Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: Aprilia af1

20.12.2016 20:20

Taitaa olla tätä nykyä AF1 ja muut 123 koneiset vähentyneet liikenteestä. Monet on pilattu ja muunnettu fightereiksi tai ajettu lunariin jo aikapäivää sitten. Onkos tuo sport pro muuten se ns aito SP malli vai vaan SP värityksellä?

Suosittelen lukemaan:
http://125stradali.com/

Hienoa myös huomata että vanhempiakin harrastajia löytyy ;)

Re: Aprilia af1

20.12.2016 21:35

Totta, ei noita juurikaan enää vastaan liikenteessä tule. Mutta aika kivahan tuollaisella kevyellä vehkeellä on päästellä menemään, noista mun mopoistani on tällä hetkellä Replica liikennekelpoisessa kunnossa ja innostuinkin sillä hieman kokeilemaan tuossa taannoin, tälläinen 80-kiloinen äijäkin sai sopivasti katteen taa kyyristellessä mittariin 155km/h kun motarilla kokeilin. GPS tallensi huippunopeudeksi 146km/h eli aika pieni mittarivirhe loppujen lopuksi.

Se on kyllä sääli, että noita nykyisin jo klassikoiksikin kutsuttavia AF1:siä on aika surutta riivitty aika julmaankin kuntoon, mä pyrin löytämään sellaisia mahdollisimman originaalikuntoisia laitteita joita kokoelmaani lisään. Tuo mun Sport Pro on ihan ehta SP, numeroltaan 1874. Toinenkin, numeroltaan 2214 mulla on tuolla tallissa piilossa, mutta siitä on joku joskus kerännyt huomattavan määrän osia johonkin muuhun käyttöön, en voi laskea sitä kokonaiseksi pyöräksi. Kunnostellaan sitä sitten pikkuhiljaa, kun aikaa löytyy..

Kuva

Tässä kunnossa se oli kevättalvella, purin, putsasin ja sittemmin niputinkin aika pitkälti, lähinnä katteet ja muutama pisteosa vielä puuttuu. Toukokuussa sen moottori kävi ensimmäisen kerran kahdeksaan vuoteen, tosin vain lyhyesti testimielessä. Toukokuun jälkeen en olekaan sitten löytänyt kertakaikkiaan yhtään aikaa koskea koko mopoon, se on harmillista.. Toivottavasti ensi kesänä saisi jo hieman kilometrejäkin mittariin :)

Ja juu, tuo 125stradali on tuttu saitti.

Re: Aprilia af1

21.12.2016 2:40

Ihan säädettävällä iskarilla jopa tuo sport pro? Olisin aika yllättynyt jos tänne pohjolaan olisi uutena tuotu noita HC alkusella runkonumerolla olevia.

Mukava homma näissä 125 pyörissä on vielä se, että osia saa hyvin eivätkä ole edes järjettömän hintaisia. Myös itse pyörien hinnat ovat aika alhaisia.

Re: Aprilia af1

21.12.2016 12:58

ex.faitteri kirjoitti:Vieläkös te ihmiset harrastatte näitä AF1:siä? ........


harrastan, on 2kpl AF1 pitkiä projekteja. SportPro Fm-malli joku nro ~1890 ja Futura. ja paljon varaosia suomesta haalittuna pikkuhiljaa.

tällä foorumilla oli viimeksi 50-50 aktiivinen AF1 topic juurikin 2000-luvun taitteessa, juurikin pahimpaan faighter aikaan. silti ei silloinkaan täällä ollut kuin jotakuin 10-kirjoittajaa jäsentä AF1 omistajia, joskin edustettuna oli lähes kaikki AF1 mallit ihan Europa ja Redrose malliin asti.

tänä vuonna '16 syksyllä huomasin, että esim mp-pitstop suomesta oli metalliromu dumpannut lähes kaikki ysäri kasari 125cc kevari osat. siinä meni AF1 osia ja Cagiva osia ym metalliromuun.
Nyt purkaamoita joilla AF1 osia on suomessa, on enään 3.
ehkä 1~2 piilossa olevaa puolivahinko purkaamoa.

täytyy myös muistaa, että AF1 mallisto maksoi suomessa Laman aikaan jopa 43000markkaa ja yli. vimpat AF1 mallit myytiin ylivuotisina joskus '95 etenkin SportPro mallit.

