Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: Yamaha RD 125

3.7.2013 22:41

Terve vaan sinä toinen "ei niin teini enää". Mulla ikä ja kortti riitää mihinkä tykkiin vain, mutta kevarilla mäkin päräyttelen. Isompia pyöriä nuorempana olikin, mutta kun ei tartte päästä enää miljuunaa niin kevarikin jo riittää. Toisin ilmaistuna, että kun on housuissa iso niin ei tarvii pippelinjatkeita ;)

Itsellä ei ole kannentiivisteen merkillä ollut mitään väliä. Kaikki tarviketiivisteetkin on kestäneet. Mähän vedän kannen aina momenttiavaimella kiinni. Olen huomannut että varsin harva näin tekee. Suurin osa nuorisosta ei ole koskaan moiseen koskenutkaan. Musta ei ole järin ihmekään että "rannemomenteilla" kannet menee kieroon ja tiivisteet vuotaa. Noh, kukin remontoi tietty tavallaan.

YPVS kannattaa ehdottomasti saattaa kuntoon.Siinä on melko iso ero ala- ja keskialueen väännössä. Jos servon rattaista puuttuu jo hampaita, ei se ole pitkäikäinen, joten kannattaa hommailla ajoistaan varaservo. Vanha kannattaa silti säästää varaosaksi. Josta tuli mieleen että olethan muutes huomannut mun faktaosion? Tämän topicin ensimmäisellä sivulla on linkki ja sieltä voit latailla RD matskua. Osa voi olla tarpeellistakin. Hyvä vain jos ne kelpaa ja jakoon ne on laitettukin.

Faktaosion suhteen muutes taas pitkästä aikaa muistutan, että toiveita kuunnellaan. Koitetaan järjestää jos mielestänne kaipaatte sinne jotain oleellista matskua lisää.

Kannen muutes oikoo kyllä kotioiloissakin joskin jos koneet on käsillä millä plaanata, niin aina vähemmän sitä toki joutuu itse jynssäämmään.

Re: Yamaha RD 125

3.7.2013 22:53

Itse olen käyttänyt noita Duellilta saatavia Centauron yläpään sarjoja, ei ole ollut ongelmia. Tosin pari viimeistä olen purkinut niittauksista ja suihkutellut lamellit ohuesti VHT:n kupariliimalla, on pitänyt ja hyvin! Kiristys sitten ristiin 21nm momenttiin.

Varaosavarastoni ovat yhä suuret, jos jotain osaa tarvitsee niin kysäise YV:llä pois, niin tarkistan tilanteen. Servojakin löytyy vissiin 5kpl, muistaakseni kaikki jopa toimivia.

Ohan noi RD:t kivoja vekottimia, tänäkesänä päässyt vain vajaa 100km ajamaan erilaisten tekniikkaongelmien takia. Nyt tosin näyttää siltä, että mäntien poksahteluongelma on nitistetty, kun viriyläkerralla on HonMahassa ajettu jo sen lähes 100km ilman mitään ongelmia. Tarkoitus olisi vielä kerran koettaa tälle kesälle kasata sen RD:seen kiinni ja päästä jopa sinne maagiseen dynoon asti.

Re: Yamaha RD 125

4.7.2013 16:32

Juu, Zone, lueskelin tuota faktaosiota innolla ja sieltä löytyikin kosolti hyödyllistä tietoa, itse asiassa vastaus kaikkeen mikä on tähän mennessä askarruttanut. Loistavaa. On aivan mahtava homma että olet viitsinyt kerätä todella kattavan tietopaketin kaikkien käytettäväksi.
Niin, sellainen YPVS-servomoottorikin löytyi purkaamosta kohtuulliseen 40€ hintaan. Myyjä ainakin vakuutti sen olevan kunnossa. Onhan se parempi vaihtaa ennen kuin hajoaa, eikä tyypilliseen tapaan vasta sitten.
Pakoputkissa olis nyt kolmekin vaihtoehtoa minkä laittais, olis vanhan LC:n ehjä vakioputki, YPVS:n vakioputki jonka sisällä helisi oudosti joten leikkasin sen auki ja siellä semmoinen reikäpeltiverkko jolla putki oli sisäpuolelta "verhoiltu" oli irti. En oikein ymmärrä sen tarkoitusta. Taidan jättää sen kokonaan pois ja hitsata putken kasaan. Muuten putki on ihan ok. Sitten olis vielä Micronin kromattu tehoputki joka on kyllä hyvän näköinen, ja tuskin YPVS:n kanssa hukkaa vääntöäkään yhtä paljon kuin tuon 10W sylinterin kanssa. Täytyy kai testailla noita kaikkia putkia sitten kun saa pytyn paikalleen. Tarkoitus kumminkin olis tehdä pyörästä mahdollisimman mukava ajettava, huipputehoista viis.

