Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!
22.9.2008 18:46
tjaha se asia hoidossa. tappelua nokan kanssa ->
22.9.2008 20:30
Dodiih, tuli lauantaina tekemisen puuttessa vietettyä tovi autotallissa, tuloksena jonkinmoinen 2-1 putkisto cb:hen (2 alkup alkukäyrää + TD:n vaimentimen kuoret täytettynä reikäputkella & vaimenninvillalla + y-kappale + liitososat alkukäyrien ja y-kappaleen väliin)
Siitä pääseekin putkiston tuomiin havantoihin.
a) Näyttääpi rykäsevän mukavat savut pihalle korkeilla kierroksilla reippaasti kiihdyttäessä. Vain kiihdyttäessä, tasakaasulla ajettaessa ei mitään. Pitää vilkaista mäntiä tarkemmin kunhan saisin uuden nokkaketjun ja pääsisi sen vaihtamaan.
b) