Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

10.6.2014 17:13

optimaalisella puristussuhteella tarkoitin sitä, että millä puristussuhteella saavutetaan paras teho/vääntö e85:lla. ;)

kattelin tota derbin runkoa ja ei siihen taida mennä ihan suoraan toi 200cc kone, koska se on työntötankomoottori. :roll: eli joutuis modaamaan sitä etukehikkoa.

toisaalta tohon saa sitten helpommin jonkun 300cc Dongben nestejäähy koneen, ainakin mittojen puolesta. hintaa tolle koneelle sitten kertyy vaa +1000€ +postikulut.
eli samalla hinnalla sais jopa KTM SX-F 250 moottorin käytettynä täältä mototista! :eek:

Joten päädyn nyt vain virittelemään (toistaiseksi) nykyistä 125cc konetta.
Tavoitteeks otan 120km/h@gps ja tehoa 15-17hp/13-15nm. Budjetti alle 400€, joista osa menee pääosin hitsauskoneen lainaamiseen ja tarvikkeisiin. Jos vaan rahaa jää yli, niin sitten menen vielä pidemmälle virityksessä (esim. sytkä uusiks).
Kaasarissa pysyn, koska ruiskun säätö maksaa (mm. penkityskulut).

Ahtamista en aio ollenkaan edes haaveilla.. mitä kaikkea se baarin ahtopainekkin sais aikaan tollasessa kiinalaisessa Hondan -kopio koneessa.. :lol:

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

10.6.2014 17:32

Niin no eipä niitä paineita tartte baariin asti noin pienellä koneella nostaa, mutta kalliiksi tulee, eikä oikein toimi 125cc koneessa. :D

Tuosta kiinan koneesta en tiedä, mutta yammun koneeseen saa niin paljon bolt-on osia, että noitten tehojen saavuttaminen ei ole hirveä homma jos vaan rahaa on.

Ruiskun säätämisenkin oppii aika nopeasti. Tarvitsee vain piuhan boksin ja läppärin (tai puhelimen, tabletin ym.) välille sekä ohjelman. Pyörään voi soveltaa ruiskukarttoja vaikka muista vastaavanlaisista laitoksista ja kun kulkemaan saa, voi ruiskun pistää hienosäätämään itse itseään tietokoneen avulla ajossa olettaen, että lambda löytyy :)

Mutta onhan se kaasari helpompi ja nopeampi ottaa käyttöön kun ei tarvitse hirveää piuhanippua vedellä. :D

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

10.6.2014 17:42

Hmm. Joo, ajatuksena olis tosiaan vaan pysyä noissa 'halvemmissa' vireissä, nyt kun kaasari saapuu, ja saan lisää rahaa, niin lähtee nokka-akseli tilaukseen, jonka jälkeen se äänenvaimennin ja ilmanputsari, yms. :D

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

10.6.2014 18:04

Jos halvat osat haluat niin tilaat vaikka hatamoto endurance:n (muistaakseni 80€ uutena) ja ostat biltemasta vapaavirtaussuodattimen, joka ei todellakaan paljoa maksa.

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

10.6.2014 19:37

Joo, no ajattelin äänenvaimentimeksi bilteman sliparia, itteä ainaki miellyttää sen ulkonäkö, ja hinta (n.110e) :D Ja jonkun vapaasti virtaavan suodattimen hankin, mutta en oravaimuria, taikka pipercrossia ainakaan. :|

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

10.6.2014 20:21

Mulla oli terpissä UNI:n putsari ja detsissä on ilmeisesti bilteman. Osta vaan se bilteman slipari. Itte meinasin aluksi ostaa niitä kaksi, mut olis pitäny toista takakatetta muokata ja tuli sitten se Hondan katesarja tilattua ni vähän jäi. :)

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

19.6.2014 13:49

onks tolla änkän vaihdolla miten suuri ero tehoissa??

meinaan, 95km/h@gps motarilla äärimmäisessä muna-asennossa... tolla nykyisellä mopollakin pääsin 117km/h@gps ja jaksoi kiihtyä 0-100km/h alle 15s! :eek:
toi 0-100km/h lukema on mitattu "Dragtimer" android sovelluksella. ;)

nyt 17/54 välit ja 95kmh nopeudessa ~9000rpm kierroksia. mittari kusee sen n. 10km/h, koska näytti enimmillään 105.

melkein vois myydä tämänkin pois ja ostaa vaa suzuki ts:n johon rakentaa '05 rämän, niin ei olis ainakaan tehoista kiinni kulkeminen. 8)

eli alle 100€:lla pitäis saada toi härveli kulkemaan päälle 100km/h, mutta miten?
nyt tällä kertaa minun pää on tyhjä.

