Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: Honda Shadow

8.2.2015 22:32

Joo ainakin mun tarpeisiin Shadow on sopinu lähes täydellisesti - mutta en halveeraa muita kustomeita tai muuntyyppisiäkään pyörätyyppejä ollenkaan. Riippuu ihan kunkin omista ajotarpeista että löytää itelleen fiksuimman vaihtoehdon. Shadow menee kyl 4T-kevariks oikein hienosti vielä 100-valtateilläkin (opiskelin Vaasassa ja Hki-Vaasa väliä on tullu jokusen kerran sahattua) - tykkään erityisesti kun kone ei täristä juuri ollenkaan vaikka ollaankin aika lähellä maximivauhtia. Ja silti se on ihan viihdyttävä mutkateilläkin, mm. joskus Vaasasta palatessa kiertelin jostain Jurvan moottoriradan ohi kun oli aikaa ja kaunis päivä. En vois kuvitellakaa itteeni jonku lyllertävän möhkökustomin-lehmän selässä. 125-Shadowssa on juuri sen verran "kustomia" ku kaahaamiseen taipuvainen motoristi sietää ;)

Niin, Shadowhan on ollu käytännössä muuttumaton 1999-2006, eli kaasarimalli/pääsuuttimet vaihtu 2001 mut useimmat varmaan ottais sen +2hv suutinvaihdolla muutenkin. Muissa osissa on joitain hyvin pieniä tuotekehityksiä. "VT" tai "Shadow" tai vuosmalli on käytännössä ihan sama pyörä. 50tkm taas ei ole kuin hädin tuskin sisäänajettu (sanon, ku itellä vajaa 57tkm), tosin jos ajat siihen 25tkm lisää voi myynti olla vähän työläämpää... ihmiset ei vaan usko miten kestävä toi Hondan pikkuvinkkeli onkaan. Rohkenisin väittää, että se on 125-luokassa ihan omissa sfääreissään teho/elinikä/viattomuus-akseleilla, ja jos sen ääni ei niin rouhea olekaan se käy vastapainoks todella silkinpehmeesti. Monet toisaalta tykkää, ettei se ole vesijäähynä riittävän "klassinen"... eikä Dragu/Intikka ny huonoja vaihtoehtoja olekaan.

Olis hyvä jos muunmallisten omistajat vois kertoa pyöristään. Ite oon tyypittäny joskus Viragon (se ei ilmeisesti ollu ihan tikissä) mutta muista ei ole oikein minkäänlaista tosikokemusta. Joskus taisinki heittää ajatuksen että Shadow-mallikohtaisen sijaan topikin nimeks vois muuttaa "Kustom Kafé" tjsp. koska näitä erimallisia kustomeja on vielä aika paljon liikenteessä - pirun kestävistä ja vähävikaisista pyöristä kun on kyse. Yhteisessä ketjussa olis ehkä enemmän trafiikkia?

Re: Honda Shadow

27.2.2015 19:56

Tässä jo viime päivät käyny mielessä pitäiskö pistää akku latautumaan ja ottaa Varjo ajoon ;)

Paremman tekemisen puutteessa oon jatkanu prätkähistoriajuttua "vähän myydyt 125:t"-Wikijutun lopussa mutta alkaakohan se olla liian pitkä jo? Toinen nakertava tunne on, että varmasti jotain tärkeitä malleja on unohtunu jutusta. Jos joku joutais kritisoimaan, tai ehdottamaan mitä prätkämalleja motoristin olis ehdottomasti tunnettava mp-historiasta - tai tapahtumia, kulttuurijuttuja?

Ajattelisin, että tuollainen yleinen historiajuttu olis ihan viihdyttävää lukemista talvi-iltoina? ;)

Re: Honda Shadow

1.3.2015 2:49

Noniin, käytiin hakemassa minulle shadow ja kunnostusprojekti alkakoon. Saa nähdä milloin pääsee ajelemaan. Etujarrusylinteri oli jumissa ja ilmansuodatinkin pitäisi vaihtaa. Tietääkö joku mitä muita tarkistettavia asioita noissa yleisesti olisi?

Re: Honda Shadow

1.3.2015 21:19

Onnittelut hyvästä valinnasta ;)

Hmm, no tietenkin tuo etujarrun kunnostus ja levyn vahvuuden tarkistus. Etujarrun täytyy olla kunnossa ja tehokas, koska se on pääkäyttöjarru (70% jarrutehosta, loput 15% takarumpu ja 15% moottorijarru... ei ole mun haahuilua, vaan mistäs tuon joskus lukaisin... korjausoppaasta kenties). Jarrunesteethän vaihtuu siinä samalla sitten.

Öljyt ja jäähdytysnesteet uusisin jos ei ole tiedossa koska ne viimeks on vaihdettu. Hondan omat nesteet itelläni tainnu olla jo vuosikaudet, vaikka ne ny pari Euroa kalliimmat onkin. Oikealla muovisen moottoriposken irti ottaessa (öljysuodatin ja jäähyveden pohjaproppu) vois katsoa samalla ettei vesipumpun akselin alapuolella oleva tarkistusreikä ole kostea = tarkottais, että vesipumppu kaipaa kunnostusta.Sytytystulpat on suosituksen mukaan puhdistettava 4.000km ja vaihdettava 8.000km välein. Iridiumit oon jättäny kiinni pidempäään. Ajatushan Hondalla lieneekin ollu, että Euroopan super-95 bensalaadulla (PON/AKI 91, moni muukin kuten KTM Duke/RC haluaa tätä parempaa bensaa) kone saattais käydä liian lähellä nakutusta, mut 98:lla ei kai niin väliä. Samalla voit katsoa, että jos ne on kovin nokiset tarvinnee kevään tullen vähän maantieajoa että saa polteltua karstat koneesta ja löydettyä sen parhaan kulun. Aika pienet jutut tuo tai vie 10km/t ja ylikin huipuissa, ja Varjo on kiva vasta kun se kulkee kunnolla. Näkee sitten... nythän talvirengaspakko juuri loppui, eli kelistä riippuen vois jo ajaa koerundin. Lisäsin sattumalta juuri eilen Hondan F-16 varaosakuvasta kopion tohon suutinviritysjuttuun Wikissä, ellei se kannattanee tehdä ellei suuttimia ole jo vaihdettukin Sun pyörässäs - iisit +2hv aitoa, raskas pyörä kyl tarvii niitä. Jos meinaat vaihtaa muutenkin ilmansuodattimen niin koteloa purkamalla katsot onko Wiki-kuvassa mainittu kärsä poistettu tai leikelty avarammaks = luultavasti silloin on isommat suuttimet.

Ketjun kunnon katsoisin - se on näissä vähän arka paikka. Porukat käyttää halvinta ketjulaatua mikä ei kestä maantieajoo: saat siis kiristellä ja hoivata halpaketjua alvariinsa. Itelleni vaihdatin viimeks jotkut halvat "Brand X" O-rengasketjut eikä ne edelleenkään ole vetreytyny - eli jos uusit vitjat niin kandee ostaa kerralla DID:it tmv. kunnolliset. X-rengasketjut on alussa aika jäykät mutta vetreytyy ajossa - ne kestää 30tkm ja ylikin. Halpaketjut rullaa paremmin, mutta aika monella ne on lähteny rattaalta (mm. mun Shadown ekan omistajan aikana), eli ne todella on pirulliset.

Akku olis tietysti kanssa hyvä ottaa irti ja ladata, katsoa onko kunnossa, ja putsata navat + kengät koska ihan turhaa kitkutella huonolla akulla. Osta vaikka halpisakku sipanneen vanhan tilalle niin heti eliminoituu paljon harmeja. Muuten vaan sitten käyttövaijerien öljyämiset kevyesti toimiviks, niitä näitä voiteluja (sähkölaitteita ja katkaisimiakin) ja rasvailuja, ja vahailut/puunailut. Siirtosarjan kolmiolevyt (etutapit) kerää herkästi pintaruostetta - jos sitä on enemmän kuin mihin kliinerivaha pystyy niin ainakin ite oon julmasti putsannu ne Pata-Patalla. Pidä vaan huolta että saippuavaahtoa on riittävästi kun työskentelet niin ei jää jälkiä - sama konsti toimii jos etukäyrässä on ruostetta tai kiinni palanutta likaa, mutta yritä liuottaa ainaki liat ensin pois ja vasta viimeistely teräsvillatyynyllä. Itelläni noi on pysyny lähes uuden veroisina kun on jaksanu ajoissa putsailla ne. Joidenki tarvikeosien kromaus on niin ohut ettei teräsvillaa kandee käyttää. Riippuu tietysti tyylistä ja makuasioista haluatko "West Coast"-kromihimmelin vaiko "äijäpyörän rosoa" ;)

