Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

9.7.2009 12:54

Jos tulee ongelmia, niin vinku löytyy kotoa. Pitää tarkastella asiaa sitten tarkemmin.

10.7.2009 22:46

Daxin mäntä on kyllä samankaltainen kuin orkkiskin. Se on vaan pidempi ku varsinainen CB:n mäntä ni sitäki saa leikeillä alhaalta aika reilusti. Itte vedin smirkkelillä.

Pirun hyvin toiminu CB nyt rempan jälkeen, reilut 200km ajettu nyt. Mulla on jonkinsortin tyhjäkäyntikin olemassa, 3000rpm. Nyt ois vaan toi eturenkaan laakeri, vatkaa aika häijysti. Ellei sitten oo koko vanne solmussa. Ei pitäs tasapainotukset olla noin hirveesti viturallaan.

12.7.2009 12:17

Tänään alkaa cb:n kannen purkaminen, illalla toivottavasti männät ja kaikki muut osat tilaukseen.

Kävin eilen viimeisen pikku ajolenkin heittämässä ennen koneen purkamista, otin matkanvarrelta myös yhden kuvan: http://www.motot.net/galleria/showphoto ... &nocache=1

13.7.2009 16:28

Nyt on onnistuneesti sylinterit porattu ja Daxin männät sisällä :)

13.7.2009 20:44

Perkele, rupesin laittamaan renkaita paikoilleen ja huomasin, että jossain vaiheessa toisesta öljyrenkaasta on kadonnut se ohut rengas. Tuota ei varmaankaan kannata laittaa paikoilleen ennen kun saan sen siihen?

15.7.2009 22:44

Juu ei varmaankaan... Mistäs ostit männät? Joutuko lyhentämään?

16.7.2009 10:37

Moparilta tilasin. Joutuihan niitä lyhentämään ~1 cm verran, muuten sopivat heittämällä paikoilleen. Tänään töiden jälkeen katson käynnistyykö se enää, uusi rengas löytyi ja kaikki on muuten kunnossa. Toivotaan parasta.

16.7.2009 21:52

Nyt on kone nipussa, savut otettu pihalle ja hyvin lyhyt testilenkki ajettu. Ei kuulunut mitään sivuääniä, vasen pytty jatkaa temppuiluaan pienellä pätkimisellä ja tulppa oli jälleen musta. Ilmeisesti seuraavaksi täytyy vaihtaa ne venttiilinvarrenkumit, jos se vaikka auttaisi. Pitää ajaa pidempi lenkki taas ja katsoa pimeneekö. Voi tietenkin olla, että asennusöljyt vain paloivat pois, savutus oli kuitenkin kadonnut :)

18.7.2009 11:38

vezcu kirjoitti:Nyt on kone nipussa, savut otettu pihalle ja hyvin lyhyt testilenkki ajettu. Ei kuulunut mitään sivuääniä, vasen pytty jatkaa temppuiluaan pienellä pätkimisellä ja tulppa oli jälleen musta. Ilmeisesti seuraavaksi täytyy vaihtaa ne venttiilinvarrenkumit, jos se vaikka auttaisi. Pitää ajaa pidempi lenkki taas ja katsoa pimeneekö. Voi tietenkin olla, että asennusöljyt vain paloivat pois, savutus oli kuitenkin kadonnut :)


Oletkos vaihdellu syttyosia? Ja varmasti kaasaripuolella kaikki kunnossa (ei imuvuotoja, halkeamia letkuissa, kaasareissa vikaa tms)?

18.7.2009 12:58

Siirryn syttypuolelle heti, kun muut osat ovat varmasti kunnossa. Pidemmällä testilenkillä ilmeni pientä nykimistä, en tiedä vielä varmaksi mistä se johtuu. Sytytys pitäisi vielä säätää ohjekirjan antamiin arvoihin, mutta ilman stroboa en saa sitä ihan parhaimmaksi mahdolliseksi. Kaasarit tarvitsisivat kyllä ultraäänipuhdistuksen, mutta en tiedä missä sen voisi tehdä. Imuvuotoja ei pitäisi enää olla, kaikki tiivisteet ja o-renkaat on vaihdettu. Vielä kun venttiilinvarrenkumit saan vaihdettua, niin ainakin yläkerran pitäisi olla kokonaisuudessaan timmi. Sähköosia täytyy kai metsästää käytettynä, kärjet ovat ilmeisesti ainoat mitä vielä saa tilattua.

