Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: Honda Shadow

24.8.2014 22:34

Nyt loput osat todella halvalla(en viitsisi heittää roskikseen)
Kromipinta hyvässä kunnossa. Löytyy vielä:
Sivukopat ja ilmanputsarin koppa.
Yv:llä saa kiinni

Re: Honda Shadow

25.8.2014 1:59

Kromatut sivukopat ainaki näyttää aika monesta tarvikekaupasta jo poistuneen valikoimista, ja ne muuttaa pyörän ulkonäköä mun mielestä paljon. Noi olis ekoja hankintoja jos hakee West Coast Cruiserin (niin, siis Californian näyttävät kromihohtoiset runsaasti varustellut pyörät) tyylisuuntaa. Ostaisin osat pois, ellei itelläni jo olis ;) Ebay:ssa saisit osat varmaan meneen hyvään hintaan: sitä kokeilisin.

E: Korjailin UP-kitin juttua Wikissä vielä, kun sain ranskankielisen ohjeen tiedostona käännettäväksi (saksankielelle) ja käänsinkin. Täytyy katsoa jos inspiraatiota riittäis kääntään se myös suomenkielelle. Ohjehan vain selostelee miten kaasaripatterin saa hivutettua esiin suutinvaihtoa varten ja takaisinkin taas, koska koko proseduuri Hondan korjausoppaan mukaisesti (12+ sivua) voi viedä tunteja. Eipä silti, isotöinenhän se projekti jossain määrin on kun pitää purkaa niitänäitä irti ja takas. UP siis ei leikkele kumiflärpäkettä ("duct"-niminen osa imupuolen varaosakuvissa) vaan poistaa sen - mikä onkin fiksua koska homman voi peruuttaa halutessaan. Duct maksoi mun mielestä joskus keväällä vilkastessa reilut 50€ Euroopan varaosakauppiailla. Huomenna taitais olla edessä pikareissu Kustaviin eestaas mökkivenettä tsekkaaamaan, siinä se ajokauden päätösretki sitten jo taisi ollakin. Tosin kai loppuviikkoa kohti näky lupailua ihan 20+ asteen keleistä, pitäsköhän rykästä viel vaik Saarenmaalle kun koko hellekesä menny aivan muuhun ku mopoiluun :)

E2: Niitänäitä pikku korjailuja Wikiin, vaikkapa GZ125 Marauderin linkitettynä jo olleesta osaluettelosta suurennos yleisimpien 1998-99 vuosmallien kaasarista (2000-mallin muuttuneesta kaasarista löytyy kans räjäytyskuva osaluettelossa, ja kaasariversio muuttui uudelleen 2004- josta ei ole vastaavia tietoja). Kokkolan MZ-Ajajat olivat tehneet komiat uudet sivut (korjattu "Vähän myydyt"-jutun MZ-osan linkki viemään sinne), ai niin ja en tiennytkään ennenku nyt Hoghouse:n konkan takia lueskellessa, että Harrikallakin oli 1948-52 kopio DKW RT125:sta tuotannossa (suurennettuna ja parannettuna aina 1959 asti). Näitä on IFA/MZ-versioina ollu tänäkin kesänä silloin tällöin myynnissä Nettimotossakin, jopa useita vm ennen 1962... eli on pirun sitkee peli tuo RT, on ;)

E3: Tuli vähän järjesteltyä "Motoristi Survival":in (7-kohta) alakappaleita Shadow-Wikissä suomen- ja ulkomaankielisen aineiston osalta. Englanninkielisiin lisäsin Jenkkilästä NHTSA:n ja etenkin Motorcycle Safety Foundationin aineistolinkkejä (MSF:n kirjastossa lisää). Nuo siis ilmaiseksi ladattavia jos ketä kiinnostaa, perusopas 80-sivuinen ja aika tuorekin (3/2014 versio 1.0). Pidemmän aikaa ollu tarkoitus raksia vastapainoks joitain poistomerkittyjä osia pois, no ehkä syksymmällä...

