Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

19.7.2008 12:00

Aina kun startin rele rupeaa sekoamaan ja startti jää pyörimään, vaikka virrat katkaisisi, niin nopein tapa hiljentää startti on vetää rele irti. Saa vedettyä hyvin helposti siitä rungon välistä ja alkaa toimimaan taas normaalisti kun laittaa takaisin paikoilleen.
Omassa pyörässä oli myös pieniä viboja tuon releen kanssa, varsinkin kun rele ei ollut ihan vastaava kuin uutena (joku tarvikeosa tai jts.), ja myös vähän pienempi tehoinen.
Ohjeistin kuitenkin nykyisen omistajan riejun saloihin, et toivotaan et sille ei tuu noloja tilanteita ;)

20.7.2008 15:43

Jeps.. nyt on vakioänäri paikoillaan (modattuna tosin) . Eli pöntön sisällä on eri kammiota joiden välillä pakokaasut kulkevat pienten putkien läpi. Aateltiin ensin isännän kans ottaa koko "kammion seinämä" irti, mutta äänet eivät siitä olisi varmaankaan parantuneet eikä villatkaan hyvää tykänneet, joten päädyttiin poraamaan reikiä. Porattiin ensimmäiseen seinämään 5 reikää ja seuraavaan seinämään 2 reikää(Alun perin porasimme enemmän, mutta äänet olivat sen mukaiset, jotenka hitsasimme osan reijistä kiinni.
Sitten.. Tossa änärin loppupäässä olevasta pillistä hankkiuduimme eroon ja lisäsimme siihen hieman suuremman pillin, jottei kuristaisi niin paljoa.
Lopputulos: nyt tulee änkästä yli tuplasti enemmän tavaraa pihalle ja äänet ovat hieman möreämmät (olisi niistä isommatkin saanut, mutta se ei ollut tämän operaation tarkoitus)


Huh.. tulikohan nyt kaikki. No kysyä saa jos jotain jäi epäselväksi ja koitan lisätä galleriaan lisää kuvia, jotta olisi helpompi ymmärtää.

EDIT: unohtu sanoo, että tohon alempaan kammioon tulee putki ja se sijaitsee änärin alaosassa niitten 2 alkuperäsen pillin alapuolella. Et jos haluu oikeen möreet äänet niin poraa ne reijjät sen putken kohalle. Ite porasin hieman sivuun.
Ja tuo änkän "hattu" hitsattiin sitten kiinni migillä (suosittelen lämpimästi tiggiä)

Ja unohtu sanoo myös se, että vaihdoin 16 piikkisen eturissan. Suosittelen todellakin 15 piikkisen sijasta. Nyt rieju ylittää 100km/h huomattavasti liukkaammin kuin ennen ja 4 vaihteella pääsee 110km/h. 5 vaihteella olen päässyt 125km/h ja olen varma, että 130km/h menee rikki.

Nyt mulla on siis riejussa: 100 suutin, avarrettu ilmanputsari ja avarrettu vaimennin.

21.7.2008 1:17

Morjensta. Ens kesäksi oon piikin hommaamista suunnitellu, ja rieju ois nyt vahva vaihtoehto siitä syystä että kookkaampi ku CBR, ja vielä suht edullinen. Jos tuohon haluaa saada lisää pökköä pesään, niin mitä kannattaa tehä vielä suuttimen vaihdon, eturattaan vaihdon ja uuden änkän jälkeen? 150cc pytty ja isompaa kaasaria? Mikä pytty ja kaasari tuohon käy heittämällä kiinni?

21.7.2008 3:48

Tuota pyttykysymystä kannattaa kysyä derbi senda 125 sm topicista. Mitä sieltä olen katsonut niin tosi moni on laittanut juuri 150cc pyttyä ja uudemmassa derbissähän (ei baja) on sama kone kuin riejussa eli takuuvarmasti löydät kyllä pytyn.Vakiona riejusta tuskin löytyy vastusta cbr:lle vastusta, mutta juurikin kaasarin vaihdot yms tuovat muutosta asiaan.

21.7.2008 9:40

ituhippi kirjoitti:Morjensta. Ens kesäksi oon piikin hommaamista suunnitellu, ja rieju ois nyt vahva vaihtoehto siitä syystä että kookkaampi ku CBR, ja vielä suht edullinen. Jos tuohon haluaa saada lisää pökköä pesään, niin mitä kannattaa tehä vielä suuttimen vaihdon, eturattaan vaihdon ja uuden änkän jälkeen? 150cc pytty ja isompaa kaasaria? Mikä pytty ja kaasari tuohon käy heittämällä kiinni?


http://www.motocrossgiant.com/product_p ... r-1201.htm <-- siinä 150cc sylinteri sarja joka menee suoraan tähän yamahan koneeseen. 8)
Muita onkin sit ton lisäksi kaasaria,välitystä, avarempaa putkea, avarrettu ilmanotto, cdi box,jos et hanki isompaa pyttyä niin vakio kannattaa sitten avartaa ainakin. ;)