E: onks kukaan koittanut keventää omaa derbiänsä? esim. sähköstartin ja akun poistolla sais jo ~2-4kg pois..

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

19.6.2014 14:06

Ei välttämättä kannata alkaa crossin konetta laittaa kevariin, ne välitykset ei todellakaan ole kauhean kivat yhtää pitemmälle matkalle taikka huippujen tavoitteluun.
Oota B- tai A2-kortti

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

19.6.2014 14:46

ymmärrän kyllä sen.. en muuten pahemmin viihdy muutenkaan noilla motareilla. itselleni on tärkeintä se kiihtyminen.

huipuiks riittänee se 120-130km/h, kunhan kiihtyy 0-100km/h alle 6-7s. ;)

varmasti viihtyisin radalla paljon, jos pyörä sopisi siihen. ei varmasti alle 10hp "mopolla" kukaan radalle mene. itse en ainakaan. eri asia sitten se alle 100kg painava, ~30-32whp supermotoksi muutettu crossipyörä.

itselläni on n. 26-28km lähimmälle karting radalla, jossa myös supermotot ovat sallittuja. heti vierestä löytyy sitten motocross rata. :D

toki sellainenkin vaihtoehto löytyy, että istutan tohon derbiin isomman (250cc-->) moottorin, jostain japanilaisesta 2000-luvun enskapyörästä ja vaihtaisin koko alustan parempaan. siitä en sano mitään, tuleeko halvemmaksi ostaa 2-tahtinen crossipyörä ja rakentaa se kilvelliseen runkoon vai sitten tämä vaihtoehto.

E: ebaysta löytyy 250-450cc enduro pyörien, kuten Kawasaki KLX 250-->, Suzuki DRZ 400 moottoreita alle 800€:lla mm. Briteistä, Saksasta, Jenkeistä (miinuksena tullimaksut ja verot)..
TUSKIN mitään järkeä lähteä sovittelemaan kuitenkaan tollasia, koska ei tule saamaan puoliakaan rahoista kun myy pyörää eteenpäin. Meinaan, kuka maksaisi esim. 1 500-2 000€ derbi sendasta, jossa on esim. DRZ 400 moottori?? :D

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

19.6.2014 16:55

Onhan niitä terpejä mennyt 200cc kiinan koneellakin 1500 --> eurolla, joten tuskin on siitä kiinni. Itse en vaan viittinyt ruveta virittelemään niin vaihdoin 2-tahtiin. Realistiset huiput 120+ kmh.

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

19.6.2014 20:56

no joo.. kaippa sitä olis mahdollista saada se ~2 000 euroakin DRZ derbistä.. eri asia sitten, kuka sellaisen haluaisi ja olisi valmis maksamaan sellaisen summan.

tietysti jos sitä laittelis muutenkin, kuten alustan osalta, voisi se olla jo ihan eri luokan menopeli. itseäni häiritsee kyllä tuon pyörän teho/paino suhde.. meinaan, .10hp/120kg. :D eli n. 0,0833 hp/kg. esim. verrattuna Suzuki RM 125 '05 tehopainosuhteeseen, joka on n. 0,47 hp/kg. :D

pitää nyt kuitenkin mietiskellä, että mitä teen.. ;)

ainakin poistan kaikki turhat osat ja vaihdan raskaimmat osat kevyempiin.. eli ainakin nyt alkuun se äänenvaimennin vaihtoon. +välit kevyemmiksi ja välttelen motareita.

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

23.6.2014 14:26

Noniin. Piti se tämäkin päivä nähdä, kun Derbi tulee pihaan :lol:

Kuva

Eli tollanen perus -05 Hondan koneella. Ihan toimivan olonen laitos, vaikka laiskahan se on :lol: Hienointahan tässä nyt on tuo Akran änkkä.

Pieni videonpätkä kiinnostuneille https://www.facebook.com/photo.php?v=70 ... =2&theater

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

23.6.2014 16:31

paljo mahtaa liitää? gps nopeutta siis, mittari kusee sen ~10km/h, ainakin itselläni. :D

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

23.6.2014 18:09

120 sain mittariin motarilla pieneen alamäkeen, luulen että reilua satasta menee oikeeta tasasella. Mikään tykkihän se ei ole, mutta ei tältä sitä haetakkaan :lol:

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

24.6.2014 15:01

Pieni video vielä, kun päästin kaverin Derbiä kokeilemaan..
http://youtu.be/y-1rb6uSiUg

Itsellänikin jo menee huomattavasti viime videosta paremmin. Jalkaa tangolle/sivulle/penkille onnistuu jo, circlet vielä niin ollaan hyvässä vaiheessa.

Voi olla, että tästä pyörästä tehdään jonkinlainen pienen budjetin stuntti, eli käppäri ja kaatumatapit yms pientä.. ;) saapa nähä.