Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: KTM EXC 125

25.1.2017 23:43

Joo kiitos!
http://www.motokeidas.com/shop/tuotteet ... kseli-4024
Onko tuo nyt sitten orkkista kevyempi? Ja tuon kun hommaa niin ei tarvi alkaa sytkää säätämään?

Re: KTM EXC 125

26.1.2017 17:45

Ihmettelen vain tuota että kys. Kampuran sanotaan olevan sama sx ja exc. Tuon painosta en siis mene mitään varmaa sanomaan. Vahva veikkaus on kuitenkin että olisi kevyempi.

Ja ainakin itselläni hot rod kampuran kanssa toimi ihan vakio sytkäsäädöillä. Eli staattori samaan viivaan kuin vakionakin exc. Nyt en ulkoa muista kumpi se niistä kahdesta viivasta oli, mutta avaamalla sekä katsomalla ennen purkua sen näet kyllä.

Edit: http://www.moto-hame.fi/index.php?main_ ... nr0on18mj6 ainakin moto-häme myy sx hot rod kampuraa. Vahvasti veikkaisin olevan sama tuote kuin linkkaamasi (eli olisi kevyempi kuin orkkis exc kampura). Paras tapa saada varmuus on soittaa motokeitaalle/ laittaa viestiä asian tiimoilta

Re: KTM EXC 125

28.1.2017 12:08

Twiksor kirjoitti:Osta Vmx 320mm levy+adapteri. Tais olla hintaa pakettina 150€ ja eikä tarvii odotella pakettia montaa viikkoa. Samoja ovat nuo mitä kiinassa myydään ja hyvin pelittänyt.


oisko linkkiä kyseiselle setille ku en äkkiseltään löytäny?

Re: KTM EXC 125

28.1.2017 17:43

https://vmx-racing.com/ktm-320mm-oversi ... p0502.html siinä koko setti. Levy+adapteri.
https://vmx-racing.com/ktm-320mm-oversi ... p0032.html
Levy+adapteri. Eri väri
Minkä ikäine pyörä sulla on? Varmista sopivuus sillä adaptereita on uusiin ja vanhoihin.

https://vmx-racing.com/ktm-320mm-oversi ... p0501.html pelkkä levy
https://vmx-racing.com/ktm-320mm-oversi ... p0036.html pelkkä levy, eri väri

https://vmx-racing.com/c/ktm-parts_0362/3.html adapterit

Re: KTM EXC 125

28.1.2017 22:12

Mitä kytkinlevysarjaa suosittelette?

Re: KTM EXC 125

28.1.2017 22:15

onkos 05 kotaria vielä järkevää ostaa?

Re: KTM EXC 125

28.1.2017 23:57

naapurinjerenpekonit kirjoitti:Mitä kytkinlevysarjaa suosittelette?
OEM =vakio

taukopaikka kirjoitti:onkos 05 kotaria vielä järkevää ostaa?

Miksikäs ei?

Varaosia saa vaikka kuinka ja muitakin osia. Alusta ja kone kuntoon niin tikittää kuin kello. Eli joko varmistat että himoitsemaasi pyörään on tehty koneremontteja oikeilla tuntimäärillä (yläkerta/alakerta/laakerointi jne) sekä huollettu alustaa (etukepit, takakeppi, alustan laakerointi yms). Tai jos halvalla saat pyörän, niin teet edellä mainitut itse tai hoidat ne tehdyiksi muualla niin voit olla varma, että kaikki toimii kuten pitääkin ja pitkään.

Re: KTM EXC 125

29.1.2017 4:05

230€ näyttää maksavan, jos tuolla edes alkuperäistä tarkoitit (?)
Puolet halvemmalla sais proxin setin.
https://www.24mx.fi/kytkinpaketti-prox/ktm-125exc-2015
Vai kannattaako suosiolla ostaa tuo orkkis?

Re: KTM EXC 125

29.1.2017 11:18

Tiedän tapauksen jossa laitettiin proxin levyt. Parikymmentä tuntia meni ja osa levyistä napsahti poikki :) .. En tiedä oliko yksittäistapaus vai kertooko laadusta.