Japsithan maksoi jopa 1/2 ~1/3 osa vähemmän Vs Aprilia't Cagiva't. ei ihme että 2rk 2rh 3Pa TZR't myi hyvin.

rumasti sanottu mutta ehkä porvarit osti ja pilas niistä AF1 malleista jo uutena suurimman osan. kun ottaa huomioon Nakkilan hirveet hinnat....

AF1 Replica mallistohan oli suomessa Aprilian kulta-aikaa, juurikin ennen laman alkua, ja toisekseen yhtä moderneja malleja ei kilpailijoita/muilta merkeiltä ollut niinä vuosina tarjolla.

lama, Aprilia ovh myyntihinta, sähköviat ,faighter teini "projektiti" siinä kai pahimmat Aprilian tappajat.

Suomi AF1 apikoihin jos kun törmää on niiden ajettu km skaala paljon rajumpi kuin muilla merkeillä. voi jopa löytää 10~20tkm ajettua todella siistiäkin yksilöä, josta sähköt rikki (eikä ihmeen kaupalla lihoiksi laitettu, kuten niin moni muu AF1) . tai sitten tulee vastaan yli 50tkm ajettu AF1.

esim Cagiva Freccia'lla se on lähes jämptisti 30~35tkm mitä tulee vastaan.

ja sitten ne jokapaikan Tezarit 30~80tkm+

Re: Aprilia af1

21.12.2016 22:01

En ole vielä yhtään säädettävällä takaiskarilla varustettua Sport Pro:ta nähnyt Suomessa.. Olisi kyllä kiva tietää, josko tuonne perään saisi joltakin valmistajalta sopivaa iskaria. Ja ainahan voi kokeilla onneaan ja teettää Kiinasta pien-erän iskareita sopivilla mitoilla ja katsoo sitten minkälaista laatua tulee. Tuskin kovin hääviä.

Sen mitä omista pyöristäni tiedän, niin minulla ajossa ollut Replica on seissyt liikennekäytöstäpoistettuna koko 2000-luvun eli viitisentoista vuotta ennen minulle tuloaan ja Sport Pro:kin on ollut jouten ja osittain osina kahdeksan vuotta. Onneksi, tavallaan, sainpa napattua ihan kelvolliset vehkeet itselleni :)

Niin ja ostinhan mä tänä kesänä työtoveriltani hänen useampia vuosia seisseen Cagiva Super Citynkin, hurjalla 70 euron hinnalla :D Kokoelma karttuu..

Re: Aprilia af1

21.12.2016 22:08

Täytyypä muuten täältäkin kysäistä, onko kellekään sattumalta jäänyt lipaston laatikkoon pyörimään englanninkielisiä käyttäjän käsikirjoja eli user's manual:eja?

Tarve olisi löytää pari harvinaisempaa, eli:

Sport Pro 1992-93 kirja sekä
Sintesi Sport 1990-1991 kirjat ovat hakusessa.

Joko ihan rahalla voin lunastaa pois, jos haluat luopua, tai sitten neuvotellaan mahdollisuudesta lainata niitä päiväksi tai pariksi skannausta varten.

