Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: Aprilia RS/Tuono

18.7.2014 17:06

laitetaan tännekki tämä sama kysymys takomännistä, kun ei itsellä kokemusta ole eikä näytä pjme:llä olevan vertexiä sopivana ja wössneri:n sais suomesta. niin meneekö nuissa nuo kokoa merkkaavat kirjaimet yks yhteen normaali mäntien kanssa? mitä oon wössneriä kattonu niin ainaki saman kirjaimen kohdalla olis pienempi mäntä kun valumännässä, eli onko siinä kirjaimessa jo otettu huomioon se välys? kun tuo valu C=53,99 ja wössner C=53,97.

Re: Aprilia RS/Tuono

18.7.2014 17:14

Takomännissähän pitää olla vähän suurempi välys kuin valumännissä. Laajenee enemmän lämmetessään. Eli eiköhän tuo kirjain ole ihan oikein siinä ;)

Kannattaa tsekata 2rad ja ebay jos ulkomailta tilaaminen ei haittaa. Paypalin kautta saa kyllä rahat takaisin jos sattuu tulemaan ongelmia :)

Re: Aprilia RS/Tuono

18.7.2014 19:42

no suomesta sais tuota wössneriä eli eiköhän se lähe tilaukseen että saa pyörä myytyä :) kun kaupan "ehtona" oli että vaihan männän (tutulle menee pyörä) :lol:

Re: Aprilia RS/Tuono

19.7.2014 10:47

Vaa kaupitelkaa jollekki toi mun pärrä! Mikä siinä on ko ei paremmassa kunnossa vois enää olla eikä mee kaupaksi :s

Re: Aprilia RS/Tuono

19.7.2014 12:02

Sanokaahan että onko se "normaalia" , että 06 apikan kelluva etujarrulevy heiluu siitä niittien kohalta? :roll: Jarru pelittää muuten kyllä ihan hyvin ja on tehokas eikä vipatusta tunnu jarruttaessa hirveästi , mutta se heiluminen vaan epäilyttää että eihänse siitä kai mihinkään tipu ? :lol: Tarttee nopeesti vastauksia! :)

Re: Aprilia RS/Tuono

19.7.2014 12:25

On normaalia. niitten niittien pitää vapaasti päästä liikkumaan, ja tuon takia se juuri on "kelluva" jarrulevy.

Re: Aprilia RS/Tuono

21.7.2014 0:26

Apr125 kirjoitti:..onko se "normaalia" , että 06 apikan kelluva etujarrulevy heiluu siitä niittien kohalta ? ...


Aprilian '99~'05 eli Gp-1 peräsen etujarrulevyt on täyttä Skeidaa. jokusen vuoden ne ovat olleet "SunStar" merkkiä eli jotakuin Aasian tuotantoa. Niiden heikkous on JUURIKIN kellukkeet niitit, niiden kuluminen liian löysäksi.

Olen nyt tutkinut 4 eri SunStar levyä ja sen edeltäjää joka identtinen SunStar kanssa. Kaikissa oli kellukkeet kuluneet eri asteelle.

Normaali kellunta on siis tyyliin 0,1mm niin että sen juuri huomaa mutta ei kuule kloksuntaa, sekä Aksiaali suunnassa että säteittäin ja "Domino twistaus".

kahdessa SunStar levyssä oli kellukkeet kuluneet reippasti yli sallitun. yksi oli käypä ja neljäs täysi Aikapommi.

15~25tkm ajetut levyt joissa kellukkeet oli kuluneet "vähiten" oli klappi millin kaksi, joka aivan liikaa. Mitä suurempi välys, sitä enemmän se jarruttaessa haukkauma kuluttaa kellukkeita...

Yksi syy tähän SunStar skeida laatuun eli niiden kellukkeiden materiaali pehmyyden lisäksi on se, että Aprilian '99~'05 satulat on myös täyttä skeidaa, lähes aina jos niitä ei huolleta säännöllisesti, niiden männät jumiutuu, jolloin ne aukeavat epätasaisesti ja Toispuoleisesti, Vääntäen Jarrulevyn ulkokehää Toispuoleisesti joka syö kellukkeet niitit...

Siinä samalla kuluu jarrupalat epäsymmetrisesti ja samalla satulan Männät kuluvat Vinoon, ne männät kun ovat tehty idioottimaisesti ohuella kauluksella joka ei kestä painetta.....


