Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

8.12.2009 17:53

millanen peli tämä manki oikein on? kestääkö mitään?

8.12.2009 18:54

apina_mies kirjoitti:millanen peli tämä manki oikein on? kestääkö mitään?


Hinta/tehopaino suhteeltaan varmaan paras vastike rahoille. Erittäin hauska ja myös vaarallinen peli ajaa.

Autot luulevat taajamanopeuksien ulkopuolella mopoksi ja erittäin tarkkana saa, olla etteivät käänny eteen sivuteilta ja risteyksissä.

Vakiona aikuisen miehen alla mitattu 97,1km/h gepsiin, joka noilla hengenvaarallisilla vesikelin driftauspingpong nappuloilla on jo aivan liikaa tuolle alustalle ;)

Tosin aikoinaan oma monkey kiiti putkistolla, suutinsarjalla, nipattomalla imukaulalla ja kynnyksettömillä imukaulan tiivisteillä mittariin 120 kyyryasennossa moottoritiellä ja voin sanoa että meno 100 mittarinopeuden jälkeen on jo hyvin mielenkiintoista vakiovanteilla ja renkailla.

Vakioputki itsessään on suht väännökäs, mutta ero alakauttasella killerillisellä putkistolla oli erittäin huomattava.

Vauhdin tunnetta ja vaarallisia tilanteita ei tällä vehkeellä voi välttää, tosin tuota vaarallisuutta voi hyvin kitkeä ajamalla hieman ennakoivasti ja suht nätisti taajamissa.

Vakiotekniikka on hieman aliviritteinen, mutta erittäin laadukas ja kestävä kone kokonaisuudessaan säännöllisesti ja oikein huollettuna. Heikkouksina voisi sanoa tuon sähköstartin ketjun, tosin itsellä ei ole mitään omaa kokemusta sen rikkoutumisesta, ex omistaja vain onnistunut sen jotenkin hajottamaan ja joskus.

Tässä kuvia ~2000km ajetusta ja säännöllisesti huolletusta oman skytarin yläkerrasta. Mäntä itsessään yllättävän laadukkaan näköinen, hoonausjäljet pytyssä ja oikeiden seoksien takia ei paksua karstaa havaittavissa. Tosin palotilakuvassa olin jo kerenny putsausta tekemään. Kuvat kertokoon. Avasin koneen siis sentakia, kun ostin takaisin entiseltä omistajalta jolle myin. Oli kone seissyt jossain kylmässä vajassa ilman imukanavan suojaamista ns. tsekkaus ja pieni kannen viimeistely ja kp männän asennus mielessä siis.

Kuva

Kuva

Imuventtiililautanen 24mm, imukanavan koko 26mm. Pakoventtiililautanen nopeasti mitattuna 21,5mm (voi halpa digitönäri kusta = 21mm) Pakokanava taisi olla myös 21mm luokkaa. Eli mikään isovena kansi ei ole kyseessä mutta varmasti koneesta saa peruhommilla reippaasti ruutia ulos, siten ettei käyttömukavuus kärsi kadulla ajettaessa.

Kuva

Huonohko kuva hoonausjäljistä.

Ja niille mututiedossa eläville kiinarasisteille, tässä hieman verrattavaa samurain vakiomäntään. Tämä jo näyttää "oikeaoppiselta" nelarimännältä. Mitään ohipuhaltamisen merkkejä ei havaittavissa.

Kuva

2007 kesältä kuva ja havainnollista siitä että tämä kone ei ole varustettu millään 110cc 2 levyllisellä ripulikytkimellä ja valurautapytyllä. Monkeyssä siis alupytty vakiona.

Kuva

Kuva

Alemmassa kuvassa tämä hapenkierrtys haitek mokkula.

Tässä tämä murheenkryyni vakio imukaula jossa on siis nuo hapenkierrätys systeemi joka on siis vain päästönormien takia tuohon lykätty, omassa vehkeessä nuo olivat jo 250km ajettuna ostettaessa haurastuneet paskaksi -> sivuilmaa imukaulaan -> seokset laihalla -> ei kunnollista tyhjäkäyntiä ja sammui kaasua kääntäessä.

Nipattoman imukaulan vaihdon jälkeen huonon kylmäkäynnistyvyyden parantamiseksi tyhjäkäyntisuutin suureni 3-5 kokoa ja laadukkaamman vaahtomuoviputsarin kanssa pääsuutin vaihtui vakio 95 -> 105 ja toimi tuolla 105 mainiosti alakauttasen putkiston kanssa.

