Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: Aprilia RS/Tuono

29.9.2012 19:15

Miiggael kirjoitti:Mistäs -05 räsään tollanen savupleksi halvimmalla? Mc-scatterilla hintaa 90€ joka on kyllä vähän liian kallis :roll: Ja Ebay:sta ~45€ + toimitus = ~65€.
Jos päädyn maalaamaan ton (mustaksi), niin millä toi kannattaa maalata? Ihan sprayllä?

Alä perhana millään spreillä laita, osta vaikka tummennuskalvoa ja vedä sillä se pleksis.

Re: Aprilia RS/Tuono

29.9.2012 20:29

Joo tummennuskalvo onki ihan hyvä idea, jos maanantaina kävis motonetistä ettimässä.

Re: Aprilia RS/Tuono

30.9.2012 4:42

Jos kokemusta kalvottamisesta ei ole niin voin lähestulkoon luvata että paremman jäljen saa tummennusspraylla.

Re: Aprilia RS/Tuono

30.9.2012 18:36

Onko normaalia että äänet kovenee ihan yhtäkkiä helvetisti 8000rpm kohdalla? Tapahtuu joka vaihteella tossa 8000rpm. Piikki alkaa ~7000rpm kohilla. Pyörällä on ajettu noin 200km 30k rempan jälkeen. Koska tuo on vielä sisäänajossa niin lasken kierrokset aina tossa 8000rpm kohtaa, ja muutenkin se on sellasta korviasärkevää vinkunaa :s

Re: Aprilia RS/Tuono

30.9.2012 19:56

Jos sulla on rave niin sitten on normaalia. Mutta vinkuminen ei oo normaalia, yleensä kun kuulunu semmosta ujellusta niin olikohan sillon runkolaakerit menossa :D

Re: Aprilia RS/Tuono

30.9.2012 20:49

Rave on joo. Voisin ottaa videotakin tosta millanen ääni siitä lähtee.
Jos se nyt on niin että on runkolaakeri sitten menossa, niin onko kuinka kallis homma huoltaa? :s

Re: Aprilia RS/Tuono

30.9.2012 21:38

Mikäs tossa räsässä on kun aina välillä sammuu ajossa ja lähtee noin kymmenen minuutin päästä kuin palmun alta? Pyörä on vm 06

Re: Aprilia RS/Tuono

2.10.2012 16:59

Miiggael kirjoitti:Rave on joo. Voisin ottaa videotakin tosta millanen ääni siitä lähtee.
Jos se nyt on niin että on runkolaakeri sitten menossa, niin onko kuinka kallis homma huoltaa? :s


Kotona tehtynä jos vaihdat pelkästään runkolaakerit n. 40e budjetilla selviät.

Liikkeessä varmasti yli 500e ainakin

Re: Aprilia RS/Tuono

2.10.2012 18:26

nyt lähtis HPI cdi boksi 110 eurolla, itelle tarpeeton. Ajettu max 2000km, uudenveroinen siis kaikinpuolin. Uuden hinta posteineen pjme:ltä REILUSTI yli 200 euroa. (veikkaisin n.250e jäävän postien kanssa hintaa...)

Sori mainostus, mutta kai sitä neuvojen vastapainoksi saa tarjota joskus hyvänhintaisia viritysosiakin... ;)

Re: Aprilia RS/Tuono

3.10.2012 15:34

Joo, kenties olisi pitänyt aikasemmin vaihtaa ne runkolaakerit, räsä nimittäin leipas tänään. Leipominen tapahtui niin että kiihdytin 100 vauhtiin, kierroksia oli n. 7k. Laitoin kytkimen sitten pohjaan, ja olin laittamassa "välikaasua" niin vastas kaasuun tosi huonosti, ja lopulta se sammu eikä enää käynnisty. Eli ei kuulunu mitään kilahdusta tai vastaavaa.
Bensaa ja öljyä on, ei oo niistäkään kiinni. :D
Alakertahan on muutama 100km sitten rempattu liikkeessä, männän vaihto ja kytkimen remppasi aiempi omistaja. Kuitit löytyy kans.
No mitä luulette, oisko leipominen johtunut noista runkolaakereista? Mitä kannattaa ekana alkaa tosta koneesta availemaan? Vituttaa kun oon niin käsi näitten laitteitten kanssa, jos ei korjaus onnistu niin osina pois :paha: Liikkeeseen en missään nimessä vie, pyörä kuitenki makso päälle 1000€, ja korjauksesta sais sit maksaa varmaan saman verran.

Re: Aprilia RS/Tuono

3.10.2012 16:01

AF-1 topikissa oli hiljaista joten tulin tänne kyselemään kun rotaxin kone kumminkin on.
Eli siis koneella on ajettu about 45k ja se pitäisi avata kun kytkin on loppu ja vaihdepolkimen stefa vuotaa. Sen lisäksi puristukset on kadoksissa ja mäntä väljä (ajettu joku 3k männällä. Proxin tekele....). Kannattaisiko suosiolla vaihtaa ne alakerran muovirattaat samalla? Entä laakerit alakerrasta?
Ja mitkä osat menee ristiin 122 ja 123 koneessa vai meneekö mikään?

