Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

1.9.2010 17:10

Clutch kirjoitti:Mikäli haluatte yhden iloisen Mikilon tyypin lisää foorumeille nii kertokaapa :)

Paljo huippunopeus vakiona ?
Jääkö mopot jälkeen ?
Hyvä ajotuntuma , kulutus jne.. ?
Miksi ei Derbi Sendaa tämän sijaan ?

Kertokaa vähä :) olen aikeissa ostaa

Osta Derbi, ei Mikilonin omistajat oo nii ilosia, kun nämä joutuu heti ekana repimään pöydälle osiksi ja tsekkaamaan kaikki osat, ennenku kannattaa lähtee ajelee. ;)

1.9.2010 17:34

huss_ kirjoitti:
Clutch kirjoitti:Mikäli haluatte yhden iloisen Mikilon tyypin lisää foorumeille nii kertokaapa :)

Paljo huippunopeus vakiona ?
Jääkö mopot jälkeen ?
Hyvä ajotuntuma , kulutus jne.. ?
Miksi ei Derbi Sendaa tämän sijaan ?

Kertokaa vähä :) olen aikeissa ostaa

Osta Derbi, ei Mikilonin omistajat oo nii ilosia, kun nämä joutuu heti ekana repimään pöydälle osiksi ja tsekkaamaan kaikki osat, ennenku kannattaa lähtee ajelee. ;)

Nomut kaikinpuolin Mikilon on näppärän näköinen ym. Siis minulla ei ole mitään kiinalaista vastaan kun omistan kiinalaista "rautaa" jonku verra, ni tunnen jo mitä vikoja niissä on ja miten saa toimivaksi :)
Kyl oon alkanu kallistuu Mikilonin puolee vaik limite puolvuotta Sendan perää haikaillu. Mikilonissa paremmat arvostelut voisi sanoa ;)

1.9.2010 17:41

Clutch kirjoitti:Kyl oon alkanu kallistuu Mikilonin puolee vaik limite puolvuotta Sendan perää haikaillu. Mikilonissa paremmat arvostelut voisi sanoa ;)

Lue ihmeessä että mitä nämä Mikilonin omistajat ko. pyörästä sanoo ennen ku ostat semmosen.. Eipä taida yhtään tyytyväistä sellaista tältä foorumilta löytyä vaikka niin varmoja olivat että kyllä semmosesta hyvän saa ku öljyt vaihtaa ja kiristelee kaikki paikat.

Mullakin on tällä hetkellä kaks kiinalaista (jos Thumppia voi kiinalaiseksi sanoa) ja aiemmin ollut yks eli tiedän kyllä millasia ne on, siltikään en Mikilonista kyllä maksaisi, sen verran karua juttua saanut lueskella..

5.9.2010 0:37

Riippuu ihan minkälainen on motivaatiosi korjata. Alussa saa nimittäin aika paljon laitella. Minulla loppu ongelmat, kun olin aika paljon osaa ja aikaa tuhlannut. Tämän kesän alku mitä pyörä oli, sujui ihan ongelmitta. Nyt jo harmittaa, kun menin pyörän myymään.

6.9.2010 23:03

Hyvä ajotuntuma, paskat. :D Aivan kauheata tärinää (joka melko varmasti johtaa rungon halkeamiseen ja käsien sekä välilihan puutumiseen)! Keulan jousto-ominaisuudet ovat suoraan paketista melkoista kuraa, riippuen myös yksilöstä. Minun tapauksessani sähkötkin kusivat lähestulkoon heti, kipinä katosi. Pyörään tuli ensimmäiset viat 30 kilometrin jälkeen. Pyörää sai purkaa ensimmäisen kuukauden sisään jatkuvasti ja vielä tämänkin jälkeen todella usein. Eli jos olet valmis käyttämään pyörää jatkuvasti takuuhuollossa, tai korjaamaan sitä itse, voin suositella pyörää lämpimästi. Kyllä nykyään kaduttaa että tuli ostettua tuo, alkaa kyllä olemaan ihan hyvässä kunnossa meikäläisellä, vaikkakin proju otti hieman takapakkia varastuksen yhteydessä. Pistän tämän myyntiin piakkoin, tarjoilkaa jos kiinnostaa!

