Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: Honda Shadow

18.3.2017 23:26

Rasenger kirjoitti:Suositteletko operaatiota, oletko kokeillut itse? Osaatko sanoa, miksi on noin iso ero JC29 ja JC31 suutinsuosituksissa?


Noita kahvanlämmittimiä oon monet kerrat himoinnu kun joskus reissuilla oon yrittäny sulattaa kohmeisia nakkikoteloita kuuman koneen poskiin. Kahvat ovat mulla vaan kustomoidut (olisko Hondan omat kahvat, ei taida juuri mitään Hondaline-varusteita enää saada mistään) enkä ole raaskinu luopua kun ne ovat jotain petronahkaa, tosi mukavat.

Mun 99:n eka omistaja oli jo tehny ton suutinvirityksen, ja Bike World Vantaan FUCHS-penkki mittas sille 16,7hv... kaasarit kuitenkin synkkaamatta. Olivat melkein vihaisia kun soittivat perään, kun olin pyörää huoltoon tuodessa valitellu "huonoa kulkua" :D Synkkausvirhehän saattaa iskeä yllättäen (en ole vielä tutkinu miks näin voi olla, kesken pitkän reissun mm. eräässä tapauksessa), ja kun toinen pytty lagaa menee koneesta yläväännöt tyystin - ei siis tahdo kiihtyä vitosella enää ollenkaan. Suuttimet on todella JC29:ssä porrastetut 70/75 e/t, mutta JC31:ssä Honda muutti ne: uumoilisin, että syynä oli etenkin JC29-kuumakallen alttius nakuttaa takamäntä halki (myös Keski-Euroopassa, missä 95E:n AKI todella on 91), eli hieman rikkaammalla palotilalämmöt laskee tarvitut muutaman asteen (?). Ainakin ite vaihdoin 2005 jo kolmannen kerran tankatessa 98/99-bensaan, kuulin moottorin käyvän sillä selvästi kauniimmin, ja niin sitten pysyin paremmassa bensalaadussa. Kai joku kartingkuskin intuitio silloin, notta testaanpas tuonkin jutun. Siitähän mystisten mäntärikkojen aiheuttaja sitten alkoi purkautua kun selvis, ettei Nesteen 95:n AKI ole kuin 90,3... tai huonon erän kohdalle sattuessa vain 90. Mäntärikoista ei ainakaan mototissa ole sen jälkeen kuulunu, eli rikkojen aiheuttaja oli tosiaan noin simppeli.

Noniin, mutta siis suutinmuutos?! Ehdottomasti suositeltava.

Kone ottaa kierroksia paremmin, ja voi jopa kiertää 5-vaihteella rajoittimelle... jos uskallat ajaa öljylämmöt tapissa (100 astetta öljypropulla, tai siis "kulkukohtaus" alkaa kun ne nousee 85-90 asteeseen) niin pieni myötätuulen vire se marssii honest to God 130 ja joudut alamäkiin nostamaan ettei mene rajoittimelle. Koneelle se ei varsinaisesti ole tehny pahaa puristuspaineiden suhteen (mulla on ollu tuoreet hyvät öljyt, monta vuotta jo Hondan premium-laatua), mutta venttiiliohjurit näyttää hiukan jo kuluneen - pidempään (1-2 vko) seistyään venttiili varresta valuu hitusen öljyä ohi, mikä pöläyttää käynnistyksen aikana/jälkeen hetken hiukan öljysavua. Ei ole vielä niin suuri juttu, että näkyis öljynkulutuksena, mutta seurailen asiaa. Odotettuahan se olikin, siis en voi käsittää ettei 60tkm ajettu (ja kepitetty) kone ala vielä oireilla väsähtämistä.

Käänsin wikiin UP-Powerin ranskankielisen ohjeen. Välitin kylläkin kokemustietona, että jos poistaa "flärpäkkeen" kokonaan voimistuu moottorin imuääni: viisainta olis siis vanhaan suomalaiseen tapaan leikata vaan ahdistava putkiosa (jotenkin... en ole purkanu ja katsonu) ja jättää runko-osa kiinni: näin kone ei ala pitää ikävää voop-voop-ääntä kaasutellessa, vaan hyrisee kuin vakio. Jäljempi on toki sillei huono, että kyseinen osa (n. 50€] tärveltyy, eli jos haluat alkuperäiseks (mutta miks ihmeessä???) tarvii hankkia uus... jos vielä saa. 17hv-Shadow on ainakin mun mielestä ollu jo niin lähellä ehtaa prätkää, et olen tyytyväinen vielä 13. ajokauden alussa... ja siis plexi+laukut-tiesmitä haraamassa vastaan.

