Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: Cagiva Mito

28.7.2014 14:43

Joo tuo oli tiedossa, mutta kun ei ole lämpömittaria. :| Kyseessä siis Cagiva Raptor, mutta sama tekniikkahan näissä on.

Re: Cagiva Mito

2.8.2014 18:17

Onkos näissä mitoissa kuinka monenlaisia erilaisia sähköjä, kun kuulemma uudemmissa ei ole niin hyvät sähköt kuin vanhemmissa. Ilmeisesti 2007 vuosimallissa on Ducatin sähköt?

Re: Cagiva Mito

3.8.2014 22:36

-06 tuli ducatin sähköt, sitä ennen oli jotkut japsisähköt jos oikein muistan. -08 malli oli sit se mikä sai elektronista kaasaria ym. vituketta osakseen, sähköt tais kuitenki edelleen tulla ducatilta?

Re: Cagiva Mito

4.8.2014 18:28

Käyköhän näissä moottorit keskenään, eli onko lohkot samanlaiset. Eli jos moottorissa on aiemmin ollu Kokusanin sähköt, niin käykö siihen Ducatin aluslevy ja staattori?

Re: Cagiva Mito

7.8.2014 21:23

Moottori on pohjimmiltaan mitoissa ollut sama, vain yläpää on muuttunut ajan mittaan. Lohkot ovat ainakin kaikissa vastaan tulleissa evo2:ssa olleet identtisiä, ja vanhemmissakin pitäisi samat lohkot olla. Eli kiinnityksen puolesta staattorit pitäisi kyllä sopia, sähköjärjestelmissä sitten on valmistajien välisiä eroja.

Re: Cagiva Mito

13.8.2014 20:26

Mistä poitsut ootte ostanu/ tilannu putken mitoon? ja mistä olette sironman kilventelineen tehnyt? Mistä saisin tilattua ns. ''täysteho ilmanputsarin'' ja ''täysteho takarattaan''?

Re: Cagiva Mito

15.8.2014 15:23

Tuomas_98 kirjoitti:Mistä poitsut ootte ostanu/ tilannu putken mitoon? ja mistä olette sironman kilventelineen tehnyt? Mistä saisin tilattua ns. ''täysteho ilmanputsarin'' ja ''täysteho takarattaan''?

Moro!
Minkälaista putkea meinaat? Jos ajat tyhjätyllä vakiolla ja vakio kaasarilla on teharin osto muuttaa vain vääntö käyrää eikä tuo tehoa pahemmin. Etenki jos on vakio 200C kansi. Mutta jos uutta putkea meinaa niin kannattaa selailla netistä ulkomaalasista kaupoista(aikasta kalliita omaan makuun). Oman arrowin löysin purkuun tulleesta mitosta hyvään hintaan(100€ putki ja änkkä) ja samalla vaihdoin 35mm mikunin syöttämään soppaa koneelle.
Itelläni on siis Evo2 mito ja kilven laitoin underiin poraamalla sopivat reijät muoviin ja siihen aluspelti kiinni, johon tein vilkuille paikat. Sitten vaa kilpi kiinni ja avot.
Ja näin yleisenä vinkkinä sanon että mitoon saa helpoiten osia kun otat yhteyttä mp-racingiin spostilla(varaosat@mp-racing.fi). Niiltä saa mitoon kaiken tiivisteistä rattaisiin. :)

Re: Cagiva Mito

18.8.2014 20:21

Ite tilasin "täysteho rattaat 14/41(?)" paikallisen mopokaupan kautta. Ilmeisesti All Rightilta ne noi tilas.

Missäs hinnoissa noi Miton vakioputket pyörii, kun ei osunu nopealla haulla mitään? Eli -04 vuoden putki löytyy tallista eikä oo käyttöä.

Re: Cagiva Mito

21.8.2014 10:24

Purkuosat pyytävät 2010 miton putkesta 130e. Varmaan 40-70eurolla saat menemään.

Re: Cagiva Mito

21.8.2014 18:34

Noniin.. eli tuli '00 Mito hommattua.

Ketjut ja rattaat meni vaihtoon ja nyt tulossa 14/41 rattaat. Ilmeisesti nuo ovat hyvät välitykset TT Mitolle?

En ole katsonut konetilaan, joten ilmeisesti tossa on 28mm kaasari, kun yläkiekoilla ei ole niin kauhesti tehoa, mutta vääntöä löytyy kuitenkin.

