Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!
12.7.2015 22:59
Just tänään kävin moista vikaa ihmettelemässä. Syyksi paljastui sulanut staattorilta lähtevä johtosarja. Molemmat sytkäpuolan sekä yksi latauksen johdoista olivat sulaneet pakoputkeen ja löivät sitten paljaista karvoista läpi. Korjauksen jälkeen pelasi taas mainiosti.
Laitetaan tähän nyt kuitenkin DT:n ('88-97) sytkäsosien vastusarvoja:
Liipaisupuola: 280-420 ohm.
Ensiöpuola: 192-288 ohm. (vihreä/valkoinen - musta/punainen väliltä.)
Toisiopuola:
- liitin - puolan runko väliltä (primary): 0.7-1.1 ohm.
- tulpanjohto - puolan runko väliltä (secondary): 5.7-8.5K ohm.
1997-2003 (taitaa päteä myös RE/X malleihin):
Ensiöpuola: 688-1032 ohm. (vihreä/valkoinen - musta/punainen väliltä.)
Muut arvot samoja.
Tiedot Haynesin mainiosta manuaalista.
Tägejä: vastusarvot staattori sytytyspuola Haynes kipinä virtapää sytytys
13.7.2015 5:50
HateCrew kirjoitti:Osaako kukaan neuvoa varman tavan diagnosoida että onko mulla kyrvähtänyt staattori vaiko jännitteensäädin? Etu- ja takavalon liittimille ei tule virtaa ollenkaan eikä akku saa latausjännitettä. Virtansa valothan saavat suoraan staattorilta ja jännitteensäädin on vain rinnalle kytketty tasaamaan valoille menevää virtaa. Akkuahan lataa eri käämi kuin mikä antaa valoille virtaa, joten voisi luulla, ettei kaksi eri käämiä staattorista yhtä aikaa hajoa. Eli jännitelähde siis syypäänä?
Edit: Kävin tuossa mittailemassa ja huomasin ettei staattorilta kummaltakaan käämiltä tule ollenkaan jännitettä. Vastusarvot olivat kumminkin molemmilla käämeillä ihan normaalit 0,3 ohm. Täytyy siis varmaan ottaa vauhtipyörä irti ja tutkia hieman tarkemmin mikä mahtaisi olla ongelma.
Tämä ongelma ratkennut. Syypääksi paljastui ilmeisesti korroosio jännitteensäätimen liittimessä. Käytin vianhaun yhteydessä tuota liitintä auki ja annoin crc-kylvyn. Uudelleenliittämisen jälkeen akku sai latausvirtaa ja valot toimi normaalisti.
21.8.2015 15:08
Käykö dt r:n uudenmallin dt tehoputki??
8.9.2015 22:24
Millä ton iskarin pyörivän pultin saa irti?stefan vaihto menossa.
8.9.2015 23:15
Lähtee vain pulttipyssyllä.
Tai niin se ainakin on kaikista yksinkertaisinta ja vaivattominta.
9.9.2015 17:52
ei lähe,kun pyörii vaan.
9.9.2015 20:53
Vedätä samalla pumppua ulospäin, vaihtoehtoisesti koeta painattaa sitä sisäänpäin jousta vasten. Pitäisi irtovan.
9.9.2015 23:42
Vaihdettua tuli.lukitustyökalu,ja pulttipyssy! muulla ne ei lähde.
24.9.2015 0:35
Mistä voisi johtua DT:n kamala nykiminen kiihdyttäessä 1. ja 2. vaihteella? Onko kukaan muu kokenut samaa? Vika ilmenee pääosin ensimmäisen ajokilometrin aikana, kiihdytettäessä 2. vaihteella piikille. Kiertää muuten normaalisti ja ottaa piikin kolmannella ja muillakin sitä ylemmillä vaihteilla. Vika kuitenkin katoaa muutaman ajokilometrin jälkeen, jolloin kaikki vaihteet kiertävät moitteetta. Ideoita?
24.9.2015 16:29
En ole varma, mutta kerron oman ajatukseni. Korjatkoon joku fiksumpi virheet.
Kylmällä koneella sylinteriin pääsee enemmän seosta, koska se ei lämpene matkallaan kampikammion kautta niin paljon kuin lämpimällä koneella. Rikas seos aiheuttaa "pätkimistä" minkä voi myös nykimiseksi hyvin tulkita. Tätä myös tukee huomio, että kun ilmanputsari alkaa mennä tukkoon, tuota pätkimistä ja nykimistä tapahtuu enemmän, ja pidempään liikkeelle lähtiessä.
Itse käytän tätä mittarina siihen, koska on aika pestä ja öljytä ilmanputsari uudelleen. Vaatii tietysti sen, että kaasari on säädetty toimimaan juuri pestyllä putsarilla. Myöskin näin syksyisin ilmojen kylmetessä ei oikein enää päde, täytyy hakea oikeat säädöt uudelleen. Esim. oma detsini, giannellin putki ja hieman avarrettu ilmanputsarikotelo, toimii vastapestyllä ja öljytyllä putsarilla hyvin kun pääsuutin on 290. Aika iso, mutta huomaa hyvin kun putsari alkaa tukkeentua.
24.9.2015 16:36
Onko kellään detsinomistajalla mahdollisesti nurkissaan ylimääräistä pakoaukonsäädintä o-renkaineen? Koittanut etsiä mutta aika heikosti löytyy, joten suuret kiitokset jos joku voisi osan köyhälle opiskelijalle myydä. Ei oikein innosta tuo purkufirman 60e+postiennakko... Laittakaa jookos yv:tä, haluan ajamaan vielä tänä syksynä!
Vinkkinä kaikille, tarkastakaa että pakoaukonsäätimen kiinnityspultti on tiukalla! Ja ettei niiden keskitappien reiät ole venyneet!
T: mäntä napannut kiinni säätimeen
10.10.2015 15:46
kertokaa joku vm detsin keulan emäputken mitat ja ohjauslaakerien mitat
2.11.2015 4:01
Miten voi olla mahdollista RE04vm detsissä että takajarrupala lähtee irti ja menee takajarrusatulan rungon ja levyn väliin jumiin?
2.11.2015 4:06
mh82 kirjoitti:On se elämä hankalaa. Ei meinaa millään saada detsiä säätöihin. Pyörässä Giannellin tehoputki, ilmanputsarin tötsä poistettu, 260 pääsuutin ja 25 tk-suutin paikoillaan nyt.
Kylmänä ilman ryyppyä sammuu, kun hiemankin kaasua nykäisee. Jos kädellä peittää ilmanputsarin reikää satulan alta, toimii huomattavasti paremmin. Lämpimänä toimii hieman paremmin, mutta en saa tyhjäkäyntiä millään järkeväksi. Lisäksi lämpimänäkin booaa kaasua nopeasti käännettäessä. Voisiko ilmaseosruuvi olla totaalisen väärin säädetty? Sitä en saa millään säädettyä kunnolla.
Onkohan noi suuttimet lähelläkään oikeata, vai kannattaisiko muuttaa suuntaan tai toiseen?
Ittellä iha sama setuppi ja tekee ihan samaa mullaki mutta oon saanu tkn toimimaa ja ei booaa nopeesti kääntäessö kaasua lämpimänä
3.11.2015 0:33
Laittaa sen ilmanputsarin tötsän takaisin paikalleen. Ihan turhaa sen poistaminen, ei hyödytä yhtään mitään, pikemminkin päinvastoin.
Asiasta moottorisahaan, tulin hankkineeksi tuollaisen ison-DT:n: