Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: Honda Shadow

25.5.2015 18:25

peevee55 kirjoitti:Uskallatko suositella mitään tiettyä ketjua? Kiinni tässä on jotkut o-rengas ketjut mutta en tiedä paljonko noilla uskaltaa vielä ajaa.


Arvelisin 520 O-rengasketjun normikestoks vähintään 20.000km (itselläni sellainen, enkä varsinaisesti ole kiristäny sitä ehkä 4-5tkm aikana... tosin vaihdoin syksyllä talvisäilärin ajaks takapyörän missä wanha G508-lisu, jolloin samalla kireys säätyi), mutta ketjun käyttökilometrit riippuu valtavasti sen hoitamisesta - on väitetty, että Scott Oiler-rasvauslaitteella kilometrit vois tuplaantua. Kuvissa näytti, että sulla olis takafillari vielä aika keskivaiheilla kulutusaluetta, eli ainakin kymppitonnia arvelisin - siis noin silmämääräisesti. Wikissähän on joitain loppuunajetun ketjun/rattaiden tunnusmerkkejä, ja toki näät sitten pidempään ajaessa kuinka usein kireys veltostuu toimenpiderajalle... turhan kireenä sitä ei kannata pitää, vaan se 2-3cm kokonaisliike. Heitin esimerkiks ton 2014 pikaretken Norjaan, missä tulo- ja menosiirtymät ajoin aikalailla "all in" ja 2.500km abouts, ilman ainuttakaan kiristämistä eli pariin otteeseen lisäilin rasvaa. Merkeistä mun suosikki on japanilainen D.I.D. (RK varmaan myös ihan ok), kun taas Reginaa tmv. shaissea en enää halua riesakseni.

Jos sissy, tarakka ja laukut tulee mukana niin hyvähän se sitten - kokeile niillä, ja jos haluat esmes isommat ammattimiehen-laukut niin rakenna laukkuraudat/kiinnikkeet niille sitten erikseen. 2013 reissulla mulla oli plexi kiillotushuollon takia pois paikaltaan (Plastic Polish, olikos N:o 2), ja Ruotsin perämettien läpi yöllä palatessa kypärän visiiri meni puuttuvan plexin takia v-maisen suttuseks ötökkäsplatterista... arvaa kerran oliko visiirispray unohtunu kiirelähdössä himaan, kun se ei normaalisti ole niin kriittinen tarvike ;) Maitolasiks menneestä plexistä ei ole mitään iloa, voit tietenki laittaa sen kokeeks kiinni esimerkiks testaamiseks viekö se vauhtia tai osuuko jättöpyörteet pahasti kypärään. Ite oon sellanen hujoppi (187) että Hondan plexin pyörre osuu ainaki avokypärällä ikävästi nupin kohdalle. PUIG taitaa tehdä ilmanohjaimia, mut en ole kokeillu sellasta vielä. Plexi on kyl ihan funktionaalinen varuste enempi reissaillessa, ja Hondan iso ruma plexi vie itse asiassa yllättävän vähä vauhdista (aamu-usvien tiivistyessä siihen näkee välillä hienon palmukuvion miten virtaus tosiasiassa menee, vaikka näennäisesti plexi on ihan levy)... tosi vaikee vaan enää löytää, ja kallis.

12V/USB on pakko olla, navit imee virtaa aika hanakasti. TomTom isonäyttösen XXL:n toiminta-aika tais olla alle 2h vaikka sitä välillä sammuttelinkin, eikä imukuppi pysyny plexissä. Oonkin hankkinu wanhalle 920-Noksulle sopivan suojalaukun stongakiinnikkeellä, ja Tomppa on enää lähinnä autokäytössä... paitsi etten ole viittiny enää maksaa firmalle kalliista karttapäivityksistä koska Noksu on toistaiseks antanu ne ilmaiseks (siis lähikuppilan WLANin kautta joskus päivittelen - mut rahaa menee tietysti kuppiin-pariin hyvää ja ravitsevaa mallaspirtelöö eli ilmainen on hiukka suhteellista :D ).

