Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: KTM EXC 125

10.9.2012 18:14

exce kirjoitti:Mikäköhän olis vikana kun tiputtaa jännitteen johkin 3-4 kun antaa vähäkin kaasua. Jännitteen säädin on uusi

Joo mulla sama, palaako sulla etuvalonpoltin samantie? toimiiko muut sähköt?

Re: KTM EXC 125

10.9.2012 19:05

Kertokaas tyhmälle että mikä kytkintä vaivaa, kun sen ilmaa ja sen jälkeen painelee vähän aikaa, niin se pääsylinterin osa mihin se kahvan tappi osuu jättää noin 3 mm palauttamatta. Sekä tuon hetken aikaa mitä se tuntuu toimivan niin vaihteen päälle kytkiessä yrittää mopo eteen päin. Työsylinterin männän o-renkaan vaihdoin juuri eikä se tunnu vuotavan. Olen yrittänyt etsiä vuotoja mutta ei tunnu löytyvän.

Re: KTM EXC 125

10.9.2012 19:31

Viittais siihen että kytkin ei irrota. Vika varmaan siinä että ei kerää kunnon painetta sinne.. miten ilmasit?

Re: KTM EXC 125

10.9.2012 19:45

Gogge kirjoitti:Viittais siihen että kytkin ei irrota. Vika varmaan siinä että ei kerää kunnon painetta sinne.. miten ilmasit?

Ilmasin ruitalla ilmausruuvin kautta öljyä puskemalla. Kyseessähän on tämä "öljyversio" eikä jarrunestettä käyttävä, mutta niillähän ei taida olla eroavaisuuksia toiminnassa.

Re: KTM EXC 125

10.9.2012 20:40

Juu eipä käytännössä. Jännä että ei pelitä sitten.. Entä jos kokeilee ihan jarrujen ilmaustaktiikalla, eli pumppaa kahva kovaksi, kahva pohjaan ja nippaa auki, kokeile ainakin tuleeko sieltä ilmaa sillain. Sitten tietty kannattaa kattoo kaikki työsylinterin ympäristöt onko siellä jotain ylimäärästä (roskia tmv) ja onko jotain kosteutta tiivisteiden lähettyvillä tai letkussa.. Onko siinä kahvassa muuten tuntoo? Vai jättääkö se vaan vähän palautumatta, mutta muuten ok? Tuo 3mm extra välys voisi aiheuttaa nuo kuvailemasi oireet. Pitäs siis löytää mistä se välys johtuu.

Re: KTM EXC 125

10.9.2012 20:46

Gogge kirjoitti: Entä jos kokeilee ihan jarrujen ilmaustaktiikalla, eli pumppaa kahva kovaksi, kahva pohjaan ja nippaa auki,

Ei kahvaa saa paineltua kovaksi. Kävi kyllä itselläkin mielessä, mutta kohtasin tuon ongelman. Pitäisikö pystyä? Seuraavaksi suunnittelin pääsylinterin männän tarkastusta , mutta saan sopivat lukkorengaspihdit vasta huomiseksi.

Re: KTM EXC 125

10.9.2012 20:48

'-' kirjoitti:
alpinestars^ kirjoitti:Uusien ja vanhojen kotarien paisaritko ei käy toisiinsa ? Kun vanhassa on vähä isompi pytty ?


Käy ne, vanhemmissa vaan taisi välipillit olla eripituisia. :roll:


Sattusko jollain muulla olee viel kokemusta asiasta ? :|

Re: KTM EXC 125

10.9.2012 20:56

alpinestars^ kirjoitti:Sattusko jollain muulla olee viel kokemusta asiasta ? :|

Sellanen käry mulla olis, että paisarit menee päikseen, kunhan änkkä on samaa "mallia" paisarin kaa.

Re: KTM EXC 125

10.9.2012 21:08

Rasori kirjoitti:
Gogge kirjoitti: Entä jos kokeilee ihan jarrujen ilmaustaktiikalla, eli pumppaa kahva kovaksi, kahva pohjaan ja nippaa auki,

Ei kahvaa saa paineltua kovaksi. Kävi kyllä itselläkin mielessä, mutta kohtasin tuon ongelman. Pitäisikö pystyä? Seuraavaksi suunnittelin pääsylinterin männän tarkastusta , mutta saan sopivat lukkorengaspihdit vasta huomiseksi.

