Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

10.5.2011 19:21

Edellinen topic: viewtopic.php?f=100&t=77608&start=1515

Ei ensimmäisiä viestejä; "eka", "toka" jne.

Richa' kirjoitti:Asiallista keskustelua Derbeihin liittyen.

Kannattaa lukea myös Derbiä koskeva juttu motowikistä.

Usein kysyttyjä kysymyksiä:


Kestääkö Derbi matka-ajoa? - Derbin piikki kestää erittäin hyvin matka-ajoa alaviritteisen nelitahtikoneen ansiosta, moottoriteillä ajo ei välttämättä ole parasta herkkua riittämättömän huippunopeuden takia, mutta muuten pyörä on täysin soveltuva matkaan kuin matkaan. Jotkut Derbin omistajat ovat kertoneet että Derbiinkin tulee ilmanvastuksesta johtuvaa keulankeventymistä, joka ilmenee vapinana suurissa nopeuksissa, mutta omakohtaista kokemusta ei juuri ole.

Onko Derbillä hyvä kyydittää? - Derbi on ihan hyvä pyörä kyydittämiseen ja asiaa auttaa myös kahdelle henkilölle muotoiltu penkki. Varsinaisia kauhukahvoja ei ole, vaan sellaiset lovet takapenkkiosion alla, joista matkustajan muka pitäisi pitää kiinni. Takana istuvalle on ihan hyvin tilaa, tärinää on tietenkin ehkä vähän enemmän, mutta kaverini kenen kanssa ajettiin 133km edes ja takaisin reissu, ei hänellä ollut sen enempää valittamista.


Paljonko Derbi kulkee ja päihittääkö se virimopot? - Tämä pyörä kulkee noin 100+-5 km/h, satasen vauhdin pitäminen voi kuitenkin olla paikoitellen vaikeaa, koska jo pieni ilmanvastus verottaa huippunopeutta. Ja Derbi pesee mopot, oli niissä tehari kun tehari, ja 70cc pyörätkin (yksi henkilö oli päihittänyt, muita varmistuksia tarvitaan.)

Paljonko kulutus? - Noin 3,5-4 litraa ajotyylistä riippuen.

Miten Derbiä voi virittää, ja mitä se maksaa? -04 vuosimallin Hondan koneelliseen on saatavilla muunmuassa 170cc kittiä, jossa tulee pytty ja mäntä, sekä tarvittavat tiivisteet mukana. Kuitenkin pytty pitää putkittaa uudelleen. Näiden kamojen kanssa 30mm kaasari on hyvä, kanttii etsiä sellaista jossa on kiihdytyspumppu, koska muuten kaasu pitää vetää hiljalleen pohjaan, jotta pyörä ei tukehdu. Ja jos sekään ei vielä riitä, niin sitten voi hioa nokkaa vähän kireämmäksi, ja avartaa kantta, jota tekeviin liikkeisiin ylempää löytyy linkit. 170cc kitillä, 30mm kiihdytyspumppukaasarilla, kireällä nokalla ja avarretulla kannella huippuja on noin 130-140km/h. -05-06 vuosimallin Yamahan koneeliseen on saatavana 150cc kittiä, joka on "bolt-on" sylinteri, putkitusta eikä muuta tarvitse. Kitissä tulee mukana sylinteri, mäntä ja tarvittavat tiivisteet, sylinteriputki, ja uusi kireämpi nokka-akseli. Näillekkin vireille on hyvä laittaa esimerkkinä 30mm kaasutin kiihdytyspumpulla, ja avartaa vielä lopuksi kantta. Pelkästään jo 26mm kaasarilla ja uudella nokalla huippuja on luvattu ProCycleltä 120km/h. Sitten vielä tähän saisi CDI-boksin tilalle tulevaa Rev boksia, jolla luvattaisiin 1000rpm nostettua kierrostenrajoitinta, parannettua voimakäyrää ja ripeämpää kaasuun vastaavuutta. Tässä joidenkin viritysosien hintoja:

TT-R Big Bore Cylinder Kit with Cam $439.95

TT-R 125 Camshaft $159.95

BBR TT-R125 Rev Box $139.95

Osia voi tilata suomalaisen liikkeen MC-Sportin kautta, mutta osille tulee tietenkin jonkun verran lisähintaa, samalla tavalla kuin suoraan Amerikasta tilattaessakin. -07 vuosimallin Bajassa on Hondan lisenssillä rakennettu kiinalainen kone, ja osien yhteensopivuudesta ei ole vielä varmuutta.