Joo ihan hyvä ajella jotain pienempiä matkoja, ja vähä tunnustella miten juttu toimii. Ainakin jos sul on kans maallista mittaa on kuskin satulan terävä takareuna vähä ikävä - kaikkeen tottuu, eli en ole ite hommannu kustomoitua satulaa ainakaan vielä. Nii hankinnoista vielä olin VTEC:in kanssa tehny parit kaupat osista joita mulla ei vielä ollu, ja suosittelen häntä (taisinkin kehua jo aikasemmin). Kromatut sivuposket ainaki muuttaa optista vaikutelmaa huomattavasti - toisaalta muovin haurastumisen takia sivuposket on tyypillisesti vanhemmiten arkoja vahingoille, eli esmes itelläni on alkuperäiset vielä tallessa (ja kromatuissa oikeanpuoleisessa yks katkennu kiinnitysnasta korjattu jo ajat sitten). Vahingon vaaraa on esimerkiks jos satulassa istuen lykit pyörää (mun tapauksessa pikku siirtely P-paikalla) ja pyyhkäset reidellä sivukoppaa - nastat ei kestä tällasta sivuttaisvoimaa, vaan naps :(

Re: Honda Shadow

26.5.2015 21:08

Ai juu, tässä tuon taannoin pelastetun 176.000km ajetun ja sittemmin perusteellisesti kustomoidun 1999-Varjon (nyt vajaa 200.000km mittarissa ja nimeltään "Sharley" ;) ) myynti-ilmoitus. Ei halpa :D

http://www.leboncoin.fr/motos/784328735.htm

Re: Honda Shadow

27.5.2015 21:03

Suurkiitos motoristiavusta tällä kertaa Wikin valokuvien kanssa! Tuoreita lisäyksiä ovat alkuperäisessä kunnossa oleva Laverda CU125 Ride-kustomi (kuvassa näkyvä hiukan pintaruosteinen jarrulevy EI ole vika vaan italialaiset jarrulevyt ovat paremman tunnon takia karkaisemattomia, eli pinta tekee noin lyhyessä ajassakin), perinteisen Laverda-oranssin värinen LB125 Lesmo-kyykky, sekä alkuperäiskuntoinen Aprilia Red Rose. Tosi hienoa kun ei tarvi linkkien kautta katsella että "mikäs se tämä pyörä on?!"

Juurikin italialaiset 1980-1990 lukujen pyörät ovat rivien harventuessa alkaneet kiinnostaa Italiassakin (ks. MOTOCICLISMO-lehden lanseeraaman "d`Epoca"-klassikkoprätkien erikoislehden jutut, tai 125stradali-sivu). Tos oli Italiassa juuri myynnissä lähes ajamaton HRD SH125 Silver Horse minkä pyynti tais olla vajaa 10.000€... eli "pikku-Bimota" on hinnoiteltu arvokkaammaks kuin moni aito iso "karvalakki"-Bimota :)

Olis hienoo jos joku vielä vois auttaa muiden kanssa (Eliminator 125, Virago/Dragstar 125 tai Zing, mutta monen muukin pyörän potrettikuva puuttuis vielä tietopankista), ja juttujahan sais kernaasti muokata vaik käyttäjäkokemuksilla. Itehän oon tyytyväisyyttäni Shadown V2:n kanssa kilpaa hyrisevä Honda-fani, eikä sen puoleen ole tallissa tilaa, aikaa, tai rahaakaan lompakossa keräillä näitä hauskuuksia.

Re: Honda Shadow

28.5.2015 18:21

Mistähän tuohon 12v pistokkeeseen ottais virran, suoraan akulta vai jostain muualta?

Re: Honda Shadow

28.5.2015 21:10

Nii, tarkoituksen mukaan se kytkentä kai menis.

Jos otat töpseliin virran suoraan akulta se on koko ajan "kuuma"... eli riski että se imasee akun tyhjäks vahingossa jos jätit virrankuluttajan kiinni, tai jos töpselissä olis lepo-virrankulutusta, tai jotain muuta vahinkoa iskee kuten kosteusongelma ja mahdollinen oikosulku (ainaki siis sulake väliin).

Toinen vaihtoehto olis kytkeä se virtalukon kautta, mutta mun pitäis varmaan skannata kyseinen kohta Varjon sähkökaaviosta jonneki esiin - en osaa suoraan sanoa. Itteeni harmittaa, kun lisämittareiden kehnoja ohjeita tulkitessa unohtui vetää öljyn lämpömittari lukon kautta - noh, tietysti se vei pikku lepovirtaa eli muutaman päivän tauon aikana oli akku just dead. Siis tee Sinä miten haluat, mutta ei ainakaan niinku minä tein ;) Eiks niin, että Sulla oli JC31 ja 1E-alkuinen sarjanumero... tää vaan jos sähkökaavioissa olis eroja mallien välillä?

