Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: Yamaha YZF-R125

29.11.2012 18:25

Ite oon seurannu sivusta, mutta kuten Murska Arska sanoi
Murska Arska kirjoitti: Aivan heti en tarttuisi ajatukseen että kyseinen öljy olisi aiheuttanut laakerivaurion, tai yleensäkkään moottori rikkoa.

Kyllä, purkin kyljessä lukee vaihteistoöljy mutta... siinä lukee myös öljyn luokitukset ja niiden mukaan se täyttää bensiinikäyttöisen moottoriöljyn API SG luokitukset, joka puolestaan vastaa Yamahan vaatimaa luokitusta.

Eli vääriä öljyä ei ole periaatteessa ollutkaan, jos Yamahalle on kelvannut tämä, niin korjaamoa ei voi syyttää siitä että ne olis laittanut "väärät" öljyt.
Jos öljyä on kerran ollut oikea määrä niin epäilisin valmistusvirhettä jossakin koneen osassa joka sitten viimeinkin petti.
Jos korjaaja sattuisi lukemaan nämä tekstit, hän voisi pestä kätensä asiasta ja haistattaa pitkät. Mutta kannattaisi kysellä muualta kuin sieltä myös noita konerempan hintoja, ja sitten sopisitte että huoltomies maksaisi esim. puolet tai vaikka neljäsosan.

Re: Yamaha YZF-R125

29.11.2012 21:16

mustavi kirjoitti: Osaiskohan kukaan vastaavanlaisen vaurion kärsiny Yzä-kuski kertoa summittaisesti mitä laakerivian korjaus tuli maksamaan?

Ei ihan vastaava vika, mutta suuntaa antava kuitenkin.
vikke_ kirjoitti:Nonniin, nyt on oma yzäri saatu vihdoin kokoon reilun tonnin konerempan jäljiltä.. Tämmöstä ääntä siis piti ennen remppaa: http://www.youtube.com/watch?v=BaA4GaBC ... ata_player
Syyksi paljastui kiertokanki ja väjljäähän siinä oli. Samalla meni kaikki tiivisteet, laakerit, mäntä, nokkaketju ym. pientä. Männässä oli pieniä naarmuja ja karstanen päältä muuten ihan ok, sylinterikin oli onneksi kunnossa. Hyvin tuntuis taas pyörä pelittävän, tosin venttiilit pitäsi vielä säätää vaikka rempan yhteydessä säädettiinkin, mutta ajellaan nyt vähän aikaa ja katotaan tilannetta vielä uudestaan.
Ei ollut mikään vaikea homma enskertalaisellekkaan purkaa ja kasata pyörä. Järjellä ja räjäytyskuvilla selvis tosi hyvin.
Tossa pari kuvaa vielä:
Kuva
Kampiakseli siis syypäänä ja vähän näkyy väljää tossa kohassa, pari milliä liikku sivuttain.
Kuva
Männässä pikku naarmuja.
Kuva
Ja aika karstanen vielä päältä.


Tuommoista siis itselle kävi syksymmällä ja tonnin remppa siitä yhteensä tuli... Mun mielestä ehottomasti kuluttajasuojamieheen yhteyttä. Tossa vielä kuva kaikista osista hintoineen:
Kuva

Re: Yamaha YZF-R125

29.11.2012 22:19

Mistä Vikke olit osat hakenut? Yamahan liikkeestä ihan vai?

Re: Yamaha YZF-R125

29.11.2012 22:24

hanskii kirjoitti:Mistä Vikke olit osat hakenut? Yamahan liikkeestä ihan vai?

Orimattilan Motopalvelu Niemitalosta. Tosin itse en tuota tarjousta pyytänyt/saanut vaan tuttu kenen pajan kautta pyörä korjattiin.

Re: Yamaha YZF-R125

29.11.2012 22:30

Eli oliko osa huollosta teetetty siellä, jos oli niin paljonko tuli hommalle hintaa , ja mahtaako koko työn saada tehtyä itse ?