Brembot ei vastaavasti mene miksikään, vaikka käyttäisi Toispuoleista Satulaa (vain 2 mäntää ja ne samalla puolella)

Juuri mennä viikolla huolsin räsän '99~'05 etusatulan ja kävin usean SunStar etu jarrulevyn läpi. samaten tarkistin useammat jarrupalat ja männät vertailupyöristä ajokilometrien yms kera.

on ne sellaista skeidaa, että kaipaavat Huoltoa joka Ajokausi.

etenkin sadekeli syö '99~'05 satuloita päästäen jarrupölyä mäntien ohi tiivisteisiin, ja siihen lisäksi jos Jarruja ei ole ilmattu PRO tason paineilma Vacuumi kannulla, ei männät liiku ja palaudu koskaan kunnolla...huonon jarrupaineen ja tiivisteiden riittämättömän Twistaamattomuuden takia.

nää '99~'05 mäntien pölysuojat on tyyliin Kiina kumia, surkeinta laatua ikinä.

Re: Aprilia RS/Tuono

24.7.2014 15:37

pikaista apua kiitos!

mikä on, ku ilmausnipasta liikkuu nesteet takaisin sisään kun ilmaa? eli avaan sen ilmausnipan ja painan kahvan melkein pohjaan --> nestettä tulee, laitan nipan kiinni --> nestettä alkaa valumaan tasaiseen tahtiin takaisin ilmausnipasta sisään! :eek:
tollee käynyt 3:lla erilaisella ilmausnipalla ja nyt PITÄISI olla oikeanlainen, mut ei silti toimi oikein. ihan toivotonta.. alkaa hermot olemaan jo todella kireällä ton takia, ku ei vieläkää toimi eikä sen takia pääse yhtään mihinkään!

ja kahvassa ei ole YHTÄÄN tuntoa, vaikka kuinka yrittäisin paineilman kanssa ilmata tota etujarrua..

männät ei siis liiku yhtää mihinkään, satula ja pääsylinteri puhdistettu huolellisesti, ei mitään eroa.

pölysuojat todellakin täyttä paskaa, ku eivät kestä edes paikallaan, joten otin ne pois. ja 1 pölysuoja on revennyt, joten se on nyt käyttökelvoton.

etujarrusatulan korjaussarja mukavan hintava.. 55€!! ja alkuperäinen ilmausnippa tais olla peräti 12€, jota ei saa mistään tällä hetkellä.. toimitusaika n. 4-6 viikkoa! joten siinä on nyt ostettu autotarvikeliikkeestä sopiva nippa...mutta ilmeisesti ei kuitenkaan täysin sopiva?
Viimeksi muokannut .Juho päivämäärä 24.7.2014 22:55, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Aprilia RS/Tuono

24.7.2014 22:12

hei ! edelliselle:

olettaen että sinulla on nyt tarvikkeena TÄYSIN OEM identtinen ilmausnippa, etenkin sen kartio kärjen mitat...

niin, onhan sinulla myös se pieni kuula siellä irtonaisena ennen nippaa ?

tietenkin kuulan pitää olla oikeaa kokoa, eikä liian iso tai liian pieni, koska tiivistys hoituu kuulan säteellä joka uppoaa kartion muotoiseen reikään satulan kanavassa.

Jos kuulaa ei ole, tarkista että Kartio upotus ei ole mennyt pilalle, koska sitten ei auta edes uusi Kuula enään...Näissä ei isoja Momentteja käytetä.....

tiiviste prikkoja taisitkin olla jo vaihdellut.. ja mäntiä herkistellyt jne.

onhan Satulan puoliskot tiiviit, eivät vuoda yhtään välistä ?