Mulla on halpa Bilteman 12V-pistoke (5,95€ spesial prais) edelleen tossa odottamassa. Toisaalta sen sais kai sivukopan taakse suorilta roiskeilta suojaan... mutta toisaalta en haluais matkoilla kokea tollasten vähä amisviritelmien seuraamuksia... niinku fa-ZAPP! jossain Lapin kairassa, ja virrat katos. Ei olis kiva kohtalo. Tilapäiskäyttöön sen alkuperin ajattelinkin, eli jos tarvii 12V-virtaa kytkee sen kiinni.

Kiinteän virran ulosoton kanssa en ole kiirehtiny koska ensisijaiseen tarpeeseen, kännykkän lataamiseen on Noksun hillitön vara-akku (jtn 1,5x normiakun kapasiteetti). Suunnistuksessa taas pidän paperikarttaa kenttäkelposena koska jotenki säilyy kokonaiskuva paremmin - yritäpä navin/kännyn pikkunäytöstä tihrustellen suunnitella vaik tankkaustaukoja, tai rakennella jotain vaihtoehtoista reittiä jos tilanne/aikataulu sallii. Niissähän yleisnäkymään zoomatessa tiestöstä tippuu pikkupolut pois, eikä oikein saa käsitystä minkälainen reitti on kyseessä (tykkään siis pitää GT-karttakirjaa missä detaljit riittää ihan metsäautoteiden tasolle, ja mis on merkittynä joitain mahdollisesti kiinnostavia kohteita - tai jos ei ole, voi ite merkkailla niitä paperikarttaan). En mielelläni aja isoja valtateitä ellei ole siirtymätaival tai muuten pakko prässätä aikataulujen takia, koska ne on usein tylsiä tai ruuhkaisia, ja pikkuvinkkelillekin alkaa kakku maistua täyskaasua lähestyessä (tekee ison pyörän hommia, mut 5l/100km on myös ison pyörän kulutus :( ). Joku toinen taas ei ymmärrä ollenkaan tällasten ennestään tuntemattomien reittien iki-uteliasta koluamista, vaan seuraa henkkoht öljyvanaansa vuodesta toiseen ja on kovasti tyytyväinen. Luonteet on niin erilaisia, siispä ratkaisut tekniikkajutuissakin.

Tässä ny mun ajatuksia aiheen ympäriltä :)

Re: Honda Shadow

28.5.2015 21:43

Joo tossa päivällä kävin Seinäjoella motonetissä shoppailemassa niin sieltä ostin jo tuollaisen sarveen kiinnitettävän pistokkeen. Laitoin sen sitten suoraan akkuun kiinni, kai ihan ok tuollai. Mukana tuli sulakekkin ja kaikki. Jonkun katkaisijan vois tolle laittaa ja napin upottaa vaikka kojetauluun.

Itelläni oli kans joskus nokia ja siitä jäi kyllä mieleen sen erinomaiset kartat kun metsäautotietkin oli merkittynä. Nykyisin iPhone ja sen omia karttoja on haukuttu täysin kelvottomiksi. En ole niitä vaivautunut testaamaan koska latasin google mapsin heti. Siinä on kyllä hyvä kun reitin saa näkymään vähä niinkuin karttamaisesti kokonaan, mutta silti kannattais varmaan pitää paperikarttaa mukana.

Edit: paljoko muuten sulla kulkee vasta- ja myötätuuleen pyörän mittarin mukaan? Mä pääsen vastatuuleen n.90 ja myötä 115-120kmh. Että onko tuo nyt sitten sen merkki että kaasarit ei ole synkassa.

Re: Honda Shadow

29.5.2015 15:17

Kyllä pistoke varmaan noinkin ajaa asiansa - ite kytkisin tilapäispistokkeen samaan tyyliin.