Renkaiden kunnonkin vois tietysti tarkistaa. Kevätasfaltti sulattaa niitä aika tehokkaasti etenkin jos paahdat maanteillä (voi olla >1mm/1.000km) eli jos ne alkaa olla jossain 2-3mm kuviosyvyydellä ei ole enää paljoa kilometrejä jäljellä. Miettisin viittiikö niitä ajaa kaljuiks koska puhkeamisriski nousee jyrkästi (Shadowhan on "kuin rantaan ajautunu valas" kumin puhjettua), ja yleensä myös ajettavuus on loppuvaiheessa aika skeida. Edullisemmista ikikestoisista renkaista Heidenaun K63-eturengas on mulla toiminu tosi mukavasti vaikka olikin yli-ikäinen jo ostettaessa (on vaan tosi ilkee asentaa), takana mul on BS:n Exedra Max R, mutta se on asfalttirengas eli jos ajat sorallakin tarvit jonkin palakuvioisen (VT:n alkuperäinen BS:n G508 on vähän nulju mutta ne kestivät mulla tosi pitkään ja toimii ok (no jaa) eri tienpinnoilla - G508 ei vaan enää taida olla tuotannossa). Wikiin oon kirjoitellu jotain havaintoja niistä renkaista mitä omassani oon kokeillu. Kalliimmat BS:iä jäykkärunkosemmat mallit (vaik Dunlop D404 tai Conti CM:t) lie ajettavuudeltaan hitusen parempia mut myös joitain kymppejä kalliimpia. Riippuis vähän mitä ominaisuuksia painotat. Renkaanvaihdot tekisin ehkä nyt talvikaudella pois koska samalla voi katsoa niitä näitä hoivatöitä (jarrut, laakerit- itellä vielä alkuperäiset, ruosteenpoistot, vanteiden ja pinnojen puunailut mikä vaikuttaa pyörän siisteysvaikutelmaan tosi paljon). Tällei ottaisin jutut heti puikkoihin. Wikissä on linkki mistä saat oikean vuosmallin suomenkielisen ohjekirjan ilmaiseks, ellei sellainen tullu pyörän mukana.

Sitten vaan ajamaan päästyä katselet ja tunnustelet mitä muuta ehkä vois tehdä jotta kulku ja ajettavuus olis mahdollisimman hyvät - esimerkiks pitäiskö keula huoltaa tmv. Ite ainakin oon tykänny Shadowsta koska se on laiskan miähen unelmapyörä: pistät pari tuntia perushoivajuttuihin niin siinä ei juuri koskaan ole mitään vikaa tai edes häiriötä. Se on tosiaan aika uskomaton ;)

Re: Honda Shadow

1.3.2015 22:14

Juu, puhdistusta tuo nyt ensimmäiseksi tarvii ja renkaat taitaa mennä vielä tän kesän. Jostain syystä jäähdytysnestettä oli reilusti yli ylärajan tuossa paisuntapurkissa. Kenties edellinen omistaja täyttänyt sen siitä isosta korkista.

Re: Honda Shadow

4.3.2015 13:53

On kuulunu kertomuksia, että wanhatkin parrat ovat erehtyneet avaamaan syylarinkorkin (vieläpä rikkoneet sen, sillä siinähän on lukitusruuvi - luulisi sen kertovan tarpeeks selkeesti et "minua ei ole tarkotettu avattavaks"), kun paisuntasäiliö on vähän jemmassa.

Ainaki ite tykkään humoristisesta Varjostani ku hullu puurosta. En ehkä myy sitä koskaan ;)

Re: Honda Shadow

5.3.2015 18:05

v_t_e_c onko sulla vielä myynnissä kromiosia?