Re: Aprilia RS/Tuono

24.7.2014 22:54

kiitos vastauksesta! :)

ei ole identtistä ilmausnippaa siinä.. eikä ollut edes tiedossa, että siinä oli sellainen kuula. jotain tipahti silloin likakaivoon, kun irroitin alkuperäisen nipan..
oletin, että se orkkisnippa oli hajonnut, vaikka se näyttikin ihan sellaiseksi tehdyltä (kärki puuttui).

tilasin nyt paikalliseen mp-liikkeeseen uuden alkuperäisen nipan.. toivottavasti sen mukana tulee se kuula.. hintaa olikin huimat 25€!

ei vuoda nyt enään mistään.. ainut vika on tosiaan se, että ilmausnipassa neste liikkuu takaisin sisään, vaikka olisikin kiinni = ei ole tiivis/"suljettu."
auttaisko tossa sitten enää, jos laittais vaikkapa sopivan o-rengas tiivisteen sinne??
esim. jos käytän sellaista "kärjellistä" ilmausnippaa. tuo kuitenkin sopii ihan hyvin toi kärjellinen nippa siihen.. tai siltä ainakin vaikuttaa.

en sitte tiiä, onko siitä alunperin tuhottu liian suurella momentilla se jarrusatula tms... siinä tapauksessa ei auta muu kuin hommata uusi tilalle. löysin jo mp-pitstopilta käytetyn Gixxxerin satulan, joka menee ainakin viimeistään adapterilla kiinni.

ps. yritin etsiä n. tunnin ajan googlesta aprilia rs 125:sen etujarrusatulan ilmausruuvin kuvaa, mut en löytänyt yhtään kuvaa, joka olisi ollut saman näköinen sen kanssa, mikä siinä alunperin oli.

Re: Aprilia RS/Tuono

26.7.2014 1:28

Mikähän edellisen omistajan idea on ollut laittaa tuohon mun yksilöön hiukan tiheämmät välitykset? Jollymoto ja Rave1 löytyy. Testasin kaverin räsää (tt-putki, kurilaippa) ja vaihteita sai vaihtaa varmaan puolet vähemmän. Oma pärräni huutaa myös yli 8000rpm 100km/h vauhdissa, joten päätin tarkistaa ne välit. 15-45 näytti olevan, sopisi enemmänkin johonkin Mäxään... Eli 16-40 tai 17-40 tilalle? Tuolla 15-45 oli kyllä hyvä kyytsätäkin, kiihtyi melkein yhtä ripeästi kuin yksin ajaessa. :roll:

Re: Aprilia RS/Tuono

26.7.2014 2:58

Itse olen tykännyt 15-40 jollymoto, rave1, 34mm lortto vireillä. Vauhtiakin kerää 165 noilla väleillä. Ja kotari pysyy vierellä :)

Re: Aprilia RS/Tuono

26.7.2014 13:56

Itekki tykkäsin 15-39 väleistä, kulkee ja kiihtyy.

Re: Aprilia RS/Tuono

27.7.2014 18:33

Paljonkohan tämmöinen apikka mahtaa syöda sadalla ja kuinka pitkälle pääsee tankillisella? Kysehän on nyt vanhemmasta 2004 vuosimallin vehkeestä. Vaikuttaako täystehotus kulutukseen?
Toinen kysymys, kuinka pitään näillä yleensä ajaa ilman ongelmia ja milloin olisi aiheellista tehdä koneremppaa? Olen harkinnut rs:än ostoa sen edullisen hinnan vuoksi mutta säästyneitä pennosia ei huvittaisi laittaa remontteihin.

Re: Aprilia RS/Tuono

27.7.2014 20:35

Lainaus sivulta 69:

AapoV kirjoitti:
...

Taitaa yleensä remontit mennä vähän sykleittäin männän ja sylkän mukaan, eli kun ruvetaan jompaakumpaa tai molempia vaihtamaan, niin samalla vaihdetaan vähän kaikkea muutakin. Harmi, kun en nyt muista tarkemmin tämän pyörän huoltovälejä, niin en osaa sanoa milloin kiertokanki pitäisi vaihtaa.

Budjetista ja tulevista ajokilometreistä riippuen ehdottaisin joko todella vähän ajettua (15tkm tai alle) tai sitten vähän enemmän ajettua (n. 25-30tkm?) josta on kaikki mahdollinen rempattu. 15tkm ajetussa ei tarvitsisi olla vaihdettuna kuin sylkkä ja mäntä. Haittapuolena on, että jos meinaat pyörää pitää vaikkapa yli 25tkm asti niin vastaan alkaa tulla remontteja tai sitten joudut myymään pyörän remppaamattomana mahdollisesti alihintaan.

