Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: Yamaha RD 125

28.4.2011 8:21

Johani kirjoitti:Tuosta kaasarista kuristamalla tulee merkintä montako astetta kaasu saa kääntyä, tuota pakoaukonsäädintä on poliisin hankalampi tien päällä tarkistaa.

Tuota en tiennyt. YPVS taitaa olla nyt poissuljettu, kun Squbbe:lla näyttäisi olevan Twini RD. Sen kohdalla ehkä kannattaisi tehdä vaikkapa 1mm alumiinilevystä imukurkkujen ja läppävenojen väliin kuristuslevyt. Käytännössä siis liitoskohdan kokoinen pellinpala, jossa on täysin auennutta kaasaria pienempi reikä. Esim vaikka vain puolet kaasarin virtausalasta.

Re: Yamaha RD 125

28.4.2011 16:37

Täytyy nyt itsekkin ilmottautua jälleen foorumille. Eli jos yhtään auttaa, niin itselläni rd laitettiin A1 tehoiseksi. Homma kävi niin, että eka dynotettiin tehot ilman kuria. Sen jälkeen kuri paikalleen ja uudet penkitykset. Sitten penkittäjä laittoin kaasun olleessa kiinni tussilla merkin kahvakumiin ja sitten itse kaasukahvan"koteloon" ja sitten väännettiin kaasu auki, ja katsottiin kuinka paljon kaasukahva kääntyy. Itselläni se on nyt 60 astetta ja rekisteriotteessa lukee: Rajoitettu kaasukahvan liikkeella. Kääntökulma 60 astetta. Eli kaasarin luistimen sisälle laitettiin holkki joka estää luistinta nousemasta ylös asti. Helppo homma, tarvittaessa saa 5 minuutissa pois ;) tai oikeestaan sai pois, ei se nyt enää siellä ole :D

Mutta sitten itse kysymykseeni. Eli jonkun verran viime kesänä oli toimintaongelmia YPVS:sän kanssa. Välillä toimi ja välillä ei. Silloin ajattelin sen olevan kiinni akusta, kun aina kesken ajon se lähti toimimaan.
No nyt on ajat muuttunut. Enää YPVS ei juurikaan toimi, ja virrat päälle laittaessa se ei tee sitä tarkistuskierrosta. Akusta tämä ei ole kiinni, kun olen kokeillut useilla akuilla ja asiat ei niillä muuttuneet. Eli voisiko joku kertoa mistä tämä johtuu, sähköistä vai mistä? Ja sitten mahdollisia vianetsintä neuvoja, että mihin johtoon pitäisi virran tulla?
Niin ja sekin vielä että kun ypvs toimii(harvoin), niin kun kiihdyttää normaalia kovemmin, niin kiihdytyksen jälkeen ypvs lakkaa jälleen toimimasta ja vääntö ja tehot loppuu kesken, ei jaksa vetää raskaimmilla vaihteilla eteen päin :S Todella ärsyttävä ajaa silloin. Toivon kiperästi apuja!

Re: Yamaha RD 125

28.4.2011 18:14

-jho- kirjoitti:Eli voisiko joku kertoa mistä tämä johtuu, sähköistä vai mistä? Ja sitten mahdollisia vianetsintä neuvoja, että mihin johtoon pitäisi virran tulla?

Kuulostaa, että servo ei saa käyttöjännitettä. Servon sisällä on potentiometri, pieni 12v sähkömoottori ja rattaita alennusvaihteena. Ohjainboksi antaa sähkömoottorin napoihin joko + jännitteen tai kytkee sen maahan riippuen kumpaan suuntaan servon on tarkoitus kiertyä. Ohjainboksi tietää paluupostina potentiometrin vastusarvosta, paljonko servo on kääntynyt. Siinä lyhyt kuvaus toiminnasta.

Ihan alkuun voisit latailla faktaosiosta tiedoston Fakta - Kytkentakaavio - RDLC YPVS v.2.pdf joka vanhemmasta kaaviosta poiketen sisältää servon ja ohjainboksin johtojen värit. Kannattaa tulostaa se mukaan pyörän kimppuun mennessäsi jotta voit tarvittaessa tarkistaa johtojen värejä.