E4: Tossa tuli löydettyä Hondan 1977-1988 Twin-sarjan HAYNES-oppaan lataussaitti (vajaa 39Mb), ja lisäsin Honda CB-Wikiin samalla HAYNES-verkkokauppaan linkin ko. oppaaseen jos kuka haluais ostaa sen kirjana. Ei tullu vielä katsottua sisältöä tarkemmin, mutta siis CB125T/T2/TD ja CM125C mukana (sekä CD125T Benly mitä ei ilmeisesti ole myyty Suomessa, twinin raskaampaan käyttöön tarkoitettu versio koteloidulla ketjulla yms.). Kiinnostaa ehkä jos kellä on Twini talviprojektina, eikä löytäny latauspaikkaa? Niitänäitä muita kans tullu lisäiltyä, esimerkiks Yzässä 2014 männän ja -rengassarjan kolmas versio eli näyttää Yammu kuitenkin yrittäneen korjata koneen öljyjano-ongelmaa (muutokset 2011 ja 2014-malleissa). Luulis uusimman version käyvän vanhempiinkin vuosmalleihin, jolloin kone kestäis pidempään hyvänä. Äh, ja siis harvemmin näitä tiedonjyvästiä tulee varsinaisesti etsittyä (no joskus), vaan jos niitä tulee muissa yhteyksissä, muilla voorumeilla esiin niin ei kai ole haittaa jos ne laittaa talteen esmes Wikiin mahdollisten tarvitsijoiden löydettäväks.

E5: NSR-Wikiin tuli lisättyä Alain Saniardin "NSR Tips" (WORD-dokkari 18s 2,8Mb) missä kaikenlaista mielenkiintoista JC20/22 ympäriltä. Käännetty ranskankieleltä englanniksi, eli jotkut sanat hassuja (moottorin luonteeksi mainittu "nervous" on alunperin selvästi ollut "nerveux" = kierrosherkkä), ja jotain kuvien textejä kääntämättä. Vanha juttu varmaankin, mutta jos ketä kiinnoo... otin kopsun niinku aika monesta muustakin. MZ:n SM/SX 125:n saksankielisen korjausoppaan 2001-version kävin lataamassa motorkari.cz:stä missä 14 Mitsin dokumenttia tarjolla (osalistat, korjausoppaat, sähkökaavio). Ei ollu vaikea tuo rekisteröityminen, etenkään jos käyttää Google Chromea missä sivut saa käännettyä (no, pärjää kyl myös tsekkiversiolla, aika järkeenkäypä). Paljon muitakin manuskoja siellä näyttäisi löytyvän moniin eri merkkeihin (Shadowsta 2001 Addendum korjaamokäsikirjaan, missä tosin ei ole töiden selostuksia vaan lähinnä osien kulumismittoja, kiristysmomentteja) - en tosin vielä ehtinyt tutustua tarkemmin satoihin ellei tuhansiin tiedostoihin.

E6: Ei viitti hilata topikkia pikku lisäysten takia. No joo, kohtuullisen paljon mielenkiintoista tietoa on motorkarin kirjastossa ladattavissa. Honda Rebeliin löytyi ilmeisesti Buchelin haukutusta laajennetusta käyttäjän käsikirjasta ladattava kopsu - valitettavasti aika suttuinen haalea kopio, saksankielinen niin kuin lie ilmeistä, kuulemma jonkin verran virheitä (ei tutkiskeltu vielä) ja tohelosti skannailtu sivu kerrallaan. Merkkasin sen Wikiin, koska muuta ilmaiseks ladattavaa matskua pikku-Rebeliin on tullu harvoin vastaan. Itellänihän on kyl alkuperäinen HONDA-korjausopas 1995 (62-KEB-00) kirjana kotona, kuten myös Shadow-korjausopas (62-KGB-00) englanninkielisinä, mutta ei vaan tahdo löytyä aikaa eikä inspiraatiota alkaa skannailla paksuja kirjoja. Näitähän ei tahdo löytää enää oikein mistään, Ebay:sta ehkä satunnaisesti. Jospa nuo sais digitoitua talvipuuhana...

E7: Eilen ihan muita touhutessa tuli taas tuo KTM:n uusi mielenkiintoinen RC125 vastaan, ja kun ei ollu parempaakaan tekemistä perustin sille Wiki-jutun. Selityksenä mua jotenki kiinnostaa nuo pikku-raaserit (XTC, Yzä ja nyt RC), vaikka juuri jokunen ilta sitten taas nautiskelin kuinka Shadow on noilla alustamuutoksilla muuttunu polkupyörämäisen vikkeläks taitella mutkateillä ja kaupunkikulmissa (näin jopa, vaikka alla on takana vanha G508-lisu rodekuntoon pois kihnutettavana).