Re: Honda Shadow

5.3.2015 18:47

Kyllä jotain löytyy vielä. Ainakin ilmanputsarin koppa(joku merkki keskellä) ja sivukopat(paisuntasäiliön edessä ja toisella puolella) sitten on vielä jotain en nyt muista mitä.

Onko mustavin merkit tulleet perille?

Re: Honda Shadow

6.3.2015 19:01

Outo juttu, ei mielestäni ole tullu vielä saapumisilmoitusta?! Voi kyl olla, että se on vahingossa menny mainospostin mukana. Ei ollu parempaakaan tekemistä niin laitoin 2013 Norjan reissulta vielä muutaman lisäkuvan. Vanha juttuhan tuo, mutta tässä jo mietiskelen tulevan kesän reissukohteita et riittäiskö rahat ehkä tohon Englannin rundiin. Täytyy alkaa kohta katsoa, koska ainaki jotkut lauttayhteydet kuten vaik Harwich-Esbjerg (GB->DK) oli viime kesänä mattimyöhäsenä tarkistaessa täyteen buukattuja. Poiskin sieltä haluais jotenki päästä :) Hintakin hirvittää jos tosiaan olis sen 3 vkoa matkassa. Vaihtoehtona mul oli jo 2012 laskettuna Itämeren kierros, et ehkä se ensin rahaa tienaillessa... tai Norjaan taas vaihteeks :D

Re: Honda Shadow

6.3.2015 21:32

No kyllä kai se saapumis ilmoitus tulee ensiviikolla.

Itseä alkaa jo nyt harmittamaan shadowin myynti:'( olisi ollut vielä paljon kilometrejä jäljellä ja olisi ollut kiva ajaa kesällä:D Vaikka pyörä onkin pienellä koneella se todellakin soveltuu matkaajoon täydellisesti, mikä voi osittain johtua pienestä polttoaineen kulutuksesta ja laajasta vääntöalueesta ja varmasta toimivuudesta. Shadow oli kiva kaveri myös huonolla kelillä ja huonoilla teillä.
Itse käytin shadowissa Shellin V-Power nitro+ koska tuntui vetäväl sillä paremmin kuin 98:lla, kaasareiden synkronoinnilla oli kylläkin suurempi vaikutus(paukkuu putkessa jos pielessä)
Öljynä käytin hondan omaa öljyä.

Usein tankilla kuultua. "kuinka iso moottori tuossa on? "
Kirjoitettu kännykällä joten virheitä voi olla!

Re: Honda Shadow

6.3.2015 21:56

Noniin kaikki puutteet tuli tänään korjattua. Aika mukava huollettava tuo, kun kaikki komponentit on helposti käsiteltävissä.

Re: Honda Shadow

14.3.2015 17:19

No voehan. Aurinko paistaa houkuttelevasti et ottaisko Varjon ulos... mut eikös tullu syötyä jääkaapin perältä jotain yli-ikäistä safkaa (mallia opiskelija) mikä pisti "Töölö Quickstep":it päälle :( Täytyy ny huomenna yrittää herätellä vinkkeli henkiin jos alkuviikkoon asti olis lähes +10 päiviä.

Jonku autolehtijutun perusteella löysin TRAFI:n julkisen ajoneuvotilaston, ja tässä kiinnostuneena vähä tutkiskellu prätkämallien rekisterissä olevia kpl-määriä (joitain lisäilin Wikiin kans). Noh, kun juuri nyt ei parempaakaan tekemistä... ks. edellä. Löytyy siis täältä:

http://www.ajoneuvotilastot.com

Joitain todellisia harvinaisuuksia Suomessa: vaikkapa yks Zündappin nelisylinterinen K800 1930-luvulta, tai vaikkapa harvinaisista turbo-prätkistä (Suzukin XN85 tai Hondan CX500T) Suomessa on yllättävänki iso kanta. Ajattelin Bimppeekin harvinaiseksi... mut ei ole (28kpl), samoin vaik MV Agustoja on yllättävän paljon. En taida vielä osata eo. sivun käyttöliittymän kaikkia hienouksia, mutta todellakin vanha murjasu "jos niitä on tehty kaksikin kappaletta, niin toinen niistä on Suomessa" näyttää pitävän paikkansa :)

