Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: Yamaha RD 125

19.2.2012 16:51

specialisti kirjoitti:Tuo pyöreä ajovalo on mielestäni orkkis suorakaidetta nätimpi.

Mietin tässä juuri, kuinka hyvin RD:een sopisi tuollaisen pyöreän lampun kaveriksi Tämä

En muista olenko linkittänyt tätä aiemmin - http://www.bikechatforums.com/viewtopic ... sc&start=0

Re: Yamaha RD 125

19.2.2012 19:46

Aika näpäkän näköinen projekti. Huvitti vain tuo, kun hehkutti voittaneensa erittäin harvinaisen YPVS sarjan Ebaystä. Meikäläiselläkin pyörii jouten 2 servoa, yksi kotelo sylkän kylkeen romuineen ja taisi olla 2 noita boxeja penkin alle. :lol: Vissiin briteissä ei pahemmin ole noita YPVS malleja, teippisatsitkin näyttävät olevan suorapakoiseen vehkeeseen tarkoitettuja, kun katselin moista omaani.

Re: Yamaha RD 125

19.2.2012 21:06

Mäkistation kirjoitti:Huvitti vain tuo, kun hehkutti voittaneensa erittäin harvinaisen YPVS sarjan Ebaystä...

Johtuu syystä, etä engelsmanneille MK3 mallit meni kuristettuina. = Servo puuttui ja ypvs akseli oli lukittu ala-asentoon. Niistä tarroista.. Mk2 ja MK3 mallissa ainoa ero on sivukatteissa. Mk2 mallissa lukee Yamaha Energy Induction ja MK3 mallissa ypvs. Ero on oikeastaan niin marginaalinen ettei haittaa. Jos kuitenkin ihan aidot MK3 tarrat haluaa, niin sitten ne sivukatteen tarrat joutuu lisäksi teettämään tarraleikkurilla.

Re: Yamaha RD 125

22.2.2012 0:05

Noniin. Taas intistä lomilla, ja heti RD:n ääreen ihmettelemään. Uuden akun laitoin kiinni, nyt pelaa valot ja parkit yms. rillukkeet niinkuin pitääkin, mutta YPVS:n toiminnasta heräsi kysymys. Laitoin virran päälle odottaen, että kuuluu se sama herkullinen ääni, joka kuului -06 DT125RE:ni säätimestä, kun se käytti itsensä ääriasennoissa. Mutta mitäs kummaa? Tämä saateri ei puhunut yhtään mitään. No, ajattelin, että siellä on servo jumissa ja varovasti käänsin servon vaijerirullasta hieman myötäpäivään ja laitoin uudelleen virrat päälle. No pezkeles, nythän se ärisi, mutta vain vastapäivään, ei siis tehnyt mitään edestakaista liikettä. Kokeilin uudestaan, sama homma. Käyntiinkin löin ja hieman kaasuttelin, mutta mitään ei tapahtunut säätimen suunnalla n.4000rpm paikkeille kierrätettäessä. Kysymys kuuluukin, että kuuluuko tämän version edes tehdä sitä ns. tarkistuskiertoa ja että kuinka korkeilla kierroksilla säätimen pitäisi aueta?

Re: Yamaha RD 125

22.2.2012 7:30

Mäkistation kirjoitti:Kysymys kuuluukin, että kuuluuko tämän version edes tehdä sitä ns. tarkistuskiertoa ja että kuinka korkeilla kierroksilla säätimen pitäisi aueta?

Kuuluu ja faktaosion säätöohjeessa lukee näin myös (niitä tiedostoja kannattaa latailla). Ihan ensimmäiseksi kannattaisi ottaa servo auki. Ohjeet tähän on faktaosiossa. En juuri nyt muista sähkömoottorille menevän johtojen värejä, mutta avaamalla selvää ainakin.

Nyt kytket servon sähkömoottorille menevät johdot suoraan akkuun vaikka johdon pätkillä. Kun kytkee johdot toistepäin, pyörii toiseen suuntaan, kun toistepäin pyörii toiseen suuntaan. (Ennen kytkemistä ota servosta vaijeripää irti. Siinä oli ainakin itsellä pieni nasta joka esti akselin ympäripyörimisen. potikassa ei ole stopparia, vaan se on ympäripyörivää mallia, joten sen rikkoontumista testissä ei tarvitse pelätä.)

Jos pyörii molempiin suuntiin, on ainakin sähkömoottori kunnossa. Jos ei niin siitä saattaa olla vain hiilet kuluneet loppuun. Seuraavaksi tarkistetaan servossa oleva potentiometri, joka muistaakseni oli 5Kohm. Yleismittarin vastusmittauksella pitäisi vastusarvon muuttua kun potikkaa kiertelee. Jos muuttuu eikä välissä ole ns" kuolleita kohtia, joissa vastusarvo näyttää ääretöntä, niin potikka on ainakin sen verran kunnossa, että pitäisi servon liikkua kumpaankin suuntaan.