Kysymyksistä ja vastauksista kiitokset Ardakille.

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

10.5.2011 20:53

Mistä sais isompaa sylinteri sarjaa hondan koneellisee ? Eli VM-04

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

10.5.2011 22:58

http://www.bbrmotorsports.com/Products/ ... Print=true

Tuossa pitäs olla 170cc kittiä.

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

11.5.2011 8:08

mistäs toho sais sit sylinteri putken uuden ku e oo ite ainakaa löytäny sopivaa

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

11.5.2011 17:00

Akunarilta ( http://akunar.com ) löytyy vaikka minkalaista sylinteriputkea ja mäntää. Sylkkäputki+mäntä noin 40e ja käytät koneistamolla vakio pytyn putkitettavana, niin saa mihin vaan koneeseen enemmän kuutioita. Yamahan koneelliseen menee lohkojen avarruksella 63mm putki (ulkohalk 69-70mm) jolla on ~170cc. Ite ois tarkotus tilata tuolta nyt lähiaikoina, eli jos on jollakin tarvetta osille niin siinä samalla tulisi.

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

11.5.2011 17:04

Eikös Yamahan koneellisissa derbeissä oo koneissa tasapainoakseli? Ei tunnu ainakaa hondan koneellisessa olevan. :lol:

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

11.5.2011 19:30

Tuli mieleen ku jostain luin joskus että nelareissa jos ei moottorin etupuolella oo öljypumppua niin keuliessa öljyt valuu koneen perälle eikä sais voitelua. Onko derbissä tätä ongelmaa? Vai muistanko ihan väärin :lol: Ja mites pystyykö tällä pitää jota 80 vauhtia yllä 250 koneella?
Viimeksi muokannut OziBo_ päivämäärä 11.5.2011 20:31, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

11.5.2011 19:46

ja mistäs muuten ootte aatellu hankkii jonku kannen tiivisteen jos ostatte isomman sylinteriputken?
E: onks nää sit kui laadukkaita ku ei maksa ainakaa paljoo mitään :D

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

11.5.2011 21:52

OziBo_ kirjoitti:Tuli mieleen ku jostain luin joskus että nelareissa jos ei moottorin etupuolella oo öljypumppua niin keuliessa öljyt valuu koneen perälle eikä sais voitelua. Onko derbissä tätä ongelmaa? Vai muistanko ihan väärin :lol: Ja mites pystyykö tällä pitää jota 80 vauhtia yllä 250 koneella?


Ei mulla ainakaan oo kuinkaan käyny vaikka oonkin keulinu, tosin ei mee kyl pitkää matkaa mut kuitenkin :) Kyl luulis et jollain 250 koneel pystyis pitään +100 vauhtii ainakin, jos vakio koneelkin pystyy semmosta 90km/h pitämään matkavauhtina.

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

11.5.2011 23:00

Pystyiskö kukaa mittaa tai tietääkö kukaa että paljon putken halkasija on, 20mm ? ;)

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

11.5.2011 23:04

Jos oikein muistan niin putken halkaisija on 30mm

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

12.5.2011 16:42

32 o ulko halkasia :D

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

13.5.2011 14:04

Miten on, löytyykö paikkaa kuudennelle vaihteelle? Mites tuosta 04':stä vaihdetaan kytkinlevyt/jouset? :)

E: Onkos se tämä äänenvaimennin joka käy derbiin?

E2: Onkos Bajassa samankokoinen kaasutin kuin näissä vanhemmissa vehkeissä?
Viimeksi muokannut tterpi päivämäärä 13.5.2011 20:43, muokattu yhteensä 2 kertaa

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

13.5.2011 20:09

Ei tua kyl oo depaan tarkotettu remuksen änkkä, koitas kattoo vaikka mun kuvista mimmonen se on ;) Motokönigillä ei muuten oo enää myynnis noita derbin remuksii tai korjatkaa jos oon vääräs :)Bajas on vakiona 26mm kaasari ja eikö vanhemmis oo 22mm
Viimeksi muokannut $@m! päivämäärä 14.5.2011 14:11, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

13.5.2011 22:46

E-e_t-y kirjoitti:ja mistäs muuten ootte aatellu hankkii jonku kannen tiivisteen jos ostatte isomman sylinteriputken?
E: onks nää sit kui laadukkaita ku ei maksa ainakaa paljoo mitään :D

Kansipahvin nyt voi tehä vaikka ite tai muokata vakiosta. Eihän ne mitään wisecoja ole laadultaan, mutta ajaa varmasti asiansa tämmösessä matalaviritteisessä nelarissa.