Edit: Lisäyksenä vielä, sinulla tarvitsee oikeasti olla aikaa pyörälle joten seurustelu saattaa ajaa pyörän huonoon kuntoon.

14.12.2010 13:34

Täydynnee nyt sitten itsekin oma mielipiteeni kyseisestä pyörästä kertoa, onhan tässä yhdessä vietettyjä kuukausia jo muutama takanapäin.

Itse ostin omani jo valmiiksi pienistä vaurioista kärsineenä, mm katteet, valot, vilkut, jalkatapit, jne olivat ilmeisimmin varkaan toimesta vaihtaneet omistajaa. Silloin ensimmäisiä ajoja ajettaessa pyörä piti suunnattomasti kolinoita, sekä hillitöntä tärinää. Pyörä saattoi myöskin sammahdella yllättäen, ja valojen vilkkuminen, sekä mittarin toimimattomuus olivat ensimmäisiä ilmestyneitä oireita. Paljon korjattavaa siis oli tiedossa.

Varsinaisia selityksiä alkoi oireille löytyä tutkittaessa seuraavasti:

- Sähköjen toimimattomuus johtui pitkälti halpavalmisteisista liittimistä, jotka lähestulkoon kaikki pyrin vaihtamaan parempiin.
- Suurin tärinän aiheuttaja löytyi haljenneesta moottorin takakiinnikkeestä, sekä löysistä pulteista. Ensin vain hitsasin vanhan kiinnikkeen kasaan, ja kiristin pultit. Vika kuitenkin uusiutui, ilmeisimmin halpojen/alimitoitettujen materiaalien takia. Nykyisin tilalla ovat 4mm latikasta valmistetut kannakkeet, jotka saumasin runkoon huomattavasti suuremmalle alueelle.
- Kovaa meteliä aiheutti se, ettei pakoputkessa ollut jäljellä kuin 1 kiinni oleva pultti. Toinen pakoputken kiinnikepulteista oli katkennut kanteen, joten tämä piti viedä koneistamolle. Samalla tilalle asennettiin helicoilit.
- Pakoputkessa olisi kuulunut olla myöskin yksi peltinen takakiinnike, joka tietenkin oli katkennut. Tämänkin tein uudelleen 3mm lattaraudasta.
- Myös jarrut tuntuivat aluksi todella heikoilta, taisivat vain olla varsin öljyiset, joten pelkkä perinpohjainen puhdistus, sekä uudelleen ilmaus hoitivat homman.

Sekä sitten myös muuta pientä näperrettävää:
- Luonnollisesti katteet piti ostaa uudet, joten tilaukseen menivät Polisportin/Ufon mustat Yamaha yz250f:än katteet, mustalla polisportin sm-lokasuojalla.
- Yammussa kuitenkin ilmansyodatinkotelon kuuluisi muodostaa osa pyärän "takakatteista", joten tässä siihen jäi ikävä tyhjä paikka. Taas yritin ottaa yhteyttä maahantuojaan, ja vastaukseksi sain että maksavat nuo muovinpalat 80€, ja niitä saataisiin suomeen vasta useiden kuukausien päästä, jos silloinkaan. Asiaan en sitten oikein muuta vaihtoehtoa keksinyt, kuin että itse piti nekin pellistä vääntää.
- Valojen puute aiheutti pientä mieliharmia, eikä kyseisen pyörän maahantuoja ollut puheluista, sekä sähköposteista pääteltynä kiinnostunut myymään tähän mitään varaosia, joten valomaskiksi tuli vm2010 Ktm Exc:n maski, johon asensin heti alkuunsa Xenonlook H4 -polttimon. Takavaloksi ilmestyi Ten10 Ledi lippa, sekä vilkuiksi sokeripalan kokoiset Dicet.
- Kaiken maailman pikkuosaa tuli myös vaihdettua reippaasti, mutta niitä en ala enempää erittelemään.
- Sopivien rattaiden löytäminen kyseiseen pyörään on todella vaikeaa, minkään merkin rattaat eivät tuntuneet sopivan suoraan. Onneksi niitä kuitenkin pystyy Symotic Oy:n kautta tilaamaan mittatilaustyönä Talonin tehtaalta.