Re: Yamaha YZF-R125

29.11.2012 22:48

http://www.automotivespartsshop.com/
Tuolta saa kiertokangen 70 dollaril ni ei tarvi ostaa uutta kampiakselia...

vink vink, viekääpä Jalkapyörälle vaihettavaks, antaa takuun työlle ;)
JA HALVALLA!
Viimeksi muokannut Alexir päivämäärä 29.11.2012 23:24, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Yamaha YZF-R125

29.11.2012 22:58

voi olla että ymmärsin toki väärin, mutta syyllistääkö mustavi tuossa nyt yzärin omistajia että ajotyyli/huoltaminen syypäänä näihin lahoamisiin? koska jos esimerkiksi munki edellinen yzäri (nykyisin anonyymi122:lla) ei syönyt öljyä tippaakaan sinä aikana kun minulla oli, eikä kuulemma syö vieläkään, eikä mitään muutakaan ongelmia, huollettu ja ajettu aina niinkuin pitää, eli huollot ajallaan ja tarpeeksi kattavasti ja aina ennen ajoa tarkistettu öljyt ja lämmitetty tarpeeksi ennenku antanu kunnolla happea, samalla tavalla kohdeltu nykyinen yksilöni taas sitten lahotti männän samaan kilometrilukemaan mennessä niin pahasti että vei litran öljyä/tkm, eli ei kyllä voi huolenpidosta LÄHESKÄÄN kaikilla johtua


tuo laakerien hajoaminen taas voisi johtua esimerkiksi siitä sytytyksen viivästyksestä mitä vakiona näissä on, koska kampi on silloin paljon suoremmassa asennossa, eli se "paineisku" tulee paljon epäedullisemmassa asennossa mäntään, jolloin se tietenkin johtuu laakereihin yms, ns. hauraampiin osiin,

männän ennenaikaiselle lahoamiselle(tai oikeastaan suuremmaksi osaksi öljyrenkaan) syyksi on taas epäiltynä pyörän taipumus käydä todella laihalla jopa tehdassäädöillä, tokihan standardikartta käy eri koneyksilöille eri tavalla, joka saattaisi selittää osittain sen miksi jotkut rullaavat alkuperäisellä männällä tänäkin päivänä ja pyörässä kilsoja väliltä 30-40tkm, tai sitten ne renkaat yksinkertaisesti on vain tehty huonosta materiaalista joka väsyy odotettua nopeammin eikä siis enää tiiviisti kaavi öljyä sylinterin seinämiltä jotka sittemmin päätyvät väärälle puolelle mäntää ja palavat palotilassa (ja nimenomaan tämä öljyn palaminen aiheuttaa karstoittumisen mäntään) ja miten tämän sitten huomaa että kyse on vakiomännässä tämä vika? esimerkiksi kaverin pyörässä TPR:n 182cc pytty, tyyppi rääkkää pyöräänsä huomattavasti, ja kyseisellä setillä veivattu 6tkm huollon jälkeen (pyörällä ajettu 36tkm yhteensä) eikä mitään ongelmaa, vaikka ei ole kuin perus 182 pytyn kartta käytössä, ei siis säädetty ollenkaan, ja samassa koneessa alkuperäinen mäntä alkoi päästämään öljyjä 3,5 desiä tonnia kohti tuohon 6tkm mennessä. että mielestäni kyllä aika selvää missä se vika koneessa on

ei, tämä ei ollut herneet nenässä vedetty teksti, mutta halusin vain kysyä mustavilta että mitä tarkoitti viesteillänsä, ja perustella suurinta osaa pyöristä koskevia tapauksia, koska uskon että kovinkaan moni ei käytä pyöräänsä väärin, vaikka toki niitä koneita raiskaavia, jopa idiooteiksi kutsuttavia henkilöitä on

Re: Yamaha YZF-R125

29.11.2012 23:03

hanskii kirjoitti:Eli oliko osa huollosta teetetty siellä, jos oli niin paljonko tuli hommalle hintaa , ja mahtaako koko työn saada tehtyä itse ?

