Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: Aprilia MX 125

6.1.2015 18:00

@kadfe - tuossahan ne kaikki tarpeelliset käytännössä on.
-Long (made in Japan) kiertokankisarja 64,85£
-SKF petilaakerit ja Athenan öljystefat 47,95£
-Vertex mäntäsarja 78,60£
-Athenan tiivistesarja 31,08£

Osat löytyy pjme.co.uk sivulta.

Sitten tarkistat samalla muidenkin kulutusosien kunnon, jos näkyy reilusti kulumista esim. vaihteensiirtäjissä, niin vaihtaa nekin siinä samalla.

Re: Aprilia MX 125

6.1.2015 18:04

Kiiitos avusta!! :) :) :) :)

Re: Aprilia MX 125

19.1.2015 2:19

Saattas löytyä kunnossa oleva mäxän 122 alakerta halvalla!

Re: Aprilia MX 125

20.1.2015 0:25

Moro, ostin räsän alakerran ja haluisin siihen kickisin, niin miten se kicksi kootaan, kun en muista.: D Kaikki tarvittavat osat saan mäxsästä.
Mites saako ton sähköstartin käyttöön mäxsässä?
Ravee saa myös kaupata. :)

Re: Aprilia MX 125

1.3.2015 18:06

moro, ootteko mistä tilaillut osia aprilia mx 125? ja käykö perus am6/derbien vaihdepolkimet tähän koneeseen? :)

Re: Aprilia MX 125

20.3.2015 13:05

Miten saan mäksän mittarin säätöihin ? Pitäisi saada ainakin näyttämään oikeaa nopeutta ja kokonaiskilometrit kun ei ole niistäkään vielä mitään varmuutta :D Varmaan pitäs renkaan ympärysmitta syöttää uudestaan tai jotain

Re: Aprilia MX 125

22.3.2015 19:07

Täältä löytyy ohjeet mittarille :)

Re: Aprilia MX 125

6.4.2015 14:56

ostin noin 1kk sitten aprilia mx ja nyt hämää hieman bensan suuri kulutus. tankilla pääsee noin 85-100km joka on aika vähän siihen nähden että tankkiin menee 20€. pa säädin lukittu yläasentoon isompi kaasari + tehari (jollymoto) jotenka nyt vinkkejä miten sais kulutusta laskettua!

Re: Aprilia MX 125

7.4.2015 14:00

korjauksena edelliseen, että pa säädin siis otettu kokonaan pois ;)

Re: Aprilia MX 125

7.4.2015 20:37

Heh heh. Tottakai se syö bensaa kun pakoaukonsäädin heivattu pois :D :lol: .
Vai tarkoitatko että kurilaippa otettu pois/ lyhennetty vai että olet Raven heittänyt pois :eek:
Rotax koneissa pakoaukonsäädin on lähes kaiken A ja O. Rave 1 ja Rave 2 antavat alaväännön alakierroksille kun laippa on alhaalla. Piikkiä lähestyttäessä laippa nousee ylös antaen kaiken huipputehon käyttöön, Kulutus nousee helposti yli +10L/100km ilman ravea ja raven kanssa itselläni noin 6-7 L/100 km.
Jos et pakoaukonsäätimien toimintaa tunne niin kysy, mutta lyhyesti rave1 toimii sähköisesti ja ecu antaa komennon koska nostaa laippaa. Rave2 on pneumaattinen ja sylinteriin poratusta "painereiästä" mittaa paineen ja nostaa laippaa ylös kun paine on tarpeeksi suuri.
Pakoaukonsäädin on lähes välttämätön jos TT pyörällä ajaa.