Nyt kuitenkin kaikkien näiden muutosten jälkeen pyörä on toiminut varsin hyvin, ilman oikeastaan vielä mitään vikoja. Vaihteet menevät nätisti silmään, eikä koneesta tunnnu kuuluvan ihmeellisempiä kolinoita. Värinät ovat poissa, valot toimivat kaikin puolin, mittarikin toimii (loppuu tosin kesken=99km/h).

Yhteenveto:
Pyörä on halvalla valmistettu, joten puutteita todellakin löytyy. Myös varaosien kanssa saattaa joutua hieman kikkailemaan, todenäköisesti niitä kuitenkin maahantuojalta olisi mahdollista jopa saada, pientä uhkailua/kiristystä hyväksikäyttäen... Jos kuitenkin näitä jaksaa hieman korjata/parannella ja olla heittämättä lusikkaa soppaan kesken kaiken, niin saa itselleen massasta poikkeavan ja omasta mielestäni hyvän näköisen nelitahti Supermoton. ;)

15.12.2010 9:59

Juuri näin! Tässä ylipitkä lainaus liittyen kiinalaisiin pyöriin tuolta toisaalta:
Jarez kirjoitti:
kersti91 kirjoitti:
tumb| kirjoitti:os joku tuon haluaa ostaa niin sitten ostaa, mitä se sua liikuttaa? Mee nauramaan vasta sitten kun näitä "kiinanpaskoja" hajoo kavereille käsiin sinne kylille. Mahtaa olla pojalla köyhä mieli kun et muutakaan keksi. Samaa paskaa jokaikinen viesti.

Muutamia kiinatarinoita olen kuullut. Olen seurannut Mikilonin surkuhupaisaa Suomeen rantautumista, eikä paljoa ole kehumista. Vaikka design on tuoretta ja suoraan "kunnon pyörien" tasoa ja muodinmukaiset ratkaisut löytyvät joka osasta, toteutus ja laatu kusee kumminkin. 6kk takuuta on vähän, jos esim. nopeusmittari on rikkoutuvaa sorttia, bensahana tai -korkki ei pidä tai takahaarukan puslat kuluvat nopeasti pois. Se on tosiasia, johon pitää varautua.

Vaikka näitä halutaan puolustaa, haukkuminen satuttaa. Mutta jossain se totuuden siemen makaa. OSTAJILLE TIEDOKSI: Jos et osaa, älä osta. Jos kuulut niihin, joita vituttaa, kun pyörä on huollossa kaksi viikkoa "eikä mitään ole saatu aikaan", unohda kiinalainen. Ne, jotka haluavat hienon, omalaatuisen laitteen, jota kellään muulla ei ole, ja joka osaa itse huoltaa ja korjata, muokata alkuperäisiä asennuksia (ilmansaannin ja pakokaasujen poiston parantaminen, kaasuttimen säätö, jarrujen ilmaus, keulan ja koneen öljyjen vaihto, vilkkujen siirto yms.), kannattaa kokeilla. Se on elämys, joka voi onnistua!

Kokemusta on, tutustuin yhteen kiinanmopoon suhteellisen perusteellisesti aikoinani. Kyllä se ehjänä tuli ja ehjänä lähti. Välillä hitsattiin runkoa, välillä parannettiin koneen kiinnikkeitä. Se siitä. Olen puhunut.


Tässä asiallinen viesti jonka voisi jopa topikin etusivulle laittaa. (kersti91)

Kun itse kiinalaisen ostin, niin olin hyvin perillä ja henkisesti varautunut kaikkeen mahdolliseen. Tosin kun pyörän sain itselleni, niin purin ja tarkasti tärkeimmät kohdat ja tarpeen tullen tein parannuksia. Menin myös ketjut vaihtamaan, mutta siitäkään en yli 25e köyhtynyt kun itse työt tein ;)

Esim. Akselien rasvaus, paikkojen kiristely, vaijerien reitit(rasvaus), ruuvilukitetta sinne minne sitä tarvitsee, sähköliitosten tarkastaminen ja tarvittaessa vesieristäminen (kuumaliima, kumiliima). Siis ihan yleinen maalaisjärki on ihan suositeltavaa näiden kiinalaisten kanssa. Moottoriöljyt vaihdoin 3 kertaa 1500km sisään ja esim vaihdelaatikon toiminta muuttui huomattavasti parempaa jos heti ensimmäisessä öljynvaihdon yhteydessä.

