Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

3.7.2009 20:29

Tunturikuski kirjoitti:Siellähän perinpohjainen katsastus ollut, omasta vilkaisi tyyppikilvestä numerot ja sillä selvä. Ei valoja tai mitään muutakaan edes vilkaissut.

Täristyksestä tulee ekana mieleen synkronointi, jos koneessa itessään ei mitään fyysisesti vialla. Tuntuu syövän tulppia nämä melko ahkeraan, omastakin poltti usein. Tosin kun aktiivisemmin ajossa ja liikenteessä ajelee niin että konekkin lämpiää aina kunnolla niin tuntuvat kestävän huomattavasti paremmin.


Ai niin, taisi se multakin tyyppikilven, runkonumeron ja nuo vilkaista...

Täristys johtui liian vähäisestä eturenkaan ilmanpaineesta, vuotaa perhana sekin vähän, hyviä nuo mitrocin sisärenkaat; eteen ja taakse oli edellinen omistaja kerennyt vaihtaauudetsisärenkaat(taakse myös ulkorenkaan), molemmat vuotaa hieman. Taakse jo vaihdoin, eteen on vielä edessä.

Hommaa vielä hieman on, ennen kuin pääsee enemmän ajelemaan; kytkin on remontoitava, öljyt samalla vaihdettava, yläkerta aukastava ja vaihdettava tiisiteet ja stefat(vuotaa hieman öljyä jostain, ilmeisesti vieläkin kierroslukumittarin kiinnityksestä, lisäsin siihen pari o-rengasta, mutta vuoto ei ehkä olekkaan siinä), etu sisärenkaan vaihto. Sitten pitäisikin olla jo valmis vähän pitemmällekkin matkalle. Tietysti kaasarit täytyy synkronoida vielä lopuksi.

Hieman taas kävin testailemassa, yritin gepsistä tarkistaa mittarivirheen mutta ei paholainen tahtonut toimia! Mitä lie muuten kulkeevat tavallisesti CB:t, K5 ja B6 malliset siis? Nyt ei olisi varmaankaan satasen vauhtiin päässyt, johtuen kaasareista jotka eivät ole vielä kokeneet viimeisintä hienosäätöä. 80km/h vauhdissa kierrokset taisi pyöriä 7000rpm jos en aivan väärin muista. Nopeusmittaristakaan ei ole varmuutta, että miten suuri mittarivirhe. Tuntuu nimittäin, että tuo näyttää välillä liian vähän ja välillä liikaa :)

4.7.2009 12:23

Onko kellään irrallaan T mallin kytkinlevyjä ja jousia? Stormin kuvasto ilmoittaa myymänsä vain 77--> T mallin levyjä ja jousia. Mietin, että kävisikö ne B6 malliinkin, jos jollain olisi irrallaan kyseisen moottorin kytkinlevyt ja jouset, niin voisiko joku ottaa mulle vähän mittoja? Voisin sitten verrata omiini.

4.7.2009 15:17

-slayer- kirjoitti:

Täristys johtui liian vähäisestä eturenkaan ilmanpaineesta, vuotaa perhana sekin vähän, hyviä nuo mitrocin sisärenkaat; eteen ja taakse oli edellinen omistaja kerennyt vaihtaauudetsisärenkaat(taakse myös ulkorenkaan), molemmat vuotaa hieman. Taakse jo vaihdoin, eteen on vielä edessä.



Aattelin että paikallaan meinaa tärrätä, ei tullut mieleen että puhuit ajossa tärinästä :D

Kytkinlevyistä en varmasti mene sanomaan mutta arvelen että hyvin suurella todennäköisyydellä ovat erilaiset. Tuo K5/B6 mallin kone on täysin erilainen näihin uudempiin verrattuna, arvelen että jo muidenkin rakenteellisten erilaisuuksien johdosta kytkintäkin pitänyt muuttaa.

Varaosanumeroiden ja kytkimen räjäytyskuvan perusteella myös erilainen.

http://www.cmsnl.com/honda-cb125b6-european-direct-sales_model15855/partslist/E01-2.html

4.7.2009 16:40

Vittu kun menee taas rahaa näihin pyöriin. Vielä kun täytyisi ostaa paremmat ajokamppeetkin, niihin saa jo uppoomaan pari satkuu vaikkei kalliita aijo ostaakkaan :| Noh semmosta tää harrastelu on aina..

Ajoin muuten 40km lenkin cb:llä, kesti kasassa eikä mitään uusia vikoja ilmennyt, venttiilit raksuttaa hieman, täytyy nekin säätää vielä paremmin. Ennen ei muuten ollut venttiilivälyksiä ollenkaa, ei ihme kun eka omistaja sanoi että lämmetessä vedot hiipuu :) Katoin myös tarkemmin, että 80km/h vauhhissa kierrokset oli vähän alle 8000rpm, eli aivan vilkun merkkivalon keskellä. Millaisissa lukemissa teillä pyörii kierrokset 80km/h nopeudessa? Täällä(motot.netissä) tiesi ei ole yhtään K5/B6 harrastajaa(?, aktiivista), mutta mites T mallin koneet?

4.7.2009 21:37

Sain eilen koneistamolta osat, pääsin laittaa vasta illalla kasin maissa, aamu neljältä loppu kyllä miehestä veto, ja työkalutkin. Aamulla Robbarii ostoksille ja kyllähän se siitä sitten. Nyt toimii.

Daxin männät on nyt sitten sisällä, tiiviste ei periaatteessa olisi kyllä ollut ongelma, tuleehan se palotilaan joitakin millin osia, mutta ei varmaan mitenkään häiritsevästi kun mäntäkin jää vähän sen sylinterin yläpinnan tasosta. Smirkkelin kanssa vedin kuitenkin varoiksi vähän sitä männän yläreunaa. Isompi ongelma oli kyllä mäntien pituus, ei pääse alakuolokohtaan asti kun ottaa alareuna kampiakseliin kiinni, ei siinä mitään, smirkkelillä meni sekin.

On kyllä ihan helvetin perseestä se nokkaketjun laittaminen ajoituksien kanssa. Tais olla nyt kolmas kerta kun sen kasaaan eikä ole yhtään sen helpompi ku aikaisemminkaan. Siin saa aina sen vähintää tunnnin ronkkii ennen ku keksii et mistä kohtaa sen ketjun siihen saa sillä tavalla päälle et ajotuksetkin olisi.

Vähän säikähin oikee puoli savutti aika runsaasti, mutta ne oliki pakoputkee jääneit vanhoi öljyi, sen männän hajoamisen jälkeen...

5.7.2009 18:03

Eli ne meni aika heittämällä sitten sisään? Missäs porasit ja paljonko tuli maksamaan? Olen vieläkin kahden vaiheilla sen suhteen mitkä männät tuonne laitan.

5.7.2009 19:12

Mites Tunturikuski(tai joku muu), onko kokemusta tuosta cmsnl.com firmasta? Ajattelin jos sieltä koittaisi tilata CB:seen nuo kytkimen uudet osat, näyttäisi olevan kaikkia siellä. Ja olikos tuo firma Hollantilainen?

David Silverillä ei näyttänyt olevan mun mielestä kytkinlevyjä, en tiedä voiko olla mahdollista :)

Mopo-Sportilta tilasin tänään täydellisen tiivistesarjan ja stefasarjan (samalla myös jotn muuta pikkuosaa mopoihin). Vielä täytyy jostain tilata jarrukengät taakse, Moparilla ei näyttänyt olevan oikeita.

5.7.2009 21:49

-slayer- kirjoitti:Mites Tunturikuski(tai joku muu), onko kokemusta tuosta cmsnl.com firmasta? Ajattelin jos sieltä koittaisi tilata CB:seen nuo kytkimen uudet osat, näyttäisi olevan kaikkia siellä. Ja olikos tuo firma Hollantilainen?


Itse olen tilannut cmsnl:stä osia ja perille ovat tulleet. Toimitusajat ovat myös mukavan lyhyet, tai ainakin omat tilaukset ovat tulleet sieltä nopeasti. Ja kyllähän tuo firma on hollantilainen.
CMS is located in Lelystad, The Netherlands

6.7.2009 0:36

Mitä olen seuraillut niin yleensä CMSNL (Classic Motorcycle Supplier Netherland): stä on osat tulleet ihan hyvin ja ajallaan. Itse en ole kylläkään tilannut sieltä kun tähän asti löytyneet tarvittavat osat enimmäkseen suomesta.

Tuo mainitsemasi David Silver myös ihan ok firma, tilasin itse putket sieltä aikanaan CB:hen.

Jos eBay on vähänkään tuttu niin niin myös sieltä kannattaa yrittää katsella mahdollisesti osia jos ei meinaa suomen kamaralta löytyä. Eu:n sisällä yleensä toimituskulutkaan ei pahoja.

Ainiin, välityksistä sen verran (mullahan T2-malli niin ei päde kylläkään B6:seen) että omassa ainakin tuntuu melkein aavikkovälityksiltä, toisaalta kakkosvaihteella saa mittarin kelattua yli 80km/h mutta toisaalta vitosellakin vielä kierrokset 100 km/h vauhdissa karvan päälle 7000rpm. En ole laiskuuttani saadut vain katsotuksi mitkä rattaat lie paikoillaan.

7.7.2009 18:33

vezcu kirjoitti:Eli ne meni aika heittämällä sitten sisään? Missäs porasit ja paljonko tuli maksamaan? Olen vieläkin kahden vaiheilla sen suhteen mitkä männät tuonne laitan.


Käytin Kymen Dieselissä, Haminassa Teollisuuskadulla. 50€ otti porauksesta. Välil joutuu oottaa mutta useimmiten tekee nopeesti.

Joka-osa tai joku semmoinen myy myös CB:n osia. Sikahintaan + rosvolisä jos peini tilaus. Kytkinlevyjäkin taisi olla. Mutta, niillä oli jotain häikkää sivuilla kun viimeksi kattelin. Sähköpostilla saa tietysti kiinni, viimeksi ei kyllä vastannu edes viestiin.

8.7.2009 18:13

Ajattelin laittaa tilauksen meneen CMSNL:lle, kunhan irrotan kannen ja pääsen mittaamaan sylinterien koot ja tutkimaan venttiilit yms. tarkemmin. On vamraan nuo männät vaan niin aikansa nähneitä, että ei jaksa kulkea niin kuin pitäisi. Tilaukseen siis näillä näkymin lähtee:

- +00.25 mäntäsarjat(täytyy tarkistaa vielä varmaksi, onko sylinterit nyt vakio koossa)
- Kytkinlevyt
- Kytkinjouset

Ja tarvittaessa muuta mitä nyt ilmenee kantta purkaessa. Onkohan näissä jotain semmosia osia(tyyppivikoja) jotka kannattaisi heti laittaa listaan mukaan? Tarkotus kun on laittaa moottori hyvään ja varmaan iskuun! Koneesta ei kyllä kuulu ylimääräisiä ääniä juuri yhtään, venttiilit mun mielestä hieman nakuttaa vieläkin vaikka on juuri säädetty, taitaa nakuttaa tavallisestikkin. Ääni on kyllä hyvin pieni, mutta kuulee matalemmilla kierroksilla kuitenkin.

E: Oon nyt niin laiska, että tilaan kylmänviileesti seuraavan ylikoon männät, ja toivon että kiinni on alkuperäiset, tuskin niitä kukaan on vaihtanut kun ei ole paljoa ajettu edes, ja moottori näyttää aukomattomalta. Jos on poratut niin laitan männät suomessa myyntiin, kyllä joku K5/B6 harrastaja ne varmasti ostaa. Pitää kattella jos löytyy jotain halpoja pikkuosia jotka voisi tilaukseen lisätä ja vaihtaa moottoriin, vähnä extraa siis.

8.7.2009 20:33

Ota toki vaijerit yms. kulutusosat mukaan, vittumaista metsästää jos menee paskaks.

8.7.2009 22:05

teeemuu kirjoitti:Ota toki vaijerit yms. kulutusosat mukaan, vittumaista metsästää jos menee paskaks.

Vaijerit ja nuo on kyllä uudenveroisia, osa onkin uusia. En vielä tilannutkaan osia, peruin tilauksen viime hetkellä. Tilauksen hinnaksi tuli jo 200e joten pitää harkitatarkemmin. Voi olla että Silveriltä tilaan männät ja kytkinlevyt vaan, olisi kyllä paljon muutakin täheellistä mitä sieltä ei löydy ja toisekseen ei oikein raaski ostaa.

Alkaa olla pää niin täynnä näitä kevareita, että työnnän kohta koko pyörän talviteloille ja unohhan kaikki vähänks aikaa, lopetan työt ja ryyppään loppukesän, tai sitten en! Täl hetkel pää meinaa räjähtää!!!

9.7.2009 0:02

Tuli vastaan jännä juttu tänään. Tilasin 2 kappaletta Daxin mäntiä paikallisesta liikkeestä, paketista ilmestyi kyllä molemmat, mutta aivan erilaiset. Eli: kumpi sitten on se oikea, tasalakinen vai CB:n omaa muistuttava? Ei ollut orkkismäntää mukana vertailun vuoksi, niin en ole varma kumpi lähtee takaisin.

9.7.2009 12:49

Ei taida ainakaan kovin moni daximuutoksen tehnyt foorumilla vaikuttaa enää...

Varmaan tuo mäntäasia helpoin selvittää vertailemalla mäntiä alkuperäiseen, jos kupumäntä näyttää siltä ettei venttiilien kanssa tule ongelmia niin laittaisin sen paikalleen(kuvun korkeus, venttiilitaskut). Tasalakinen tod.näk laskisi vain puristuksia aavistuksen.