On se kyl ihan hauskaa joskus (harvoin) kelata vähänki rujokuntoinen CBR kiinni ja purjehtia siitä ohi selkä ylväästi suorassa :) Niin ja siis rajoittimella on välityksistä laskien n. 127 km/t aitoa (lähes 140, jos uskot mittaria... mutta sehän valehtelee enemmän kuin poliitikot), millä Varjo on TM-sporttivertailussa aivan kyykkypiikkien kärjen tasalla. "Kustominlussukka".

Now THAT`S funny! :D

Re: Honda Shadow

18.3.2017 23:57

No pakkohan tässä on sitten vielä ottaa kaasuttimet auki - onneksi on nyt hyvin harjoiteltu toimenpide niin ei kauaa nokka tuhise. 85 suutin eteen, 90 taakse ja imuflärpäkkeestä leikkaan ohuen kohdan pois. Sitten synkronointi letkun ja vaihteistoöljyn avulla.

Vähän ihmetyttää miksi viritysohjeessakin on eri suuttimet JC29 ja 31 malleille - täytyyhän noissa jokin ero olla jossain, muutenhan suutinsuositus olisi sama?

Minullahan tuossa on tosiaan 11 tkm ajetut männät, kun ne ottivat ja halkesivat noin 40 tkm kohdalla. Minun ottama männän kuvakin on yhä wikissä näköjään. Sylinterit vaikuttivat tuolloin täysin ehjille joten niille ei tehty mitään - tiedä sitten ovatko ihan priimakunnossa kuitenkaan. Venttiilit ovat vielä hyvin tikissä, ei tule öljypöllähdyksiä ja imukanaviin kurkkasin, että todella puhdasta ja terveen näköistä oli venttiilin seudulla.

EDIT: Jos ihmeen kaupalla joku on halukas luopumaan modaamattomasta Varjon vakiopakoputkistosta niin voisin olla kiinnostunut. Turhan meluisa tuo porattu putkisto.

Re: Honda Shadow

19.3.2017 9:26

Mulla pitäisi olla tuollaiseen sopiva db killeri? Jollei se ole siirtynyt mustaville muiden osien mukana, voin tarkistaa illemmalla.

Re: Honda Shadow

19.3.2017 10:02

V_T_E_C kirjoitti:Mulla pitäisi olla tuollaiseen sopiva db killeri? Jollei se ole siirtynyt mustaville muiden osien mukana, voin tarkistaa illemmalla.


No kiitos jos voit tsekata! Yksi vaihtoehtohan on toki tehdä itse uusi, luin jotain vanhempia viestejä niin olitko jopa sinä kuka oli tehnyt omankin version? Löytyy rälläkkä ja puikkohitsauslaite niin kaikki mahdollisuudet ovat avoinna. :idea:

Re: Honda Shadow

19.3.2017 12:58

Itsehhän noita on tullut tehtyä kun valmiita ei tuntunut saavan mistään, kyllähän noita muutama tuli tehtyä ennen kuin äänet oli mieluisat...

Edit:
Ei löytynyt ainakaan nopeasti katsottunu enää yhtään kappaletta.

Re: Honda Shadow

19.3.2017 22:29

V_T_E_C kirjoitti:Ei löytynyt ainakaan nopeasti katsottunu enää yhtään kappaletta.


Muistatko mittoja, ilmeisesti se tuhinapilli on vain niitattuun pyöreään peltilevyyn hitsattu putki joka menee x mm putken sisälle ja on paksuudeltaan y?




Asentelin uusia kahvoja. Valjastin vasemman posken alla olevan työkalutilan omien sähköasennusten "sähkökeskukseksi". Jos tulee joskus tarve laittaa jotain lisää niin tuonne voi vaihtaa kunnon jakelublokin sulakkeineen, nyt on vain johdon välissä sulake ja rele kahvalämppäreille.



Keltaisen herätejohdon asennus, yhdistin takavalon johdon liittimeen, eli lämppärit ei mene päälle jos valot on pois tai virtakytkin offilla.

Kuva



Virrat suoraan akulta, ennen pääsulaketta.

Kuva



Ei se kaunis nupikka ole mutta vihaajat vihaa ja karavaani kulkee.

Kuva



Liitosjohdot teen juottamalla, sitten päälle kahdenlaiset kutistesukat.

Kuva




Siellä majailee työkalujen paikalla sulake ja rele. Työkalut siirtyvät sivulaukkuun.

Kuva

Re: Honda Shadow

19.3.2017 22:41

Rasenger kirjoitti:
V_T_E_C kirjoitti:Ei
Rasenger kirjoitti:
V_T_E_C kirjoitti:Ei löytynyt ainakaan nopeasti katsottunu enää yhtään kappaletta.