Re: Honda Shadow

2.10.2014 16:22

Nojoo, jos ny nostais ;)

Varsinaista Shadow-asiaa ei ole, mitä nyt tuli kokeiluta viimein stongaan navin suojaks hankittua isoa suojalaukkua (Noksun 920-lankunpätkän takia pienet ei toimi) ja koeajettua jotain 200km lenkki. Ihan ok muuten, mutta kiinnikettä täytyy laittaa yks lovi tiukemmaks koska foonin painon takia se luistaa jos ajaa röykkyisemmällä pikkutiellä. En viittiny alkaa siellä tien poskessa näpertää. Laukkuun sopii varmaan myös TomTomin XXL mikä tuli joskus hankittua alesta, ja jonka imukuppizydeemi ei oikein istu plexissä kun sen pinta on kupera. Kumpikin tarttis vielä 12V-ulosoton, mutta en ollu vielä kokeillu Bilteman 5,95€ (spesial prais for ju mai frend) hauenleukajutskaa, missä pistoke luultavasti ulottuu oikeanpuoleisen sivukopan taakse edes pikkasen suojaan. Saattais kyl olla viisainta hankkia R.M.Heinon tmv. kunnollinen mp-pistoke minkä kanssa ei joudu sadekelillä kohtaamaan sähköpeikkoja. Yks kuva viritelmästä on galleriassa Shadow-kuvissa.

KTM:n RC125:sta löyty jo KTM:lta ladattava omistajan käsikirja (pirun laaja, lähes 200s) joten pitipä joutessaan keräillä vähän juttua Wikiin. Sinänsähän en ole ollenkaan kustomhenkinen ukkeli, vaan kyl tykkään ajaa kohtuu rivakasti ja prätkän tulee silloin pelata mukana, ei harata valitellen vastaan. RC tosin varmaan on Suomen röykkyisemmillä pikkuteillä jo vähän liiankin levoton. Yks jännä juttu löyty käsikirjasta, nimittäin bensan laadussa oli normaalin RON 95:n lisäksi merkattu PON 91 (eli "pump octane number", eli AKI). NESTEen tuotetietoa 95E10:stä selaillessa kyseinen PON/AKI on yhä vain 90,0-90,5 eli liian alhainen Duke/RC:n koneeseen. Ohjekirja mainitsee sanallisestikin "super"-bensalaadun, eli maailmalla (Saksassa) on normaali-95:ttä ja super-95:ttä = RC siis haluais jälkimmäistä. En viitsiny katsoa tarkemmin onko 125 Dukessa (RC:ssä sama kone) ollu jotain ropleemeja Suomessa (mäntä, kansi/venttiilit - kuuluu olleen yksittäistapauksia?) mikä vois viitata nakutusongelmaan. V2-Hondien tapauksessahan vika ei iskeny uuteen koneeseen, vaan vasta 15-30tkm "ikkunassa" kun palotiloihin oli kertyny puristusta nostavaa karstaa ym. arkisia pikkufeeluja. Tietämätön tässä avautuu, mut olis harmi jos KTM-kuskit väärällä bensalaadulla ajaessaan aiheuttais ongelmia hienossa koneessa...

Virago XV125 S:n vanha wikilinkki omistajan käsikirjaan oli menny jotenki epäilyttäväks, mut löysin ja korvasin sen toimivalla, josta sain mitä pitikin. Linkki on peräisin Classic Cycles-listasta ja lataa ainaki Mäkille tiedoston (oliko jotain 4Mb) suoraan. Brandt/Bikeworld huolehtii tässä Honda-asiakkaistaan kyl paremmin ku Kesko, koska heiltä saa ladattua suomenkielisiä manuskoja vanhempiinkin piikkeihin - noi manuskat kun tuppaa useimmiten ikävästi joutumaan hävöksiin. Vinkvink. Touhupuuskana Wikissä tuli lisättyä "vähän myydyt 125":n lopun historiaan 1983 Suzuki XN85 turbo (harvinainen) ja Hondan, Kawan sekä Yammun kilpailevat turbopyörät. Aika lyhytaikainen ilmiö (83-86) aikoinaan, mut onhan se ihan hauskaa mitä kaikkea kummallista mp-historiassa on ollu ;)

