Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!
12.6.2009 16:46
Nyt on oma pyörä edistynyt todelal hyvin! Muutamat osat ovat löytyneet ongelmitta ja halvalla, ainoa puute on enään nopeusmittari(B6 mallin, vihreä pohja) tai oikeastaan mittarin alkuperäisen kiinnitys-mutterit. Nimittäin multa löytyy B6 mallin mittari jossa runko on siis oikeanlainen, mutta numerotaulu sininen ja kärsinyt, sitten löytyy K5 mallin vihreällä pohjalla oleva(K5 vaijerin kiinnittys on suorassa) joten ajattelin näistämittareista yhdistää kokonaisen toimivan mittarin. Ainoa puute siis tavallaan on ne mittarin kromiset mutterit, ei keltään sattuis löytymään?
Renkaathan mulla on hieman liian leveät, edessä 2,75 ja takana 3,5, ei haittaa katsastuksessa, ainoa miinuspuoli on se, että ne syövät huippunopeutta(toivotavasti kulkis sen päälle 100km/h edes).
16.6.2009 22:46
Mitenköhän muuten ton kannentiivisteen suurennan? Tosiaan tulossa ne 3mm ylikokoo ja enää ei riitä tiviste. Siinä kun on se reikä sylinterin kohdalla, siinä on sellanen metallikaulus, ilmeisesti taitettu kaksinkerroin. Niin että mitenköhän tollasen suurentaa, jos sitä hiomaan alkaa niin siinähän menee se taitoskohta... Mutta joo, kyselen herra Kymen Dieseliltä sitten mitä sen kanssa.
Ostin suuttimetkin samalla, saa nähdä onko 95 (T-mallissa 88 vakiona) liian iso.
17.6.2009 23:06
Perkele, taas lisää ongelmia. Vasen pytty simahti, vaihdoin vanhan tulpan ja heräsi, sitten se vetääkin kierrokset suoraan käynnistyksessä 4000 rpm... Vaihdoin uudet kumikaulat ja säädin venttiilivälykset, mutta sitten tämä tuli ilmi. Ei taida tuosta tulla kalua ihan heti tätä menoa...
19.6.2009 19:12
vezcu kirjoitti:Perkele, taas lisää ongelmia. Vasen pytty simahti, vaihdoin vanhan tulpan ja heräsi, sitten se vetääkin kierrokset suoraan käynnistyksessä 4000 rpm... Vaihdoin uudet kumikaulat ja säädin venttiilivälykset, mutta sitten tämä tuli ilmi. Ei taida tuosta tulla kalua ihan heti tätä menoa...
Kuulostaa muuten melko pitkälti samanlaisesta pyörältä mikä minulla
No joo, kunnollista tyhjäkäyntiä ei omassa vieläkään mutta alumiinisten imutorvien ja kannen välissä olevan o-renkaan kunto kannattaa tarkastaa, omista olivat niin koppuroita että vuotivat ja ne vaihtamalla sai edes jonkinnäkösen tyhjäkäynnin.
Mistä muuten löysit uudet kumikaulat tuohon?
21.6.2009 19:30
Ei nuo tehdasuudet olleet vaan käytetyt ja ehjät. Selvisi syykin tuohon huutamiseen, vasen pytty simahtaa melkein heti, vissiin sen verran syö öljyä, että tulppa kärähtää heti. Sitten kun se herää, niin kierrokset tietenkin nousevat korkealle. Sainpas ajettua tuolla jopa 100 metriä niin, että molemmat pytyt toimivat. Pirteältä peliltä tuntui, pitää kaiketi laittaa uudet m-renkaat tilaukseen näin ensihätään.
22.6.2009 1:16
Eiköhän se siitä. Tietänet varmaan että CB:n tapauksessa kannattaa suoraan tarkistaa että meneekö myös pytyt poraukseen
Sain käsiini Vauhdin maailman piikkien 10 000km kestotestin jossa myös CB125 mukana, tuli siitä uusia ideoita tuon oman pyörän vianetsintään... Ilmeisesti pientä uutuudenkarheutta jo silloin ollut mutta vikakuvaus hämmästyttävän samanlainen
Myös testissä ilmenneet sähköviat täsmälleen samoja, vieläpä samanvuotinen, mallinen ja värinen pyöräkin.. hmm...
22.6.2009 10:46
Mitäs häikkiä sun pyörästä sitten oli mainittu?
Tarkoitatko, että näissä kuluu sylinteri soikeeksi samaa vauhtia, kun mäntä väljistyy? Ei kiva
22.6.2009 15:18
Tuntui tuo jonkinverran auttavan, edellinen omistaja oli laittanut uudet katkojankärjet, vaihdoin vanhat takaisin (niiden kanssa oli ongelmaa tuon lehden testissäkin) ja nyt molemmat pytyt pysyvät jo suurimman osan aikaa toiminnassa.
Mitä tutuilla noita cb:itä ollut niin tuntuu olevan että jos männänrenkaat vaihdossa/syö öljyä niin yleensä myös sylinterit voi alkaa olla väljiä. Poislukien jos sattuu samanlainen tapaus mitä toisessa omassa pyörässä eli männänrenkaat menettävät karkaisunsa eivätkä enää tiivistä mutta sylinteri/renkaat siitä huolimatta kulumattomia.
22.6.2009 22:26
Mistäs sitten kannattaisi hommata uudet männät? Jossain oli puhetta Hondan tarvikemäntien laatuongelmista ja Daxin mäntiä kehuttiin hyviksi. Mutta pytyt ovat vielä suht orkkiskokoset joten en vielä viitsisi niitä noin isoiksi porata.