Kilometrit on aidot 3 edellistä omistajaa noin 5-6 vuoden ajalta on tuttuja vaikka niistä ei ole tarkkaa tietoa, kun kiinni ollut 2 vakio mittaria ja tällä hetkellä kermanen KOSO RX2N 8)

Onko muilla topiccilaisilla kokemuksia 2-rad sivustosta kun siellä tuntus olevan suht kivuttomaan hintaan noita apikan osia. Onko luotettava sivu, onko osat todella sitä mitä sanovat?
Ja meneekö af-1 r123 koneen vakio kuristamaton tt putki räsään jossa on 122 kone?
olis yks ylimääränen ;)

Re: Aprilia RS/Tuono

3.10.2012 16:35

Miiggael kirjoitti:No mitä luulette, oisko leipominen johtunut noista runkolaakereista? Mitä kannattaa ekana alkaa tosta koneesta availemaan?

No jos ei mitään ääntä ole kuulunut niin luultavasti laakerit jumahtanu vaan. Tai pyöriikö kone vielä? Jos pyörii niin sitten ne ei oo menny vaan luultavasti männässä vika. Mutta ensimmäisenä otat pytyn irti ja katot männän kunnon. Jos se on kunnossa ja kone pyörii normaalisti niin katot vaan ettei ole mitään hilpettä lentäny kampikammioon. Mutta suosittelen tekemään laareiden vaihdon koko koneeseen jos ei muuta vaadi.

Re: Aprilia RS/Tuono

3.10.2012 16:49

Eikös se tarkoita että kone pyörii vielä, kun
Laitoin kytkimen sitten pohjaan, ja olin laittamassa "välikaasua" niin vastas kaasuun tosi huonosti, ja lopulta se sammu eikä enää käynnisty. Eli ei kuulunu mitään kilahdusta tai vastaavaa.

? :s Eli ei sammunut yhtäkkiä vaan tolleen hitaasti. Ei kai sit muuta ku pyttyy availeen, saas nähä mitä tulee :D

Re: Aprilia RS/Tuono

3.10.2012 17:01

Kakkonen tai kolmonen pesään ja työnnät asfaltilla kytkin ylhäällä. Jos kone pyörii niin takarengas pyörii jos takarengas pysyy lukossa vaikka hyppää pyörän päälle ja työntää nii kone on jumissa.

Re: Aprilia RS/Tuono

3.10.2012 18:42

Miiggael kirjoitti:Joo, kenties olisi pitänyt aikasemmin vaihtaa ne runkolaakerit, räsä nimittäin leipas tänään. Leipominen tapahtui niin että kiihdytin 100 vauhtiin, kierroksia oli n. 7k. Laitoin kytkimen sitten pohjaan, ja olin laittamassa "välikaasua" niin vastas kaasuun tosi huonosti, ja lopulta se sammu eikä enää käynnisty. Eli ei kuulunu mitään kilahdusta tai vastaavaa.
Bensaa ja öljyä on, ei oo niistäkään kiinni. :D
Alakertahan on muutama 100km sitten rempattu liikkeessä, männän vaihto ja kytkimen remppasi aiempi omistaja. Kuitit löytyy kans.
No mitä luulette, oisko leipominen johtunut noista runkolaakereista? Mitä kannattaa ekana alkaa tosta koneesta availemaan? Vituttaa kun oon niin käsi näitten laitteitten kanssa, jos ei korjaus onnistu niin osina pois :paha: Liikkeeseen en missään nimessä vie, pyörä kuitenki makso päälle 1000€, ja korjauksesta sais sit maksaa varmaan saman verran.


Klassinen kiertarin alapään laakerin pettämiseltä mun korvaan kuullostaa, tosin voi olla että leipo vaan yläkerrasta voi olla sitäkin, mutta jos sulla on pyörä aikasemmin äännelly jotai ni veikkaisin juurikin alakertaa = runkolaakeri tai kiertokangen alapäänlaakeri (ite löisin kiertarin alapäänlaakerin puolesta vetoa jos ei yläkerrasta leiponut ole..) voi olla että paskoit laakerimujulla myös pyttysi, kiertokangen alapäänlaakeri kun menee ajossa ni huonosti jos käy niin laakerimujut pytyn ja männän väliin, yleensä mäntä ainakin uusintaa vailla sen jälkeen.

Täydellinen remppa alakertaan, sylinterin mittaus / uuden sylinterin osto ja oikean kokoisen männän osto ni sulla on peli ajossa. Hommaa on mut noiden jälkeen on kunnossa ainakin.

Jos sulla on tuoreöljyvoitelu vielä käytössä ja olet ajellut alle 3% seoksella, niin siinä vaiheessa löisin all-in tolle kiertarin alapäänlaakerille. Nää koneet ei alakerran puolesta seosvoitelusta oikein tykkää. Jos pakko ajaa seosbensalla ni vähintään se 3% öljyä sekaan, muuten käy huonosti ennenpitkää.