Re: Honda Shadow

14.10.2014 1:29

Ranskankielinen juttu (kuvakertomus) punaisesta 1999 pikku-Shadowsta, mikä 176.000km (!) jälkeen pelastettiin uuteen entistä ehompaan elämään :) Siis 176tkm... kevarilla... ja näitä yli 100tkm ajettuja Hondan V2-piikkejä (Shadow + Varre) taitaa olla jo enemmän ku kourallinen.

http://www.osc-motorcycles.fr/343917925?pageNum=1

E: Wikissä "vähän myytyjen 125-mallien" juttuun jotain lisäilyjä, kun ei keksiny parempaakaan tekemistä. Shadow odottaa loppupesua, puunausta ja siirtoa talvilepoon, on ollu lämpimässä jo pari viikkoa kun ajokelit ei enää ole houkuttanu. Megelli 125R:stä jotain, kun löyty suht kattava 250R:n koeajo (pitkälti sama pyörä). Aika samanlaista moitetta hauraista katteista ku GB/D muutamassa kommentissa, kuttaperkkaa vähä joka puolella, keskentekoinen ja kokoonpanohommissa Kiinan päässä hutiloitu. Noh, Megellin ja Kiinan tehtaan soppari loppui 2013/2014 vuodenvaihteessa, markkinat ei missään oikeen innostuneet. Tuntuis olevan "normaali" kinkkipyörä mikä myy ulkonäöllä mutta on aika skeidaa, ja kun alkais yrittää korjata matosia (jos ees pystyy) niin hintaero kunnollisiin umpeutuu eikä ees piisaa... vähä "sucker trap"-sivumakua tuossa hommassa. Kannattanee ostaa 125R:n sijaan vaik käytetty Honda samalla rahalla, ainakin jos on tarkka rahoistaan?! Historiapuolelle jotain pohjoismaisista valmistajista, Iom TT:stä ja pinnallisesti jotain kulttuurijuttuja... tulis ihan mahoton romaani jos pintaraapasua kummemmin rupeais. Enkä siis oikeesti ole mikään historiantuntija, kiinnostaa vaan. Jokuhan irvileuka jo sanois, että ihmekös tuo kun sedän Shadow-wanhuskin on viime vuostuhannelta, siis selvä museopeli :)

E2: Harmi, ettei noi V_T_E_C:in kromiosat ole löytäneet ostajaansa. Itelläni ne on jo, tai ei viiti enää lisätä Shadown kromikuorrutusta lisää, mutta juuri esimerkiks kromattuja sivukoppia ei ole aikoihin enää tullu vastaan kun oon kolunnu tarvikeosakauppiaiden sivustoja. Tein kaupat joistain V_T_E_C:n osista, ja Ebay:ssa antaisin 5 tähteä hommien hoitumisesta.

Nojoo, ajankohtaisena asiana kun ei viiti tyrkätä tota tori-linkkiä paalulta, laitoin galtsuun 2013-kuvan Norjasta, mihin näyttäis tallentuneen nyt välittömässä sortumisvaarassa oleva Mannen-vuoren seinä. NRK:n mukaan railo avautunu viime vuorokauden aikana 5,5cm eli liike on kiihtyny selvästi. Odottavat tosin nyt usean päivän kuivempia kelejä, eli jos sade lakkaa saattaa seinä kestää vielä. Aika hurja jos (ja ilmeisesti kun) sortuma tulee, kun arvioivat irtoavan kalliomassan 10 milj. kuutioksi.