Ohjainboksi on takakatteen alla. Vaikka kierrossignaali ei ole toiminnalle tarpeen muussa kuin ajossa tarkista silti ensin CDI: boksilta ohjainboksille tulevan Musta/Valko johdon ja liittimien kunto. Sen jälkeen tarkista ohjainboksin liittimien kunto ettei ole hapettumaa. Myös johtojen kunto tulisi selvittää. Kytkentäkaaviota seuraamalla näet mikä johto johtaa minnekin ja yleismittarin vastusmittauksella tarkistat molemmista päistä onko johto kunnossa.

Jos kaikki on ok, niin jätä ohjainboksi rauhaan. Ota seuraavaksi servon liitin irti ja tutki liittimen kunto (kaikki johdot siihen tulee ohjainboksilta). Jos on ok, niin seuraavaksi servo auki. Eli; ota servon vaijeripää irti ja kiinnityspultit auki jotta saat servon pois rungosta.

Avaa servon takakansi. Tämä kuva on RD 350:n servosta, mutta 125:n on saman näköinen http://www.rhevans.co.uk/servomotor.jpg Etualalla näkyy potentiometri ja taaempana sähkömoottori. Nyt tarvitset pari johdon pätkää jotka kytket sähkömoottorille meneviin johtoihin ja toiset päät pyörän akkuun Ei ole väliä kummin päin kytket. Jos laitat toistepäin pyörii toiseen suuntaan jos toistepäin niin pyörii toiseen suuntaan. Jos sähkömoottori pyörii on se kunnossa. Jos ei niin luultavimmin sen hiilet on kuluneet loppuun.

Jos moottori toimi ja kaikki johdot + liittimet on kunnossa vika on aika suurella varmuudella ohjainboksissa. Sille ei pysty tekemään juuri mitään. Nämä tarkistukset olisi nyt ne ensisijaiset.

Jos servon potentiometri on kulunut se yleensä aiheuttaa servolle omituista toimintaa eli vaijeripää liikkuu järjettömästi edes/takas. Senkin pystyy vaihtamaan uuteen. Jostain elektroniikkaliikkeessä huomasin sopivia potentiometrejä, mutta en nyt taas löydä tähän hätään mistään. Ihan mikä tahansa potentiometri ei tuohon sovi, vaikka sen vastusarvo sopiva olisikin.

Potikan akseli ei ole stantardikokoa ja on puolikuun muotoinen. Lisäksi sillä ei ole rajatopparia, eli se pystyy pyörimään samaan suuntaan loputtomasti. Vastusarvo menee tietenkin nollille aina joka kierroksella. Jos servosi on ok ja haluat voit servon huoltaa myös rattaiden osalta kun se nyt kerran on irti. Pura servo kokonaan. Kiinnitä huomiota rattaiden sijaintiin, vaikka niitä ei muistaakseni väärään järjestykseen sinne saanutkaan. Avattu servo näyttää tältä: http://members.fortunecity.com/ducati17 ... servo3.jpg Kuva on kolmepuolikkaan servosta, mutta ei ole oleellisesti erilainen 125:n servon kanssa.

Rattaat on muovirattaita ja ne kannattaa puhdistaa hyvin ja ennen kasausta voidella uudella puhtaalla vaseliinilla. Pesuaineeksi sopii vesi ja tiskiaine.

Jos servo osoittautuu sen verran vialliseksi, että korjaaminen ei onnistu ja tarvitaan uusi niin huomaa että TZR tai DTR servot ei tuohon sovi ihan noin vain. Niissä servon ohjainboksi on servossa sisällä, eikä erillisenä kuten RD:ssä. Sen saa kyllä tarvittaessa RD malliinkin. Faktaosioon mulla on tekeillä muutes tästäkin tiedosto.
Viimeksi muokannut -Zone- päivämäärä 5.5.2011 16:16, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Yamaha RD 125

28.4.2011 21:41

Huhuh! Nyt tuli kyllä tyhjentävin ja selvin vastaus ikinä! Jälleen kiitokset vastauksesta. Nyt ei auta muu kuin lähtä sähköjä selvitteleen ja tarkisteleen nuo asiat mitkä mainitsit. Toivottavasti onnistun :S

Re: Yamaha RD 125

28.4.2011 22:30

-jho- kirjoitti:...Sitten penkittäjä laittoin kaasun olleessa kiinni tussilla merkin kahvakumiin ja sitten itse kaasukahvan"koteloon" ja sitten väännettiin kaasu auki, ja katsottiin kuinka paljon kaasukahva kääntyy. Itselläni se on nyt 60 astetta ja rekisteriotteessa lukee: Rajoitettu kaasukahvan liikkeella. Kääntökulma 60 astetta...