Nämä kiinakoneet eivät omaa yhtäkovia toleransseja kuin japanilaiset tai eurooppalaiset moottorit. Tuottavat myös sisäänajossa reippaammin kaiken-näköistä metalli / alumiinimurua, sentakia tuo tiheä öljyjenvaihto ja järkevästi toteutettu sisäänajo.

Eli edelleen mikään laite ei huoltamatta kulje. Jokainen on ihan itse vastuussa oman pyöränsä hyvinvoinnista ja sen laillisuudesta.

Kyllä näistä kiinalaisista ihan toimivia saa, kun pitää huoltovälit säännöllisinä ja katsoo pyörän perään useammin kuin 9 tankkauskerran jälkeen ja sitten tulee tänne foorumille itkemään kuinka laite ei nyt toimi kun poverfilsu on nyt vetänyt 3 oravaa imuventtiilin läpi ja orkkisketjut on ruostunut ihan itsestään.

Tuolta voi lukea omia kokemuksia kiinalaisesta kuvien ja perusteiden kera. Vieläkin olen tyytyväinen ostokseeni ;)

viewtopic.php?f=100&t=74706&st=0&sk=t&sd=a&start=30

Mutta sori ot ja onnea kiinalaisten kanssa metsäpoluille!

15.12.2010 10:03

Kiinalaisissa pyörissä joutuu monesti korjaamaan sähköjä, tekemään moottorin ja pakoputken kiinnikkeitä uusiksi, paikkaamaan haljenneita muoviosia ja pultit, laakerit jne. vaihtoon, ihan uuteenkin pyörään. Se vaatii kärsivällisyyttä ja seikkailumieltä.

Itse ostin vuonna 2006 Skyteamin ihkauuden 50cc Enduron, jota ei kovin montaa oltu keretty myydä vielä siinä vaiheessa. Kenelläkään ei ollut kokemusta pyörästä, mutta yhteinen taival alkoi ihan mukavasti. Mitä nyt mittaristo meni vaihtoon kolme kertaa ja moottorin yläkiinnikkeet katkesivat. Luulin tehojen lisääntyneen kun tärinä hävisi, mutta ohhoh, konehan se vain tippui. Myöhemmin moottorin kiinnitystä muutettiin myytäviin koneisiin. 10 000 km sain rullattua, pienellä fixauksella.

2.1.2011 9:25

Vaikka en kyseistä kiinan ihmettä omista niin silti on alkanut mietityttämään voisiko tuo sammahtelu johtua siitä että tankkiin tulee alipaine ja kone ei saa bensaa?

2.1.2011 11:02

Jousi kirjoitti:Vaikka en kyseistä kiinan ihmettä omista niin silti on alkanut mietityttämään voisiko tuo sammahtelu johtua siitä että tankkiin tulee alipaine ja kone ei saa bensaa?

Tällainen ongelma oli alkuun Derbi Sendassa. Eli hyvin mahdollinen.

Re: Mikilon 125cc

10.5.2011 22:08

Morjesta!

Oisin tässä kuukauden päästä ostamassa tollasta mut aattelin sit kysellä et onko toiminut hyvin ku aattelin ostaa tollasen käytettynä ajettu 5000 eikä pitäis olla muuta ku sähkövikoja eli sähköstartti ei toimi mut saahan sen polkemalla käyntiin ja sit mittari ei toimi mut sigma vaan kii... Mut nii et onko toiminu niinkun et kone on toiminu ja onko saatu kulkeen mihinkään? Onko järkee ostaa ja kun on ollu 06 rieju nii onko huonompi/ parempi ku toi vanha mopedi?

Re: Mikilon 125cc

15.5.2011 1:49

nonii, oon pitkää aikaa ajatellu tän ostoa, ja tänää koko päivä luin tätä topikkii, eli 41 sivua. välillä vaikutti ihan hyvältä, halvalta ja hienolta pyörältä, jolla vois ajella ja myös jonkinlaista työtä tehdä (en ole kädetön vammainen ja tykkään viettää välillä vapaa-aikaa pyörien kanssa). tykkäsin myös siitä että tuohon saisi 250cc koneen kiinni eikä maksa paljoa. mut sitte huomasin näitten kommenttejen mukaa (otin huomioon vaan niitten kommentit jotka omistaa tän pyörän, en kiinnittänyt huomiota tietämättömiin ihmisiin) et tää onki täys pommi ja täl ei pysty ajaa kunnolla vaan kokoajan huoltaa, eikä niitä osiakaan kunnolla saa mistään! vai johtuuko toi et varaosia ei saa mistään siitä, missä päin asut? ite ainaki asun pk seudulla. Ajattelin ostaa käytettynä, niin kertokaapas mulle ihan rehellsiesti, kannattaako tätä ostaa, ja saako niitä osia jostain?