E3: Tullu viime aikoina raivottua tuolla Wikin puolella vielä... noh, kun ajokausi alkaa olla loppu eikä parempaakaan tekemistä (mukamas) ;) Vähän myytyjen 125-mallien jälkeiseen historiajuttuun lisäsin vielä joitain malleja (vaik Yamahan ikonimainen V-Max ja jotain BMW:n Strich-5/-6-/-7 boksereista). Ehkä pitäis vielä kerätä aineistoa aavikkoendurojen villityksestä (Paris-Dakar) niinku BMW R80GS tai Yammun suositut XT:t, ja viilailla nyt jo olevia tarinoita. Niin, ja pikku-Shadowhan tietysti kuuluis sinne 125-luokan pikku helmenä :D Niin, Varjo on edelleen odottamassa loppupuunausta ja talvisäiläriin ajamista, mut varmaan täs lähipäivinä viimein täytyy todeta kausi loppuneeks.
Viimeksi muokannut mustavi päivämäärä 13.11.2014 16:36, muokattu yhteensä 2 kertaa

Re: Honda Shadow

20.10.2014 14:06

Alkaakohan nuo shadowit kadota suomesta? Meinasin vaan kun ketään ei tunnu olevan kiinnostunut kromiosista:'( koitettu myydä monessa paikassa mutta ketään ei ole halukas ostamaan niitä, tulee pelkkiä kysymyksiä mistä noita saa uutena(ilmeisesti ei enää mistää?)

http://m.tori.fi/vi/14764707.htm
Ota rohkeasti yhteyttä jos osat kiinnostaa ei ole kauhean kalliita!

Re: Honda Shadow

17.11.2014 21:03

Tein Unlimited Powerin "Stage 1"-suutinkitin ranskankielisestä vaihto-ohjeesta suomennoksen Shadow-Wikiin (Viritys-kappale, suutin-kohta). Vähän kömpelö ja kenties epäselväkin se on et täytyy katsoa josko ehtisin ottaa vielä pari selventävää kuvaa siihen ennenku vien Varjon talvisäiläriin. Ohje on mulla siis skannattuna kuvatiedostona, eli YV/mailiosoite jos kuka haluaa orggisohjeen mis imupuolen räjäytyskuva. Ellen väärin muista niin mul pitäis olla myös räjäytyskuvasarja.

Tämän UP:n ohjeen tarkoitus on siis saada kaasaripatteri luiskautettua esiin/takaisin suutinvaihtoa varten ilman Honda-korjausoppaan parin tunnin perusteellista proseduuria. Ohjetta saa tietysti parannella ja selventää vapaasti. Rebelin Honda-korjausoppaan (reilut 100s perusteos siis) copyrightsuoja (20v) lakkaa ymmärtääkseni 1/2015 eli täytyy katsoa joutaisko skannaamaan sen talvipuhteena ja laittaan jonnekin ladattavaks.

E1: Ja raivoamista taas jatkettuna tekona Wikin puolella. kun ei marras-joulukuun hämärissä keksiny parempaakaan tekemistä. Kaikesta omasta kiinnostuksesta ja huolellisuudesta huolimatta tietysti vähä mietityttää keräillä useimmiten toisen käden tietoa (jutuista kirjoittelevien omistajien ensi käden tietoa toki). No joo, eihän noita kaikkia pyöriä tietenkään kukaan ole voinu kaikkia ajaa itse (ellei joku lehden koeajotiimi). BMW-tarinaa tuossa kasailin: jopa Saksan eri Wikipedia-jutuissa paljon hataria tai virheellisiä kuvauksia vaikka luulis siellä löytyvän parasta tietoa, mutta lukuisista jutuista (myös taustalla vaikuttaneista henkilöistä) kai nyt tuli kasattua suht oikea ja selkeästi etenevä kuva. Jänniä yhteyksiä kans kuten nelitahtimoottorin keksijä Nikolaus Otto:n pojan Gustafin mukanaolo BFW:n perustajana mistä yhtiöstä nyky-BMW sai alkunsa, tai suurta draamaa niinku sodan aikana keinottelulla satumaisen rikkaaks tullut Castiglioni joka onnekkaasti ehti sysätä prätkä-BMW:n alkuun... ennenku hassas rahansa pari vuotta myöhemmin mönkään menneeseen keinotteluun. "On kaksi tilannetta jolloin ei kannata keinotella... silloin kun siihen ei ole varaa, ja silloin kun on" (Rockefeller). Joo, tolleihan erikoisten ja erinomaisten henkilöiden teoilla historian kulku muuttuu... BMW:kin olis sotien jälkeen voinu olla yks kymmenistä ellei sadoista unohduksiin hyytyneistä aikansa suuruuksista, mutta aina löytyi keskeisiä henkilöitä joiden takia yhtiö selvis pinteistä, ja on nyt yks maailman arvostetuimmista.