Kuva

Kuvassa vasemmalla vakio imukaulan ja kannen välisen tiivisteen sisäreunan kynnys, kuin tehty poistettavaksi. Kuvassa oikealla lifan 125 26mm imukaula ja tiiviste.

Kuva

Kuvassa alempana monkeyn vakio imukaulan ja kaasuttimen välinen lämpöeriste, en mitannut mutta kynnystä kuitenkin imukaulan ja kaasuttimen välille ~1,5mm ja ylempänä lifan 125 imukaula jossa tuo lämpöeriste (tiiviste) 26mm sisähalkaisijaltaan.

Ja kun kiinalaisista puhutaan, suosittelen purkamaan pyörää roimasti ja tarkistamaan kaikkien johtojen fiksut kulkemiseritit, tarpeessa vesieristäminen.

Kuva

Vakioputki päässyt vähän lämmittämään johtosarjaa, tosin onneksi ajoissa huomattu. Purin päällisin puolin melkein koko pyörän ensimmäisellä omistusviikolla ja tarkastelin paikkoa + rasvasin etu + taka-akselin. Olivat siis kuivana kasattuja kiinan / jälleenmyyntiliikkeen toimesta.

Suosittelen nämä pikkuhommat hoitamaan ja ne vakio öljyt välittömästi vaihtamaan ennen kunnollista käyttöönottoa. Rupesi kummasti löytymään vapaakin paikoillaan etsiessä kun kunnolliset öljyt vaihtoi heti aluksi.

Myös sisäänajossa suosittelen 1500km sisällä vaihtamaan 2-3 vähintään öljyt. Laatikko on ekat 800-1000km hieman jähmeä, mutta 1300 kun mittariin tuli kolmannen öljynvaihdon jälkeen laatikko toimi huomattavasti jouheammin. Muistkaa myös että kunnollinen sisäänajo, seokset ja kunnollinen ilmanputsari pidentävät konee käyttöikää huomattavasti.

Ainoana miinuspuolena voin sanoa rungon maali suht ohkasta, jos päätät rungon maalauttaa kanattaa tarkastaa hitsaus-saumat huolella ja jos osaamista löytyy, niin tehdä muutamat omat vahvikehitsaukset ennen maalaamista. Normaalikäytössä ja säännöllisesti osaavasti huollettuna manki on todella rahansa arvoinen peli. Vakioketjut ovat myös aikamoista sontaa, suosittelen vaihtamaan ne eturattaan vaihdon yhteydessä vahvistettuihin 420 jaollisiin ketjuihin.

Vakiona siis 15/29 välit, peruspiristetylle vakiokoneelle (omakokemus suositus)maksimivälit 17/29 huiput rengaspaineet huomioiden 120 mittariin moottoritiellä lievässä kyyryasennossa.

17/24 väleillä ei jaksanut kulkea 70kg kuskin kanssa edes yli 100 [img]mittariin.[/img]

Vakio renkaat suositteln vaihtamaan samantien laadukkaampiin (heidenau). Oma takarengas oli aikapitkälti vaihtokunnossa alle 2000km katuajon jälkeen ja sadekelillä erittäin arvaamaton risteyksissä varsinkin. Renkaan laakereiden kuntoa kannattaa myös seurata, riippuen tietysti ajokeleistä yms.

Mutta yli 80 vauhdeissa ei naurata jos jotain feilua alustassa / laakereissa on.

Nämäkin asiat suht peruskauraa mitä kannattaa seurata, mutta huomioon ottaen, että tuo vakioalusta on suunniteltu hieman pienemmille vauhdeille kun motarit, niin pikkuparannuksilla mankista saa jo oikein mielyttävän ajopelin.

Muistakaa myös tarkkailla penkin kiinntysrautojen fiiliskiä, omassa mankissa oli penkin kiinnitysrauta yhdellä pistehitsillä kiinni joka myöhemmin murtui kun vahingossa tiputin penkin betonilattiata vasten. Myös penkin runko rupeaa erittäin helposti ruostumaan, sinkkisprei yksi vastaus.

Nyt en muuta keksi yli-ikäisenä 21vuotiaana mankipojuna, tsekatkaa "restaurointitopikki" jos haluatte lisäinfoa / huomioita lueskella yms.

viewtopic.php?f=93&t=77433&start=0

10.12.2009 20:49

ei kukaan haluais vaihtaa 125cc mankiaan vasta remontoituun 125cc dt:seen? 8o

11.12.2009 0:50

Olis tarkotuksena hakea Skyteam Monkey Motorpowerilta. Ajattelin ostaa siihen samalla tehoputken. Minkä kokoista suutinta kannattaisi samalla hommata? Ja kertokaa ihmeessä, jos jotain pientä kannattasi samalla ostaa.