Lopuksi servo avataan toiselta puolen ja tarkistetaan rattaiden kunto. Jos kaikki tuntuu olevan ok, niin rattaisiin uutta puhdasta vaseliinia ja servo takaisin kasaan. Vian on tässä tapauksessa oltava servon ohjainboksissa tai ohjainboksin ja servon välisissä johdoissa. Faktaosion YPVS kytkentäkaaviossa v2 on merkittynä myös servon ja ohjainboksin väliset johdot.

Eiköhän näillä jotain jo selviä. Pitääpä alkaa tästä hipsimään töihinkin. Tauon jälkeen on taas välillä mukava tehdä sitäkin ;)

Re: Yamaha RD 125

22.2.2012 9:50

Noniin, kiitoksia. Yritinkin illalla sitä säätöohjetta ladata, mutta ei suostunut moista tekemään, kokeillaan nyt uudemman kerran ja siirrytään sitten takaisin pyörän äärelle.

Re: Yamaha RD 125

22.2.2012 17:24

Vika selvisi, YPVS:n ohjausboxi oli pimeänä, varaosapyörän boxilla rupesi ainakin tarkistusliikettä tekemään, en kyllä havainnut, että käynnissä olisi tehnyt minkäänlaista liikettä.

Re: Yamaha RD 125

22.2.2012 17:44

Mäkistation kirjoitti:Vika selvisi, YPVS:n ohjausboxi oli pimeänä, varaosapyörän boxilla rupesi ainakin tarkistusliikettä tekemään, en kyllä havainnut, että käynnissä olisi tehnyt minkäänlaista liikettä.

Tarkista cdi-boksilta tulevan musta/valko -johdon kunto. Siitä tulee kierrossignaali ohjainboksille jonka perusteella boksi osaa servoa ohjata. Se toinenkin ohjainboksi voi kyllä silti olla viallinen vaikka tarkistusliikkeet tekeekin.

Re: Yamaha RD 125

22.2.2012 19:58

Nätiksi ne engelsmannit jynssää nuo koneetkin..
http://i195.photobucket.com/albums/z151 ... 0/MK2B.jpg
http://i195.photobucket.com/albums/z151 ... 0/MK3A.jpg

Re: Yamaha RD 125

23.2.2012 14:14

-Zone- kirjoitti:Tarkista cdi-boksilta tulevan musta/valko -johdon kunto. Siitä tulee kierrossignaali ohjainboksille jonka perusteella boksi osaa servoa ohjata. Se toinenkin ohjainboksi voi kyllä silti olla viallinen vaikka tarkistusliikkeet tekeekin.

No sehän se saakeli oli. Oli liitin irti akkukotelon takaa, laitoin kiinni niin vot! Nyt toimii säädin täysin moitteettomasti jopa koneen käydessä. Kiitokset erinnäisistä ohjeista, tästä on hyvä jatkaa ulkonäön kimppuun.

Re: Yamaha RD 125

23.2.2012 21:42

Hoo. Kävimpä sitten MC-Scatterilla RD:n osia metsästämässä. Ja kyllähän sieltä löytyikin! Ehjä tankki, öljysäiliö, ilmanputsarin välikumi ja kanteen tuleva torvi, takakate ja vakioputki jäi käteen. Purkuun oli tullut joku aika sitten valkoinen 10W malli ja YPVS:n osaakin tuntui vähän jokanurkasta tulevan vastaan. Eikä ole varmasti kallista, kannattaa siis sinnekkin ottaa yhteyttä, jos jotain osaa tarvitsee.

Re: Yamaha RD 125

9.3.2012 15:30

Mitäs tänne kuuluu?
Ei ole kelit vielä ihan saaneet RD kansaa maanteille liukastelemaan. Hieman vilpoistakin on taas ollut. Itse kävin tänään herättelemässä RD:n käyntiin. Lähtihän se kuukausien talviunien jälkeen. Laakista.

Re: Yamaha RD 125

9.3.2012 22:42

Tosiaan isän kanssa kunnostetaan parasta aikaa -86 ärdeetä. Sillä on itellä ollut samanlainen 20v sitten, ja se osti muutama vuosi sitten ton raadon tallin perälle pölyttymään. Toivottavasti saadaan ajokuntoon, olis meinaan vähän mahtavaa ajella tollasella katseenkääntäjällä kylillä. ;)

Re: Yamaha RD 125

10.3.2012 0:27

Tuollahan se oma RD odottelee taas innostusta, Monkeyta rakennellessa mennyt aika. Ohjaustankoja ja Micronia odotellaan maailmalta, jospa se taas siitä...

Re: Yamaha RD 125

13.3.2012 18:38

Kaverilta löytyy -82 yamaha dt lc, ja siihen on isompi pytty joku 170 tai 180cc, niin mistä moiseen mäntä tai edes männärenkaat? Männän halkaisija on 66mm ja männärenkaiden urien kohdalta 65mm