E: Lisäilin tonne "vähän myytyihin 125-malleihin" italialaisen MALANCA:n 125 OB One:n joita näytti TRAFI:n ajoneuvotilaston mukaan olevan vielä 4kpl rekisterissä. Kyseessä siis 1976 kuolleen Otello Buscherinin, Malancalle RR 125-luokassa pari voittoa ja 1974 nelostilan MM:ssä ajaneen, nimeä kunnioittavasta ja aikanaan luokkansa nopeimmasta 125-kyykystä harvinaisella vesijäähy-twinillä, mikä oli tarjolla 82-87 eri versioina, eli kunnes Malanca lopetti mp-valmistuksen.

E2: Lisäilin myös HRD:n Silver Horse:t, kun niitäkin 3kpl (ehkä neljäskin) Suomen rekisteritilastossa. Se oli aikoinaan Italiassa huiman kallis "pikku-Bimota" 125-luokassa, mikä oli tuotannossa vain 83-87, ja minkä 32hv "Formula"-raaseriversion väitetään kulkeneen yli 190km/t (uskoo tai ei ;) ). Lie hyperharvinainen Italiassakin, koska esmes 125stradali-sivusto ei tiedä siitä (vielä) mitään eikä tunnu olevan paljon muutakaan tietoa enää tallessa. Sen koneet näyttäisivät olevan milanolaisen TAU:n tehokkaita vesijäähyjä (joiden juuri kartingissa), mutta muuta varaosia kuin jarrupaloja taitaa olla aika haasteellista enää löytää. Ihan ihmeellisiä harvinaisuuksia tuolla TRAFI:n tilastoissa ;)

E3: Feissin "Honda Shadow 125 Fans Club" 30.3.2015 jäsenen De Rom postaamana kuvia miten VT:n nokka-akseleiden kuulalaakereista oli kuulat lähteny laakerivaurion takia kiitään... onneks eivät kai joutuneet minnekään liikkuvien osien sekaan. Laakerivauriohan on vähällä ajolla olleissa, tai kylmänä piiskatuissa Varjoissa/Varreissa jonkinasteinen riski jos laakereiden voitelu on ehtiny kuivua (jos pyörä siis seisoo pitkiä aikoja noin on kuulunu käyneen jo 10tkm ajetuissa) tai voitelukierto ei ole vielä kunnolla lähteny käyntiin (myös tukokset) kun konetta kuormitetaan raskaasti. Ilmenee ääntelynä, ja on kuvien tapaisen lisäks johtanu venttiilien ajotuksen sekaisin menoon, venttiililautasen kantamiseen mäntään, ja lautasen palasten aiheuttamaan koneen täystuhoon. Eli ei kannata aikailla korjauksen kanssa jos oireita alkaa ilmetä. Ei ole kovin yleinen vika (huoltoneuvoja kertoi joskus että muutama/vuosi), mutta massiivisen konerikon riskin takia hyvä tietää. En tiä pitäiskö kysyä kuvien käyttölupaa jos ne ymppäis Wikiin selvennyksenä - maininta viasta ja eri korjausvaihtoehdoista Shadow-jutussa on kyl ollu jo vuoskausia. Onnekas oli kenen koneesta noi kuvat on peräisin! :eek:

Re: Honda Shadow

8.4.2015 0:09

Kävipä tuuri :) Ihan muissa asioissa olin yhteyksissä CMSNL:ään, ja siinä sattumalta välähti mieleen tarkistaa 1999-Shadown tankkitarrat - mullahan on haalistumisen ja värivirheiden takia jossain vaiheessa ylimaalaus edessä. Tarroja ei ole aikoihin saanu enää mistään... mutta CMSNL:läpä oli vielä yks setti (ainakin elän toivossa: edellisessä yrityksessä ZSF:n kautta tuli kohta peruutusviesti että eipä heillä ollutkaan enää). Tilasin sitten samalla Hondan ajovalolipan, kun nykyinen p.o.s.-tarvikeosa tarvitsis jotain virittelyä pysyäkseen kiinni, ja kromauski vähä vammautunu.