Tästä tuli mieleen, että pikakaasukahvallahan saisi hyvin huijattua. Jos rekkariotteessa lukee 60 astetta, niin pikakaasukahvahan avaa tuollaisella astemäärällä RD:n kaasarin jo lähes kokonaan. http://kauppa.wheelgood.fi/product_info ... cts_id=389

Re: Yamaha RD 125

29.4.2011 23:11

Kaasukahvan rajoitin on nyt tehty. Kahvassa on vaijeriurassa pieni kumin kappale, joka pysäyttää kahvan liikkeen 48 asteeseen. Alkuperäinen kulma oli siis 60 astetta. Ensi viikolla varmaankin uudestaan penkkiin.

Re: Yamaha RD 125

30.4.2011 16:34

-Zone- kirjoitti:Jos servo osoittautuu sen verran vialliseksi, että korjaaminen ei onnistu ja tarvitaan uusi niin huomaa että TZR tai DTR servot ei tuohon sovi ihan noin vain. Niissä servon ohjainboksi on servossa sisällä, eikä erillisenä kuten RD:ssä. Sen saa kyllä tarvittaessa RD malliinkin. Faktaosioon mulla on tekeillä muutes tästäkin tiedosto.

Korjataas tätäkin lausetta hitusen tarkistelujen jälkeen. Ainakin kaikkein vanhimmassa TZR malleissa oli servon ohjainboksi vielä erillinen. Varmuudella uudemmissa DTR/TZR malleissa sisäinen. Servoja on 5, 4 ja 3:lla johdolla olevia. 4 ja 5 johtoisissa ohjainboksi erillinen.

3 johtoinen on kaikkein helpoin kytkettävä. Se tarvitsee ainoastaan virran, maan ja kierrossignaalin.
http://img833.imageshack.us/img833/4250/dsc04081vr.jpg

Re: Yamaha RD 125

2.5.2011 19:44

Olisi yksi ylimääräinen TZR etujarrulevy 16" vanteeseen. Ei uusi, mutta vielä käyttökelpoinen. Tarvetta?
E: Jarrulevy ei ole enää myynnissä.
Viimeksi muokannut -Zone- päivämäärä 3.5.2011 3:47, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Yamaha RD 125

2.5.2011 20:46

-Zone- kirjoitti:Olisi yksi ylimääräinen TZR etujarrulevy 16" vanteeseen. Ei uusi, mutta vielä käyttökelpoinen. Tarvetta?

Kyllä! Mitä maksaa? Tulisi sopivasti lisäaikaa, ennen uuden hankintaa.

Re: Yamaha RD 125

2.5.2011 20:55

Pistelin yv:tä.

Re: Yamaha RD 125

5.5.2011 13:50

Tulinpa tehneeksi sitruunahappokokeiluja. Muoviastiassa oli noin 2L vedenkeittimellä lämmitettyä kuumaa vettä ja 50g sitruunahappoa. Ruosteisia pultteja ja jarrusatulan männät siis käsittelin. Siinä tuli sitten mieleen, mitähän alumiini tuumaa sitruunahaposta. Googlauksella sain selville, että pitäisi kuulemma kirkastua.

Heitin RD:n alkuperäisen jarrusatulan samaan seokseen uimaan. 6 Tuntia olivat osat liuoksessa. Jarrusatula oli sellainen kuin ne nyt tämmöisissä ovat. Osista paikkaa maali lähtenyt ja alumiini näkyvissä. Maali ei ollut käsittelystä moksiskaan. Niistä paikkaa josta alumiini näkyi se oli aikojen saatossa hapettunut ja nyt ne kohdat oli, kuin olisi uutta alumiinipintaa katsellut. Tietysti se sitten taas kyllä hapettuu aikanaan uudestaankin.