Siis pelkät osat hankittiin Niemitalolta. Työt tehtiin yksityisessä tutun firmassa jossa työn osuus oli rontti 400e. Pyörän purin itse ja vein pelkän moottorin pajalle kun ei ole taitoa eikä työkaluja ruveta räpläämään itse moottoria. Kysäsin huvikseen ennen remppaa hintaa Lahden Bike-Pointista ja arvuuttelivat 1400-1500e. Jokusen pennin säästin kuitenkin. Kyllähän sä itse voit tuon moottorin rempata, mutta itse selvittäisin tuon hässäkän ensin kunnolla sen huoltofirman, Yamaha Finlandin ja kuluttajasuojamiehen kanssa :).

Re: Yamaha YZF-R125

29.11.2012 23:14

Mulla makso 720e työt valtuutetussa huollossa. Itse irrotin vain katteet, loppupyörä pajalle. Osien hinnat vielä päälle jotka näkee tuosta vikke_:n kuitista. Itellä ne vaan tuli maahantuojan piikkiin.

Re: Yamaha YZF-R125

30.11.2012 0:27

Ok, itse nyt rupean sitten kyselemään maahantuojalta mikä on homman nimi, Itsellä löytyy meinaan täydellinen huoltokirja mihin vetoan että ei ole siitäkään huolimatta tästä " tyyppiviasta " selvinnyt. Toivottavasti suostuu maahantuoja osat maksamaan. =)

Re: Yamaha YZF-R125

30.11.2012 0:35

kannattaa tottakai! vaikka itsellä oli takuu tosin vielä juuri ja juuri voimassa ehkä viikon tai kaksi vielä kun tämä tapahtui, niin maahantuoja maksoi männän ja työt :)

Re: Yamaha YZF-R125

30.11.2012 1:29

|Psychosocial| kirjoitti:syyllistääkö mustavi tuossa nyt yzärin omistajia


Äh, ei. Moni muukin pikkunelari ottaa korvilleen (eri tavoin) jos niitä ajaa kuin kakstahtisia, eli pian startin jälkeen namu tiskissä. Useimmiten se on vain yhdistelmä tietämättömyyttä ja normaalia pikku kiireisyyttä ;) "Kestävistä" Hondista, jotta nyt jätettäis Yzäri sivuun, monet saa rikottua murto-osassa kilometreistä minkä ne menis hellästi pidettyinä. Varmaan olis muitakin esimerkkejä missä moottorin heikoin lenkki sitten aikanaan paljastuu. Tarkoitan nyt vaan, kun näitä öljynkulutuksen nousuja on Yzässä esiintynyt monessa eri maassa, ja kun vesijäähyinen moottori on hidas lämpenemään, että yksi mahdollinen ja tavanomainen syy yllättävän nopeassa kulumisessa voisi olla tuo. Sun kokemukset ekan Yzäris kanssa tuntuis tukevan tätä fundeerausta. Viken kuva naarmuuntuneesta männästä sekä 182-männän parempi kestävyys taas viittaisivat, että vakiomäntä todellakin "elää" sylinteriputkessa (eräs mahdollinen syy alla) minkä vuoks öljyrengas kuluu kauan ennen aikojaan.

Päällekäin ton öljynkulutusjutun kanssa on sitten nää kampikoneiston rikot. Sekin on aika odottamatonta ja yllättävää 2000-luvun lopun moottorikonstruktiossa. Jotain sellaista siellä tapahtuu mihin Yamaha ei ole osannu varautua, mitoittaa osia vakiona sillei että ne kestää. Jälleen (Occamin partaveitsi) "kaikista mahdollisista selittäjistä yksinkertaisin on todennäköisin", eli saattaapi taas olla yks tapauksista mis 95-bensan nakutuskestävyys ei kaikissa oloissa piisaakaan (ehkä nimenomaan jos palotila on karstoittunu eli volyymi supistuu hitusen tai karstakokkareet alkaa hehkusytyttää). Näin seos syttyilee ennen aikojaan, mäntään osuvat paineiskut ei riko sitä (kuten Hondassa kävi, sekin alkusarjassa hyvin laihalle säädetty), vaan iskut murjoo kiertokankea ja kampuran laakereita sököks. Olis aika luonteva selitys miks ne noin ottaa korvilleen, ja helposti testattavissa siirtymällä 98-bensaan. Rikot vähenee olennaisesti tai loppuu = mysteeri ratkaistu.

