta johtunu kolari aiheutui ni voivoi.. :D

Älä tosiaankaan ota kovin vakavissas tätä inhorealistin entä jos ajattelua :lol:

Kyllä sen näkee, jos se on heikko. Kannattaa toki mahisten mukaan muuttaa vaikkapa ajotapaa sit vähän varovaisemmaksi esim monttujen jne suhteen. Suoralla se tuskin hajoaa, jos kestänyt tähänkin asti. Mut kannattaa seurata

Re: Aprilia SX/RX125

28.12.2015 23:59

räjäytyskuva kirjoitti:Onko muute kellää menny runkoo poikki ton sähköstartin laittamisen takia? Ku mulla on sähköstartti laitettu ja sillehän on pitänyt tehdä runkoon paikka, joka hieman kuumottaa. Sitä vaa et ei missää motarilla menis :lol:


Miks sulla on laitettu säxään sähköstartti :eek: ? Ja miks sille on joku erillii paika täytyny tehä? Sullaha ei oo sitte kiksiä ollenkaan?

En tota ymmärrä miks runkoo muokattu, koska räsän sähköstartti menee suoraan säxän kiksin paikalle ku vaan vaihtaa räsästä sähköstartin ja räsän kytkinposken. Eihän se kone siitä mihkää ulkomitoiltaan muutu...? En nyt ymmärrä mitä ja miksi siinä on muokattu :lol:

Re: Aprilia SX/RX125

29.12.2015 0:08

En tosiaa tiiä et miks ihmees se on laitettu säxää, mut sille starttimoottorille joka tulee periaattees sinne moottorin alle kiinni, nii sille on pitäny tehdä tilaa (tai näin asian oon ymmärtäny :s). Voin huomen laittaa kuvaa :D.