Re: Yamaha RD 125

4.7.2013 16:41

Virago-man kirjoitti:En oikein ymmärrä sen tarkoitusta...

Sen idea on vaimentaa pakoputken ääniä. Siis sitä peltistä resonointiääntä, jota on selvimmin havaittavissa esim vaikka motocrosspyörissä joissa putken pelti on ohuttakin eikä sisälläkään ole mitään ylimääräistä. YPVS mallin vakioputki on kyllä ihan hyvä piippu. Itselläkin on microni. Ihan tuliteräkin, mutta en ole raskinnut sitä kiinni laittaa. Olkoon tuolla omassa laatikossaan ;)
http://aijaa.com/J3YdYa

Re: Yamaha RD 125

4.7.2013 22:37

10W mallin Micron on ihan mukava YPVS mallissakin, itse ajelin lähes koko viimekesän sellaisella. Vääntöä ja tehoa piisaa. Ja tietenkin ääntä. :)

Re: Yamaha RD 125

4.7.2013 22:41

Joo se vanha pikkupurkkinen microni on kyllä melko äänekäs mutta sehän ei sinänsä ole este vaan pelkkä hidaste. Vaikka vaimennin kiinteä piipun kanssa nyt siinä onkin ;)
Toisaalta.. eihän kukaan kissanpennun lailla naukuvaa tiikeriäkään pelkää, niin saa nämä vanhat täystehovermet hivenen tarpeen tullen karjastakin :D

Re: Yamaha RD 125

5.7.2013 20:26

Joo, on tuo RD kyllä hieno peli. Yhtä yleispätevää "kevaria" ei ole tainnu toista kuunaan olla. Soratielläkin pysyy hanskassa. Pitemmälläkään reissulla ei paikat puudu, asentoa voi tilavassa satulassa vaihtaa. Nykyään ehkä joku YBR 125 edustaa ulkonäöllisesti samaa tyyliä, mutta kun koeajoin sellaista jonka työkaveri oli ostanut juuri kevarikortin saaneelle pojalleen, petyin aika lailla. Toki tiesin mitä nelarilta odottaa, eli tasainen sitkeä vääntö eikä mitään sen päälle (mullahan on Virago, heh). mutta ajettavuus on vanhassa RD:ssäkin PALJON parempi, ja varsinkin takajousitus on luokkansa kunkkua ehdottomasti. Miksei YBR:ää tehty suoraan RD:n raamiin, kun kerran hyvin toimiva runkokonstruktio jo oli suunniteltuna? YBR:n takajousituksen toiminta on jotenkin "kulmikasta" ja rankoo persettä. Tosin oma lähes sadan kilon omapaino varmaan vaikuttaa, enhän toki edusta ko. pyörän kohderyhmää. RD kumminkin toimii erittäin hyvin minunkin allani. Entimuinoin satapiikitkin oli oikeita moottoripyöriä ja ne rakennettiin kunnolla! Kaipa mä sitten sen Centauron tiivistesetin menen hakemaan ja rupean heti ensi viikolla sovittelemaan YPVS-pyttyä paikalleen. Kaikki vaadittavat virtavehkeethän pyörässä jo on kiinni, boxi toimii ja servo rullaa kierrosluvun mukaan, enää vain pytty puuttuu. Se muuten nyt porattiin ylikokoon 57,5 eli tosta ei taida enää olla kuin yksi ylikoko jäljellä? Niin ja siihen pakoputkiasiaan, niinpä tietenkin että se reikäpelti absorboi sitä pakoäänen "sointia" mutta sehän kuuluu kaksitahtiseen! Eli en yritäkään laittaa sitä takaisin. Saattaa virtauksiakin parantaa kun ei ole ylimääräistä romua piipussa.

Re: Yamaha RD 125

5.7.2013 21:07

Virago-man kirjoitti:Entimuinoin satapiikitkin oli oikeita moottoripyöriä ja ne rakennettiin kunnolla.

Tämä on totta. Laatu oli ennen kunnia asia japseillekin. Kevarit oli siitäkin kriittinen ryhmä, että ne edusti suurimmalla osaa ensimmäisen oikean moottoripyörän roolia ja merkkiuskollisuuden sai kehitettyä vain ja ainoastaan laadukkaalla tuotteella. Jos kevari olisi ollut uudesta saakka täysi ritsa ja jatkuvaan korjattajana, ei omistaja varmaankaan isompaan pyörään siirtyessä olisi valinnut enää samaa merkkiä.

