Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: Yamaha RD 125

19.7.2012 16:57

Ja vielä sanovat että RD:llä ei voi temppuilla. Ja tämäkin tehty vielä 10W:llä. Hurjaa.

Re: Yamaha RD 125

22.7.2012 15:18

Kyllä huomaa sateisen kesän vaikutukset täälläkin. Ei juuri keskustelua ole. :s

Re: Yamaha RD 125

22.7.2012 22:20

No joo. Tuolahan tuo on taas muutaman päivän seissyt tallissa jouten. Kelejä olis nyt jopa taas ollut muttakun on taas ollut kaikkea muuta tekemistä, autopuolen juttuja pitkästä aikaa. Josko taas ensiviikolla. Laitahan -Zone- tuoretta kuvaa omasta RD:stäsi näytille.

Re: Yamaha RD 125

22.7.2012 23:05

Vois kait sitä kuvankin räpätä, joskin samanlaisena se on pysynyt. Jarrupoljin, vaihdepoljin ja takajalkatapit on vaan vaihtunut uusiin. Siihen ne taitaa ulkoiset muutokset sitten jäädäkin ;)
Uusia pääsuuttimia olis kertynyt ja vois kait oikeastaan kokeeksi ja naapurien iloksi tyypätä joku yö tota microniakin siinä. Se vaan kun on ihan tuliterä putki, eli täysin iskemätön niin ei millään raskis. Sitä kun ei ole edes valmistettukaan enää kait jo 15 vuoteen.

Re: Yamaha RD 125

23.7.2012 0:17

-Zone- kirjoitti:Otin iltahommana kytkimen tuossa äsken auki kun oli alkanut luistaan vedätyksessä. Levyt oli uuden mitoissa, mutta jouset oli kuoleentuneet. Oli ihan vetelät.


Mulla samaa vikaa kiihdytyksessä.Onko siinä mitään ihmeitä jousien vaihdossa,kannattaako vaihtaa levytkin?
Vissiin vedet pois, käynnistyspoljin pois,kopanruuvit auki (pumput voi jäädä kiinni koppaan?),ponnahtaako käynnistimen jousi vai pysyykö virittyneenä?,jousienruuvit auki ja jouset ja levyt pois ja uudet tilalle,kokoon uuden tiivisteen kanssa päinvastaisessa järjestyksessä ja öljyt /vedet koneeseen.Jäikö puuttumaan jotain tärkeetä?
Joka-osasta löytynee kaikki tarvittavat kytkimen osat.

Re: Yamaha RD 125

23.7.2012 12:40

sysleri1 kirjoitti:Mulla samaa vikaa kiihdytyksessä.Onko siinä mitään ihmeitä jousien vaihdossa,kannattaako vaihtaa levytkin?
Vissiin vedet pois, käynnistyspoljin pois,kopanruuvit auki (pumput voi jäädä kiinni koppaan?),ponnahtaako käynnistimen jousi vai pysyykö virittyneenä?,jousienruuvit auki ja jouset ja levyt pois ja uudet tilalle,kokoon uuden tiivisteen kanssa päinvastaisessa järjestyksessä ja öljyt /vedet koneeseen.Jäikö puuttumaan jotain tärkeetä?
Joka-osasta löytynee kaikki tarvittavat kytkimen osat.

Levyjen suhteen on melkeinpä sama vaihtaako vai ei jos ne on vielä uuden mitoissa tai lähellä sitä. Ihan oman päätöksen mukaan siis. Uusien paksuus on 3mm ja korjauskäsikirja ilmoittaa hylkyrajaksi 2,7mm. Pumput voi jäädä koppaan kiinni. Käynnistyspolkimen jousi ei pomppaa kopan poisotossa. Juuri noin kuin itse listasit homma menee.

Kytkimen keskiössä ja kytkinkannessa on pieni pyöreä merkki, jotka tulee kasattaessa kohdakkain.
http://aijaa.com/0038910577154
Välilevyistäkin sen verran, että jokaisessa välilevyssä on eräänlainen nasta. Ne jaotellaan Haynesin kirjan mukaan siten, että seuraava on noin 70 asteen kulmassa edelliseen nähden. Faktaosion korjauskäsikirjan kuvan mukaan ne tulee näin:
http://aijaa.com/0075510577183

Itse tosin pistin niin, että kun em. kytkinkannen merkki oli suoraan ylös, ensimmäisen välilevyn nasta oli niinikään ylös. Seuraava oli 5 kytkimen keskustan boorin pykälää myötäpäivään, sitä seuraava 4, sitten seuraava taas 5, jne.. noin ne tuli jaoteltua mahdollisimman tasan.

Kytkinjousien pulttien kiristysmomentti on 10Nm, eli 1 Kg.

Re: Yamaha RD 125

26.7.2012 13:42

http://www.laspek.com/tuotteet.html?id=7/30 Juuri tilasin itse 2 x ketjurataspaketin tuolla olleella tilauskaavakkeella. Sähköpostiin ei tullut mitään ilmoitusta mutta paketti tuli perille ok. Noin viikon kesti.

Re: Yamaha RD 125

26.7.2012 17:02

Ohhoh, ompa edulliset! Oliko noi ihan hyvälaatuisetkin?

Re: Yamaha RD 125

26.7.2012 18:50

Perus ketjut ja rattaathan nuo on. Huippulaatua ei tietty tähän hintaan koskaan saa ja vähän hölmöä olis sitä odottaakaan. Mikäli laatua vaatii niin silloin kannattaa silmäillä laatumerkkejä ja ottaa ketjutkin vaikka X-rengasketjuina. Itse en mitään laatua odottanutkaan ja siksi otinkin heti 2 sarjaa. Sen verran vähän ajan että kyllä mä noillakin useamman kesän rällään.

Re: Yamaha RD 125

1.8.2012 23:01

Se olis sunnuntaina sitten taas Pick-Nick forssassa. RD:llä taas tänäkin vuonna olis tarkoitus mennä. Romutorille taas tekeen RD-osalöytöjä. ;) Kunpa ei vaan sataisi.

Re: Yamaha RD 125

2.8.2012 16:32

Tänään RD imaisi taas 172km matkamittariin lisää. Päiväkin mitä parhain.

Re: Yamaha RD 125

2.8.2012 17:06

Itsekin eilen ajelin reilu 100km RD:llä, näytin samalla kaapin paikan yhdelle CBR125:lle sekä parille Husqvarnalle. :D Kivaa oli. Josko viikonloppuna olisi taas kelejä niin voisi päryytellä. Tuossa hieman suunnitellut, että tilaisi talven aikana briteistä Nikkonin putken, saisi hieman vertailtua sitä, vanhanmallin Micronia ja vakioputkea sitten kesällä. Ja varaosa RD:n moottori saattaa löytää paikkansa ehostuksen jälkeen takamoottorisen Murray ajoleikkurin voimanlähteenä, mutta aika näyttänee sen.

Re: Yamaha RD 125

2.8.2012 18:06

Mäkistation kirjoitti:Ja varaosa RD:n moottori saattaa löytää paikkansa ehostuksen jälkeen takamoottorisen Murray ajoleikkurin voimanlähteenä, mutta aika näyttänee sen.

Mikäli itse en tarvitse, laittaisin sen motin kiertoon RD harrastajille ja pistäisin siihen leikkuriin jonkun muun koneen joka sopisi paremmin rääkkäämiseen/rälläämiseen, mutta tietty teet kuten itse parhaaksi näet. Välityksiä muuttelemalla vakiokoneillakin voi ajaa kilpaa vaikka vauhti ei ihan päätä huimaavaa olekaan http://www.youtube.com/watch?v=ff1EGEl3 ... re=related

Sukulaismiehellä on muutes mökillä oikein isojenpoikien mikroauto, joka kestää vähän rajumpaakin kättä. Se on tehty vanhasta linja-autosta. Kone vaihteisto ja akselit+pyörät on linjurista. Runko on noin 15cm x 30cm neliskanttista palkkia. Ei yhtä järeetä tavallisimmin näe mikroautoissa ;)

Eikös muutes sulla ollu RD osia? Mikäli hatara pääni muisti oikein, olisko YPVS mallin takavannetta? Pitäisi olla suora, rattaanpultit ehjät ja mielellään jarrurumpu ei saisi olla ihan pahoilla urilla. Hinta?

E: Niin ja unoihtui sanoa, että murray on tuttu merkki tässäkin mäessä. Oon kesäsin jonkunsorttinen talkkari täällä ja ajan nurmikot vanhalla 8/30 mallisella murraylla. :D http://img.orbitbid.com/2011/08/01/DSCF3929.JPG

Re: Yamaha RD 125

3.8.2012 9:46

Ei se motti ole kenellekkään kelvannut, edes Motomasterille, niitä on kuulemma maailma täynnä. Semmoseen 5/20 Murrikkaan sitä on suunniteltu, eli pienimpään mahdolliseen. Pitäisi vain vaihtaa laakerit siihen myllyyn, oli päästänyt jäähdytinnesteet kampikammioon, kiinnihän se jytkähti. Ja valitettavasti ei ole YPVS:n takavannetta, varaosaRD:nkin ostin lähinnä sen takavanteen takia. Pari 10W vannetta olisi, sekä YPVS etuvanne.

Re: Yamaha RD 125

4.8.2012 18:28

Mäkistation kirjoitti:Laitahan -Zone- tuoretta kuvaa omasta RD:stäsi näytille.

Olin taas RD:llä reissussa ja siinä matkalla kun pysähdyin jalottelemaan niin räppäsin nyt sitten galleriaani pari kuvaa samalla.