Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

8.5.2015 10:57

Käskettiin tekniikka puolelta tänne tulla kysymään moderaattorin toimesta. Eli mistäs voisi johtua sellanen että jos pysähtyy esimerkiksi liikenne valoihin ja kääntelee kaasua niin pyörästä kuuluu outo poks ääni ja meinaa sammua jos ei anna lisää kaasua. Sama tapahtuu kun käynnistää pyörää kylmiltään ja pitää tasakaasua alhaisillakierroksilla silloin tämä poks ääni tulee moneen kertaan ja meinaa sammuttaa pyörän ajossa kaikki toimii hienosti mutta paikallaan tekee tuota. Ei siis tee tuota jokaisella kaasun käännöllä vaan vain välillä. Ainoat muutokset pyörään on remuksen slipari, 100mm suutin ja avarrettu vakio ilmanputsari. Pyörä on vm. 2012.

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

8.5.2015 15:02

Ettei kävis hiukan laihalla? koita laittaa kaasarista vähän rikkaammaalle seoksia

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

9.5.2015 1:27

Huh huh ku oliki yksinkertanen ongelma =D Miksen tajunnu että vois olla tosta kiinni. Mutta tämä auttoi kiitos.

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

11.5.2015 13:56

Tulipa tässä vähän ongelmia pyörän kanssa eli poliisi vei kilvet viikonloppuna koska liian kovat äänet, joten piti viedä katsastettavaksi että saa kilvet takaisin tänään sitten pyörä kävi katsastuksessa ja eipäs mennyt läpi. Vikoja joita tämä tiukkapipo löysi olivat puuttuva takalokarin heijastin(wat :roll: ), rekisterikilven valo ei toiminut (johtuu siitä että johto irronnut takakatteen alta helppo korjata), takalokari on haljennut joten tärisee ilmeisesti liikaa :roll: , ja vielä että seisontatuki ei pompahda itsestään takaisin ylös. Nyt on sellasta perseily toimintaa :paha: katsastuksen puolesta että ei voi muuta sanoa, mutta viat on korjattava eli kysymykseni kuuluu näin mistä saan hyvän näköisen ja riittävän toimivan uuden rekisterikilven telineen mikä riittäisi katsastuksesta läpi menemiseen. Muut viat pystyy korjaamaan helposti mutta kilven teline pitäisi jostain keksiä. Ei oikein huvittaisi uutta alkuperäistä ostaa kun on vähän kallis (ja ruma ku mikä). Rant over

Edit. Vielä olikin yksi ongelma eli kytkin ja jarrukahvat katkenneet päistä ei ole omaa käyttöä häirinneet tuntuneet jopa paremmilta kuin alkuperäiset mutta nämä pitäisi uusia kanssa. Käykö tähän mopon kahvat vai pitääkö jostain etsiä ihan kevarin kahvat?

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

12.5.2015 20:59

Ihan tällee ohimennen rupesin miettimään oman derbini hassuja sivuääniä mitä kuuluu kun kierrokset laskee, kuuluu sellanen melkee niiku vinkuva tavallaa hankausääni, mietiskelin et johtuiskohan se jostakin nokkaan liittyvästä vai joko pääsen heti laakereita remppaamaan.. :D Ja onko -05 derbissä samat sähköt kun uudemmissa bajaderbeissä? Kun ei mistään tahtonut vanhempien derbien kaavioita löytymää?

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

12.5.2015 23:37

Pitäisi olla stetoskooppi, niin saisi nopeasti selville mistä ääni tulee ;)

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

19.5.2015 20:58

Jos edessä on 14 piikkinen ratas ja takana 48. Mitä jos pistää taakse 44 tai 46 niin paljon tulee huippuja ja tuleeko enemmän kuin jos vain edestä vaihtaa rattaan 16 piikkiseen.?

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

20.5.2015 9:55

Ei ainakaan paljoa kannata välejä pidentää ellet ole pyörää muuten viritellyt, ei varmaan jaksa vääntää

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

20.5.2015 14:40

Itsellä oli muistaakseni 15 ja 40 jotain välit Derbissä. Oli isompaa kaasaria, vaihdettu takomäntää, Remuksen putkistoa, vapaavirtaussuodatinta ja jotain pientä.. Tyynellä kelillä meni 120 mittariin helvetin pitkällä suoralla :lol: . Mittari taisi kuitenkin heittää hiukan, joten oikea nopeus luokkaa 110-115.

Veikkaan ettei tuon vertaa jaksa kulkea millään välityksillä, jollei rupea laittamaan enempää kuin änkän ja putsarin vaihtoa.

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

21.5.2015 14:30

Jonez98 kirjoitti:Ei ainakaan paljoa kannata välejä pidentää ellet ole pyörää muuten viritellyt, ei varmaan jaksa vääntää

Juu eipä vielä oo tullu viriteltyä. Suoralla kiertää hyvin 10000rpm kohalla että aika lähellä rajotinta muutenkin mennään. Mietin että jos hommas isompaa suutinta, vaapavirtaussuodattimen, änkän vaihtas ja kävis koneistamolla.

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

21.5.2015 14:31

riksu26 kirjoitti:Itsellä oli muistaakseni 15 ja 40 jotain välit Derbissä. Oli isompaa kaasaria, vaihdettu takomäntää, Remuksen putkistoa, vapaavirtaussuodatinta ja jotain pientä.. Tyynellä kelillä meni 120 mittariin helvetin pitkällä suoralla :lol: . Mittari taisi kuitenkin heittää hiukan, joten oikea nopeus luokkaa 110-115.

Veikkaan ettei tuon vertaa jaksa kulkea millään välityksillä, jollei rupea laittamaan enempää kuin änkän ja putsarin vaihtoa.

Mimmonen se Remus on? Onko vaan suora putki jossa villat ympärillä vai joku muu? Ja onko vaikuttanut tehoihin mitenkään?

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

22.5.2015 9:07

Laamapalmu kirjoitti:Mimmonen se Remus on? Onko vaan suora putki jossa villat ympärillä vai joku muu? Ja onko vaikuttanut tehoihin mitenkään?


Eikös nelarin kaikki tehoputket oo vaa sisähalkasijaltaan hiukan isompia ja jos vakioputkessa on joku katti yms niin tehareissahan ei niitä ole. Änkkähän on perus vapaasti virtaava.

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

22.5.2015 9:56

Jep. Änkän päästä näki suoraan perälle asti. Reikäputken halkasija taisi olla ainakin 30mm.

Vakio vaimentimesta ei edes nähnyt "läpi", koska siellä kierteli putkea miten sattuu..


Kyllähän sen voi kuvitellaki, että tehoeron tuntee kun sen tukkosen vakioputkiston vaihtaa vapaasti virtaavaan monta kiloa kevyempään putkistoon, olettaen että pyörä on myös säädetty kyseiselle kaasarille.

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

23.5.2015 11:22

Omasta vakioänkästänihän näkee läpi :D Viikon vinkki älkää poratko vakioänkkiänne rämisee niin perkeleesti. Jos jollakin on joku joutilas änkkä josta voisi luopua halvalla ni yv:nä saa mainostaa :D

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

24.5.2015 3:01

Mutta entäs miten noissa suorissa änkissä menee imu, ettei tehot hävii koneesta jos siellä änkässä ei oo paineita. Kun ilman änkkää ajaa niin ei kyllä kiihdy kauheesti.