Navakkaan vastatuuleen Varjolla ja kaikilla muillakin A1-nelareilla on vaikeuksia pitää nopeutta ylimmällä vaihteella. Toi 90 vitosella tarkoittaa n. 8.000/min eli kone on pois vetoalueelta - nelonen kiertää ainaki minulla 110 asti. Vaihtoehtoja jos joudut reissaamaan vastatuulioloissa on ikävä eestaas raplaaminen 5-4-5-4 jne. (välityssuhteissa on siis hiukka liian suuri hyppäys 4./5. välillä), tai vaihdat taktiikkaa ja liimaudut vetoauton taakse (Expressbussin katve toimii). Kesää kohti mennessä tuuliset kelit onneks hellittää: oikein ilkeitä reissupäiviä en muista kovin montaa - tosin jonku kerran oon Varjolla käyny Vaasassa missä opiskelin, ja tunnetustihan siellä tuulee lähes aina... kun syksysin muualla tippuu lehdet puusta niin Vaasassa tulee oksatkin mukana. No ei, mutta melkein :) Nojoo, siis tuulisella kelillä 125:n rajat tulee vastaan... mutta isommatkin pyörät kyl hyytyilee, eli vasta jossain 500 kuution paremmalla puolella alkaa tehovarat riittää aina ja kaikkialla. Minkäs teet.

Toi 115-120 on mulla aika normi... mutta suurin piirtein tasasella/tyynellä, ja jos jää alle 115 alan jo katsoa et onko jotain vialla. Nää lukemat siis plexi/laukut jne. kiinni, ja kuski on ikävä kyllä 2005 jälkeen muuttunu kukkakepistä muutaman viime vuoden aikana melkein Michelin-ukoks (jtn. 30kg tullu lisää elopainoo). "Beer builds better bodies" :D Varjo on siis aikasemmin kulkenu hitusen paremmin, mut kuskin pulskistumisen lisäks nykyinen ketju ei ole vielä vetreytyny. Matka-ajossa, kun kone lämpenee kunnolla (öljynlämmön noustessa 90 asteeseen pohjapropulla), tulee vielä jonkinmoinen kulkukohtaus eli tasamaalla/tyynessä jatkuva 125 mittari-marssinopeus (ehkä 112-113 aitoa), ja myötätuuleen joutuu ajoittain jo nostamaan ettei kone kierrä liian korkeelle (menee siis rajoittimelle eli hiukan vajaa 140 mittariin, eli sen 126-127 aitoa)- Tää tarkoittaa käytännössä, että Suomen 100- ja vaik Ruotsin 110-valtateillä pysyy matkapakkaukset päälläkin liikennevirran vauhdissa, jopa jää vähä reservejä. Tunnetasolla et ole tientukkeena, etkä nopeusrajoituksen takia muutenkaan ajais juuri kovempaa. Oon ollu tarpeeks tyytyväinen jotta nyt on 11:s ajokausi meneillään. Ja timmi Shadow siis tiskaa huippunopeudessa ainakin huonoissa säädöissä olevia CBR:iä :)

Entä onko nää nopeudet vertailukelposia? Ei.

Ensinnäki Shadown mittareiden tarkkuudessa voi olla eroa (itelläni GPS vauhtiin nähden 8-9% liikanäyttö), ja toisekseen mulla on n. 2hv laitonta lisätehoa noiden "suutinsarja"-muutosten myötä. Ostin Varjoni myös motoristiperheestä, eli se on ihan alusta asti saanu hyvää hoivaa - merkkaako se suuremmin, en tiedä, mutta nelitahtimoottoreilla on pitkä muisti. Olisin jo odottanu V2:n väsymistä kun kuitenki 60tkm alkaa lähestyä, ja on kai jokunen hv-kymmenys jo poissa, mutta ihmeesti se kyl jaksaa. Itse huippunopeus-kysymys on tietysti hiukka akateeminen, koska 125-nelarissa nopeutta on melkein joka tilantees hiukan vähemmän ku olisit toivonu :(

Synkkaus tai sen puute tuntuu selvimmin sillei, ettei neloselta maksimikierroksilla vitoselle vaihdettua vauhti nousee enää työläästi, tai se alkaa jopa tippua (ainakin jokainen pikku nyppylä pakottais takas nelosvaihteelle). Alemmilla vaihteilla nihkeys ei sillei tunnu, ja konehan kiertää - se ei vaan enää jaksa viäntää, minkä kyl tunnistaa aika selvästi. Synkkaus voi muuttua kesken huoltovälinkin - en tiedä syytä, mutta joskus näin käyny kesken reissunkin eli oireilu alkanu hiukan yllättäen.