Eli näiden pyörien kirjat:

Kuva

Kuva

Re: Aprilia af1

21.12.2016 23:38

Tiedän itseasiassa yhden alkuperäisellä säädettävällä iskarilla varustetun AF1 SP:n suomessa. Pyörähän on täysin projektikuntoinen kyllä, paljon puuttuvia osia eikä HC alkuista runkonumeroa.
Mulla olis tuossa muuten AF1/RS sopiva bitubon iskari, josta voisin luopua jos vaan kiinnostaa.
Noita kirjoja on ebayssä tarjolla aina välillä, riippuen mitä hakee. Multa taitaa koneelta löytyä noihin ownersmanual, ja partsmanual ainakin. Workshop manual on paljon harvinaisempi löydös etenkin fyysisessä muodossa.

Re: Aprilia af1

21.12.2016 23:59

o-manuskoita ei ole mullakaan, ei taida olla edes pdf versiona, jollei Replica skannausta... jos muistaisi, että skannasiko joku sen 125ccsb.com foorumilla ~2v sitten..

jacopon 125Stradali Fb ryhmästä voisi löytää skannaajan.

tai sitten etsiä ebay.it kautta , siellä on ollut monta vuotta muutama manuska myyjä , vaikka motomanuali.it


Noita SuperCityjä ei ole tuotu suomeen m-star import/hailac ducati kautta kuin sellaisen 15kpl jotain 90-luvun alussa. Minulla on niistä 1kpl '92 , ja jotain 10-muun rekkarit ja valokuvat. Niistä moni myytiin Autokoulu käyttöön (kumma ettei yamaha tdr smoto ollut suositumpi)

niitä SC (kahta mallia) ei tehty kuin jotain 1500kpl. enemmistö myytiin UK'hon jos italiaa ei lasketa...


ps. minulla olisi orkkis kuntoiset hyvät ehjät AF1 Replica katteet ja takakatekkin tiedossa, jos joku tarvitsee. roikkuneet katon rajassa jo 10-vuotta koskemattomana. ei muistaakseni ole vikaa tarroissakaan tms korjattu.

Re: Aprilia af1

22.12.2016 0:35

Mä olen kerännyt talteen kaikki pdf:inä netistä löytyvät owner's manualit sekä parts catalogit, mutta noita kahta kaipaamaani ei löydy kuin italiankielisinä. Skannasin taannoin pari manuskaa parempilaatuisina kuin mitä netistä löytyy, ja pistin jakoon, tässä linkit jos joku kaipaa:

Rotax 123 repair manual:
http://www.filehosting.org/file/details/547937/Rotax%20123%20Repair%20Manual,%20scanned%20in%202016.pdf

Aprilia AF1 125 user's manual:
http://www.filehosting.org/file/details/618990/Aprilia%20AF1%20owners%20manual.pdf

Juuri sain haltuuni Futuran manuaalin ja sen skannaus on seuraavana vuorossa, ja viikonloppuna skannasin Pegaso 125:n manuaalin. Löysin kätköistäni vuonna 1990 omistamani Pegason alkuperäisen manuskan, jota on hädin tuskin avattukaan 25 vuoteen.

Noita workshop manuaaleja ei tunnu olevan olemassakaan, olen tiedustellut asiaa suoraan Italiasta ja Suomesta sekä nykyisiltä että entisiltä maahantuojilta, mutta kaikki nostavat kädet pystyyn.

ojatalo ja MX_125, palataanpa noihin iskari- ja kate-asioihin jossain vaiheessa myöhemmin, voisin hyvinkin olla kiinnostunut.

Re: Aprilia af1

22.12.2016 1:05

w.s.m olemassaolon puute paperiversiona tehdas orkkiksena, voi ehkä johtua Apriliasta itsestään, voi olla että niillä on ollut rajattu käyttöoikeus, jossa niitä on annettu Aprilia tehtaalta vain valtuutetulle maahantuojalle, joka on niitä anomuksen myötä antanut jälleenmyyjälle "vain korjaamo Dealer käyttöön, ei yksityisille".

näin ainakin cagivalla, ennen internetin ja piratismin yleistyttyä. Cagivalla 1kpl w.s.m maksoi 1500markkaa "erikoisluvalla" jälleenmyyjältä yksityiselle kuluttajalle asiakkaalle.

