Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: KTM EXC 125

30.1.2017 20:44

Wanhan mieltä lämmittää nämä ma$$i:n kirjoitukset, huomaa että kaveri on pikkasen paneutunut asioihin ja osaa neuvoa porukoita eikä tarjoile mitään purkka/nippari virityksiä :)

Re: KTM EXC 125

30.1.2017 21:12

Samaa mieltä, näin 10 vuotta tätä kyseistä topikkia seuranneena hienoa lukea kuinka asiat on omaksuttu järkevällä asenteella ja näkökannalla. Moniin kysymyksiin on mahdotonta sanoa mitään absoluuttista oikeaa vastausta.

Re: KTM EXC 125

30.1.2017 23:49

KIITOS ! :)

Mukava kuulla positiivista palautetta konkareilta!

Re: KTM EXC 125

31.1.2017 17:22

ma$$i kirjoitti:
iemelii kirjoitti:Noku nyt on semmone että ostin kotarin ja 100h sitte on vaihettu kiertokanki laakereineen jaa 260h sitte laakeroitu koko muu kone. :roll:

Jossei pidä pahoja ääniä tai rohinoita, niin ei varmaankaam kannata avata :). Aina kun lohkot avaa, tulisi vaihtaa kampuran laakerit :nörtti: , niin hommasta tulisi kerralla heti paljon kalliimpaa :roll: . Jätät nyt avaamatta mutta vaikka vähän aikaistat seuraavaa alakertaremppaa :). Päätä asia kuitenki itse, minä jaan vain mielipiteeni asiaan :lol:

naapurinjerenpekonit kirjoitti:Kysytääs tähän saman syssyyn, että paljon pytyllä ajaa noin suurinpiirtein. Ois tossa hyllyllä pölyttymässä yksi. Ja missä noita kiertokankia ootte vaihdellu ja mitä tulee hinnaksi?

Sekin riippuu ihan käytöstä ja huollosta :D . Sylinteri on hetkessä pilalla jos ilmanputsaria ei muista pitää puhtaana/öljytä/ vaihtaa ja ajaa väärillä seoksilla ja/tai väärillä kaasuttimen säädöillä. Tällöin uusikin sylkkä on entinen alle sadan tunnin.

Oikealla huollolla :nörtti: (ne säädöt+seokset, ilmanputsari ja männänvaihdot) sekä oikeanlaisella koneen käytöllä sylinteri voi pysyä hyvässä kunnossa useita satoja tunteja, nicasil pinnoite on kuitenkin sen verran kovaa tavaraa oikein käytettynä. Eli on mahdotonta täältä sanoa missä kunnossa sylinterisi on :). Ainoa keino tietää se, on napata pytty irti ja kurkata sisälle onko pinnoitteet tallessa/ missä kunnossa. Näkyykö alkuperäiset pinnotus/hoonijäljet vai kiiltääkö pytty kuin papin kulli :lol: tai onko selvät kulumat pinnoitteessa

Kiertokangen vaihtoon tarvitsee prässin sekä kellotusvehkeet. Yleensä nämä+ammattitaito löytyy ihan suurimmasta osasta koneistamoista ja viimeistään pyörien huoltoon ja myyntiin perehtyneistä paikoista. Mainittakoon esim Motokeidas ja Motopalvelu. Merkkiliikkeessä/ pyöriin perehtyneessä vaihto maksaa ~70€ karkeasti. Ja tämä on siis työn osuus, uusi osa pitää olla mukana tai ostaa paikan päältä. Joku koneistamo saattaa tehdä ihan ~20-40€.



Eli pitäskö nyt ajella vaan ja vaikka sadan tunnin päästä rempata koko alakerta jollon laakereilla ois rullattu se 350h ja kangella 200h? Saa myös linkata nuita laakerisettejä kun en millään löytäny Paljonko porukka ajellu samoilla laakereilla?

Re: KTM EXC 125

31.1.2017 19:05

Jotakin tuon suuntaista tarkoitin juu, mutta pureudutaanpas enempi.