E2: Jaa, Castiglioni... olisiko MV Agustan omistanut/omistava Castiglioni BMW-kätilön pojanpoika kenties? En tullut katsoneeksi tarkemmin, mutta voi hyvin olla. Ilmeisesti "hitaat hevoset ja nopeat naiset" eivät sitten kukistaneetkaan 1920-luvun mesenaattia. Yritän olla enää lisäämättä "vähän myytyjen 125-mallien" jatkeeks rustattua prätkähistoriikkia. Sen vois kyl irrottaa erilleen jonnekin? Ei vielä tullut etsiskeltyä rekisteritilastoja harvinaisemmista tai erikoisemmista kevarimalleista joille ei vielä ollu omaa juttuaan Wikissä... olisko ehdotuksia?

E3: Camillo Castiglioni (BMW) ei näytä olevan sukua Italian mp-teollisuuden Castiglioneille.

Re: Honda Shadow

29.12.2014 12:22

Tuli tässä Joulun alla esiin tapaus, missä 125-Shadowiin oli ympätty vetokoukku ja perään aika reilun kokoinen perävaunu. Omistaja oli reissannut Tanskasta Alppien yli Ranskaan ja Italiaan asti, ja vielä päässyt taas takaisinkin. Pyysin ja sain (kiitos vaan!) häneltä käyttöluvan kuviin, mutta en vielä ehtinyt pyyhkiä rekkaria pois eli saa ny nähdä viitsiikö ympätä niitä Shadow-Wikiin. Täytyis olla yhteyksissä vielä minkälaisia havaintoja hän teki reissunsa aikana - esimerkiks miten hyvin peräkärry kulkee perässä jos tie on kuukraatereilla (in Finland we call that... oikein hyväkuntoinen tie, suorastaan tiemestarin ylpeys) :)

Asiaa sitten tutkiessa vetokoukun kiinnittäminen Varjoon pitäis teettää (ainakin toistaiseks). Hollannissa on mp-trailereihin erikoistunut Schuring-niminen paja (toiminut >22v, asiallista ja NL-katsastettua laatua) mikä vois tehdä koukun mullekin (tuli jo oltua yhteydessä). Erityylisiä mp- ja jopa mopotrailereita myy ainakin Tukholman kupeessa toimiva HJL Trailers (Schuringin tulotepaletin lisäks mm. huikea norjalainen Stema, mikä näyttää 1950-luvun jenkkilintan peräkontilta... vaatis tosin Goldwing-kokoisen vetojuhdan). Tietysti homma tulis myös kalliiks, paremmin varustettu traileri+koukku lie yli 2 donaa. Ei vielä tietoo mikä passais, mut TM350-vaunu olis aika hiano.

En vielä ehtiny tutkiskella katsastusjuttuja, mutta em. 4-5tkm reissun valossa ratkaisu kestää ja toimii. Toi 125-Shadow veti kärryn reissun aikana mm. Mont Cenis`in ja Gotthardin solan yli (~2.000 m siis), mut kuulemma ohuessa vuoristoilmassa kulku alkoi olla aika tuskallista. Samahan ilmeni Norjassa kun puuskuttelin Juvasshyttanin serpoa ylös, Varjosta alkoi puhti siel yläilmoissa käydä aika laimeeks. Muutenhan sallittu nopeus lie 80 tai jossain (Saksa) jopa vain 60km/t (E: kuulemma VT vetää kärriä jopa 100km/t eli vastus ei lisäänny toivottomasti).