olin ennen töissä 2005 Aprilia jälleenmyyjällä suomessa, en muista mitä opuksia meillä silloin oli. voin käydä ja kysyä jopa jo huomenna kun sattumoisin on menoa sinne.

eteläsuomessa on "mc racing ,pentti elo" mp-liike joka on vanha, on huoltanut/korjannut myös AF1 ym Cagiva ym ym (oli heillä myös cagiva sc'93 mukana rr-ajoissa euroopassa, jonka SC sittemmin myivät fi tuttavalleni)

heiltä kannattaisi kysyä tarinaa niistä aprilia opuksista ym....


Kiitos noista pdf skannauksista. ovat minun ekat joululahjat :) en ois kyllä muuta toivonukkaan, nää on paljon paremmat kuin muut.

Re: Aprilia af1

22.12.2016 7:31

http://www.ebay.co.uk/itm/Werkstatthand ... Swh2xX~R-A

Tuossa olisi jollekkin innokkaalle sintesin WSM, taitaa olla eka kerta kun tuollasen oon missään nähny. Tosiaan nuo WSM:t pystyy periaatteessa tilaamaan aprilialta suoraa jos tietää ''osanumeron''. Koitin joskus tilata joitain erikoisempia manuaaleja mutta ei niitä lopulta ollutkaan saatavilla, joitain voi vielä olla kyllä.

Myös Project 108 olis tarjolla WSM:
http://www.ebay.co.uk/itm/Manuel-Atelie ... SwB4NWxNd1

Re: Aprilia af1

22.12.2016 18:33

Mä aikanaan kyselin Nakkilasta että mitä tapahtui esim. Tampereen Pyörän ja Mopon ja sen edeltäjän Mansen Biken workshop manualeille, kun tiedän että siellä on sellaiset olleet. Mutta vastausta en saanut, hekin ovat vain todenneet ettei sellaisia ole saatavilla. Ja nuo eBayn tarjoamat pari kappaletta ovat ensimmäiset joihin olen törmännyt, ja mä selaan myös tuota eBaytä aika ahkerasti, ihan maailmanlaajuisesti, Brittien, Saksan ja Italian saitteja tuon alkuperäisen jenkkiläisen lisäksi.

ojatalo sulla on selkeästikin pidemmän linjan kokemus tuosta kotimaisesta pyörämyyntimaailmasta, aika hienoa :)

Sitten olisi vielä tälläinen nippu, kolme pdf:ää:

http://www.filehosting.org/file/details/628121/Aprilia%20AF1%20Futura%20125%201991-1992%20parts%20catalogs.rar

Nämä sain aikanaan AF1 Racingiltä jenkkilästä, en ole missään muualla näitä kohdannut. Eli nämä osaluettelot kattavat Futuran eri vuosimallit 1990-1992, sisältäen Sport Pro:n, näistä näkee suoraan mitkä osat ovat muuttuneet ja eri varaosanumerolla kuin edellisessä vuosimallissa.

Re: Aprilia af1

23.12.2016 14:02

en eilen kerennyt käydä Liikkeessä, lähelle pääsin mutta aika loppui autokyyti lähti.. joulun jälk uusi yritys.. kun ale myynnit alkaa

suomi ystäväni keräilijä on ostanut Fi liike lopettaneita varaosavarastoja kaikkineen, viimeisen 10v aikana. olen niistä sitä sun tätä käynyt osittain vasta läpi, tietämättä aina mitä etsiä.

joukossa on ollut muutamat Aprilia dealer jäämistöt. toisen tuttavan luona multa meni jo ohi esim Orbitalin gameboy softa Di-Tech ym varten....kun menin kertomaan että mikä se oikein oli.

vimpan 5v aikana olen kolunnut jotain 4 eri mp liikkeen varaosa/paperi ym jäämistön. pitää ensi kerralla tehdä tarkentavia kysymyksiä niistä kirjoista papereista ym.

hän tuntee muut ostajat keräilijät, joilla loput. ehkä 30% mahdollisuus että paperitavara tallessa muilla.

mutta se mun ex aprilia työpaikka on onneksi hamsteri säilöjä, ja on pyörinyt jostain 95 vuodesta. nakkilan antamat Am6 opukset muistan, mutta en muita. en mekaanikko puolella käyttänyt opuksia kertaakaan silloin..

tuli mieleen longshot, ehkä jos katsoisi ja tarkistaisi vanhasta '97 tms Nakkilan opuksesta silloisen työntekijä luettelon, voisi katsoa jos joku heistä on vielä töissä, ja kysyä suoraan kys henk niistä opuksista. jäisi välikäsi pääporras pois välistä. mikäli sikäli ellet tehnyt samoin jo aiemmin.

tietääkö joku, että onko tästä Ranska W.S.M julkaisusta netissä pdf versiota ?
Revue Moto Technique Aprilia 125 AF1 & Suzuki GSX R1100 1989 - 1991 [RMT 80.2 Etai]

^^ Alfamer suomessa on noita myynyt. mulla on niiltä ostettuna Revue Moto Technique cagiva blues.


Kiitos kiitos paljon noista lisä 3-pdf'stä. aikamoista arkeologiaa !

en tajunnut että nuo Aprilia opukset on noin vaikeita, ei näemmä cagiva microfiche't ole edes noin vaikeita.

Re: Aprilia af1

23.12.2016 22:20

Joo tuon Revue Moto Techniquen onnistuin kans aikanaan kaivelemaan jostain esiin, usko pois, että olen aika tiiviisti koittanut kerätä kaikenlaista materiaalia mitä vain netistä löytyy....

Parantelin hieman tuota alkuperäistä skannausta, se oli aika haalean sävyinen alkujaan. Käänsin sivutkin oikein päin niin on mukavampi tietokoneen ruudultakin niitä lukea. Toki paperillehan nuo on hyvä tulostaa niin on sitten autotallissa hieman kätevämmät.. Harmi vaan ettei tuo ranskankieli taivu oikein sitten millään sorttia. Mutta tuo on pahuksen perinpohjainen lehti/artikkeli, sen avuilla pääsee jo pitkälle.

Ja rajasin tästä pois sen Suzukin osuuden, koska Apriliathan tässä nyt kiinnostavat... ;)

http://www.filehosting.org/file/details/628360/Revue%20Moto%20Technique%20080%201991%20-%20Aprilia%20AF1%20125%201989-91.pdf

Mitä noihin vanhoihin työntekijöihin tulee, niin vaimon tuttavapiiristä löytyy eräs pitkän uran Tampereen moottoripyöräliikkeissä tehnyt kaveri, joka myös mun piikkistä Pegasoani huolsi silloin joskus kun olin teini. Ajattelin siihen suuntaan ainakin pistää kyselyä että mikähän mahtaisi olla noitten manuaalien kohtalo...

Mä olen Tampereelta yhden liikkeen Aprilia-jäämistöosakasat päässyt penkomaan, muttei sieltä löytynyt oikeastaan muuta kuin joku vaijeri ja pari pakoputken jousta. Olisipa mahtavaa päästä käsiksi johonkin ihan oikeeseen ylijäämävarastoon.. :)

Re: Aprilia af1

3.1.2017 0:46

Hieman ylläpuhuttua asiaa sivuten: sain napattua jenkkilästä paperiversion Aprilia Pegaso 125:n workshop manualista, skannailen sitä tässä nyt illan ratoksi pdf:ksi. Pistän taas jakoon kun ehdin.

Eli kyllä näitä workshop manualeja on todistettavasti olemassa paperisina, mutta niiden löytäminen onkin sitten eri asia...