21.7.2008 12:45

Juu eiköhän se siitä... Tuossa ei näytä tulevan pytyn kantta, ei kai tuohon vakio kansi käy? Tuon 150cc pytyn kanssa pitäisi varmaan laittaa isompaa kaasaria? Minkähänlaisiin nopeuksiin tällä setillä pääsis:
-150cc pytty
-uus putkisto/änkkä
-uus ilmanputsari
-isompi kaasari
-15 (vai 16?) piikkinen eturatas

E: viestin sisältö

21.7.2008 13:51

ituhippi kirjoitti:Juu eiköhän se siitä... Tuossa ei näytä tulevan pytyn kantta, ei kai tuohon vakio kansi käy? Tuon 150cc pytyn kanssa pitäisi varmaan laittaa isompaa kaasaria? Minkähänlaisiin nopeuksiin tällä setillä pääsis:
-150cc pytty
-uus putkisto/änkkä
-uus ilmanputsari
-isompi kaasari
-15 (vai 16?) piikkinen eturatas

E: viestin sisältö

No 30mm kaasari tohon menee hyvin ja siihen oikeet suuttimet. tohon kannattaa laittaa sit toi 16 pikkinen, jos havittelet enemmän huippuja. ;) mä luulisin että se menis tolla setillä sen 130-140 mittariin. (tietenkin hyvillä säädöillä) en sano mitään varmaks mut tuntuis ihan tohon sopivalta :D

21.7.2008 23:24

Hmm mutta tuo 130-140 tuntuu kuitenkin aika vähältä mittariin :eek: kaverin cbr jossa ei ole muuta ku leo vincen putkisto, menee 130 mittariin :s Joku 140 oikeeta kuulostais korvaan paremmalta... saako tuohon 180-200cc pyttyjä? Tarviikohan tehä mitään muutoksia jos noin ison laittaa?

22.7.2008 2:18

Ota huomioon että cbr:ssä on analoginen mittari, joka kusee paljon. Kuseehan tuo riejussakin +-5km/h, mutta taatusti enemmän mittari kusee cebarissa. :)

22.7.2008 8:31

ituhippi kirjoitti:Hmm mutta tuo 130-140 tuntuu kuitenkin aika vähältä mittariin :eek: kaverin cbr jossa ei ole muuta ku leo vincen putkisto, menee 130 mittariin :s Joku 140 oikeeta kuulostais korvaan paremmalta... saako tuohon 180-200cc pyttyjä? Tarviikohan tehä mitään muutoksia jos noin ison laittaa?


EN SANO VARMAKSI, mutta tuskin saat 180-200cc sylinteriä mahtumaan enään siihen rungoon.. tulee olemaan liian tiukkaa. :| no tuota nopeutta ajatellen,jos laitat nyt vaikka nämä osat kiinni:
Putkisto/änkkä
ilmanputsari(tietenkin avarempi)
150cc sylinteri setti,jossa kaikki tarvittavat hilpeet kuten, kireämpi nokka-akseli jne..
30mm kaasari kiihdytyspumpulla ja suuttimet
vakio kansi avarrettuna ja madallettuna,jotta se sopii paikalleen.

Yksi tyyppi tällä foorumilla omistaa kyseisen setin, mutta ne ovat laitettu vain derbi sendaan, joten ei ole eroa ku sama kone. Tyyppi oli saanut huipuiksi 135 km/h ja jos nyt mietitään sinulle tulevaa nopeutta niin se luultavasti on 135+10? ,koska sulla ei ole niin paljon ilmanvastusta tässä riejussa kuin tuossa derbissä. ;)

22.7.2008 11:23

No tuo alkaa jo vakuuttaa ;)

25.7.2008 3:47

Nyt on sitten riejun mittari säädetty näyttämään nopeutta todenmukaisemmin. Mittasin eturenkaan kehän pituuden ja syötin arvon 1810 vanhan arvon (1930) tilalle. Nyt riejun mittari näyttää tarkalleen saman lukeman kuin kaverini rs eli aika lailla oikein.

26.7.2008 12:08

Topler kirjoitti:Nyt on sitten riejun mittari säädetty näyttämään nopeutta todenmukaisemmin. Mittasin eturenkaan kehän pituuden ja syötin arvon 1810 vanhan arvon (1930) tilalle. Nyt riejun mittari näyttää tarkalleen saman lukeman kuin kaverini rs eli aika lailla oikein.


mitenkäs se arvo siihen säädettiinkään?

26.7.2008 17:23

paina niitä molempia nappeja pohjassa yhtäaikaa jotain 5 sekuntia. Sit vaan syötät sen arvon siihe.
Ajoin vielä auton perässä semmoseen nopeusnäyttöön ja lykkäs just saman lukeman ku mun mittarissa. Eli käytännössä oon saanu riejun kulkeen oikeeta tasasella 117km/h muna-asennossa :)

26.7.2008 23:40

Minun mielestä yksi helpoimmista (ja halvimmista) tavoista saada riejuun se 11 kw on laittaa uusi ilman putsari paremmilla virtauksilla, suurempi suutin ja avarruttaa kansi sekä teetättää jyrkempi nokka-akseli paikallisessa moottori koneistamossa. Hintaa kertyy kyseiselle operaatiolle max 150 €. Silloin ei tartte säädellä mitää kaasaria ja muita pikku säätöja vaativia osia.