Tuosta syystä oli tärkeää, että merkin 125 malli oli niin laadukas kuin se suunnitelluilla kustannuksilla oli mahdollista. Oli hyviä piikin pyöriä muitakin, eikä RD:tä voi suoranaisesti niistä parhaaksi väittää, mutta sen voi kyllä sanoa yhtään liioittelematta että ei RD mikään huono keksintö ollut. Eikä ole stä nytkään. Kaikkien vuosien jälkeenkään. Nykyään rakennetaan niin paljon kaikkea halvalla, joten laatu erottuu. Vanhakin laatu. ;)

Ja jeps. 58mm on viimeinen ylikoko. Pro-X valmistaa muutes kyllä edelleen näihin sylinteriputkea. Homma ei ole ilmaista, mutta mahdollisuus kunnostamiseen siis kyllä on. Ja tietysti jos välineistö löytyy, niin ainahan voi hommata pallografiittivalurautaa ja työstää itse sen sylinteriputken ja putkittaa pytty uusiksi.

Re: Yamaha RD 125

28.7.2013 12:00

Onpas ollutkin hiljainen kesä keskustelujen suhteen..
http://youtu.be/skRu9au69f4

Re: Yamaha RD 125

28.7.2013 13:26

No on ollut joo. Itse olen kohta massiiviset 300km ajanut ilman murheita. Hyvin on nyt toiminut. Kiekuu ja kulkee kovaa. Sinne penkkiin pitäisi kyllä koettaa pyörä kuskata pikkuhiljaa.

Re: Yamaha RD 125

28.7.2013 13:45

Hyvä jos nyt kestää nipussa. ...Josta tulikin mieleen, että melkeinpä kyllä täällä keskustelua on ollutkin kun sakilla on jotain ongelmia. Päätelkäämme siitä että on ollut siinäkin suhteessa hyvä kesä kun niin hiljasta on ollut :) Ajosäitäkin on riittänyt.

Re: Yamaha RD 125

3.8.2013 17:16

Johan on taas äänärimodaus.. http://youtu.be/yvX0m1xCmVg

Re: Yamaha RD 125

6.8.2013 22:33

Mjooh. Kuten ainakin -Zone- jo tietää, hankin tänään '90 TZR250:n (galleriassa kuvia). RD:stä vien kilvet pois, että saan tuohon Tezariin bonukset käyttöön. Roudari jääköön kuitenkin odottelemaan museoikää, josko sen sitten laittaisi oikein viimeisenpäälle. 300km ehdin sillä tänäkesänä ajella ilman murheita. Penkkireissu vielä ja sitten voimaosat hyllylle muistoksi.

Re: Yamaha RD 125

7.8.2013 8:45

Joo, onnittelut vielä perheenlisäyksestä ;)

RD:n suhteen kyllä vähän samanlaiset mietteet mitä sulla. Myyminen ei kannata, eikä oikein edes onnistu. Malli ei kiinnosta nykynuorisoa ja aika harva niistä malttaisi orkkiskuntoista pyörää sellaisena säilyttämäänkään. Nykyään tuntuu olevan että kaikkia täytyy modata. Tätä perustellaan sillä että halutaan persoonallisuutta, mutta aika pitkälti nämä "persoonallisuudet" näyttäisi olevan ihan samoja kuin muillakin. Pyöriä modataan suurelta osin vain modaamisen vuoksi. Ei niinkään aidosti sen vuoksi että niistä haluttaisiin nimenomaan persoonallisia. Muoti-ilmiöt ja klassikkopyörä on muutoinkin aina huono yhdistelmä.

Välillä mietin RD:n vaihtoa suoraan nykyistä uudempaan ja parempaan skootteriin, mutta ei oikein sitenkään tahdo saada pyörästään sellaista summaa missä arvossa sitä itse pitää. RD on oman aikansa huipputuote eikä se ihan huono ole nykymittapuun mukaankaan, sillä halvalla rakentamista on nykyään niin paljon. Se on vain vanha. Näiden kysyntä ja arvo saattaa tulevaisuudessa nousta, tai sitten se putoaa nykyisestä lähes olemattomasta olemattomaksi. Aika näyttää. Toistaiseksi sitten ajattelin RD:tä säästellä museorekisteröintiä varten.

Kyllä mä sen tuosta myynkin mikäli ostajalla on järki päässä, mutta vaikka pidänkin sitä mahdollisuutta häviävän pienenä, ei se ole pessimismiä vaan realismia. Tätä mieltä on varmaan muutkin joilla on RD myynnissä ja jotka eivät halua laiteestaan luopua ihan yhdellä viiden kympin tai satasen paperinpalalla.

Re: Yamaha RD 125

9.8.2013 22:42

Meikäläisen RD oli tarttunut Koneviestin juttuun paikallisesta Vetävää Tekniikkaa-tapahtumasta, joka järjestettiin tuossa kevätkesästä. Uusin numero, sivu 35. Yhdessä kuvassa näkyy taustalla. :D

Tässä itseni ottama kuva kyseisestä tapahtumasta:
Kuva