Eli korjauksena bensan syöntiin: pyörä säätöihin ja rave 1 taikka 2 kiinni

Itse en edes ymmärrä kuka haluaa ajaa ilman ravea. Ilman sitä pyörä ei väännä ollenkaan ja on hirveämpi ajaa kuin tehariderbi :D myös bensankulutus on aivan järkyttävä

Re: Aprilia MX 125

9.4.2015 2:18

joo elikkä siis sain kortin vasta noin 1,5 vko sitten ja sitä ennen en ajanut lähes yhtään ja olin tietoinen että ei ole pa säädintä ja nyt reilu viikon ajelun jälkeen meni hermo olemattomiin alavääntöihin ja bensan suureen kulutukseen joten aloin tutkimaan ja huomasin solenoidin tuessa vai mikä onkaan puuttuvan kiristys ruuvin ja nyt olis kysymyksenä mistä sellaisen saisi vai saako mistään pelkälleem? ;) :D edellinen omistaja oli heivannut sen pois :s

Re: Aprilia MX 125

9.4.2015 7:36

Pystytkö tarkentamaan? Siis solenoidista joku ruuvi pois, vai solenoidin kiinnityksestä alustaansa vai alustan kiinnityksestä runkoon?
Solenoidin ja sen alustan kiinnitys pyörän runkoon on vaan kahdella yleispultilla, joita kyllä löytää kaikkialta.
Solenoidi on muistaakseni joillakin ruuveilla alustassaan kiinni.
Vaijeri kiinnitetään solenoidiin sellasella levitettävällä sokalla tai millävain sokalla jonka saa molempien lävitse.
Onko sulla siis solenoidi kiinni, muttei vaijeria ja raven laippaa?
Eli onko sulla vaan lyhennetty kurilaippa siellä vai miten?

Sitten kun ravea asennat niin muista putsaa raven aukko huolella ja putki pois ja pakoaukosta katselet niin että laipan viiste on etupyörään päin ja kiristät vaijerin niin että vaijerista vedettynä laippa nousee aukkoonsa eikä tuki pakoaukkoa mitenkään

Re: Aprilia MX 125

11.4.2015 2:49

juuh elikkäs kävin hakemassa kaverilta uuden vaijerin ja tuossa äsken asensin sen, mutta koeajolla äsken huomansin, että piikki on todella pieni verrattuna entiseen mutta väännös on kyllä sitten iha eri luokkaa alakierroksilla :roll: säädin laipan niin ylös että ei peitä olleenkaan ja noin 15 km ajon jälkeen otin putken irti niin männässä oli kunnon naarmut laipan kohdalta.. ei vaikuttanu kylläkään ajoon mitenkään kun nostin laippaa vielä että onko vakavaa? ja miksi piikki pieneni huomattavasti?
oli muuten pikkasen vaikee ottaa pois lyhennetty kurilaippa joka oli aivan karstassa ja ei saanut mistään oikeen otetta siitä.

Re: Aprilia MX 125

11.4.2015 11:39

No rave tasottaa vähän piikkiä koska jaksaa kelaa vauhtia ennen piikkiäkin kunnolla, mutta ei sen kovin paljoa pitäis muuttua... Ootko aivan varma että säädit oikeen ? Siis se säädetään niin että vedät solenoidin aivan tappiin asti ja sitte samalla säädät vaijerin niin että laippa kolossaan?
Viittais väärin asennus myös siihe että mäntä ottanu osumaa. Ei sen muuten pitäis osua..

Re: Aprilia MX 125

11.4.2015 12:23

Jos tuntuu ettei se vedä ollenkaan piikillä tai läheskään niin pitkälle niin todennäkösesti se laippa ei nouse ollenkaan. Myös äänet on hiljasemmat piikillä jos se ei nouse. Jos se toimii niinkun pitää niin pyörän äänestä kyllä kuulee millon se laippa aukeaa. Ja edelleenkin se laippa on ala-asennossa stopparia vasten joten se vaijerin säätö ei vaikuta siihen ala-asentoon eli siihen miten lähellä se mäntää on. Jos se laippa siihen mäntään osuu niin se on liian pitkä..