Itselläkään ei oo tuo ilmaaminen jostain syystä nyt onnistua, viime vuonna ilmasin muutamankin kytkimen. mihi sää lukkorengaspihtejä tarviit? ihte avasin ton kytkimen pääsylinterin juuri ja putsasin kun totesin että urarenkaat on kunnossa. tarkastanu myös tuon työsylinterin ja siellä orengas kunnossa ja sen keskellä olevan kuulan pitää vissii liikkua? :D näin ymmärsin

EDIT: vai onko sulla vanhempi pyörä ku tossa -10 mallissa on vaa semmone valkonen pyöree muoviläpyskä ja senku ottaa pois nii voi vetästä männän ulos

Re: KTM EXC 125

10.9.2012 21:15

hengga96 kirjoitti:mihi sää lukkorengaspihtejä tarviit? ihte avasin ton kytkimen pääsylinterin juuri ja putsasin kun totesin että urarenkaat on kunnossa. tarkastanu myös tuon työsylinterin ja siellä orengas kunnossa ja sen keskellä olevan kuulan pitää vissii liikkua? :D näin ymmärsin

Meikäläisellä ainakin kuula liikkuu. :D Mulla on kun kahvalta tulevaa tappia seuraa pääsylinteriin, niin löytyy lukkorengas, joka estää ensiömännnän tulemisen ulos. Saadakseen sen ulos täytynee rengas poistaa.
EDIT:pyörä on -98

Re: KTM EXC 125

10.9.2012 21:16

No perkule. Näin siinä sitten käy kun ajattelee jarruja ja puhuu kytkimestä. Senhän pitäisi ilmaantua myöskin niin että säiliön korkkiauki, kahva pohjaan ja ilmausnippa auki ja antaa olla, öljyä lisää jos meinaa loppua? Mutta tuollein alakautta täytettynä/ilmattunahan siitä pitäs lähtee kaikki ilmat.. outoo.

Kalpa @Pohjolan Kurapyöräilijät kirjoitti:Tässä siis step by step miten toi KTM:n magura ilmataan. Esivaatimuksena vaikka 100ml ruisku (apteekista 4.2€) ja siihen sopivaa letkua pieni pätkä. Nesteeksi magura bloodia (saa alan liikkeistä ja pyöräliikkeistä), myös vauvaöljy (mineraali) ja ATF (automaattivaihdelaatikon neste) kelpaa. 8mm avain ja ristipääruuvimeisseli.

1. Pääsylinterin (master cylinder, se kahvan säiliö) auki. Poista kansi ja se kumihärpäke
2. Poista kytkinkahva. Käännä sarvia ja pääsylinteriä sitten että se on vaakatasossa.
3. Työsylinterin päällä on nippa joka on suojattu kumitulpalla. Poista kumitulppa.
4. Imaise ruiskuun nestettä. Kovin paljoa sitä ei tarvita. 1/3 ruiskun tilavuudesta? Paina ilmat ulos ruisku/letku-combosta
5. Laita ruisku letkun kautta kiinni nippaan ja anna painetta jotta sinne ei jää ilmaa.
6. 8mm avaimella nippa auki, riittää että se naksahtaa auki. (1/4 kierrosta)
7. Purista nesteet sisään. Pääsylinteristä kuuluu kyllä pulputusta jos siellä systeemissä on ilmaa. Huomaat kun pääsylinterissä nestetaso nousee. Mitään suuria määriä nestettä sinne ei mene. Eli älä ihmettele ellei koko ruiskullinen holahda...
8. Pyydä kaveria imemään toisella ruiskulla tulvivat nesteet pääsylinteristä. Vaihtoehtoisesti voit ympäröidä sen esim pyyhkeellä johon nesteet sitten imeytyy.
9. Purista systeemiin uutta nestettä kunnes tuntuu siltä ettei ilmaa ole enää. Nestepinnan työsylinterillä pitäisi olla noin 4mm yläreunasta.
10. Pidä painetta ruiskun kanssa ja väännä ilmausnippa kiinni.
11. Kahva paikoilleen ja kokeile. Ellei toimi, palaa kohtaan 6.
12. Kansi kumilirpakkeineen paikoilleen.
13. Poista ruisku ja laita kumitulppa paikoilleen.
14. Avaa olut

Re: KTM EXC 125

10.9.2012 21:23

Olen kokeillu juuri tuota ohjetta, mutta ostamani oluet ovat seisseet jo viikkoja hyllyssä :lol:

Re: KTM EXC 125

10.9.2012 21:49

Ihan hyvä että on viikkoja seissy hyllyssä, kun ei olut ja kaasukahvallinen tanko sovi yhteen sitte millään ;)

Re: KTM EXC 125

10.9.2012 21:57

LeKe96 kirjoitti:Voip olla et se jousi painaa sitä pulttia nosta pyörä pukille tai pyyä kaveri nostaa takahäkistä ja koita uudelleen :)

ei auta sekään, otin koko takahaarukan pois eikä lähde silti

Re: KTM EXC 125

10.9.2012 22:08

zonzaz kirjoitti:
LeKe96 kirjoitti:Voip olla et se jousi painaa sitä pulttia nosta pyörä pukille tai pyyä kaveri nostaa takahäkistä ja koita uudelleen :)

ei auta sekään, otin koko takahaarukan pois eikä lähde silti

Ainoo keino tuntuu enään olevan, joko läpi poraus tai lämpö käsittely(esim. toho)