Ja alkuperäisiä tarkoitin kyllä juu. Itse kääntyisin ainakin niihin. EXC:n kytkin on sen verran kestävä varsinkin orkkis osilla, ettei sun tuon kytkinrempan jälkeen tarvitse tehdä samaa toista kertaa ;). (Ellei tietty jtn dramaattista tapahdu tai pyörä ole sulla vuosikausia :D)

Re: KTM EXC 125

30.1.2017 15:57

ma$$i kirjoitti:https://vmx-racing.com/ktm-320mm-oversize-floating-brake-disc-rotors-adapter-bracket-blue-ktm-sxf-exc-mxc_p0502.html siinä koko setti. Levy+adapteri.
https://vmx-racing.com/ktm-320mm-oversi ... p0032.html
Levy+adapteri. Eri väri
Minkä ikäine pyörä sulla on? Varmista sopivuus sillä adaptereita on uusiin ja vanhoihin.

https://vmx-racing.com/ktm-320mm-oversi ... p0501.html pelkkä levy
https://vmx-racing.com/ktm-320mm-oversi ... p0036.html pelkkä levy, eri väri

https://vmx-racing.com/c/ktm-parts_0362/3.html adapterit


Kiitoksia! Semmonen kysymys ois vielä että kuinka usein kotari kannattas laakeroida? Jotkut puhuu että 250-300h kanki ja päälaakerit, mutta tarviikoo vaihteisto laakeroida 250-300h välein?

Re: KTM EXC 125

30.1.2017 16:27

Paljon kampuralla ja kytkinlevyillä ajaa?

Re: KTM EXC 125

30.1.2017 17:30

iemelii kirjoitti:
Kiitoksia! Semmonen kysymys ois vielä että kuinka usein kotari kannattas laakeroida? Jotkut puhuu että 250-300h kanki ja päälaakerit, mutta tarviikoo vaihteisto laakeroida 250-300h välein?


Laittaa kaikki samalla niin ei tule yllätyksiä. Vaihteiston puolen laakerit ei kuitenkaan maksa juurikaan verrattuna siihen kuinka monta niitä tulee. Suurin menoerä kampuran laakerit ja kiertokanki laakereineen.

Ja aikana jotakin tota luokkaa. Hyvä muistisääntö on, että joka kolmannen männän kohdalla avaa alakerran.

Moni puhuu usein vain koneen laakeroinnista. Mutta myös alustaa pitäisi laakeroida. Swingin laakerit ja puslat tulisi vaihtaa tietyin ajoin sekä iskarin kiinnityksien laakerit. Ja tietysti ohjauslaakerit(olikohan tolla nimellä?) etupäähän vaihdella. Sekä tietysti vanteiden laakerit.
Nytkun alustasta päästiin vauhtiin, niin muistakaahan viedä takaiskari sekä keulapumput välillä huoltoon. Ajomukavuus sekä luotettavuus paranee huomattavasti.

Muurari kirjoitti:Paljon kampuralla ja kytkinlevyillä ajaa?

Kampuralla niin kauan kuin se kestää tai tule mitään huomattavia vaurioita yhtäkkiä/ kierteet mene. Kampura kyllä yleensä kestää ihan mukavasti ellei satu olemaan vanhemman tuotantoerän kampura, joita on katkeillut ikävästi. Kiertokankia ja laakereita kun vaihtelee sopivissa ajoin niin kestää. Yksi kampura kuitenkin kestää monia veivejä eli useita satoja tunteja. Sitten vaihdetaan kun väljistyy tai äkkseltään hajoaa :).
Hyvää os viittaa kampuran kunnosta antaa se, kuinka timmi/ väljä se on uusiin kampuran laakereihin. Tiukka sen kuuluu olla. Jos tuntuu turhan väljälle niin vaihtoon.