Kauanko männällä ajettu? Jos kerralla hoitaisi männän, kaikki laakerit ja kiertokangen +tietty stefat ynnä muut pikkunippelit niin pääsisi yhdellä avauksella eikä tarvisi koko ajan olla aukomassa :)

Laakerit löydät kätevästi vaikka motokeitaan tai motopalvelun spare parts finderista. Merkkiliikkeestä laakerien ostaminen voi tulla sitten paikkakohtaisesti kalliimmaksi kuin laakeriliikkeestä tai vastaavasta. Yksi keino on tilata esim saksan Ekugellagerista kaikki laakerit ja stefat. Halvemmalla ei taida saada. Laakerien tyypit(koodit) näät joko laakereista itsestään kun ne irroittaa taikka sieltä spare parts finderista.
Yksi vaihtoehto mitä itse suosin on että laakerien koodit ylös/ vanhat laakerit mukaan ja käppäilee paikalliseen etraan/ laakeriliikkeeseen.

Alakerran laakereista vaihteiston laakerit on pienimmässä rasituksessa verrattuna kampuran laakereihin. Harvemmin kuullut niiden pamahtavan :), mutta kyllä ne kannattaa ehdottomasti vaihtaa aina kun muutakin alas uusii.

Tuohon remppausajankohtaan otan kantaa enempi vasta kun kuulen männän tilanteen yms niin voi hahmottaa tilanteen paremmin.

Ajatko talvella vai odottaako pyörä vaan tallissa kesää? Kokemuksesta voin kertoa että täysremontti on mukavin tehdä loskapaskakeväästä :D, kun ei huvita ulkona ajella. Samalla tulee vehje tikkiin kesän kurvailuja varten. Mieluummin sitä kesällä ajaa kuin huoltaa vaikka mukavaa puuhaa sekin kieltämättä on :lol: , kunhan ei vaan tule liian kalliiksi

Jos lyhyen vastauksen haluat sellaisella mututuntumalla :lol: niin: kyllä pitäisi wörkkiä ihan hyvin jos ajaa kiertokangella ja kampuran laakereilla sen 200h ja vaihteiston laakereille sen 360h ennenkuin vaihtaa molemmat kerralla. Kai sulla siis oli kampuran laakerit vaihdettu samalla kun kiertokanki? 360h kampuran laakereille onkin jo vähän kovempi juttu, voi kestää hyvinkin tai sitten ei :roll:

Re: KTM EXC 125

31.1.2017 19:21

Lisätäänpä tällainen info kun jossain vaiheessa oli kampuroista puhetta tai joku joskus etsii viestejä haku toiminnolla :lol:

Wisecon kampuroissa siis ollut valmistusvirheitä jonkin verran. Pahimpia virheitä magneeton kiilan ura väärässä paikkaa ja väärän pituiset akselit.

Vissiinkin johtuu wisecon tuotannon siirtämisestä kiinaan. Koskahan mahtaa tulla takas jenkkeihin vai jokohan on tullut

Re: KTM EXC 125

31.1.2017 19:36

Pieni kammo itselläkin iski noihin wisecon kampiakseleihin, kun kaverilla kaksi peräkkäistä hajos 20h sisällä. Noita kuitenkin on myyty todella paljon, eli ei varmasti ole kaikissa vikaa, mutta liekö sattui huono tuotantoerä kohdalle. Tuossahan pitää sytytystä säätää kääntämällä vauhtipyörää toiseen laitaan (tuohan on SX:n kampiakseli alunperin), ohjeet tulee kyllä mukana tuohon säätöön laitettaessa osa EXC:n koneeseen.

Re: KTM EXC 125

31.1.2017 21:34

ma$$i kirjoitti:Jotakin tuon suuntaista tarkoitin juu, mutta pureudutaanpas enempi.