Vois oikeastaan lyödä kaasarinkin muhimaan sitruunahappoliuokseen kun seuraavan kerran otan sen irti puhdistusta varten. Sen verran tuossa testissä se väri muuttui. Ultraäänipesuri on hommaan paras, mutta tahtoo valitettavasti halvoissa olla astiat niin pieniä, että kun tekisi mieli jotain muutakin puhdistaa, ei mokomaan mahdu.

Pultteja, jousia yms olen elektrolyysillä sinkinnyt sitruunahappoliuoksessa ja homma toimii. Ei ole pakko käyttää väkevämpiä happoja. Rasvanpoisto ennen pinnoitusta asetoonilla. Tuossa kun oli samalla aikaa niin kokeilin uudestaan pinnoittaa pultin kantoja 20cent kolikoilla käyttäen niitä anodina. Ei onnistunut alkuunkaan ainakaan 12V ja 2A. Ilmeisesti kolikotkin on pinnoitettuja sillä elektrolyysissä kolikoista katosi se messinkiä muistuttava pinnoite ja kolikoista tuli jännästi vaaleanpunaisia (sydänmateriaalin oma värikö ?). Irronnut pinnoite ei siirtynyt pultin kantoihin vaan jäi sitruunahappoliuokseen.

EDIT: Faktaosioon Lisätty Info - Yamaha RD YPVS Servoista.pdf
http://www.mediafire.com/?7aow8bt9fz0nrsn
Viimeksi muokannut -Zone- päivämäärä 6.5.2011 0:27, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Yamaha RD 125

5.5.2011 16:33

Sitruunahappo on loistava esim. tankin ruosteenpoistoon. Lämpö on avaintekijä ,paras tulos saadaan käyttämällä uppokuumenninta. Nuo alumiiniosat kannattaa hulauttaa lopuksi Sinolilla, se suojaa aika hyvin tummentumilta ja hapettumilta.
Itse hommasin Lidlin ultraäänipesurin (19,90) ja siihen alumiiniseoksille tarkoitetun pesuaineen. Vähän pienihän se on, mutta kyllä onnistuin Hussenkin 38mm Mikunin sillä pesemään. Piti vaan käännellä osia vähän väliä. Tarkoitus on käyttää RD:n kaasari myös pesurissa, ennen käyttöönottoa.

Re: Yamaha RD 125

5.5.2011 21:49

Saikos -jho- siihen YPVS servoon mitään tolkkua?
Itse vaihdoin tänään tuosta TZR servosta sähkömoottorin ja 2 ratasta RD servoon. Jonkin verran hiljaisempi se nyt on, kun virrat päälle laittaa ja servo tekee edes-takas liikkeensä. Servon äänekkyydellä ei sinänsä varsinaisesti ole merkitystä jos se muutoin toimii (joskin äänekkyys viittaa hieman kyllä kulumiseen), mutta kun nyt mahdollisuus oli niin vaihdoin sen nyt sitten. Uudet vaijerit tuli samalla tehtyä servoon fillarin vaihdevaijerista.

Re: Yamaha RD 125

5.5.2011 22:11

Jos totta puhutaan, niin nyt ei ole ollut edes aikaa tutkailla RD:tä kun lukio ja tallin muut härpäkkeet meinaavat pitää kiireellisenä :D Mutta asiat on selvillä mitä lähden tutkimaan, kun aikaa löydän. Nopeaa tuossa vilkaisin tuota sun uutta faktaosioon lisättyä infoa tuosta ypvssästä. Vaikutti oikein selvältä ja hyvältä! Sitä siis apuna sitten tarvittaessa käytän. Laitan tänne sitten tietoa miten kävi.

Re: Yamaha RD 125

6.5.2011 0:28

Päivitin nyt sitten vielä tuon uusimman tiedoston http://www.mediafire.com/?7aow8bt9fz0nrsn
RMK kirjoitti:Sitruunahappo on loistava esim. tankin ruosteenpoistoon. Lämpö on avaintekijä ,paras tulos saadaan käyttämällä uppokuumenninta...

Autopurkaamoilta voi kysellä lohkolämmittimen vastusta. Sillä pitää suhteellisen suurenkin vesimäärän kuumana. Oon huomannu kanssa että kuuma vesi on tärkeää käsittelyajan lyhentämisessä. Pätee myös tuohon sinkintään.