Hinta on toki kova, mut pienempäänkin perävaunuun (vaik TM-350) saa kuormaa 75kg mukaan, eikä ole niinkään kyse painosta esmes leirintätarpeissa vaan koosta. Mitään kovin kaksista varustusta ei mitenkään saa kiinni pyörään... sen sijaan pulkkaan menis esmes asiallinen keitin ja mitä kaikkea luxusta (em. kaverilla oli ollu mukana pöytä, tuolit, aurinkovarjo jms. kunnon teltan lisäks!). Tota tarvittavan tavaran mukana kuljettamistahan tuskailin keväällä Englannin reissua suunnitellessa, kun kuiteski 3-4 viikkoa pitäis olla tien päällä. Budjetti ei mitenkään kestä jos pitäis maksella jtn. edes hostellitason yösijoja - vaikka joka tapauksessa jonku verran vaihtelisin majoitustyylejä. Niin juu, siis oon jatkanu käyntikohteiden lisäämistä 2014:ltä olleeseen reittisuunnitelmaan josko 2015 tekisin ton "grand tour":in. No joku tietysti et "WTF mustavi, are u stark raving mad?!?" ;) mut eihän mp-trailerit ole mikään ennen näkemätön juttu esmes Jenkkilässä isojen Harrikoiden perässä...

E: TRAFI lähetti ystävällisesti tietoa tuoreeltaan 18.12.2014 annetuista uusista määräyksistä. Linkit niihin sekä asiaan liittyvän asetuksen pykälään lisäsin Shadow-Wikin kohtaan 6.2.1 jos joku muukin innostuis mp-perävaunuideasta, mutta en tutkinu materiaalia vielä tarkemmin. Ensi vilkaisulla Shadow (160kg) sais laillisesti vetää jopa mun himolla katsomaani asiallisen näköistä TM-350 pikkuperävaunua (55kg). Vähän ehostettuna sillä sais Goldwing-väenkin jo kateelliseks?! ;)

Re: Honda Shadow

20.1.2015 15:29

Nyyh. Yhdestä FB-ryhmän keskustelusta kimmokkeen saatua menin eilen etsimään JC29:n tankkitarrojen saatavuutta ja olin ihan onnessani, kun saksalaisella ZSF:llä ne tuntuivat löytyvän vielä hinnoiteltuina. Tilasin ne, koska ennen pitkäähän candypunaisen lakan haalistumisen/värivirheen takia pyörä on pakko maalauttaa uudelleen. Noh. Tänään sitten tuli "no joy"-paluuviesti, eli tarroja ei näytä Hondan kautta enää saavan (esmes Bike Parts oli näin jo ilmoittanut, ja ZSF:kin ZA- ja ZB-vaihtoehdon osalta). Damn.

Tarra lie lakkakerroksen alla, eli nyt sitten suuri kysymys miten ihmeessä vanhan sais pelastettua - siis jotenkin kuumailmapuhaltimella irrottelemalla vai miten... Tai pystyykö jokin tarrafirma skannaamaan alkuperäisen, ja valmistamaan kopion. Tämäpä nyt hankalaa. Ongelmahan on pahin juuri R101CU:n eli punaisten 1999:en osalta - musta ja harmaa pitävät (kai) sävynsä.

Re: Honda Shadow

20.1.2015 15:37

Mun varjon tapauksessa maalari maalasi ne valkoiset kohdat tankin ja lokareiden kylkiin:D bikeword olisi myynyt tarroja...

Kromiosia löytyy vieläkin(löytyy muuten alkuperäuset shadow merkit)

Re: Honda Shadow

20.1.2015 17:54

Joo, näemmä ryhdyin tankkitarrojen suhteen tilauspuuhiin just liian myöhään, viimeset oli juuri myyty pois. Hain varaosanumerolla eli BW ei ollu tuloksissa ihan kärjessä... vois tietysti kysästä sieltä vielä. Iduttaa, kun oon jo pidemmän aikaa katsellu maalin haalistumista ja sinertymistä että joudun jossain vaiheessa tekemään asialle jotain. Varmaankin päätyisin samantyyliseen C2:sta paranneltuun kaksväriratkaisuun minkä sinäkin olit toteuttanu.

Tarkoititko niitä tankin Shadow-kromimerkkejä *uteliaana* ? Niitä nimittäin rupesin heti kyseleen kun tuo varaosakauppias ilmoitti ettei alkuperäisiä tarroja enää saanutkaan - vois tehdä kaupat!

Re: Honda Shadow

20.1.2015 18:13

Juu tarkoitan juuri niitä shadow kromi merkkejä. Jatketaan yv:llä jps kiinnostaa noi merkit(ne on suoraan 2002luvulta)

Re: Honda Shadow

6.2.2015 21:52

Oon ostamassa ekaa kevaria ja olisiko tämä teidän mielestä hyvä valinta custom kevareista? Epäilyttää noiden muiden ajoviimajäähdytys pitemmillä matkoilla.

