Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

7.7.2010 22:45

mustavi kirjoitti:Hrmph. Kaasarit säädettynä ja synkattuna koneen valitus ja nuhaisuus on poissa. Eli eipä siellä suurempaa vikaa voi olla, koko hösötys kansivammasta ilmeisesti turhaa. No, hyvä näin. Pitäis ehkä ylen houkuttelevan terassikaljoittelun sijaan mennä illalla ajeleen :D
Milläs tavalla nuo kaasarit saa synkattua? Pitääkö käyttää ihan pajalla vai onnistuuko homma ilman "hienoja" laitteita?

8.7.2010 12:46

-
Viimeksi muokannut mustavi päivämäärä 3.7.2012 17:21, muokattu yhteensä 1 kerran

8.7.2010 15:37

viewtopic.php?f=58&t=79267 siinä olis miitti topic

8.7.2010 18:26

mustavi kirjoitti:Synkkauksen säätö tapahtuu ryyppyvivun alla olevasta pienemmästä mustasta myovipyörästä. Oikeaa säätöä varten tarttis 2 alipainemittaria (Biltemalla kuulemma olis halpoja, mutten ole hankkinu) mitkä kytketään kaasareihin. Taaemmassa kaasarissa on nippa (huohotinjärjestelmän alipaineimpulssi otetaan siitä, ohuehko letku), edessä kurkussa ruuvilla suljettu aukko mihin tarttis adapterin. Alipaine-ero sais olla enintään 30mm Hg mitattaessa kone käyntilämpöisenä tyhjäkäynnillä ja moto pystysuorassa, sanoo ETAI:n korjausopas. Laiska kun oon en ole toistaseks viitsiny tehdä tota itse ;) Nyt kun huomas miten paljon se vaikuttaa täytynee investoida mittareihin...

Hetkinen. Eikös siinä ryypyn alla oleva pieni muovinen pyörä (halkasija n. 1cm luokkaa) ole tyhjäkäynnin säätöruuvi? Ainakin näin väitetään ohjekirjassa.

8.7.2010 19:51

-
Viimeksi muokannut mustavi päivämäärä 3.7.2012 17:21, muokattu yhteensä 1 kerran

11.7.2010 22:34

-
Viimeksi muokannut mustavi päivämäärä 3.7.2012 17:20, muokattu yhteensä 1 kerran

11.7.2010 23:50

Mites ton flektin pitäis oikee toimia Shadowis? Heitin tänään sellasen kevyen 100km lenksun ja takasylkkä oli tulikuuma päätteksi, mutta flekti ei pyörinyt. Olikos se jotenkin silleen että kun lämpövalo syttyy niin flekti kans lähtee pyörii, vai mites hitos se meni?

Oma Shadowi jaksaa vaan puksuttaa etiäpäin. Mittaris on hiukan vajaa 49tkm ja silti kulki tän päiväsen lenkin ko unelma (mentiin siel 100-110km/h paikkeil tasasel). Hitto vieköön, pitäis saada toi vietyä sinne huoltoon ennen kun koulu alkaa. Sais säätää ventiilit sekä kaasarit synkrata. Voisi käydä huomenna kyselemässä muutamalta huoltamalto paljonko velottaisi sekä koska olis mahollista viedä.

12.7.2010 8:15

Mustavi, jos poikkeat itä-suomessa niin piipahdahan kuopion kautta niin katsellaas tän mun Varjon kulkupuolta, verraten -99 japanin versioon orggis putkilla. Muutenkin voidaan rupatella kaikkea turhaa V2-kokemuksista, tuloksista, jms...

12.7.2010 14:51

-
Viimeksi muokannut mustavi päivämäärä 3.7.2012 17:18, muokattu yhteensä 1 kerran

12.7.2010 16:26

mustavi kirjoitti:
Joo Savonlinna-Koli-Nilsiä suunnalle ajattelin lähipäivinä suoriutua, ehkä sieltä vielä Kaustisen suuntaan, joten Kuopio osuu reitin varrelle. Laitan vaik yv:n kun aikataulu alkaa seljetä. Ei ole vielä ihan varmaa ajanko huomisen reissun Bimotalla, ja loppuviikon hupiretken sitten Varjolla, vaiko suoraan hela hoidon sohvalla. Tuli taas perjantain 500:sella huomattua miten mukavaa sillä on ajaa. Bimppe on enemmän raaseri, eli nopea (khyhyhyllä kiitos, se on ihan sairaan hysteerinen! ;) ) mutta kankea ja rasittava, ja olis pakko ajaa nahkapuvussa... mikä on hellekeleillä sietämätön ajatus. Shadowllahan hyristelin viimeks 4/5-osan matkasta T-paidassa ja avopotta päässä, välillä ajaessa Fantaa naukkaillen. Ajattelisin, et tollanen rento de luxe-kruisailu kuuluu olennaisesti kesämatkailuun, ei raivokas paahtaminen.


Joo, heitäs YV:tä sitten. Ja kyllä, nimenomaan kesän ajeluihin kuuluu fiilis ja se rento-matka, ei kuinka kovaa pääsee. Itse heitin pari pv sitten reilun 200km lenkin farkut ja west coast customs-huppari päällä, oli muuten ehkä koko kesän rennoin kokemus, teki mieli jatkaa ajamista niin pitkälle kuin tietä riittää. Niin mukavaa oli ajella +30 asteessa ei ollenkaan liian kuumissa vaatetuksissa ja musiikkien soidessa hyvin potan sisällä.