Muistatko mittoja, ilmeisesti se tuhinapilli on vain niitattuun pyöreään peltilevyyn hitsattu putki joka menee x mm putken sisälle ja on paksuudeltaan y]


Juu oli pyöreään peitelevyyn hitsattu putki ja niiteillä kiinni putkeen.

Tuhinapillin putki meni noin 15-20cm(melkein seuraavaan levyyn saakka) putken sisälle putken kokoa en nyt muista.
Mustavi saattaa osata auttaa alkuperäisen tuhinapillin putken halkaisijan kanssa?

Tuhinapillin putken pituudella saat säädeltyä ääniä aika hyvin.
Lyhyt=kovemmat äänet
Pitkä=Hiljaisemmat äänet

Re: Honda Shadow

20.3.2017 10:58

Rasenger kirjoitti:Vähän ihmetyttää miksi viritysohjeessakin on eri suuttimet JC29 ja 31 malleille - täytyyhän noissa jokin ero olla jossain, muutenhan suutinsuositus olisi sama?


Liittyy varmaankin kaasarimallien muutokseen 2001 VPU-1:stä VPU-2:een mallin JC31:een siirtyessä.

V_T_E_C kirjoitti:Mulla pitäisi olla tuollaiseen sopiva db killeri? Jollei se ole siirtynyt mustaville muiden osien mukana, voin tarkistaa illemmalla.


En tunnusta :) Saksalaisfirma Sound Control Systemshän teki aikoinaan noita alkuperäisen mallisia db-killereitä oman säädettävän mallinsa lisäks: säädettävä mallihan kuulosti mielenkiintoiselta... kunnes pikkupräntistä kävi ilmi, ettei siinä lisävaimennuksena käytetty teräsvilla kestäny pidempiaikaista ajoa. Oli siis lähinnä ajateltu katsastuksen ajaks kiinni laitettavaks, kun Saksassahan oli/on myös prätkille katsastuspakko 2v välein.

Re: Honda Shadow

21.3.2017 21:59

Kaffakumit ei ottanut tarttuakseen Mätänetin kahvakumiliimalla, oli aivan yhtä tyhjän kanssa 2 vrk kuivumisen jälkeenkin. Noh tahmat pois ja tilalle sähköteipin pätkä pitkittäin tankoon / kaasuholkkiin, sitten WD40 ja lämmityksen avulla kahvat paikalleen, istuvat sairaan lujassa ja pito vaan paranee kun WD40 kuivuu pois. Ei kannata näköjään noiden hupiukkojen liimojen kans värkätä!

Jarrunesteet tuli vaihdettua. Ennen: ruskeaa, nyt: kirkasta.

Pakoputkeen menis näköjään 25 mm ulkohalkaisijan putki, sen pitää mahtua noin 5-10 cm syvyydessä olevasta välirakenteesta läpi. Pitäis jostain taikoa rosteriputkea, levyä ja hitsauspuikkoja.

Re: Honda Shadow

24.3.2017 18:20

Nyt on kilvet haettu konttorilta. Aika kallis tuo vakuutus kun pelkkä liikenne yli 300 euroa 30 % bonuksilla. Pitää vielä kilpailuttaa ja kiristää yhtiöitä.

Raahen Romulta tuli haettua 25 mm rosteriputkea 15 euroa / 1,5 metriä, sammutinhuollosta rosteripuikkoja, vielä pitää keksiä mistä löydän rosterilevyä tms, että saan hitsattua uuden tuhinapillin kasaan. 8)

Re: Honda Shadow

25.3.2017 22:14

Isäukon kanssa puuhattiin tuhinapilli kasaan, sanotaanko näin että hitsaus ei ollut turhan helppoa kun automaattinen hitsausmaski oli kaput ja puikkokone myös, toimi vain hetkittäin silloin kun sille passasi. Eli sauma ei ole kaunis mutta kestävä, kunhan peittyy pakokaasun mustaan kerrostumaan niin kukaan ei huomaa että putki olisi ei-alkuperäinen. :lol:

Äänet hiljenivät mukavasti mutta tehon nousu jää sitten uskon asiaksi.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Re: Honda Shadow

4.4.2017 20:51

Nyt on takana suutin 90 edessä 85, ja ilmansuodattimen kuristin poistettu. Hyvin toimii mutta vielä pitää synkronoida ja tunnustella tyhjäkäyntisuuttimen asentoa (tällä hetkellä 2½ kierrosta auki).