Kauanko männällä ajettu? Jos kerralla hoitaisi männän, kaikki laakerit ja kiertokangen +tietty stefat ynnä muut pikkunippelit niin pääsisi yhdellä avauksella eikä tarvisi koko ajan olla aukomassa :)

Laakerit löydät kätevästi vaikka motokeitaan tai motopalvelun spare parts finderista. Merkkiliikkeestä laakerien ostaminen voi tulla sitten paikkakohtaisesti kalliimmaksi kuin laakeriliikkeestä tai vastaavasta. Yksi keino on tilata esim saksan Ekugellagerista kaikki laakerit ja stefat. Halvemmalla ei taida saada. Laakerien tyypit(koodit) näät joko laakereista itsestään kun ne irroittaa taikka sieltä spare parts finderista.
Yksi vaihtoehto mitä itse suosin on että laakerien koodit ylös/ vanhat laakerit mukaan ja käppäilee paikalliseen etraan/ laakeriliikkeeseen.

Alakerran laakereista vaihteiston laakerit on pienimmässä rasituksessa verrattuna kampuran laakereihin. Harvemmin kuullut niiden pamahtavan :), mutta kyllä ne kannattaa ehdottomasti vaihtaa aina kun muutakin alas uusii.

Tuohon remppausajankohtaan otan kantaa enempi vasta kun kuulen männän tilanteen yms niin voi hahmottaa tilanteen paremmin.

Ajatko talvella vai odottaako pyörä vaan tallissa kesää? Kokemuksesta voin kertoa että täysremontti on mukavin tehdä loskapaskakeväästä :D, kun ei huvita ulkona ajella. Samalla tulee vehje tikkiin kesän kurvailuja varten. Mieluummin sitä kesällä ajaa kuin huoltaa vaikka mukavaa puuhaa sekin kieltämättä on :lol: , kunhan ei vaan tule liian kalliiksi

Jos lyhyen vastauksen haluat sellaisella mututuntumalla :lol: niin: kyllä pitäisi wörkkiä ihan hyvin jos ajaa kiertokangella ja kampuran laakereilla sen 200h ja vaihteiston laakereille sen 360h ennenkuin vaihtaa molemmat kerralla. Kai sulla siis oli kampuran laakerit vaihdettu samalla kun kiertokanki? 360h kampuran laakereille onkin jo vähän kovempi juttu, voi kestää hyvinkin tai sitten ei :roll:


Joo unohtu tohon kirjottaa että mäntä vaihdettu 15h sitten ja tosiaa kampuran laakerit vaihdettu kans 100h sitte. En aja talvella.

Re: KTM EXC 125

31.1.2017 22:02

Elikkä ei tule tunteja vielä juuuh.

Päätös on ihan makuasia niin sanotusti :).. Toisaalta "turha" eihän se koskaan turhaa tietty ole mutta.. :roll: avata konetta noin pian kun vasta availtu. Kyllä sen koneen noinkin kaiken järjen mukaan pitäisi kestää oikein hyvinkin kasassa (ellei käy mtn dramaattista jne). Itse luultavasti ajaisin konetta avaamatta sinne seuraavaan männänvaihtoon asti (eli nykyiseen tuntimäärään + ~55-75h lisää) ja sitten samalla avaisin koneen perin pohjin :).
joku saattaa tietysti olla eri mieltä näistä huoltoväleistä kuin minä. Ja saakin olla, mielipiteitä on mukava olla monia. Itse pitänyt ajatuksena huoltoväleistä männälle 60-80h eli samalla kiertokangelle+laakereille 180-240h, perustuen siihen alakerta auki 3. Männän kohdalla sääntöön. Öljynvaihdoista ja muista pienemmistä huolloista en nyt jaksa kirjoitaa.

Jotkut sanovat männälle +150h ja alakerralle +400h ja että kestää. En kiellä etteikö joillain kestäisi :), se riippuu paljon niin monesta asiasta. Mutta itse ajattelen niin, että miksi turhaan ottaa riski hajottaa jotain ja korjata se kalliilla, kun on mahdollisuus laitta asiat ajoissa kuntoon pienemmällä rahalla :)


Toisaalta jos oikein kunnon varmuuden haluat, niin voithan sen koneen nytkin avata ja katsoa mitä se on syönyt.