Re: Honda Shadow

7.2.2015 0:02

Kyllähän tämä hondan tekemä custom kevari on aivan täydellinen matkaajoon. On myös mukava ajaa kaupungissa(ei ole kankea).
Koneessa on kivasti vääntöä mikä tekee matkaajosta mukavaa(jaksaa vetää myös 2päällä).
Kulutus ei ole kauhean kova pääsee helposti alle 5litran sadalla mahdollisesti jopa alle 4litran:D.
Suosittelen(mustavi osaa kertoa laajasti kyseisestä laitteesta)

Tuolta löytyy juttua kyseisestä pyörästä.
http://www.motot.net/wiki/Honda_VT_125_C_Shadow

Re: Honda Shadow

7.2.2015 1:11

V_T_E_C kirjoitti:(mustavi osaa kertoa laajasti kyseisestä laitteesta)


Heh joo, parasta etten edes aloita :D

Ilmajäähy on vanhemmiten helpompi, klassinen (jos ajattelit bobber-tyyliä)... mutta koska V2:ssa takapytty on katveessa on ilmajäähyissä teho sen 1,5kW laimeampi jottei ne paistais moottoriöljyjään. Ero kulussa ei ole kovin suuri (ilmajäähy on kevyempi), mutta Shadow kyl menee useimmiten menojaan ja siihen saa halvalla harmittomalla pikku muutoksella +2hv. Niitä koneja tarvitaan ;) Ilmajäähy kuluu myös hieman nopeemmin jos sitä piiskaa, mut tarkasti hoidetuissa ero ei ole suuri... Yammut/Suizat voi mennä kivuttomasti sen >60-80tkm, Hondilla on menny 100tkm rikki... tämä siis ennen perusremonttia. Taisin joskus linkittää 176.000km ajetun 1999-Varjon kuvia (se kunnostettiin seuraavalle kierrokselle), eivätkä nää diesel-Mersun tapaiset ajomäärät ole harvinaisia. Kilometrit kertoo toki myös, että ajo on maittanu. Eeppisiä lukemia... piikillä! :D

Suosituimmat uudemmat ilmajäähyt, kiva Dragstar ja harvinainen Intruder, on mun mielestäni viime aikoina noussu hintapyynneissä (siis hienot yksilöt - rujoa et ehkä haluais ostaa), erityisesti Intikka. Noh, kun uusia ei ole saanu pian 10 vuoteen. Ilmajäähyissä V-kulma on kapea eli niiden käynnissä on etäistä isojen kustomien sävyä, mut toisaalta 90-asteinen Honda käy ku turbiini - sitä arvostaa pari tuntia ajettuaan. Kustannuksissa Honda on hitusen kalliimpi (enemmän tekniikkaa) mutta tilanne tasoittuu koska Shadow kestää järkyttäviä ajomääriä usein ilman ainuttakaan vikaa. Se on kuin auto.

Matkapyöränä Shadow hakkaa mun mielestä monet isot maantielaivat. Tiedän, kun mun >40.000km on pääasiassa ollu reissailua. Harvassa on ne prätkät millä heittää huvikseen vaik neljä ~1.000km ajopäivää peräjälkeen. Muillakin pikkukustomeilla tuollaisia kyl pystyy ajamaan, esimerkiks joku oli ajanu Sachs Roadsterilla (Viragon kone) 5.600km oliko 6 päivään Saksa-Espanja-Saksa. Ihmiset ei vaan tajua mitä petoja "lussut" 125-kustomit tosiasiassa on. Kaverit nauraa kun oon soitellu reissuilla jostain kaukaa, et "WTF, miten sä... just äskenhän sä vielä olit stadissa?!", virnuilevat koska soitan jostain Timbuktusta ;)

En taida luopua omastani enää koskaan ;)

Re: Honda Shadow

7.2.2015 19:45

Taidan sitten ostaa tämän. Varmaan hyvä näille Pohjanmaan pitkille suorille teille. Kun tuolla nettimotossa kattelin, niin näyttää olevan kahdessa kategoriassa Shadoweja. Onko näillä eroa? VT kategoriassa on keskimäärin enemmän ajettuja.