23.6.2009 20:34
Mittaile puristukset ja poraus nyt ensin, toivottavasti selviät ilman vaihtoa koska noita mäntiä lienee nyt hiukan kiven alla. Ilmeisesti Hondan oma varasto ainakin myy jo ei oota. Itse katselisin varmaan
CMSNL:stä tai sitten metsästelisin
Saksan tai
Englannin eBaystä noita
Näyttää englannin ebayssa olevan myös kokonaista sylinteri/mäntäpakettia 39£ mutta laatu hiukan epäilyttää, sylinterien juuressa ei näy edes o-renkaiden paikkoja jne.
23.6.2009 21:19
En pysty mittamaan puristuksia, koska ei ole siihen käytettävää työkalua. Taidan sitten suosiolla hommata ne Daxin männät ja tehdä kansirempan, ei kai siihen muu auta.
28.6.2009 19:42
Wemotosta (englantilainen mp-kauppa) tuli ainakin eri valmistajan männät kuin Mopo-Sportilta... Wemoton mäntien öljyrengas oli kolmiosainen, niin kuin CB:ssä orkkiksenakin, valmistusmaata en ihan satavarmana muista mutta saattoi olla Japanikin. Mopo-Sportilta tuli vähä aika sitten viimistä ylikokoo varsinaiset CB:n männät (öljyrengas yksiosainen), joista toinen hajosi aika komeasti (omaa hölmöyttä kyllä): öljyrengas katki, lohjennu suurehko palanen, sulanut ja männäntappi leikannu kiinni kiertokankeen. Nyt on sit menos Daxin männät, jotka tilasin Mopo-Sportilt, näis on toi öljyrengas kolmiosainen.
Daxin männissä on vain se kun kannentiiviste loppuu kesken. Siin se painerengas jää liian pieneksi, tulee palotilan puolelle jo jos laittaa kiinni. Jos sen dremelil hiasee vähän suuremmaks ni ei sekään hyvä ole, kun se pelti on taitettu kaksin kerroin, kun sen hio ni se katkasee samalla pellin taitoskohdasta. En ole tuota kanttakaan erityisemmin kerinny tutkimaan mut se palotilan suun halkaisija saattaa olla pienempi ku männän halkaisija, ei se varmaan kiinni ota mutta kaasujen virtaukset saattaa häiriintyä...
Nakkilan pyörässä (vai mikä se oli) on muuten sylinteriputkia myynnissä... 25€ kappale.
2.7.2009 23:37
Tuleekohan tehtyä hirveän tyhmästi, jos ostan vaan moparilta männät tuohon ja porautan seuraavaan kokoon? Kattelin noita ulkomaisia paikkoja, mutta näytti saatavuus niin huonolta, että en viitsi laskea sen varaan, että vain toiselle puolelle saa uusittua.
3.7.2009 18:53
vezcu kirjoitti:Tuleekohan tehtyä hirveän tyhmästi, jos ostan vaan moparilta männät tuohon ja porautan seuraavaan kokoon? Kattelin noita ulkomaisia paikkoja, mutta näytti saatavuus niin huonolta, että en viitsi laskea sen varaan, että vain toiselle puolelle saa uusittua.
Jotain Made In Taiwan mäntiähän ne sielä ovat, mutta eiköhän niillä yhden kesän aja. Tiesi eka tarkastelee tarkemmin, onko niiden laatu miten heikko noin niinkuin pääpiirteittäin.
Sain tänään Hondan rekisteröityä, katsastuksessa ei ollut mitään valittamista, ei tuo suoraan sanonen kyllä kattonutkaan kuin valot ja vilkut
Käyntiin koitti laittaa muttei saanu, sitten koitin ite ja en saanu oikeen pysyyn hyvin käynnissä. Myöhemmin kun aijoin lähtee ajamaan kotia päin, huomasin heti käynnistäessä syyn miksi ei käynyt hyvin, toinen sylinteri ei sytyttänyt. Otin tulpanhatun veke ja sytytysjohdolle kipinä tuli, joten tulppa oli mennyt sököksi taas! Noh ei auttanut sitten kun työntää pyörä kyytiin ja ite hyttiin haikein mielin.
Nyt työnnettyäni talliin, vaihdoin toisen tulpan ja itse hatunkin(oli öljyä valunu hieman siihen, varmuuden vuoksi heitin kiinni kun sattui löytyyn uusi). Ihan hyvin tuntui taas toimivan, ainoa iso vika on että kytkin luistaa ja pahasti, osa syy on huonot öljyt; uudet valvolinen 10w40 perus auton synteettiset öljyt ilman kytkin lisäaineita. Ajattelin nyt tilata Stormilta uudet kytkinlevyt ja jouset, sieltä ilmeisesti saa niitä(ainakin luettelon mukaan).
Ihan mukava pyörä tuo on ajaa, täristää kyllä vähän, täytyy tutkia mistä johtuu... Mikään aivan mahoton tykki tuo ei ole, taitaa kulkea sen satasen just ja just, mutta kiihtyvyys on ihan hyvä ja äänet on hienot
Eipä näiltä pyöriltä haetakkaan sitä tehoa, vaan hyvää fiilistä!
3.7.2009 19:15
Siellähän perinpohjainen katsastus ollut, omasta vilkaisi tyyppikilvestä numerot ja sillä selvä. Ei valoja tai mitään muutakaan edes vilkaissut.
Täristyksestä tulee ekana mieleen synkronointi, jos koneessa itessään ei mitään fyysisesti vialla. Tuntuu syövän tulppia nämä melko ahkeraan, omastakin poltti usein. Tosin kun aktiivisemmin ajossa ja liikenteessä ajelee niin että konekkin lämpiää aina kunnolla niin tuntuvat kestävän huomattavasti paremmin.