Elämä on täynnä valintoja. Minäkin valitsin juuri mototin lukemisen opiskelun lomassa :roll: :lol: . Mikä on sinun valintasi? ;)

Re: KTM EXC 125

31.1.2017 22:27

ma$$i kirjoitti:Elikkä ei tule tunteja vielä juuuh.

Päätös on ihan makuasia niin sanotusti :).. Toisaalta "turha" eihän se koskaan turhaa tietty ole mutta.. :roll: avata konetta noin pian kun vasta availtu. Kyllä sen koneen noinkin kaiken järjen mukaan pitäisi kestää oikein hyvinkin kasassa (ellei käy mtn dramaattista jne). Itse luultavasti ajaisin konetta avaamatta sinne seuraavaan männänvaihtoon asti (eli nykyiseen tuntimäärään + ~55-75h lisää) ja sitten samalla avaisin koneen perin pohjin :).
joku saattaa tietysti olla eri mieltä näistä huoltoväleistä kuin minä. Ja saakin olla, mielipiteitä on mukava olla monia. Itse pitänyt ajatuksena huoltoväleistä männälle 60-80h eli samalla kiertokangelle+laakereille 180-240h, perustuen siihen alakerta auki 3. Männän kohdalla sääntöön. Öljynvaihdoista ja muista pienemmistä huolloista en nyt jaksa kirjoitaa.

Jotkut sanovat männälle +150h ja alakerralle +400h ja että kestää. En kiellä etteikö joillain kestäisi :), se riippuu paljon niin monesta asiasta. Mutta itse ajattelen niin, että miksi turhaan ottaa riski hajottaa jotain ja korjata se kalliilla, kun on mahdollisuus laitta asiat ajoissa kuntoon pienemmällä rahalla :)


Toisaalta jos oikein kunnon varmuuden haluat, niin voithan sen koneen nytkin avata ja katsoa mitä se on syönyt.

Elämä on täynnä valintoja. Minäkin valitsin juuri mototin lukemisen opiskelun lomassa :roll: :lol: . Mikä on sinun valintasi? ;)


Kai se pitää oottaa sinne männänvaihtoon , toivotaan että kestää :D Isot kiitokset vastauksista!

Re: KTM EXC 125

31.1.2017 23:24

Jos kaasarin säädöt pitää kunnossa ja putsarin puhtaana ja vaihtelee öljyjä niin kestää, kestää ja kestää. Sit jos ei kestä niin korjataan.

Aikoinaan kun piikkisen kotarin ostin niin olikohan männällä ajettu 200h luokkaa, ei pyörä meinannut lähteä enää polkemalla käyntiin nätisti niin olihan se vaihdettava. Periaatteessa mäntä kestää siis niin pitkään ettei pyörällä ole enää mukava ajaa, kun se ei käynnisty hyvin ja tehot on kateissa puristuksien puutteesta johtuen. No ajoinkohan sitten seuraavalla männällä 120h "kokeilumielessä" kun pyörässä oli muutenkin jo tunteja järkyttävästi, ihan asialliselta sekin vaihtaessa näytti ja pyttykin oli vielä sen näköinen että uusi mäntä sisään ja homma jatkuu taas. Ja uskokaa tai älkää, öljyä oli bensan seassa aina 2%, ei enempää eikä vähempää. En neuvo muita näin tekemään, mutta tämä oli lähinnä kokemuspohjalta kerrottua asiaa siitä, että mitä nämä laitteet oikealla käytöllä todella kestää. Aikanaan kun näistä tällä foorumilla puhuin niin hyvä ettei kotiovelle tultu haukkumaan :lol: Täällä käsitys oli jotain käsittämätöntä 40h tuntimääriä männän kestolle, kukaan ei vaan ollut uskaltanut kokeilla mitä se kestää. Todellisuudessa kenenkään pyörä ei tuntien takia ollut hajonnut. Onneksi täällä yleinen linja on mennyt todella paljon parempaan ja oikeampaan suuntaan.