Kytkinlevyille on mahdotonta sanoa suoraan tunteja. Se riippuu aivan täysin kytkimen käytöstä ja ajosta. Kytkin auki ja katsomaan ovatko levyt missä kunnossa jos varmuuden haluaa :). Jos pahasti sinertävät tai ovat selvästi kulahtaneet niin vaihtoon vaan. Tai sitten vaihtaa vasta kun kytkin alkaa luistamaan.

Kotarin kytkin kuitenkin kestää aikalailla ja kytkimen työsylinterin tiivisteelläkin voi vaikuttaa asiaan. Tiivisteitä on kolmea paksuutta. Paksuimmalla kytkin tarraa parhaiten kiinni ja kestää eniten kulutusta, mutta tuntuma on aika on/off. Ohuimmalla todella kevyt ja hyvä tuntuma, mutta kytkinkin kuluu hurjempaan. Keskimmäinen paksuus on siitä väliltä.

Re: KTM EXC 125

30.1.2017 18:46

Noku nyt on semmone että ostin kotarin ja 100h sitte on vaihettu kiertokanki laakereineen jaa 260h sitte laakeroitu koko muu kone. :roll:

Re: KTM EXC 125

30.1.2017 18:49

Kysytääs tähän saman syssyyn, että paljon pytyllä ajaa noin suurinpiirtein. Ois tossa hyllyllä pölyttymässä yksi. Ja missä noita kiertokankia ootte vaihdellu ja mitä tulee hinnaksi?

Re: KTM EXC 125

30.1.2017 20:28

iemelii kirjoitti:Noku nyt on semmone että ostin kotarin ja 100h sitte on vaihettu kiertokanki laakereineen jaa 260h sitte laakeroitu koko muu kone. :roll:

Jossei pidä pahoja ääniä tai rohinoita, niin ei varmaankaam kannata avata :). Aina kun lohkot avaa, tulisi vaihtaa kampuran laakerit :nörtti: , niin hommasta tulisi kerralla heti paljon kalliimpaa :roll: . Jätät nyt avaamatta mutta vaikka vähän aikaistat seuraavaa alakertaremppaa :). Päätä asia kuitenki itse, minä jaan vain mielipiteeni asiaan :lol:

naapurinjerenpekonit kirjoitti:Kysytääs tähän saman syssyyn, että paljon pytyllä ajaa noin suurinpiirtein. Ois tossa hyllyllä pölyttymässä yksi. Ja missä noita kiertokankia ootte vaihdellu ja mitä tulee hinnaksi?

Sekin riippuu ihan käytöstä ja huollosta :D . Sylinteri on hetkessä pilalla jos ilmanputsaria ei muista pitää puhtaana/öljytä/ vaihtaa ja ajaa väärillä seoksilla ja/tai väärillä kaasuttimen säädöillä. Tällöin uusikin sylkkä on entinen alle sadan tunnin.

Oikealla huollolla :nörtti: (ne säädöt+seokset, ilmanputsari ja männänvaihdot) sekä oikeanlaisella koneen käytöllä sylinteri voi pysyä hyvässä kunnossa useita satoja tunteja, nicasil pinnoite on kuitenkin sen verran kovaa tavaraa oikein käytettynä. Eli on mahdotonta täältä sanoa missä kunnossa sylinterisi on :). Ainoa keino tietää se, on napata pytty irti ja kurkata sisälle onko pinnoitteet tallessa/ missä kunnossa. Näkyykö alkuperäiset pinnotus/hoonijäljet vai kiiltääkö pytty kuin papin kulli :lol: tai onko selvät kulumat pinnoitteessa

Kiertokangen vaihtoon tarvitsee prässin sekä kellotusvehkeet. Yleensä nämä+ammattitaito löytyy ihan suurimmasta osasta koneistamoista ja viimeistään pyörien huoltoon ja myyntiin perehtyneistä paikoista. Mainittakoon esim Motokeidas ja Motopalvelu. Merkkiliikkeessä/ pyöriin perehtyneessä vaihto maksaa ~70€ karkeasti. Ja tämä on siis työn osuus, uusi osa pitää olla mukana tai ostaa paikan päältä. Joku koneistamo saattaa tehdä ihan ~20-40€.