Jos ostat vähän enemmän ajetun yksilön, niin kalliit rempat ovatkin jo takanapäin. Tässä pitäisi sitten löytyä tosi hyvin rempattu vehje, eli vaihdettua sylkkä+mäntä, tasapainoakselin muovirattaat, mieluusti kytkin ja kiertokanki. Myös pientä vaihteistoremppaa (laakereita yms) olisi hyvä olla tehtynä. Paras tietysti jos on liikkeen kuitteja näistä niin saa varmasti hyvin rempatun. Sitten jos ajelet vaikka 10tkm ja myyt eteenpäin, niin pelkkä männänvaihto on tarpeen.

Molemmissa raveissa on hyvät ja huonot puolensa, itse ottaisin ennemmin rave ykkösen. Siinä ei pitäisi tulla säätöjuttuja vastaan kun pelataan sähköisellä pakoaukonsäätimellä (kakkonen on pneumaattisesti pakokaasuilla säätyvä). Rave ykkösissä laipan ohjausvaijeria joutuu kuulemma vaihtelemaan aika usein, mutta itse laipan kestävyydestä en osaa tarkemmin sanoa. Rave kakkosissa omakohtaisen kokemuksen mukaan laippa halkesi, ja kai se on jollain muullakin haljennut. Mutta eiköhän se laippa kuitenkin aika pitkään kestä. Itse putsailisin varotoimenpiteenä laippaa ja sen uraa sylinterissä ehkäpä 5tkm välein, alkaen heti ostohetkestä.

Ja rave kannattaa ilman muuta olla täystehoisessa, se tuo alavääntöjä ja vähentää bensan kulutusta. Jos ei pyörässä ravea ole niin kannattaa hommata, rahat kyllä saa bensan muodossa takaisin. Rave 1 on huomattavasti helpompi asentaa, rave kakkosessa pitää porata sylinterin pakokanavaan reikä, ja tätä varten olisi suositeltavaa (joskin ei ihan pakollista?) irrottaa sylinteri.

Niin kuin viestin pituudesta voi päätellä, tässä pyörässä on kyllä päänvaivaa. Huoltoja pitää tehdä aika paljon, ja rahareikiä voi tulla vastaan. Ihan syystäkin RS:n kestävyydellä on maineensa, mutta hyvin huollettu on luotettava siinä missä muutkin 2-tahdit.


Kulutus täystehoisena raven kanssa pyöri minulla 5-8l/100km välillä riippuen ajotyylistä. Ilman ravea mennään varmaan lähemmäs kymmentä litraa. Luulisin, että täystehoisuudella on pieni/olematon vaikutus kulutukseen. Tankki taitaa olla 14 litraa, joten parisataa kilsaa pääsee helposti matka-ajossa (ravella).

Ylempänä konerempoista juttua, eli jos ei tule yllätyksiä, niin mäntää voisi vaihtaa ehkä 8tkm välein ja sylinteriä 16tkm välein. Lisäksi tasapainoakselin rattaat ja mielellään kytkin ja kiertokanki (+vaihteistoremppa?) siinä 25-30tkm kohdalla. Googlettele ja lueskele vanhoja viestejä (aloituspostaukset ja tietopankki myös), koska nämä ovat omia muistikuviani asioista. Huollettuna pitäisi olla luotettava siinä missä muutkin 2-tahdit.

RS ei ole huoltovapain yksilö, eli jos luotettavuus tai huollot vaivaavat niin kannattaa harkita myös NSR:ää. Näsärissä sylinterillä ja männällä on suunnilleen samat vaihtovälit. Kiertokanki ja vaihteisto kaipaa yleensä remppaa siinä 40tkm kieppeillä tai jopa sen jälkeen jos en aivan väärin muista. Näsärillä on maine selvästi luotettavampana laitteena kuin RS tai vaikkapa Mito, mutta se on hieman tehottomampi. Omakohtaista kokemusta allekirjoittaneella löytyy molemmista laitteista.

E: NSR etuna on myös huomattavasti luotettavampi pakoaukonsäädin, joka on pyörässä jo vakiona. Räsässä vastaava (eli rave) on jälkiasenteinen ja on aiheuttanut monille päänvaivaa. Näsärin kanssa myös ylempänä mainitut muovirattaat voi unohtaa kokonaan, ja kytkinkin kestää huomattavasti pitempään (kannattaa vaihtaa vaihteistorempan yhteydessä?).