Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!
23.5.2009 20:20
Voi perkele kun on hiljaista... Mutta nyt pikaista apua (jos edes mahdollista...), miksi tuo rupeaa paineella pumppaamaan öljyä pihalle siitä huohotusputkesta sylinterin vierestä? Yritin käynnistää, niin öljyt rupesivat tulemaan siitä pihalle. Aikaisempi omistaja oli tulpannut sen, kuuluuko sen olla niin?
24.5.2009 18:52
Kyllä sen pitäisi päästä ihan vapaasti hengittämään. Ettei vaan olisi koneessa liikaa öljyä?
24.5.2009 19:51
Ei ole liikaa, laitoin koneeseen 1,5 l ohjekirjan mukaan ja mittatikkukin näyttää pinnan olevan sopiva. Purin nyt sitten konetta ja öljypumpun, kuuluuko siinä olevan kuulan liikkua vapaasti? Kansi ainakin oli aivan kuiva eli öljy ei ole päässyt sinne asti. Nyt olisi apu oikeasti tarpeen...
25.5.2009 22:32
Onko kukaan skannannut räjäytyskuvia koneelle? Pitäisi purkaa kansi, mutta kuvat olisivat tarpeen.
26.5.2009 23:23
Kansi on nyt irti ja paljastui samalla muutama yllätys. Oikeanpuoleisessa männässä oli hakkautumia, koneella oli ajettu ilman kannen kunnollista voitelua ja ilmeisesti vain toiseen pyttyyn oli uusittu mäntä. En löytänyt mitään tukkeumaa, joka aiheuttaisi tuon öljyn vuotamisen. Pitää tutkia vielä lisää, mutta alan jo tulla epätoivoiseksi
29.5.2009 20:48
Toivotaan että vika löytyy piakkoin. Pitäisi omaankin cb:hen tehdä kesän aikana pieni remontti, kun vasen muki syö öljyä ja savuttaa aivan hemulisti.
Räjäytyskuvia löytyy osoitteesta
http://www.cmsnl.com/honda-cb125t-general-export-kph_model16526/partslist/. Tai no varaosa kuviahan nuo ovat, mutta ajanee saman asian.
31.5.2009 16:43
Miten tuo nokan ajoitus säädetään? Joku piste siinä nokan hammasrattaassa on, mutta mistä löydän kampiakselin ajoitusmerkin? Ja missä kohdassa niiden molempien kuuluu olla?
31.5.2009 22:02
Mitenköhän se nyt olikaan. Vissiin piti ne 2 pistettä olla kannentiivistepinnan mukaisesti silloin kun vasen muki puristaa. Kokeilemalla se selviää, pyörittelet sitä tarpeeksi kauan niin kyllä se siitä.
5.6.2009 15:43
Tänään lähti Haynesin korjausopas tilaukseen, toivottavasti saan Cebun sen avulla viimein ajoon
7.6.2009 14:17
Nokka-akselin ajotus meni muistaaksein T-mallissa niin, että Vauhtipyörän T1-merkki ja nokka-akselin vasemmalla puolella oleva kolo on "kello 9" -asennossa, siis osoittaa vasemmalle ja samassa tasossa venttiilikopan kannen tiivistepinnan kanssa. Tarkista ihmeessä jostain.
Virtalukkoja ja penkinlukkoja oon jossain nähny myytävänä, jos ei suomesta niin ainakin ulkomailta, Wemoto ja David Silver Spares oli muistaaksein.
Voi helvetti, tais mennä männänrengas pärrästä. Avaan tänää koneen ja katon mitä siel on tapahtunu. Mikäköhän tohon auttais, jatkoa ajatellen, olettaen et männänrengas menny? Turhaa sinne on kai laittaa uutta jos tarvike m-renkaat on yksinkertasesti vaan paskoja. Ja mullaki tuli 2 mm ylikokoo et ei varmaa alkup. renkaat oo noin isolle koolle...
7.6.2009 20:12
Aika hassuksi menny mäntä... Lohjennu ja sulanu ja öljyrengaski lyhentyny. En sitte tiedä mikä on tapahtunut ensiksi. Mutta joo, daxin mäntiä sitten seuraavaksi...
8.6.2009 12:03
Tuntuu olevan mielenkiintoisia jo nämä vanhemmat cb:t
Itse pähkäilen enää kylmänä savuttamisen (ohjurikumit vaihdettu, ohjurit ei väljät, sylinterir porattu, hondan alkup. ylikoon männät sisällä) sekä vasemman pytyn pätkimisen kanssa (9000rpm ylöspäin pelaa -> syttyongelmaa?)
Tuosta nokka-akselin ajoituksesta jos vielä kaipaa apua niin vilkaise tuo pdf jonka kasasin toista tarkoitusta varten, siellä on sillekkin ohjeet haynesista.
http://koti.mbnet.fi/pppk/CB%20%20125/CB125.pdf
8.6.2009 17:00
Eiku sehän oliki "kello 3"
.
Joo-o. Se helvetin männän tappi on jääny jumiin siihen koloonsa, sokat revitty irti ja ei lähe. Eilen hakkasin ja itkin sit tunnin verran kunnes luovutin, mun onnel varmaan kiertokankikin vääntyny. Vois leikkii porakoneel tänää... Ja sitte se suurehko palanen siitä männästä on hävinny koneen uumeniin, ei varmana lähe sieltä ravistelemalla.
JATKOA:
Nonii, männäntappi on hitsautunu kiertokankeen kiinni.
Joo-o. Evotus yhdistettynä huonoon onneen kiteytyy aika hyvin tähän mun projektiin. Aloin kyselee uutta konetta. Samal hoituis mahdollisesti huonot kärjetkin...
8.6.2009 22:58
Jes, se toimii! Harmi vaan, että toinen tulppa melkein pimeenä, niin hankalaa saada tyhjäkäynti kohdilleen ja ajossa tuppaa sammumaan. Huomenna sitten uudet tulpat ja isommat suuttimet, ehkä se sitten paranee
10.6.2009 23:22
Nyt tämmöistä: kiertää ajossa juuri ja juuri 7000 rpm, paukuttaa putkessa ja booailee, hyytyy jo kolmosella. Käy laihalla? Suuttimet vakiot 88, imukaulat heikossa hapessa, vetää sieltä ilmaa? Ja mistäs saisi uusia/sopivia kauloja?