18.7.2009 13:08

vezcu kirjoitti:...Kaasarit tarvitsisivat kyllä ultraäänipuhdistuksen, mutta en tiedä missä sen voisi tehdä..

Kotikäyttöön saa muuten jo aika kohtuu hinnalla pieniä pesureita. Tuttava oli ostanut tämmöisen : http://www.villenkello.fi/shop/kauppa9/ ... 0&show=all ja kehui toimivan hyvin ainakin noiden korujen ja keräilykolikoiden puhdistukseen.
Kaikkein pienin malli ei olisi enää kalliskaan, mutta tuon altaan koko rajoittaa sen käytettävyyttä turhan paljon http://www.villenkello.fi/shop/kauppa9/ ... 8&show=all

18.7.2009 16:44

http://i152.photobucket.com/albums/s194 ... 180007.jpg

Edistyy edistyy. Nyt kun on tuo intti takana niin edistyy vähän vauhdikkaammin....

18.7.2009 22:26

Tume34 kirjoitti:http://i152.photobucket.com/albums/s194/tume34/Honda/P7180007.jpg

Edistyy edistyy. Nyt kun on tuo intti takana niin edistyy vähän vauhdikkaammin....


Eivät Hondalla näemmä ainakaan turhan paljon vaivautuneet runkoa muuttamaan kun muuttivat T mallista TD:hen, ei nopesti katsottuna näytä muuta eroa olevan kuin tietenkin tuo takajousen kiinnitys.

Vezcu: Kuulostaa melkein että temppuilee pyörä samalla tavalla mikä omakin, saattasin veikata jo syttypuolta syyksi. Pidempään ajellessa alkaa pikkuhiljaa hyytymään ja välillä vähän pätkimään? Jonkin verran itsellä auttoi tuohon pätkimiseen osakaasulla neulojen lasku -> seoksen laihennus mutta ilmeisesti syttypuolella suurin häikkä. Kaasarien putsailuun tuli itse hommattua juuri tuollainen pikkuinen ultraäänipesuri, ihan kätevä muussakin pikkupuhdisteluissa ollut...

Kysytäänpäs vielä muiltakin ideoita yhteen ongelmaan, kylmänä käynnistäessä oma pöläyttää hienohkon sinisen savupilven, häviää kun saa moottoria lämpimäksi. Vikalistalta on hävitetty jo venttiilivarrenkumit, vaihto ei auttanut. Ohjurit pitäisi olla ehjät. Sylinterit porattu ylikokoon ja männät vaihdettu vastikään. Hondan alkup. männät ja renkaat.

Lisäksi miten nokkaketjut kestänyt, oma nyt seisonnassa ollut tämän kesän mutta pitänee nokkaketju vaihdella kun rallattelee sen verta komiasti. Kiristin vaihdettu, ei suurta vaikutusta (oli kyllä kulunut jo pahoille urille). Ajettu 32 000km... melko vähiltä kilometreiltä tuo kuulostaisi minusta nokkaketjulle. Tosin onhan noille kilometreillä tämäkin kone jo vähintään kahdesti rakennettu uusiksi.

19.7.2009 11:17

Tunturikuski kirjoitti:
Eivät Hondalla näemmä ainakaan turhan paljon vaivautuneet runkoa muuttamaan kun muuttivat T mallista TD:hen, ei nopesti katsottuna näytä muuta eroa olevan kuin tietenkin tuo takajousen kiinnitys.


Aikanani tutkin CB:n historiaa ja muistelisin että runkogeometriassa on kyllä eroavaisuuksia, että ei tuo ihan sama runko ole. Ja muistaakseni tuohon TD-malliin runkon jäykkyyttäkin on parannettu.

Tunturikuski kirjoitti:Kysytäänpäs vielä muiltakin ideoita yhteen ongelmaan, kylmänä käynnistäessä oma pöläyttää hienohkon sinisen savupilven, häviää kun saa moottoria lämpimäksi. Vikalistalta on hävitetty jo venttiilivarrenkumit, vaihto ei auttanut. Ohjurit pitäisi olla ehjät. Sylinterit porattu ylikokoon ja männät vaihdettu vastikään. Hondan alkup. männät ja renkaat.