Jos siinä on toi 28mm kaasari, niin hommaan suoraan Mikuni TMX 38mm kaasarin.. ajattelin jokatapauksessa piristää kulkupuolta ja tehotavoitteeksi noin 30 heppaa takapallolta.

Suunnitelmissa olisi ensi keväälle/kesälle:
-Sylinterin porttaus (194/130)
-Kannen muokkaus (ei taida Mitoon saada VHM:n kantta..? Erillisen palotilan takia vaa olis parempi) ... 0,75mm squish-välys, palotila uusiksi
-Mikuni TMX 38 + isompi imukaula
-VForce 3 läppärunko (Honda CR125:sen läppärunko käy... ?)
-38mm kaasarille sopiva imukurkku ilmanputsarikoteloon
-Jollymoto Corsa / Saa ehdottaa muitakin
-Ignitech CDI boksi (säädettävä)
-Kevennetty vauhtipyörä (kierrosherkkyyden takia)
-Täydellinen koneremontti - ei kärsi ottaa riskiä, että räjähtää esim. alakerta

Noilla saanee melko helposti ton 30 konia takapallolta irti..? 8)

Sitten mahdollisesti vanteet vaihtoon ; Marchesinin vanteet (3,5" / 5,5" .. samannäköiset, kuin um. Räsän) , Brakingin 320mm etujarrulevy ja takajarrulevy 240mm, Tokicon 6-mäntäinen etujarrusatula, Brembon 16.5mm pääsylinteri ja Pirellin Diablo Rosso 2 / Corsat (120/70-17", 160/60-17").
Takavanteesta en osaa sanoa vielä, että mahtuuko miten hyvin tohon takahaarukkaan.. pitää mittailla. Jos vaikuttaa siltä, ettei mahdu, niin jätän orkkisvanteet levyineen päivineen.

Pyörästä olisi tarkoitus tehdä enemmän kilpapyörä(mäinen). ;)

Re: Cagiva Mito

22.8.2014 11:30

Kuullostaa hyvältä, ajattelitko tehdä projekti topicin tänne?

Re: Cagiva Mito

22.8.2014 13:40

Juu aion tehdä projutopikin, jos vain jaksan tehdä sen kunnolla, eikä ole mitään järjettömän kovia kiireitä ja rahaa löytyy osiin yms. ;)

Ja käykö Mitoon KTM EXC/SX 125:sen kytkinlevysarja?? Löytyis parempia kytkinlevysarjoja kotariin, mutta ei Mitoon.. jostain lukaisin, että samat levyt. :eek:
Sitten tulisi Barnettin kytkinlevysarja Mitoon, jos vain käy tuo kotariin valmistettu sarja.
Ei välttämättä vakiokytkin kestä noin 37-39 hepan tehoja (koneelta). :D
Tuo 37-39 heppaa koneelta on siis tavoitteena, joka on takapyörältä noin 31-33hp.

Sitten ratastus vaihtuu 14/41 --> 13/41, koska kierroksia tulee huomattavasti enemmän. Tällä hetkellä kiertää mittarin mukaan vajaat 11 500-12 000rpm (ei kierrä tota enempää) ja tavoitteena olis 13 000-14 000rpm kierrokset.

Eiks Miton pitäisi TT:nä kiertää lähes 13 000rpm?

Noilla Pirelli Diablo Corsilla pärjännee hyvin radalla, joten paremmista jarruistakin on huomattavasti hyötyä.

Huippunopeudeksi 150-160km/h (gps) on sopiva, mutta kiihtyvyys (8,6s 0-100km/h) ei ole omaan mieleeni, joten siihen tulee todella paljon parannusta. Tavoitteeksi 0-100km/h otan 5,0-5,5s.

Kevennystä pyörään tulee mm. hiilikuituosien avulla. Jotkin osat mahdollisesti valmistan itse hiiilikuidusta (esim. jotkin katteet). Marchesinin vanteet ovat tietääkseni hyvin kevyet, ehkä jopa kevyemmät, kuin nykyiset?
Akku vaihtuu myös kevyempään "kilpailu käyttöön" tarkoitettuun akkuun TAI etsin jostain kiksin tohon (=ei tarvetta akulle). Taitaa olla aika pahasti kiven alla noi kiksit Mitoon?