ja tiedän myös sen, että pyörä pysyy ehjänä jos sitä osaa huoltaa ajoissa, käyttää kunnolla tms. mutta jos se on tehty niin, että se on pommi, niin ei mitkään huollot paljoa vaikuta.

niin kertokaapas joku mulle, onko tässä hyviäkin puolia? kun täällä on kirjotettu vaan paskaa tästä pilipalivekottimesta.

kiitos etukäteen asiallisesta vastauksesta.

Re: Mikilon 125cc

15.5.2011 1:50

ja eniten kiinnostaa toi osien saanti, ku ilman osii ei pysty oikee tehä mitää :D

Re: Mikilon 125cc

24.5.2011 0:57

Elikkä nyt alkaa itselläni vuosi täyttyä kyseisen menopelin omistajana, joten pistetäänpä tänne nyt hieman jatkokertomusta kehiin.

Tekniikaltaan pyörä on toiminut minulla täysin moitteetta. Muuta en oikeastaan ole tehnyt, kuin kunnon öljyjä alkanut käyttää lootassa alusta alkaen ja venttiilivälyksiä tarkastellut silloin tällöin.

Tuota paljon puhuttua keulan jäykkyyttä sain itse ainakin poistettua lisäämällä pumppuihin kunnon keulaöljyt alkuperäisten vaseliinien tilalle. Nyt on omasta mielestäni hyvän tuntuinen ja tuntuu toimivan sille tarkoitetulla tavalla.

Kyllähän tuosta paikoitellen havaitsee tuon, että halvalla on pyörä rakennettu, mutta pikku fiksailulla saa kyllä hyvän pyörän itselleen. Tämän kevään aikana en oikeastaan mitään sen suurempaa ole joutunut tekemään, että kaipa sekin jo jostakin kertoo. 8)

Re: Mikilon 250cc

7.6.2011 21:42

joku taikuri varmaan kertoo mulle ,että miksi pyörän kiihtyvyys on päin helvettiä ja 5500rpm rupee röpöttämään ja 6000rpm on maks kierrokset ja yskii putkeen niin et toi naapuri ei enää kauaa jaksa??
tähän asti normi huolloilla on toiminut erittäinki hyvin kun kaikki huollot on tehty ja öljyt vaihdettu jo kolmannen kerran 1500km aikana... venttiilit 1000km kohdalla kantoi mutta niinku ohjekirja sanoo niin se säätöhän kuuluu 1000km huoltoon.. ja ennen kunnon yksimistä tuli joku ihme homma että piti heittää ryyppy 1/2 asentoon että ei jääny jalkoihin tossa kolmostiellä nohevien pukusetien kans ku kaahaavat mersuilla ilkeästi mopoilijoiden päälle..ja taas kun pyörä oli jähtynyt toimi normaalisesti, mutta sama uusiksi ku olin lasettanu tota takasuoraa noin 5km about 80km/h niin kone boooaaa niinku olis bensa loppu ja taas vain ryyppyä puoli asentoon et pääsee kotia kohti (tankki oli kyl täynnä)..
amatöörinä ja vain lähinnä autoja ruuvanneena piha juoppona olen osannut yhdistää vikaa sytytys puoleen ja sekä siihen liittyviin onaleisiin vaihtaen mm.tulpanjohdon, tulpanhatun, tulpan, putsannut magneeton&muut shälät kopan alta.. seuraava on kysymys: mistä jumalauta näin aparaateis saa säädettyä systytyksen kohdan??? vai onko se vain se cdi poksi mikä on laitettu lemmarilla sinne runkoho kii? voiko vika olla vain siinä ja onko ne pyörä kohtasia vai voiko ottaa kaupungilta esim. jonku skootterista pitkään lainaan? :seko: