Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: Honda Shadow

4.8.2022 22:56

No jorinat jatkuu ;) Tässä vielä Teknarin tuore juttu (3.8.2022) mikä korjaa yleisen väärinkäsityksen, että prätkä pysähtyis hätäjarrutuksessa autoa nopeammin. Ei muuten pysähdykään, ja jutun lopun videon mukaan jopa rekka saattaa pysähtyä prätkää nopeammin.

https://tekniikanmaailma.fi/moni-luulee ... ysin-vaara

E1: talvella ostetun (halvahkon) ketjusarjan eturatas näyttää olleen jotain jäteterästä, sillä ehkä noin 1.500-2.000km jälkeen se näyttää kuin 20.000km ajetulta. Täytynee kaivaa esiin vanha laadukas sarja leveämmällä D.I.D.-ketjulla + rattailla, minkä olin muinoin ottanut irti vielä suht hyväkuntoisena. Näemmä ei todellakaan kannata ostaa halpaa, eikä mistään "El Cheapo"-lafkasta, jos haluaa hyvää tavaraa.

E2: FEMA ja Tesla-autopilootin taipumus tappaa kustomi-motoristeja USA:ssa. Shadow-polkijana alkaa vähän huolestuttaa: "Is it out to kill me, too?!" :eek:

https://www.femamotorcycling.eu/autopil ... rcyclists/

E3: Näemmä siltapaikoissa alkaa taas esiintyä liukkautta aamuyöstä. En tosin ollut tällä kertaa liikkeellä pikku-Varjolla, sillä sen takakumi on kehittäny ärsyttävän, hitaan vuodon (tyhjenee 3-4 päivässä, eli rikkinäisellä ajopelillä ei viitsi ajaa kuin lyhyitä keikkoja). Yhtenä epäilyksenä Fuckstonen sisäpinnan huvittava mutta karkea tähti-kohokuvio on kesän ajojen aikana ehkä hangannu sisäkumin puhki, sillä venttilineulan vaihto ei auttanu, eikä kuviossa ole mitään puhkeamisen aiheuttavaa esinettä. Mystinen juttu. Kortsu on kiinalainen halpis, ja 130/90-kokoa kun Fuckstone on 130/100, eli venyessään sisäkumin seinämä on ehkä menny liian ohueks (kysyin ostaessa asiasta: koon ei pitäny olla ongelma). Asensin nyt Bridgestone-lisun varavanteelle, eli ensiapuna varapyörä alle, sitten tutkimaan mystisen vuodon aiheuttajan kunhan joutaa. Mukava ajokausi alkaa olla ohi, tuskin enää kertyy kilometrejä, eli BS:n heikompi ajettavuus hauskaan Fuckstoneen verrattuna täytyy vaan sietää.

UPDATE: Tosiaan nyt kun otin sisäkumin irti ja ammeessa etsin vuotoa, sieltä löytyi saumakohdasta verkkaisesti kupliva reikä. Ei mitään näkyvää pistoa tai hankausjälkeä rikkokohdassa, eikä Fuckstonen sisäpinnastakaan löytynyt mitään vikaa tai esinettä. Cheng Shinin valmistusvirhe, siis? Muuten sisäkumi näytti kuin uudelta. Viitsisköhän mennä reklamoimaan Mopo-Sportiin kympin halpatuotteesta, kun pelkkä käynti liikkeessä wanhalla juopolla Turbo-Vollella aiheuttaa jo tuon verran bensakuluja ;) Täytyy penkoa oliko mulla tallessa laadukas isompi 140/80-15 Dunlop (siinähän olis myös 90 astetta taitettu venttiili) minkä vois asentaa taiwaninpaskan tilalle. Ai niin, taas sai kiittää Jenkkilän ihmerautoja joilla jäykän renkaan pudottamiseen vanteelta ynnä auki kampeamiseen meni ehkä 2-3 minsaa. Wanhanaikaisilla heepeleillä olis tullu tuskan hiki Fuckstone-koppuran kans tapellessa.

E4: No juuri kun tuli höpistyä siltapaikkojen kuuraliukkaudesta aamun tunteina oli eilen 24.10.2022 taas yhdeksän auton ketjukolari samaisella Länsiväylän sillalla Lauttasaaren-Ruoholahden välillä, liikenne oli poikki tunnin-pari ennenku romut oli korjattu (pientareella näytti illansuussa vielä lojuvan muovi- ja kromiroinaa).

E5: Ajokausi 2022 lie förbi, eli aika tehdä huoltoprojekteja pikku-Varjoon, ja ehkä pitäis vihdoin ryhtyä putsaamaan esimerkiks 125-Shadown poskettoman pitkää Tietopankki-löpinää (pari muutakin kaipais kyl radikaalia karsimista). Olin tällä välin jo kirjoitellu joitain juttuja Wikipedian puolella (vaikkapa Volkswagen Karmann Ghia-mallista kesällä, kun mökkireissulla kaverin kanssa Saariston Rengastien kautta sattui tuollainen kirkkaankeltainen KG-avoauto samalle lauttavuoroille: kaikkihan kävi ihailemassa sitä, kun oli tosi hienossa kunnossa). Indian-kirjakin lojuu tossa pöydän kulmalla edelleen, ja sen harvinaisesta saksalaisesta MABECO-kopiostakin vois kirjoitella (ensin Mabecot olivat vihreitä, mutta sitten yritys erehtyi vaihtamaan värin indian-punaiseen... ja käry kävi, Jenkkilästä tuli asianajajat ja leikki loppui).

E6: Mopo Sport hoiti sisärengasjutun tyydyttävästi, siitä kiitos. Takapyörä tallissa Fuckstone puoliks irti odottamassa uutta sisäkumia. Tutkin varasisäkumit, mutta vaikka ne on ok-kunnossa on ehkä viisaampi hankkia uudet kuin vielä laittaa vanhat alle. Laadukasta Dunlopia saa näemmä taas mm. ulkomaisista nettikaupoista jtn. 20€+kulut, eli ei mitään verrattuna harmiin jos vanhojen tunnit tulis kesäreissulla täyteen. Takana rataskeskiössä oli vamma, mutta mm. CMSNL:lä näytti olevan tarvitut osat. Edessä pitäis mitata jarrulevyn vahvuus josko tilais samalla Hondan orggis-osan. Viime kesälle asennetut halvemmat ketjut/rattaat näyttävät aika surkeilta jo muutaman tuhannen km jälkeen, kun kunnolliset DID-ketjut rattaineen kestivät kymmeniä tuhansia. Ei kannata lyödä kätösiään halpis-osiin: niistä on vain harmia.

E7: Alkoi risoa Shadown tallissa "vaiheessa" lojuva takapyörä ja epämääräinen sisäkumi, joten kokeeksi nyt sitten paikkasin sen mystisen reiän ja asensin Fuckstonen vanteelle. Viikon verran ollu ok vanteelle nostamisen 2,5-3 bar ylipaineissa. Täytyy seurata vuotoa, tai posahtaako sisärenkaassa mahdollisesti viallisen sauman takia, ennen kuin sillä uskaltaa ajaa. Seuraavaksi Avon Speedmaster II:n asentaminen etupyörälle kuluneen Heiskan tilalle, ja takakeskiön laakeri ynnä tilpehöörejä tilaukseen. Kuskin satula pitäis kanssa pinnoittaa ennen ajokauden alkua kun siihen tuli vanhuuttaan repeämä, mutta mietin vielä normi-mustaa vaiko maaliin passaavaa puna-mustaa. Vielä lie useita viikkoja talvikelejä ennenku viitsii lähteä liikenteeseen, eli niitä näitä muitakin pikkujuttuja ehtii vielä hoitaa kuntoon.

E8: Tarpeettomuuksia taas kevättä odotellessa :) Mansaaren TT-video "The Greatest Show on Earth", 2012, 6:12 min. Taustamusiikki: Within Temptation - "Faster" https://www.youtube.com/watch?v=VyGpW1g ... =WapnPerfo

E9: Ainiin, mulla on Motot-Wikin juttujen kirjoittelujen perua tallennettuina vielä teknistä kirjallisuutta tiedostoina lähinnä 125-kustomeista mutta muistakin, siis tehdas-korjaamokäsikirjoja (enkku, saksa, muita kieliä) yms. Tekijänoikeus-pelisääntöjen mukaisesti tietenkin ilmaiseksi mailina/Dropboxin kautta tiedostokoosta riippuen. Pikku-Shadown ja -Rebelin Honda-raamattuja ym. en ole jaksanu skannata kun niitä on saanut vielä Euroopan suurilta varaosakauppiailta ainakin 2022, ja koska kirjan skannaaminen on laiskalle tyypille ollu liian rasittavaa ;) . Tarvittaessa YV/@ jos tarvetta. Ainiin, Indian-kirjakin löytyi taas välillä, eli ehkä siitä (ja saksalaiskopio MABECO:sta?) ehkä jotain juttua tietopankkiin.

E10: Ajokausi 2023 tuli avattua, keväthuolto ens viikolla. Heidenau-eturenkaan tilalle alla nyt Avonin Speedmaster II-klassikko, mutta ei viitsi vielä kantata kovin äkäisesti ennen kuin sen pinta karhenee. Heiska kääntyy Avonia hanakammin, mutta sadekelillä vauhdissa Heiska lähti useita kertoja piiitkään joskin rauhalliseen luistoon: ei hauska piirre. K63 oli aikoinaan ikävä asentaa, ja myös nyt sitä vanteelta pois kammetessa. Onneks ystävällinen Euromaster-liike pyöräytti sen koneellisesti pois: suuri kiitos! Etuvanne oli sisältä ikävästi ja odottamattoman pahasti ruostunut vuosien aikana: kiillotin ja suojasin sen siistiks ennen Avonin asentamista. Myös Fuckstone-läski on taas vanteella kiinankortsu paikattuna. Pidin siinä viikkojen ajan korkeahkot paineet inessä: paikka pitää, eli laitan pyörän alle kun kelit alkavat lämmetä. Kesän reissukauteen mennessä täytyy kuitenkin hankkia kunnolliset osat tilalle: olisi pitänyt tehdä niin jo alun perin.

E11: Eipä ole työkiireiden takia ehtinyt kerätä kilometrejä prätkillä. Syys-lokakuussa on kyllä ollu vielä ihan mukavia ajokelejä jopa käydä mökillä, ts. vähän pidempiä siivuja. Tällä välin myös wanha RD125LC Pichler-täyskatteella on palannut talliin odottamaan erinäisiä korjaustöitä. Sen verran kokeilin, että akun ladattuani kone käynnistyi melkeinpä ensi potkulla ("sähköstartti is for sissies"). Niitä näitä osia/tiivisteitä keräilty josko sais sen kaudelle 2024 ensin ajoon ja sitten MR-katsastukseen.

E12: Shadowlla mukava noin 300km mökkireissu Turun suunnalle. Arkiajon karstat saivat kyytiä. Matka oli hauska siksikin, että olin laittanut alle klassisen Avon-eturenkaan pariksi Fuckstone-takarenkaan myöskin klassisella kuviolla. Motarin sijaan valitsin vanhan Turuntien, missä on paljon Neuvostoliiton tyylisiä "el cheapo"-asfalttipaikkauksia ja kulumia, mutta ällistyttävästi ne eivät häirinneet reipasta matkantekoa oikeastaan mitenkään. Matalaprofiilisten jäykkärunkoisten sijaan korkeaprofiilinen, pallomainen Vintage-rengastus oli immuuni nauhapaikkauksille, ja maltillisilla paineilla pehmeä runko nieli päällystevaurioiden iskut tehokkaasti. Vintage-malleista tuntuu löytyneen simppelillä alustalla olevan Varjon rengastuksen "sweet spot", kun aluksi vähän epämääräiseltä vaikuttanut Avon karheni ja alkoi pitää. Kustomi menee nyt vakaasti suoraa, pitää tarkkaa linjaa mutkissa, ja vaihtaa suuntaa/kallistusta kuin mikäkin raaseri. Entistä kilpakuskia (tosin 4-pyöräisillä) huvittaa. Tosin alustaa on paranneltu tarkemmin ohjaavilla svingin neulalaakereilla ja napakoilla Hagon-iskareilla jämäkäksi vakio-Varjoon verrattuna, eli rengastuksen muutokset tuntuvat nyt selvemmin. Paluun jälkeen odotti mukava yllätys, kun Saksasta tilatut RD125:n uudet tiivistesarjat olivat tulleet. Marraskuussa tarkoitus viedä se pajalle, toivottavasti luotettavassa käyttökunnossa kaudella 2024.
Viimeksi muokannut mustavi päivämäärä 11.5.2024 19:50, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Honda Shadow

18.11.2023 0:11

Jaahas, olisko uuden sivun aika. RD125 meni ajamalla pajalle sankan 2T-käryn saattelemana ;) Kotiin pakukyydillä, kun pakkasten sijaan heitti vesikelit, ja tiet ajokelvotonta loskamössöä. Ehtii tehdä vielä jotain kosmeettisia korjauksia/juttuja, eikä MR-katsastuksessa pitäisi olla suurempia ongelmia. YV olis tervetullut os on vinkkiä mikä liike voisi kunnostaa Varjon Hondan alkuperäisiä nahka-tavaralaukkuja. Ei ihmeempää laukkujen osalta (niitähän lienee vaikea enää löytää kohtuukunnossa), mutta solkien nahkaremmit hapertuneet/kuluneet käytössä ja vanhuuttaan.

E13: Tulipa vilkaistua tietopankin tiedostojen kokoja, ja 125-Shadow on aivan tolkuttoman pitkä. Siitä roskat pois, ja sitten silppuamaan muita pitkiä tiedostoja. Ehtis kai vielä tehdä kevätsiivouksen ennen kuin ajokausi alkaa. On kyllä fi-wikipediassakin tullut noottia mun ylipitkistä jaaritteluista, sedän pitäis vähän hillitä itseensä :) Hyvää karkauspäivää, kevättä kohti!

E14: Äh, Shadown ja monen muunkin mun väsäämän Wiki-jutun oikea kohtalo olis päätyä roskakoriin. Eihän niistä tarvi jättää edes teknisiä tietoja kun ne saa haettua jos tulee tarve. No nyt kuitenkin pyyhitty kaikenlaista tarpeetonta löpinää pois (muokkaukset voi perua... mutta miksi ihmeessä?), ja siivoiltu joitain muitakin kirjoituksia. "Merkkipaaluja mp-historiasta" on myös pitkä, ja ainakin sen kapulakielelle pitäis tehdä jotain. Kevättä odotellessa vois tehdä suursiivouksen.

E15: Shadown ajokausi korkattu jo maaliskuun puolella, Bimotaa herätelty, ja RD katteen alaosa pitäis kiinnittää paikalleen jotta pääsee savuttelemaan. Vielä on paikoitellen kuulalaakeri-hiekkaa kaduilla, pölyäkin riittämiin, tarttis vähän kevätsateita. Tietopankin kirjoitusten lyhentäminen jäänyt muiden kiireiden alle, täytyy jatkaa kunhan ehtii.