Minulta jos joku kysyy niin sanon männänvaihtoväliksi saman 80h kuin ylempänä ja joka kolmas kerta eli noin 240h kohdalla iso remontti. Fakta on se että pitempäänkin ajelee, mutta hyötyykö siitä lopulta mitään, niin mielestäni ei. Ja eihän se kiva ole kun tehotkin alkaa vähentyä. Kannattaa ottaa remontit myös opettavan kokemuksen kannalta, sitä ei voi edes rahassa mitata. Eli ei kannata pelätä remontteja. Tietysti omalla kohdalla on ehkä helpompi puhua tiheämmistä huoltoväleistä kun ajoa tulee naurettavan vähän ja taloudellinen tilannekaan ei ehkä ole ihan niin heikko kuin 16-vuotiaana.

Re: KTM EXC 125

1.2.2017 0:02

Nonii kun mestarit vastailemassa niin kysytäänpäs pari hommaa.
Pyörän alakerta rempattiin 300h kohdalla ja kaikki laakerit vaihtui. Kiertokanki oli hyvässä tikissä eikä yhtään väljä, joten sitä en vaihtanut (samalla kiertokangella ajettu nyt 370h :D) . Nyt mittarissa 370 tuntia ja kohta mäntä vaihtoon niin samassa rytäkässä katon taas kiertarin kunnon. Jos alkaa väljyyttä olemaan niin onko aivan paska idea laittaa suoraan uusi kampura näillä tunneilla vai meneekö viellä samalla toista sataa tuntia? Kuullostaa niin monimutkaiselta tuo kiertokangen vaihto. Koneistamolla vetää kuitenkin ihan vihkoon koko homman :D Tulisi vaan kampuran vaihto 200€ kalliimaksi ja kuitenkin pitää vaihtoon laittaa mun aikana.

Re: KTM EXC 125

1.2.2017 8:09

Samaa mieltä JL-:n kanssa! Ja noihin tuntimääriin liittyen, on tossa samalla kylällä tiedossa yksi +600h ajettu kotari jonka alakertaa ei ole koskaan avattu, vaan pari mäntää vaihdettu.. Mutta kyllä sen siinä näkee kuinka tukossa ja nuhanen se on :lol:

Siinä on muurarilla ihan kivasti ajettu kiertokanki :). Ei se vaihto ole mitenkään monimutkainen rasti :D. Prässillä kiertokanki laakereineen irti limpuista. Uudet kamat prässillä kiinni ja suoruuden tarkistus kellottamalla. Missäspäin suomea asustat, että mikä ois lähin paikka?

Alkuperäinen kiertokanki+ vaihto tulisi maksamaan about ~300€ riippuen vaihtopaikasta.
Wössnerin, proxin tms muun valmistajan kiertokanki+ vaihto olisi karkeasti vähän alle 200€.

Uusi kampura merkistä riippuen ~400-600€.

Siinä olet oikeassa että vähän reilulla 200€ saisi jo halvemmasta päästä olevan uuden kampuran verrattuna uusi kiertokanki+vaihto :).
Mutta nykyinen kampura kannattaa käyttää arvioitavana. Siinä kohtaa viimeistään saat varmuuden. Koska kampura ei välttämättä ole yhtään kulunut ja eteenpäin pääsisi satoja tunteja samalla kampuralla, kiertokankia vaihtaen.

Tietysti jos haluat itsellesi rakentaa varmasti kestävää pyörää, jolla ajetaan vielä pitkän aikaa. Niin miksikäs ei hankkisi uutta kampuraa.

Tähänkään ei ole yhtä oikeaa vastausta :lol: , voi vain ehdottaa asiaan uusia näkökulmia ja silleen

Re: KTM EXC 125

1.2.2017 14:39

Tuurust päi! Riippuen tietysti paikasta, mutta pystyykö ne arvioimaan sen kampuran siellä samassa mestassa missä veivi vaihdetaan vai pitääkö viedä jollekkin gurulle ja maksaa siitäkin lisää?

Re: KTM EXC 125

1.2.2017 17:26

Eihän kampiakseli varsinaisesti ole kuluva osa, eli jos se toimii moitteitta vaihtoon asti niin en näe syytä miksei se uusilla laakereilla ja uuden veivin kanssa toimisi yhä samalla tapaa.