12.7.2010 20:36

Tervehdys tasapuolisesti kaikille, uusi Shadowisti on heti kättelyssä sormi suussa :s . Eli tässä pari viikkoa olen ajellut vm. 2001 shadowlla, 28 tkm mittarissa, nyt kelien lämmettyä kuuluu mottorista ylimääräistä ääntä. Eli tyhjäkäynnillä ja hieman kierroksia nostaessa jostain päin moottoria (etusylinterin puolelta minusta, vaikea paikallistaa) kuuluu "rolinaa", ajossa muuttuu jonkinasteiseksi kihinäksi. Menopuolella ei minusta ole tapahtunut mitään dramaattista muutosta, kulkee sen minkä aiemminkin (110 mittariin tasaisella). Öljyt on vaihdettu vähän alle 2000km sitten.

Ääniongelma esiintyy erityisesti koneen ollessa kuuma, kylmänä ääniä ei kuulu. Voisiko kone nakuttaa vai onko muita vaihtoehtoja? Konetta en mielestäni ole erityisemmin rääkännyt, muun liikenteen mukana ajellut suuremmin repimättä.

12.7.2010 22:14

Hilaignibio kirjoitti:Tervehdys tasapuolisesti kaikille, uusi Shadowisti on heti kättelyssä sormi suussa :s . Eli tässä pari viikkoa olen ajellut vm. 2001 shadowlla, 28 tkm mittarissa, nyt kelien lämmettyä kuuluu mottorista ylimääräistä ääntä. Eli tyhjäkäynnillä ja hieman kierroksia nostaessa jostain päin moottoria (etusylinterin puolelta minusta, vaikea paikallistaa) kuuluu "rolinaa", ajossa muuttuu jonkinasteiseksi kihinäksi. Menopuolella ei minusta ole tapahtunut mitään dramaattista muutosta, kulkee sen minkä aiemminkin (110 mittariin tasaisella). Öljyt on vaihdettu vähän alle 2000km sitten.

Ääniongelma esiintyy erityisesti koneen ollessa kuuma, kylmänä ääniä ei kuulu. Voisiko kone nakuttaa vai onko muita vaihtoehtoja? Konetta en mielestäni ole erityisemmin rääkännyt, muun liikenteen mukana ajellut suuremmin repimättä.

Mitäs bensaa olet käyttänyt, siis 95 vai 98 oktaanista?

Hitto ku Shatowi heitti kuskil tänään oikeen jännä kakan housuun. Kotoota lähdin, tien päähän ajoin ja siinä sit lähin kiihdyttää. 60-80 välis sit tökki pyörä, silleen kunnol oikeen että tunsin. Hana oli auki, ryyppy kii ja just tankattu uutta 98 oktaanista tankkiin. Siinä sit heitin ympäri ja koitin sit demonstroida tilanteen uusiks, ja kyllä. Jälleen nyki. Siinä sit pyörä talliin ja hiukan miettii missä voisi olla vika. Jäähdytysnestettä oli puolillaan eli siitä ei johtunut. Ilmanputsarin putsasin, mistä lähti ihan törkeesti likaa pois. Putsari takas paikkaan ja sormet ristiin. Eikä nykiny enää, eli ilmanputsari oli vaan menny tukkoon.

Keskiviikkona pyörä menee huoltoon. Ventiilit säädetään sekä kaasarit synkronoidaan.

12.7.2010 22:37

95:stahan tuossa on tullut käytettyä, pitänee kokeilla josko 98 auttais asiaa. Öljyt tarkistin myös, niissä ei vikaa pitäisi olla.. (ainakaan määrässä :roll: )

12.7.2010 23:16

Ajaminen 95E:llä saattaa sen hieman liian heikon nakutuskestävyyden takia ja kuljettajasta riippumattomien tekijöiden (huonolaatuinen polttoaine-erä, karsta, vesibensa, ...) onnettomasti yhteen sattuessa johtaa jomman kumman sylinterin mäntävaurioon. Valtaosa Hondan V2-kevareista selviää 95E:lläkin vahingoitta, ja kriittisin vaihe on oletettavati 10-30tkm väli eli kun puristuspaine on vielä uuden veroinen, mutta karstaa ym. nakutuskynnyksen ylittymiseen myötävaikuttavia tekijöitä ehtinyt kertyä. Asíasta ei ole tehty tarkkoja tutkimuksia, toistaiseksi on tyytyminen indiisiketjuun mäntärikkojen syistä.


Koska 95E:n nakutuskestävyys on juuri ja juuri rajan alla moottori ei yleensä oireile väärää polttoainetta. Se käy hieman karkeasti verrattuna 98E/99E:llä pehmeämpään käyntiääneen, mutta ei "kilistele" kuuluvasti (= liikaa sytytysennakkoa, karstan hehkusytytys ym.). Vaurion aiheuttaa 1970-luvulla laajemmin moottorinsurmana tunnetuksi tullut ns. "high speed knock", mitä esiintyy korkeilla kierrosluvuilla (= palotilan muoto, lämpö ym.). Sitä ei pysty kuulemaan käyntiäänestä. Moottoririkko tulee kuljettajalle useimmiten täytenä yllätyksenä.

12.7.2010 23:37

Mmh, tuo oli varmaan vihjaus siitä että pitäisi siirtyä 98:n käyttöön... Tosiaan, kävin tankkaamassa ysikasia tankkiin reilun 10l, väittäisin käynnin pehmentyneen ja ehkä jopa vedon ym. parantuneen (tai sitten voidaan pistää väsyn piikkiin että kuulee ja tuntee harhoja :roll: ) Kaikki kolina ei vieläkään ole poissa, mutta kyllä se taisi vähentyä. Lienee sitten sattunut sellainen huonompi bensaerä kun tuppasi häiriötä antamaan (pyörää on kyllä tankattu kerran myös äänien ilmaantumisen jälkeen). Mäntävaurio se ei kai ole kun vielä eteenpäin menee ;). Täytyy tarkkailla tilannetta