Ajotakin ostoon pitää myös lähteä, ajattelin suosiolla ostaa huomioväreillä varustetun. Niissä ei tosin valikoima ole suuren suuri, mutta joitain näyttää olevan joissa huomioväriä on oikeasti riittävän paljon eikä vain pientä rantua jossain mustan keskellä. Näin säästyy siltä vaivalta ettei tarvitse vetää erillistä liiviä ja toivottavasti ei joudu kukaan lapioimaan sisälmyksiäni asfaltilta. :eek:

Re: Honda Shadow

4.4.2017 21:27

Hyvä sä ;)

Itellä muutto alkaa olla purkissa - tosin Shadow on saanu toistaseks levätä vielä tallissa, sillä menee aikansa ennenku tavarat alkavat taas löytää paikkansa... siis sellaisen mistä niitä osaa etsiä ja löytää ;) Eipä toisaalta ole vielä ollu mukavia kelejäkään, eikä viittis väkisinharrastaa. Näyttäis muutkin olleen samaa mieltä, eli oikeestaan vasta tänään oli selvästi tullu motoristeja liikenteeseen.

Näin keväisin kun kotilokuskit ovat vielä sokeita ja kuuroja vois kyl olla asiaa hankkia huomioliivit, etteivät aja päälle tai eteen.

Re: Honda Shadow

4.4.2017 22:13

Tänä keväänä ainakin täällä on myös sellainen lisävaiva, että tiet on aivan kelvottomassa kunnossa. Aivan valtatietä myöten asfaltti muistuttaa lähinnä pottupeltoa - hyvin hoidettu soratiekin olisi parempi. Hätäpaikkaukset lähtevät yleensä 1-2 vk aikana pois ja tilalla on entistä suurempi monttu. Pitää osata tarkkaan oman seudun tiet että tuolla enää uskaltaa kaksipyöräisellä pujotella.

Re: Honda Shadow

8.4.2017 10:16

Joo uutisissa taidettiin juuri valitella miten vaikea tää mennyt (we hope ;) ) talvi olikaan jäätymisen ja sulamisen vaihteluineen myös teiden päällysteille. Ajelin toissapäivänä Shadown talvibensoja pois 11 litran edestä, ja joo välillä oli aika pahat nastarännit, joissain kohdin kunnon kraateriakin. Mutta kuka käskee ajamaan niissä ränneissä? ;) Kysehän ei ole vain tien tasaisemmasta kulumisesta jos/kun yrittää ajaa kaistan laitaa nastarännejä vältellen, vaan ajopeli kulkee tasaisemmin ja pienemmällä kitkalla, eli bensaa ja renkaan kulumista säästyy. Nih! :) Täytyy seurata menikö Varjosta kaasareiden synkkaus ton pikkuretken (mökillä tarkastuskäynti) aikana vituralleen vai oliko jotain jäätymisilmiötä, kun se nyki vähän ja kulkua mielestäni vähän katosi, vai mitä lie töhnää/likaa päässy liikkeelle. Täytyy seurailla ja huoltaa jos tuo ilmiö jäi pysyväks. Sen verran viileeks veti iltaa kohti, ettei ajo nyt ihan pelkkää iloa ollu - mutta ihan mukavaa, ja möksäkin oli talvehtinu ihan hyvin. Yleensä rutikuiva mökkitiekin oli vielä aika pehmeä ja osittain lunta pyöräurissa... ihan hyvä etten menny autolla möyhimään niitä, sillä jopa kevyt Shadow jätti aika komiat uurteet...

Täytyy kohtapuolin tutkia uudelleen mutta jotenkin näyttää kuin mulla olisi tuplat kromisivuposket nyt, eli VTEC:iltä ostettujen lisäks toinenkin pari?! En ollu muistanu, mutta asia ilmeni nyt kun Shadow-osat on kaikki taas samassa paikassa. Maalin uusimisprojektia varten olin onnistunu hankkimaan yhden R101-värin tankkitarran Saksasta, mutta toista uupuu vielä eikä kaveri tuntunu löytäneen sellaista Suomesta. Täytyy etsiskellä noista suurista kv. osakaupoista, sillä ajatukseni teettää mallin mukaan uusia meni pieleen: nuo tarrat ovat itse asiassa aika hienoa painotyötä, eli teettäessä kunnolla niiden kappalehinta menis aika järkyttäväks. Onnekshan on varapolkuna VTEC:n kromatut tankkimerkit (JC31-malliset), vaikkakin yhä haluaisin mieluiten säilyttää pyöräni mahdollisimman orggiksena. Punainen R101CU-maali (JC29, 1999) on siis tunnetun ongelmallinen haalistumaan ja sinertymään, sillä juuri tuolloin siirryttiin tinneriohenteista vesiohenteisiin maaleihin - myös muissa Hondan punasävyissä kuuluu esiintyneen samoja ongelmia.