Koneen nokisuus on ihan tyyppijuttu pikkuajossa, kun kone käy vajaalämpösenä. Et välttämättä edes huomaa vielä ihmeempää puutetta kulussa... mutta ajapas vauhdikas pitkä matka ni öljyt sen jälkeen mustana kun karstat on irronnu (pitkä voi tarkoittaa satoja kilometrejä). Pienet jutut vaikuttaa ja summautuu kun tehoissa pelataan aika napeilla, silleinhän A1-nelarin kulku on aika haastava pitää optimissa. Ainakin siis ketjut pidettävä hyvin säädöissä ja rasvattuna, rengaspaineitaki ainaki itellä on sen 0,2-0,3 yli ohjeen normaalisti, iridiumtulpat, Shell V-Poweria tankissa - siinä nyt vaan on korkein AKI-lukema Suomessa myydyistä bensoista, kun Neste lopetti 102-oktaanisen Green Racing-kisabensansa myynnin kai jo 2005-2006. Tossa wanha linkki "kisabensan" sekottamisesta:

http://www.lintsi.info/wx/volvo/Benziini/kisabensaa.htm

UP:n suutinmuutoksen ohje on pikkasen hatarana käännöksenä VT-Wikin viritys-kohdassa. Se on siinä mielessä fiksu, että muutos on palautettavissa, ei tarvi rikkoa mitään vakio-osia. Jos et ole ihan varma niin voit antaa jonku pajan tehdä muutoksen ja säätää kaasarit kohdalleen. Itelläni siis penkitetty hiukka vajaa 17hv kampuratehoks, hiukan yli 14hv takapyörätehoa (erilaisilla tehopenkeillä haarukoitu), ja kone kuumana varmaankin vielä vähän lisää. Shadow ei sillä muutu raaseriks, mutta +5km/t muuttaa tunnetasolla suorituskyvyn hieman ankeesta aika tyydyttäväks (siis 125-tasolla). Teko on laiton, mutta Shadow on niin iso kevarinrohjake, että pikku tasoitus sallittaneen :)

Re: Honda Shadow

4.6.2015 14:40

Ei nyt kylläkään kuulu kustom-aiheeseen, mutta BULTACO:n uusista sähköpyöristä linkitetty ja käännetty juttua ja kuvia BULTACO (CEMOTO)-Wikiin. Virma aloittaa kesäkauden tuotteena e-maastopyörä Brinco:lla mistä on syksyksi tulossa valoilla, peileillä ja muutetulla äänellä varustettu urbaaniversio mopoluokkaan, ja ensi vuodelle tuotantoon tulee Rapitan-roadster 40kW moottorilla mikä näyttää varsin hyvältä.

Re: Honda Shadow

13.6.2015 0:17

Kiristin tuon imusarjan ruuvin niin tehoa tuli tuplasti enemmän alakierroksille ja käynnistyvyys parani. Etummainen sylinteri varmaan käynyt laihalla aiemmin. Talon varaderossakin oli sama juttu joten tarkistamisen arvoinen juttu vanhemmissa Hondissa?

Re: Honda Shadow

13.6.2015 13:27

Kiitos vinkistä! Jos sopii niin lisään tuon tarkastuskohteena Wikiin?! Ei ollu omassani vielä tapahtunu, mutta joo tietenkin etusylinterin seos on sen myötä lepikossa.

Re: Honda Shadow

16.6.2015 17:18

Juu sopii

Re: Honda Shadow

24.6.2015 19:05

Thanks! Päivitin tuon vianetsintään.

Samalla lisäsin Honda-korjausoppaasta kaasutinten perusrakenteen sekä kaasutinpatteriston räjäytyskuvat (kohtaan 3.3.7), ja pikkufiksailuja sinnetänne. Pitäis kyl alkaa purkaa Shadow-jutusta roinaa pois - jotain kappaleitahan olin jo poistomerkinny - vaivautuisko joku kommentoimaan jos jotain mitä ei pidä pyyhkiä tai jotain mitä vielä puuttuis? Jos kesä ei kohta ala niin ei kai auta ku alkaa vihdoin skannata se Rebelin Honda-korjausopas ja etsiä minne sen pistäis esille. Teoshan on päivätty 1/1995 eli eikös sen copyright ole umpeutunu (20v täynnä)? "Yes, I`m a slacker!" ;)

RC 125:n juttuun lisäsin viittauksen tuoreen TM 13/2015-lehden 6 urheilupiikin vertailutestiin (ei vielä linkkiä TM-juttuarkistoon), kun siinä oli jo listausta kilpailevista tai mitenkuten vaihtoehtoisista malleista. Mukana vertailutestissä olivat siis KTM- ja Jamppa-pari, CBR ja Aprilia RS4. Vertailun arviot herättää kyl hiukan kummastusta, eli onko pyörät testattu "sellaisina kuin kauppias ne lähetti" eikä ole säädelty tai korjailtu pikkujuttuja?

