Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: KTM EXC 125

2.3.2017 17:06

ma$$i kirjoitti:Läppien tarkistus ei paha rasti ole. Selviää alle tunnissa.

Vihreä-punainen ~+100
Punamusta-punavalkoinen ~15

Kannattaa mitata staattori kylmänä arvot ja sitten lämmittää kevyesti kuumailmapuhaltimella ja mitata uudelleen.

Onko vika siis kunnolla kierrosten pätkimistä vai enemmänkin boooaamista? Ja millä suuttimilla pelasi parhaiten sekä millainen keli (°C) siellä on? Kai siellä on se uus tulppa :)

E: kelasin taaksepäin ja katsoin vanhoja viestejä niin itse olisin ehkä kokeillut jopa +180ps ja noze/nozf neulalla (tosin fmf ei ole kokemusta) jos se sittenkin olisi halunnut lisää soppaa ja tulppa mustana vain öljystä ja sitten lähtenyt testaamaan pienempiä kokoja alaspäin, nozf neulan kanssa. Mihin asti suuttimia kokeilit (ylös ja alas)?

Jos olisi videota saatavilla niin auttaisi pirusti sekä kuva tulpasta

Rötäys ylhäältä vaikuttais liian isolle ps (olettaen että tuppi nurin ja neula täysin ylhäällä). Booaus alhaalla voi olla rikkaalla tai laihalla.. :D
Leijuuko kierrokset kun päästää kaasun nollille vai meinaako tukehtua? Vai käykö nätisti? Miten vastaa kaasuun tyhjäkäynniltä?

Ja millainen ajotyyli sulla on? Annatko kenkää riittävästi? Sitä pitää antaa näille vehkeille ihan huolella.


noniin. Elikkä säätöjä kokeiltu: eka oli 175,48,noze 3 jolloin aloin asiaa tutkia (kun ostin pyörän eli pyörä on mulle aika uusi, vanha omistaja ei puhunu mitään pätkimisestä) sitte laitoin 180 48 noze 5 joka näytti pyörivän parhaiten, kokeilin vielä 188,48 noze 5, säädöt ei näytä pätkimiseen oikeestaan vaikuttavan. Vika on enemmän pätkimistä, ei buuaamista, laitan videonlinkin tähän: https://youtu.be/ht4IzF5hb4o Käy aikas nätisti kun kaasun vapauttaa ja kaasuun vastaa iha jees kans. Hapettaisin kyllä, mutta ajossa ei juuri piikin yläpuolelle päästä :D
Videossa 188, 48, noze 5 ja muita neuloja mulla ei olekkaan pitäsikö hommata ja mistä?

Re: KTM EXC 125

2.3.2017 17:29

No on kyllä erikoinen :eek: . Kyseessä onki näemmä vm kotka niin onkos 38 vai 36 kaasari kun en enää muista :roll:

Ihan hyvin se alhaalta herää kyllä eli sieltä suunnalta ok.

Videosta saa vähän sen kuvan että kiertäisi loppuun asti..? Kiertääkö se loppuun ja sitten pätkii, vai pätkiikö koko ajan samaan tapaan tasakaasullakin? Yhdessä kohtaa kyllä alkoi pätkimään kaasuttaessakin, mutta vielä ei tainnut olla kiekat tapissa?
Perkale sentään :), video ihan ok ja selvitti asiaa jotenkin mutta silti videokin on eri asia kuin paikan päällä.

Edelleen kysyn siitä tulpasta :lol: .. Koetapa ihan kurillaan vaihtaa uusi ja mieluusti eri kuin nykyinen. Esim BR9EG, BR9ES tai BR9ECVMX tai BR9ECMIX.

Jos säätöjen ropaus ei auta niin sitten sähköpuoleen alkaisin kääntymään. Tosin se NOZF neula olisi ihan hyvä ostos. Noze on enemmänkin oikeen kylmä ja talvineula. Viimeistään kesää varten tarvit NOZF:n, niin saisit silläkin nyt kokeiltua.

Edit: tarkoitatko NOZE 5 sokka ylin vai alin, koska tästäkin on kahta koulukuntaa :D .. Itselle se on sokan alin asento eli rikkain.

Katsopa kaasuttimen koko, koska vm kotkassa voipi olla 38 kiinni joten siihen pätee eri säädöt.

Miten ajaessa käyttäytyy? Pätkiikö samalla tapaa? Pääseekö piikillle? Tossa ainakin näyttti pääsevän hyvin?

Lisää edittiä pienen pohdiskelun jälkeen.

Läppien kunto?

Jos kerran kaasuttimen säätäminen lähes yhtä tyhjän kanssa ja vika ei muutu yhtään mihinkään, niin sähköjä sähköjä..
Suosittelen vahvasti liittimien läpikäyntiä ja tsekkaamista sähkösarjaan. Erityisesti puolanhattu/puola/puolanjohto voi saada häiriötä tai olla viallinen. Sitten CDI boksi on joistain pyöristä kärvähtänyt ja aiheuttaa pätkimistä. Myös piuhojen maadoittuminen mahdollista(?).
Onko sun kavereilla/tutuilla/ lähipiirillä vastaavia pyöriä joista voisi testata sytytyspuolen osia omaasi?

Koetahan pienentää jonkun sytytystulppasi kärkiväliä ja kokeilla sillä tulpalla miten käyttäytyy että onko parempi vai huonompi. Siitä testistä meinaan selviää joidenkin syttyosien tilannetta.
Viimeksi muokannut ma$$i päivämäärä 2.3.2017 17:56, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: KTM EXC 125

2.3.2017 17:53

ma$$i kirjoitti:No on kyllä erikoinen :eek: . Kyseessä onki näemmä vm kotka niin onkos 38 vai 36 kaasari kun en enää muista :roll:

Ihan hyvin se alhaalta herää kyllä eli sieltä suunnalta ok.

Videosta saa vähän sen kuvan että kiertäisi loppuun asti..? Kiertääkö se loppuun ja sitten pätkii, vai pätkiikö koko ajan samaan tapaan tasakaasullakin? Yhdessä kohtaa kyllä alkoi pätkimään kaasuttaessakin, mutta vielä ei tainnut olla kiekat tapissa?
Perkale sentään :), video ihan ok ja selvitti asiaa jotenkin mutta silti videokin on eri asia kuin paikan päällä.

Edelleen kysyn siitä tulpasta :lol: .. Koetapa ihan kurillaan vaihtaa uusi ja mieluusti eri kuin nykyinen. Esim BR9EG, BR9ES tai BR9ECVMX tai BR9ECMIX.

Jos säätöjen ropaus ei auta niin sitten sähköpuoleen alkaisin kääntymään. Tosin se NOZF neula olisi ihan hyvä ostos. Noze on enemmänkin oikeen kylmä ja talvineula. Viimeistään kesää varten tarvit NOZF:n, niin saisit silläkin nyt kokeiltua.

Edit: tarkoitatko NOZE 5 sokka ylin vai alin, koska tästäkin on kahta koulukuntaa :D .. Itselle se on sokan alin asento eli rikkain.

Katsopa kaasuttimen koko, koska vm kotkassa voipi olla 38 kiinni joten siihen pätee eri säädöt.

Miten ajaessa käyttäytyy? Pätkiikö samalla tapaa? Pääseekö piikillle? Tossa ainakin näyttti pääsevän hyvin?


Ei se kyllä ajossa loppuun kierrä, ja aloittaa pätkimisen iha tasakaasultaki ja aika ajoissa (varsinki vapaalla) 5sella tarkotan alinta eli rikkainta! 36millinen pitäs kyllä olla, edelline omistajan mukaa ainaki ja ohjekirjassa lukee 36 nii jos ei oo vaihettu ni 36mm. Ja tulpan vaihdoin jo edelline tais olla br9es ja nyt eg. Ajossa pääsee piikille, mutta sen jälkeen pätkii aika nopeesti

Re: KTM EXC 125

2.3.2017 17:58

Okei! Kaasarin koko lukee kyllä kyljessäkin muistaakseni.

Tsekkaapa se mun viesti uusiks :), muokkasin siihe aika reippaasti sähköistä

Re: KTM EXC 125

2.3.2017 18:09

ma$$i kirjoitti:No on kyllä erikoinen :eek: . Kyseessä onki näemmä vm kotka niin onkos 38 vai 36 kaasari kun en enää muista :roll:

Ihan hyvin se alhaalta herää kyllä eli sieltä suunnalta ok.

Videosta saa vähän sen kuvan että kiertäisi loppuun asti..? Kiertääkö se loppuun ja sitten pätkii, vai pätkiikö koko ajan samaan tapaan tasakaasullakin? Yhdessä kohtaa kyllä alkoi pätkimään kaasuttaessakin, mutta vielä ei tainnut olla kiekat tapissa?
Perkale sentään :), video ihan ok ja selvitti asiaa jotenkin mutta silti videokin on eri asia kuin paikan päällä.

Edelleen kysyn siitä tulpasta :lol: .. Koetapa ihan kurillaan vaihtaa uusi ja mieluusti eri kuin nykyinen. Esim BR9EG, BR9ES tai BR9ECVMX tai BR9ECMIX.

Jos säätöjen ropaus ei auta niin sitten sähköpuoleen alkaisin kääntymään. Tosin se NOZF neula olisi ihan hyvä ostos. Noze on enemmänkin oikeen kylmä ja talvineula. Viimeistään kesää varten tarvit NOZF:n, niin saisit silläkin nyt kokeiltua.

Edit: tarkoitatko NOZE 5 sokka ylin vai alin, koska tästäkin on kahta koulukuntaa :D .. Itselle se on sokan alin asento eli rikkain.

Katsopa kaasuttimen koko, koska vm kotkassa voipi olla 38 kiinni joten siihen pätee eri säädöt.

Miten ajaessa käyttäytyy? Pätkiikö samalla tapaa? Pääseekö piikillle? Tossa ainakin näyttti pääsevän hyvin?

Lisää edittiä pienen pohdiskelun jälkeen.

Läppien kunto?

Jos kerran kaasuttimen säätäminen lähes yhtä tyhjän kanssa ja vika ei muutu yhtään mihinkään, niin sähköjä sähköjä..
Suosittelen vahvasti liittimien läpikäyntiä ja tsekkaamista sähkösarjaan. Erityisesti puolanhattu/puola/puolanjohto voi saada häiriötä tai olla viallinen. Sitten CDI boksi on joistain pyöristä kärvähtänyt ja aiheuttaa pätkimistä. Myös piuhojen maadoittuminen mahdollista(?).
Onko sun kavereilla/tutuilla/ lähipiirillä vastaavia pyöriä joista voisi testata sytytyspuolen osia omaasi?

Koetahan pienentää jonkun sytytystulppasi kärkiväliä ja kokeilla sillä tulpalla miten käyttäytyy että onko parempi vai huonompi. Siitä testistä meinaan selviää joidenkin syttyosien tilannetta.


Läpät edelline omistaja oli vaihtanu vforce 3 2016 ja männän vaihtanu 15h sitte, läpät PITÄS olla kunnossa mutta ne pitää varmaa katella, kattelin kaasarin kylkee mutta löydin vaa pwk. Pitää koittaa kärkivälin pienennystä. Ei oo oikee kellää tämmösiä vehkeitä, että vois testailla, pitää kans chekkaa pa säädin. Laitoin isän kypäräkameran latauksee nii kokeillaa ajopätkän ottoo.

Re: KTM EXC 125

2.3.2017 18:31

Juu!
Se on paha kun sähköosia pitäs tutkia ja määrittää mikä on hajalla, koska summamutikassa uusiminen voi tulla kalliiksi.. :s
Silloin kavereista on paljon apua kun voi osia lainata ja kokeilla :).. sekä samalla pelätä että käräyttää kaverinki sähköt :lol:

Joku fiksumpi osaa varmaan kertoa ainakin tulpanhatun ja tulpanjohdon oikeat arvot ja mittausmenetelmät, joilla niistä saa varmuuden.

Pa-säätimen toimivuuden saat selville siitä pytyn vasemmassa kyljessä olevasta luukusta.

Kotarin pa-säädinhän on käytännössä säädettävä joten periaatteessa on mahdollista mulkata se päin helvettiä, mutta jo oikean säätötavan (tai sen paikan) tieto on aika harvassa :D, joten tuskin sen säätöihin on koskettu, varsinkin jos aiemmin on hyvin toiminut. En ole varma saako pa-säätimen toiminnalla/ toimimattomuudella aikaan tuollaista pätkimistä. Kiertämistä saa kyllä rajoitettua kuin seinään, mutta..

Re: KTM EXC 125

2.3.2017 18:44

ma$$i kirjoitti:Juu!
Se on paha kun sähköosia pitäs tutkia ja määrittää mikä on hajalla, koska summamutikassa uusiminen voi tulla kalliiksi.. :s
Silloin kavereista on paljon apua kun voi osia lainata ja kokeilla :).. sekä samalla pelätä että käräyttää kaverinki sähköt :lol:

Joku fiksumpi osaa varmaan kertoa ainakin tulpanhatun ja tulpanjohdon oikeat arvot ja mittausmenetelmät, joilla niistä saa varmuuden.

Pa-säätimen toimivuuden saat selville siitä pytyn vasemmassa kyljessä olevasta luukusta.

Kotarin pa-säädinhän on käytännössä säädettävä joten periaatteessa on mahdollista mulkata se päin helvettiä, mutta jo oikean säätötavan (tai sen paikan) tieto on aika harvassa :D, joten tuskin sen säätöihin on koskettu, varsinkin jos aiemmin on hyvin toiminut. En ole varma saako pa-säätimen toiminnalla/ toimimattomuudella aikaan tuollaista pätkimistä. Kiertämistä saa kyllä rajoitettua kuin seinään, mutta..


Jep sähköjutut on aika :s Tosiaan jos pa säädin toimii nii pitää varmaa niitä rueta kattoo, laitan ajovideon ku kerkeen koneelle eli varmaa huomenissa

Re: KTM EXC 125

3.3.2017 17:08

ma$$i kirjoitti:Juu!
Se on paha kun sähköosia pitäs tutkia ja määrittää mikä on hajalla, koska summamutikassa uusiminen voi tulla kalliiksi.. :s
Silloin kavereista on paljon apua kun voi osia lainata ja kokeilla :).. sekä samalla pelätä että käräyttää kaverinki sähköt :lol:

Joku fiksumpi osaa varmaan kertoa ainakin tulpanhatun ja tulpanjohdon oikeat arvot ja mittausmenetelmät, joilla niistä saa varmuuden.

Pa-säätimen toimivuuden saat selville siitä pytyn vasemmassa kyljessä olevasta luukusta.

Kotarin pa-säädinhän on käytännössä säädettävä joten periaatteessa on mahdollista mulkata se päin helvettiä, mutta jo oikean säätötavan (tai sen paikan) tieto on aika harvassa :D, joten tuskin sen säätöihin on koskettu, varsinkin jos aiemmin on hyvin toiminut. En ole varma saako pa-säätimen toiminnalla/ toimimattomuudella aikaan tuollaista pätkimistä. Kiertämistä saa kyllä rajoitettua kuin seinään, mutta..


https://youtu.be/7ysbr2u6r_8 pätkä ajosta, vähä huono vidi ku huuatan välillä kytkinpohjassa ku en tajunnu ettei käsiä näy oikee :D toivottavasti jotain selvää saa

Re: KTM EXC 125

3.3.2017 19:57

Jaaha, taas kotarissa vikaa eikä tunnu ikinä valmistuvan, onko kellään tietoa meneekö 08 exc:n staattori 06 exc:hen?
T: erittäin v**tuuntunut kotarin omistaja :nolo: :paha:

Re: KTM EXC 125

3.3.2017 20:33

Ensi kertaa varten, motokeitaan sivuilta helppo tarkistaa osahaulla.

Molemissa sama kokusan 2k-3. Eli menee ristiin.

Re: KTM EXC 125

3.3.2017 20:38

iemelii kirjoitti:
https://youtu.be/7ysbr2u6r_8 pätkä ajosta, vähä huono vidi ku huuatan välillä kytkinpohjassa ku en tajunnu ettei käsiä näy oikee :D toivottavasti jotain selvää saa


No on kyllä aika häiritsevää pätkimistä :eek: ..

Ei kuulosta omaan korvaan kyllä yhtään säädöistä johtuvalle :eek:

Sähköihin suuntaisin seuraavaksi :x

Re: KTM EXC 125

6.3.2017 7:08

Eiköhän kotarillakin ole testausarvot noita sähkölaitteita varten. Pitäis pystyä ihan yleismittarilla tarkastamaan kunto. Tuo pätkiminen ei kyllä omaankaan korvaan kuulosta hirveän normaalilta/säädöistä johtuvalta. Tavallaan vaikuttais hiukan siltä että koko sytkäkäyrässä on jotain häikkää eli ohjekirja ja yleismittari esiin. Tietty olis ihan kiva tietää millä kierrosalueella tuo tapahtuu, kotarissa taida kiekkamittaria kumminkaan olla.

Re: KTM EXC 125

6.3.2017 23:18

Mitenkäs paha juttu voi olla jos eturattaan kohalta vuotaa öljyä? Voiko korjata vikaa helposti vai pitääkö purkaa koko kone? Vähän pelottaa ku myyjä ilmotti nyt kun kaupasta oltii jo pitkälle sovittu, että tollane vika löyty. :s

Re: KTM EXC 125

6.3.2017 23:34

Tyypillinen eturattaan stefan vuoto. Ei yleensä paha juttu ollenkaan. Eturatas irti ja sen takaa stefa, holkki ja o-rengas pois ja uudet tilalle päinvastasessa järjestyksessä. Vartin ja muutaman kymmenen euron homma.

E: jaa tolle näytti räjäytyskuvissa olevan nykyään valmis repair kit, 22,37 € joissa tulee holkki, o-rengas, stefa ja eturattaan lukitusrengas.

Re: KTM EXC 125

7.3.2017 8:23

http://www.motokeidas.com/shop/tuotteet ... 0050000943

Kotarin tyyppivika tai pikemminkin ominaisuus että vetoakselin stefa alkaa tihkumaan :lol: . Vaihto tapahtuu juurikin kuten JL- kuvaili.