11.12.2009 12:38

Arska2206 kirjoitti:Olis tarkotuksena hakea Skyteam Monkey Motorpowerilta. Ajattelin ostaa siihen samalla tehoputken. Minkä kokoista suutinta kannattaisi samalla hommata? Ja kertokaa ihmeessä, jos jotain pientä kannattasi samalla ostaa.


105 pääsuutin ja 20 tai 25 tyhjäkäyntisuutin. Laadukkaampi vaahtomuoviputsari ja 17 tai 16 piikkinen eturatas.

Ketjut kannattaa vaihtaa jossainvaiheessa, nuo vakiot on aikamoista kuraa.

13.12.2009 2:07

mistäs löytyy noita tyhjäkäyntisuuttimia? dellorton 5 millin kierteellä olevat sopii ainakin pääsuuttimeks :roll:

13.12.2009 11:24

Monkisti kirjoitti:mistäs löytyy noita tyhjäkäyntisuuttimia? dellorton 5 millin kierteellä olevat sopii ainakin pääsuuttimeks :roll:


Minimotoracing:ista itse aikoinaan tilasin tyhjäkäyntisuuttimen, tosin voit hieman rikastaa sitä seosta laittamalla seosruuvia kiinni puoli kierrosta tai alle. Ennenkuin rupeat sitä enempäää pyörittelemään, niin laita muistiin paljon alunperin oli seosruuvi auki.

Kai hommasit jo laadukkaamman putsarin? Tuosta vakiosta tuppaa nuo saumat kusemaan välistä aikalailla.

13.12.2009 14:36

Joo, on UNI vaahtomuoviputsari + alakauttanen tehari, tällä hetkellä menee mittariin 100.
Tuntuu et loppuu vakio välit kesken :s

Kuulukos neulan ol vakion rikkaimmal?

13.12.2009 22:42

Monkisti kirjoitti:Joo, on UNI vaahtomuoviputsari + alakauttanen tehari, tällä hetkellä menee mittariin 100.
Tuntuu et loppuu vakio välit kesken :s

Kuulukos neulan ol vakion rikkaimmal?


Keskimmäisessä lovessa muistaakseni ittelläni oli? Mutta jos toimii moitteetta ylimmässä näillä keleillä, niin antaa vain olla. Jaksaa niellä ekstrasopan helposti kun imuilma on näin kylmää.

Laitappa se 17 piikkinen eteen ja tarkasta rengaspaineet, ittelläni meni 17/29 väleillä alakauttasen ja muiden hifien kanssa 120 mittariin muna-asennossa.

18.12.2009 12:34

oilisiko kellään kokemusta näistä osista http://www.motorpower.fi/cat/product_details.php?p=418
http://www.motorpower.fi/cat/product_details.php?p=2502 että miten nuo toimis mankissa

18.12.2009 16:42

Mielummin vaikka minimotoracingilta mikuni vm 24?

19.12.2009 0:48

Tuo on tän vakio kaasari...

19.12.2009 20:07

Monkisti kirjoitti:Tuo on tän vakio kaasari...


Vakio 24 "26". Ja tuo vakiokaasari on yllättävän laadukas ja toimiva kaasari, sitä ei kannata koskemattomaan vakiokanteen ajatella edes isompaa. Imuventtiili on 24mm ja imukanava 26.

Tuo putkisto näyttää ihan jees kopio tuosta kalliimasta mallista, mietityttää vaan tuleeko siinä mukana db killeriä ja miten tarkat tuon vaimentimen koneistukset / sovitukset on, ettei vuoda päädyistä ja muutenkin on suht ilmatiivis paremman vaimennsutehon kannalta.

19.12.2009 21:37

Meneekö tää heittämällä mankiin?
http://www.24moto.com/pitbikeparts/24mo ... 03180250//

19.12.2009 23:02

Oon tässä miettiny, että tämmösestähä sais oivan kulkupelin nytten hetkeksi, mikäli saan myytyä tuon Derbin pois. Mitä Jarez:ilta ymmärtäny, niin ihan toimiva peli kunhan vain tarkistaa kaiken? Ainoa vain, että tuota ei ilmeisesti enää uutena saa, vai? Eikun perkele, kattoin väärin, kyllähän tuota saa ainakin motorpowerin nettisivujen mukaan vielä! Noh, katsotaan sitten millon saan myytyä Derbin :)