E: Oon jo pidemmän aikaa yrittäny feidata täältä keskustelupuolelta, ja Wikistäkin setä varmaan ennen pitkää häipyy, eli muokatkaa ja parantakaa ihmeessä mun tekeleitä siellä ;)

Re: Honda Shadow

30.6.2015 22:48

Nyt oikeesti joku voisi hakea nuo kromi osat pois halvalla lähtee.
En mitenkään säälisi heittää hyväkuntoisia osia roskikseen(kerran oli jo lähtö lähellä mutta tuli katuma päälle:D)

Re: Honda Shadow

3.7.2015 14:04

V_T_E_C kirjoitti:kerran oli jo lähtö lähellä mutta tuli katuma päälle :D


No älä hitossa poies heitä ;) Oon heinäkuun loppupuolella menossa möksälle Iniöön (Kustavi) eli jos ei kukaan muu niin mä ikuinen jyväjemmari (6 ajoneuvon souvi - siin oppii rakastaan pikku-Varjoa missä ei koskaan ole mitään ihmeempää vikaa!) löydän kyl hynää+tilaa ostaa ja noutaa ne sulta :D

Wiki-hurjastellessa lisätty Daelim VL 125 Daystarin (kaasari+ruisku) maksullisten korjaamokirjojen sekä maksuttoman omistajan manuskan lataussaitit. Maksulliset on Tradebit`in mutta ainakin Dragun opas oli hintansa vastineeks sitä mitä piti (Yamahan oma korjaamokäsikirja). Erityisesti ruisku-Daystar (8,50) on ollu ranskalais-omistajilleen mieleinen. VS- ja VT-mallie oppaita täytys metsästellä taas kunhan joutaa. MBX125F:n Honda-tehdasoppaan englanninkielisenä saa (sai) myös ladattua ilmaseks. Jos ny joku lukee ja lataa, ni please olkaa asiallisia nettikansalaisia, eli toimikaa tekijänoikeus-sääntöjen mukaan. Näin, jotta tää aineisto pysyis tarvitsijoiden saatavilla jatkossakin. MSX:stä kävin räpsiin muutaman kuvan 1020-Lumialla (kestää näemmä zoomata jopa tietopankkikuvia) BW:n putiikissa, mutta parempiakin sinne sais joku lisäillä.

E: Saatu kuva+lupa Mulhacen Café, ja lisätty lataus manuska + säätöarvot + huono Piaggio 4V 4T korjauskurssi-linkki (Vähän myydyt-Wiki). Terra + Mulhacen/Café ehkä kiinnostavia?

Prätkämuseokierrosta toistaseks lykätty :(

Re: Honda Shadow

23.7.2015 13:42

Lisätty Wikin "Vähän myydyt"-juttuun linkki Keeway QJ125 Superlightin englanninkielisen käsikirjan mutkattomasta latauspaikasta (portugalilaissaitti, valitse manuel do utilizador), jos tuo olisi päässyt hukkumaan. Kyseinen PDF näyttää koskevan Eurooppa-mallia mutta ei tietoa miten hyvin sen liitteenä oleva sähkökaavio sopii Suomi-pyöriin. Lisätty myös Morinin suosituista 350/500 V2-pyöristä puolitetut 125/250-sinkut (konetta katsoessa tosin tulee väkisin mieleen et "eiks tosta puutu jotain?!" ;) ) vaikka niitä ei taidettu tuoda Suomeen, kun satuin äkkäämään ko. sarjan korjausoppaan. Isoja Morineja on Suomessa, ja hyvän maineessa oleva peruskonehan oli sittemmin esiintyny joissain Cagiva-malleissa kun se oli ostanu vaikeuksiin joutuneen Morini-tehtaan.

E: Ja ei jumaliste tätä kesää. Ens viikollekin uhattu sadetta ja myrskyä vaan, eli kesäviikot alkaa loppua ajatellen vaik mp-museoiden kierrosta Ruåttissa. En ole sokerista, mutta mukavuushakuinen kummiski, eikä kaatosateessa ajaminen ole niin hauskaa. Edes tonnia ei ole vielä kasassa Varjolla, ja "big dog" on saanu olla tallissa vaik vakuutus tikittää koko ajan siinäkin. Voiskohan vakuutusyhtiöt ottaa ehtoihinsa pikku klausuulin: ei kesää - ei vakuutusmaksujakaan?! :D