Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

15.6.2009 13:26

Helppohan sinne on kirjottaa noita "totuuksia".

15.6.2009 13:29

Aijaa, kotarissakin on 50hp takaselta ja kulkee 160, kun yhdessä ilmoituksessa oli.

15.6.2009 13:47

"Voimanlähteenä Yamahan uusin nelitahtinen tehdasmoottori." Tosta koneesta ei saa kyl yli 20 heppaa muuten ku isommalla pytyllä.

15.6.2009 14:01

Miksi ei saa? 4v kansi kuitenkin.
Mahdollista se on, mutta järkeä siinä en nää kun nelari menettää ominaisuutensa.
Huollotkin tulee jo ihan järjettömiksi.

15.6.2009 14:06

onhan yzärissäkin 4vena kone ja siihen luvataan 21 vai 23 heppaa 180cc pytyllä ja PC:llä.

15.6.2009 14:25

Öh? En nyt tajunnut pointtiasi. On muitakin viritys keinoja kuin kuutioiden kasvatus.
Ja fanticissa on sama kone. Yzärin malossi sarja on 170cc.

15.6.2009 17:37

WPWW kirjoitti:Öh? En nyt tajunnut pointtiasi. On muitakin viritys keinoja kuin kuutioiden kasvatus.
Ja fanticissa on sama kone. Yzärin malossi sarja on 170cc.


On toki, mutta kuutioiden kasvatus on usein se "tehokkain" menetelmä. Kerro miten saat tuosta +20heppaa ilman pytyn vaihtoa? okei, on se ehkä just ja just mahollista mutta sitten joudutkin huoltaa joka ajon jälkeen. :lol:

15.6.2009 20:35

Nokka ja kansi on nelarissa virityksen kannalta vähintään yhtä tärkeet ku sylinteri.

15.6.2009 20:46

Palexd kirjoitti:Nokka ja kansi on nelarissa virityksen kannalta vähintään yhtä tärkeet ku sylinteri.


tietenkin, eihän niitä tehoja saa tolla pytyllä ilman että kantta avartaa. ja kaasari kanssa isompi tietenkin.

15.6.2009 21:01

DSM kirjoitti:
WPWW kirjoitti:Öh? En nyt tajunnut pointtiasi. On muitakin viritys keinoja kuin kuutioiden kasvatus.
Ja fanticissa on sama kone. Yzärin malossi sarja on 170cc.


On toki, mutta kuutioiden kasvatus on usein se "tehokkain" menetelmä. Kerro miten saat tuosta +20heppaa ilman pytyn vaihtoa? okei, on se ehkä just ja just mahollista mutta sitten joudutkin huoltaa joka ajon jälkeen. :lol:


Eiköhän kisapelejä yleensäkin huolleta tiuhaan. Eihän siinä järkeä ole ja sen takia epäilenkin, että otettaisiin 20hp.

16.6.2009 3:36

DSM kirjoitti:tietenkin, eihän niitä tehoja saa tolla pytyllä ilman että kantta avartaa. ja kaasari kanssa isompi tietenkin.


Varsinaisesta lisätehosta ruvetaan puhumaan kun vielä noiden kaveriksi laittaa isommat venat ja kireämmän nokan. Jos kaasari on vaikka yli 30mm ja imuvenan halkaisija 25 milliä, venttiilin virtauspinta-ala on aivan liian pieni eikä kaasarista ole paljoakaan hyötyä. Ja virtauspinta-alasta miinustetaan vielä venanvarren paksuus. Saa sitten kuunnella booausta kun lyö kaasun pohjaan.

Olisi kyllä mielenkiintoista päästä tutkimaan tuota Caban konetta lähempää. Ja ei mennyt aikasemmin sekasin pollet ja kilowatit, ei ole 16 kilowattia enää kaukana 20 kW:sta. Ja Noissa Takegawan koneissa usein käytetään 28mm kaasareita melko pitkällä imukaulalla kun taas Caballerossa on 30mm kaasari ja vielä huomattavasti lyhyemmällä imukaulalla.

Uskokaa jo ihmiset että nelarikoneella voidaan päästä hyvinkin lähelle 2-tahdin tehoja kunhan vaan jaksaa virittää! Onhan Hondan 50cc DOHC Dream-mopelissakin about 8 heppaa, samoista tehoista puhutaan kuin tehari-Derbissä (tiedän, saa niistä enemmänkin). Luigi Tavieri-niminen heppu ajeli myös ennen muinoin Hondan 5-kannuisella nelari-125cc kisapyörällä, jossa oli 34 heppaa.

16.6.2009 10:52

Miksi vertaat katupyörää kilpapyörään? Onhan se hienoa kun tappiin viritetystä nelarista saa melkein samat tehot kuin katukakstahdista, mutta mitä iloa siitä sitten on? Kaikki nelarin vahvuudet menetetty ja huoltovälit huomattavasti kakstahtia tiheämmät.

Piikkisissä parempi vaihtoehto on kakstahti, mikä siinä on niin vaikea tajuta? Kun siirrytään esim. 600cc pyörään niin niissä voi olla esim. neljä sylinteriä joista joku on aina työtahdissa, eikä kuolleita kierroksia tule --> kurotaan kakstahdin etua umpeen.

16.6.2009 13:33

Countach kirjoitti:Miksi vertaat katupyörää kilpapyörään? Onhan se hienoa kun tappiin viritetystä nelarista saa melkein samat tehot kuin katukakstahdista, mutta mitä iloa siitä sitten on? Kaikki nelarin vahvuudet menetetty ja huoltovälit huomattavasti kakstahtia tiheämmät.

Piikkisissä parempi vaihtoehto on kakstahti, mikä siinä on niin vaikea tajuta? Kun siirrytään esim. 600cc pyörään niin niissä voi olla esim. neljä sylinteriä joista joku on aina työtahdissa, eikä kuolleita kierroksia tule --> kurotaan kakstahdin etua umpeen.


miten niin kakstahti on parempi?

16.6.2009 13:37

Countach kirjoitti:Miksi vertaat katupyörää kilpapyörään? Onhan se hienoa kun tappiin viritetystä nelarista saa melkein samat tehot kuin katukakstahdista, mutta mitä iloa siitä sitten on? Kaikki nelarin vahvuudet menetetty ja huoltovälit huomattavasti kakstahtia tiheämmät.

Piikkisissä parempi vaihtoehto on kakstahti, mikä siinä on niin vaikea tajuta? Kun siirrytään esim. 600cc pyörään niin niissä voi olla esim. neljä sylinteriä joista joku on aina työtahdissa, eikä kuolleita kierroksia tule --> kurotaan kakstahdin etua umpeen.

Hmm, eikös tämän Fanticinki pitänyt olla ns. kisapeli ainakin joku malli?

16.6.2009 13:38

Ei mikään noista malleista. Viriosat pitää tilata eriksee, ja niitä ei saa ellei aja kisaa--> suomessa ei ole luokkaa tämmösille--> ei kisapyöriä, vain paskanjauhantaa :)