Jousitukselle olisi suunnitelmissa ainakin;
-Leveämpi takahaarukka (alumiinia)
-Monipuolisesti säädettävä takaiskari / vakio
-Keulan huolto (Arieten stefat, Belrayn 30w öljyt)

Pyörällä siis tuun ajamaan varmasti radalla ensi keväänä/kesänä, joten se vaatii "vähän" piristystä ja muuta laittelua. ;) Tietenkin pyörän värimaailmaan tulee muutoksia. Mielessä olisi puna-musta väritys, kultaisilla vanteilla, mattamustilla ja kultaisilla yksityiskohdilla. Saa nähdä mitä saan aikaiseksi.. kaikki riippuu siis ihan talven rahatilanteesta.

Tossa vielä niistä marchesinin vanteista kuva, joista olen puhunut;
http://www.kawiforums.com/attachments/vendor-deals/46364d1328897349-diablo-racing-wheel-lifetime-warranty-group-buy-diablo-wheels-r1.jpg2.jpg

Vaimentimen siirrän myöskin tulemaan samalla tavalla, kuin tuossa kuvassa (Yamaha R1). Omaan silmään näyttää silloin hienommalta. 8)

Ja tuleva värimaailma/ulkonäkö tulee olemaan jotain tällaista:
http://images.motorcycle-usa.com/PhotoGallerys/Farquhar-Isle-of-Man-TT-12.jpg ... en vain tiedä, sopiiko kultaiset vai mustat vanteet paremmin.

Re: Cagiva Mito

23.8.2014 17:00

Jos sopii kysyä, niin miksi leveämpi takahaarukka? Aiotko laittaa leveämpää vannetta ja rengastakin? Jos aiot, kannattaa huomioida reilusti kasvava vierinvastus! Sitä joutuu taas kompensoimaan kasvattamalla tehoa, jotta renkaan vastusvoima saadaan kompensoitua!
Samalla sanoisin, jottei takahaarukan vaihto välttämättä ole viisain vaihtoehto, sillä ainoa osa-alue, jonka italialaiset todella osaavat moottoripyörän rakennuksessa, on rungon ja alustan suunnittelu. Luultavasti geometria ja sitä kautta ajettavuus ei ainakaan parane, ellei todella tiedä mitä tekee.

Pirellin Corsat on todella hyvä valinta renkaiksi ratakäyttöön. Pito on aivan uskomaton, kun renkaat on saanut kunnolla lämmitettyä.
Jarrupuolta taas ei ainakaan etupään osalta tarvitse pahemmin muuttaa, sillä Miton nelimäntäinen Brembo on kokoluokkaansa miltei ylimitoitettu, sillä nopeudet pysyy alle 200km/h, ja massaakaan ei edes vakiona ole kuin 140kg +kuski. Kuusimäntäisiä Brembo/Nissin/Tokico jarruja alkaakin olla vasta lähemmäs 200kg ajokunnossa painavissa, 250+km/h kulkevissa kyykyissä.
Jarrupalat saattaisi kyllä kannattaa vaihtaa esim sintteri, tai dual carbon paloihin.
Takajarrun taas saattaisin kyllä itse vaihtaa johonkin tunnokkaampaan. Siinä kun on vähän on-off tuntuma polkimessa.

Re: Cagiva Mito

23.8.2014 18:01

Leveämpi takahaarukka juuri leveämmän (160/60-17) renkaan ja vanteen (5,5") takia.

Vanteet olin ajatellut vaihtaa Marchesinin 3,5" ja 5,5". Miksi 5,5" takavanne? Koska kapeampaa en löydä helpolla.. toki Aprilia RS125:sen vanteet kävisi ihan hyvin, silloin en tarvitsisi leveämpää takahaarukkaa tms. ;)

Jarrujen päivittelyä pitää vielä miettiä. Renkaat ensin vaihtoon ja sitten kokeilemaan etujarrun rajoja. Brembon jarrut ovat todella hyvät, sen olenkin jo todennut. Erityisesti tosta jarrun tunnosta tykkään todella paljon.

Jarrupalat ainakin voisin vaihtaa tossa talviremontin aikana.
EBC HH Streetsport jarrupalat tai EBC Extreme Pro jarrupalat laitan sitten tilaukseen.
Jälkimmäiset ovat ilmeisesti jokin uutuus, koska en ole kuullutkaan noista aiemmin.

Re: Cagiva Mito

23.8.2014 19:33

Itselläni oli Michelinin pilot road 2, 160/60/17 rengas vakiovanteella takana, istui jopa paremmin vanteelle kuin 150 leveä. Hieman pyöreämmän muodon ansiosta taittui mutkat vielä mukavammin kuin vakiokokoisella.

Mitä jarrupaloihin tulee, SBS:n dual carbon paloja kannattaa myös harkita.