Wikissä tuli taas riehuttua ihan kuin ei olis ollu muutakin järkevämpää ajanvietettä. Juttu MV Agusta-legendasta on jo kohtuu kunnossa. Pitipä puuhastella sellainen kun MV Agustat eivät olekaan Suomessa niin harvinaisia kun luulin, yli 100kpl rekisterissä. Mielellään muuten sais korjailla noita mun sepustuksia Wikissä, ja kuviakin sais lisäillä.

E: Lisäilin mp- ja automuseita Wikin "vähän myytyjen 125.mallien" Wikin historia-osan loppuun, esmes jos joku Suomee kierrellessä tai Ruotsi-Tanska suunnalla reissaillessa haluais käydä niissä. Myös jo jotain mun 2014 suunnittelemaa Englannin rundia varten kerättyjä kohteita Benelux, Ranska ja Englanti lisäilty. Saksan suunnalta vielä kesken (ei viitsiny vielä, piiiitkä lista).

E2: Tankkitarra tuli - yksi! - ja oli oikeaa sorttia. Nyt en taida viittiä tilata toista CMSNL:ltä, vaan taidanpa käydä tutun tarrantekijän puheilla saisko hän tehtyä mallin mukaan muutaman. Kyse siis candy-punaisen tarramallista (niit on kolme hiukan erilaista, *ZA-*ZC, lisään ehkä kuvan galleriaan). Kun kyseisiä tarroja ei saa enää juuri mistään vois ehkä olla muitakin kiinnostuneita, sillä ainakin Hondan candypunainen maali on herkkä haalistumaan ja ottamaan värivirhettä - ylimaalaus joillain muillakin ku minulla edessä? Ajattelin kyl jotain erilaista designia VTEC:in tekemän tyyliin... nyt pähkäilyä olisko kromimerkit vaiko orggistyyliset tankkitarrat siisteimmän näköset. Tulis varmaan kappalehintana halvemmaks teetää tarroja joku pieni sarja, eli mahdollisesti kiinnostuneet vois nakata yv:llä.

Heitin viime maanantaina jotain pikku asiointeja kantakaupungissa Shadowlla, ei ollu paksua takkia päällä, ja joo kunnon taudinhan mä hölmö siinä sitten hankin. Ei kannattais luottaa kirkkaaseen auringon paisteeseen näin keväisin ;)
Viimeksi muokannut mustavi päivämäärä 26.4.2015 10:14, muokattu yhteensä 2 kertaa

Re: Honda Shadow

12.4.2015 16:01

Noniin jos jonkulla on tarvetta shadow kromiosille niin ota yhteyttä:D
Löytyy vielä:
Pakoputken alkuperäinen lämpösuoja(se pitkä etummaiseen putkeen) 2002vuotinen joten pientä kulumaa on
-jarruneste purkin kansi kromattu.
-ilmanpuhdistimen koppa Live to ride logolla.
-sivukopat kromatut(ollut kesän kiinni)
-takavalon ritilä.

Hinnat ei ole kovia!

Re: Honda Shadow

2.5.2015 3:43

Suosittelin omasta hyvästä kokemuksesta tekemään kauppaa V_T_E_C:in kanssa noista Shadow-osista. Vaikkapa kromatut sivuposket muuttaa Varjon ulkonäköä melkoisesti, eli ne olis melkeinpä ensimmäiset mitä kannattaa hankkia... itellänihän tuo kromivimma on lähteny vähä lapasesta :D

No juu. Benelli-wikijuttua päivitettäessä tuli vastaan tuo Jarno Saarisen niin kauhean turhalta vaikuttava kuolonkolari Monzassa 1973 (hänhän täyttäis joulukuussa 2015 tasavuosia, 70 vuotta). Käänsin ny Jarno Saarisen wikijuttuun Yamahan onnettomuuden jälkeen julkaiseman kirjasen tekstin. Olin myös jo hyvää matkaa kääntämässä italialaisblogia tapahtumista mikä valaisee joitain seikkoja, mutta ekan sivun oltua jo valmis rupesin funtsimaan onko kirjoitus kuitenkin liian heikosti dokumentoitu ja perusteltu. Se on kuitenki linkitetty, eli ainakin Google-kääntäjä tekee siitä mitenkuten ymmärrettävän käännöksen.