Ettei syynä olisi nimenomaan nuo orkkisosat? On nimittäin tiettyjä valmistuseriä m-renkaissa joiden laatu on luvattoman heikkoa. Toisaalta miten paljon olet ajanut mäntärempan jälkeen? Voihan se olla, ja itse ainakin epäilisin, että kun olet jokusen tonnin ajellut niin se savutuskin siitä aikanaan häviää, tuoreilla palikoilla kun osat ei vielä sovi oikein mitenkään toisiinsa. Ja tulko m-renkaat varmasti oikein asennetuksi?

Tunturikuski kirjoitti:Lisäksi miten nokkaketjut kestänyt, oma nyt seisonnassa ollut tämän kesän mutta pitänee nokkaketju vaihdella kun rallattelee sen verta komiasti. Kiristin vaihdettu, ei suurta vaikutusta (oli kyllä kulunut jo pahoille urille). Ajettu 32 000km... melko vähiltä kilometreiltä tuo kuulostaisi minusta nokkaketjulle. Tosin onhan noille kilometreillä tämäkin kone jo vähintään kahdesti rakennettu uusiksi.


Omalla Hondalla oli myyntihetkellä 66tkm mittarissa enkä ainakaan itse ollut tietoinen että siihen ketjua olisi koskaan vaihdettu. Rallatteli se sekin mutta se nyt on ihan normaali ääni näin vanhoille nelareille eikä sinänsä ole vaarallinen kunhan vain ketju on kireällä. Voithan sinä tarkistaa mitenkä paljon ne lenkit on venyneet ja tämän mukaan sitten toimia.

ps.66tkm ja kerran vaihdettu männät :).

19.7.2009 12:48

Tume34 kirjoitti:



Ettei syynä olisi nimenomaan nuo orkkisosat? On nimittäin tiettyjä valmistuseriä m-renkaissa joiden laatu on luvattoman heikkoa. Toisaalta miten paljon olet ajanut mäntärempan jälkeen? Voihan se olla, ja itse ainakin epäilisin, että kun olet jokusen tonnin ajellut niin se savutuskin siitä aikanaan häviää, tuoreilla palikoilla kun osat ei vielä sovi oikein mitenkään toisiinsa. Ja tulko m-renkaat varmasti oikein asennetuksi?


M-renkaat ym on kyllä 99% todennäköisyydellä asennettu oikein, tullut tuossa konejumppaa harrastaessa sen verta useasti tuo kone käytettyä palasina (milloin ongelmaa tiivisteiden, milloin venttiilien, milloin nokka-akselin, kytkimen ym kanssa)

Kilometrejä kertynyt kyllä vasta muutama tonttu remontin jälkeen, männät vaihdettu ja kone kunnostettu noilta osin jo 90-luvun puolivälin tienoilla jonka jälkeen pyörä jäänyt osina makaamaan varastoon josta sen sitten pari vuotta takaperin hain. Mukana tulleiden mäntien pakettien perusteella saattaisi nuo männät olla vanhempaa perua. Männänrenkaat kuitenkin lienee samaa satsia mäntien kanssa.

Tuossa sekin ongelma että käsittääkseni m-rengasongelmien pitäisi näkyä kierroksilla, kun taas nyt ongelmana on nimenomaan pidemmän seisomisen jälkeen kylmänä savutus joka häviää lämmittelyssä. Voihan olla tietenkin että kylmänä öljyrengas/m-renkaat eivät tiivistä vielä tarpeeksi ja lämmetessä välysten pienentyessä tiivistyskin paranee, mutta perinteisesti tuo on viitanut enemmän öljyvuotoon kannesta kun öljyä pääsee pidempään seisoessa valumaan painovoimaisesti tiivisteiden ohi palotilaan. Tosin kylmänä/kuumana tehdyt puristuspainemittaukset näyttävät molemmat ok lukemia eikä öljyn lisäys palotilaan m-renkaita tiivistämään vaikuttanut lukemiin.

Kone oli viimeksi avatessa myös tosin karstoittunut voimakkaasti joten öljyä voinee kulua myös ajossa, öljymäärässä ei ole näkynyt mitään merkittävää muutosta missään välissä. Koneen lämmettyä ei myöskään ole savutusta ollut havaittavissa missään välissä.

Porausvälyksenkin muistan tarkistaneeni ja oli muistaakseni kohdillaan.