Eli ei ole minkäänlaista tarkoitusta syyllistä ketään (paitsi, noh, Nestettä tosta pahuksen 95-keitoksesta, ja Yamahaa kun ei ole reagoinu ilmenneisiin ongelmiin), vaan yrittää funtsia miten noi ennenaikaiset rikot ehkä sais loppumaan.

Re: Yamaha YZF-R125

30.11.2012 1:46

mutta miten selittyy samalla tavoin kohdellussa nykysessä HUOM! MYYNNISSÄ HAKEKAA POIS AUTON ALTA:) piikissä että 24,5tkm:ssä oli pakko vaihtaa mäntä suorastaan kolossaalisen öljynsyönnin takia?:D ja en taas aivan varma täällä olevista tyypeistä ole mutta sellaiseen käsitykseen olen päätynyt että 98:lla näitä ajetaan ihan vain sen E10 päätteen takia mikä löytyy 95:n kyljestä :D mutta juu voisi olla että se karsta sotkee asiaa ja sen takia nakuttaa voisi pikkuhiljaa alkaa automaattisesti muistaa näitä asioita mitä teoriatunnilla opittu muutenkin kuin autoja tehdessä ettei tartte jälkikäteen kokea niitä "AINIIN" elämyksiä, vielä yhdistettynä siihen ajoitukseen. kuinkahan monella muuten on ennen niiden laakereiden hajoamista esiintynyt öölinsyöntiä? ja jos niin miten pitkään

Re: Yamaha YZF-R125

30.11.2012 1:51

Onkos täällä paljonkin Yzä kuskeja jotka käyttää E95? Mä en oo ikinä tuota etanolilitkua missään vehkeessä käyttäny ihan vaan periaatteen vuoksi, perseestä kun pitää ruveta kikkailemaan ja tuottamaan "ekologista" bensiiniä silläaikaa kun Intiassa ja Kiinassa päästöt vaan kasvaa ja on nyt jo Suomeen verrattuna moninkertaiset. Säästäkää vaan se parikymppiä vudessa ja ostakaa E10 bensiiniä niin ihmetellään taas ens syksynä miks koneita hajoilee. Käykää huviksenne CBR-topicissa, ne koneet kyllä kestää.

Re: Yamaha YZF-R125

30.11.2012 2:02

|Psychosocial| kirjoitti:mutta miten selittyy samalla tavoin kohdellussa nykysessä HUOM! MYYNNISSÄ HAKEKAA POIS AUTON ALTA:) piikissä että 24,5tkm:ssä oli pakko vaihtaa mäntä suorastaan kolossaalisen öljynsyönnin takia?:D ja en taas aivan varma täällä olevista tyypeistä ole mutta sellaiseen käsitykseen olen päätynyt että 98:lla näitä ajetaan ihan vain sen E10 päätteen takia mikä löytyy 95:n kyljestä :D mutta juu voisi olla että se karsta sotkee asiaa ja sen takia nakuttaa voisi pikkuhiljaa alkaa automaattisesti muistaa näitä asioita mitä teoriatunnilla opittu muutenkin kuin autoja tehdessä ettei tartte jälkikäteen kokea niitä "AINIIN" elämyksiä, vielä yhdistettynä siihen ajoitukseen. kuinkahan monella muuten on ennen niiden laakereiden hajoamista esiintynyt öölinsyöntiä? ja jos niin miten pitkään


Suomeksi kiitos? :roll: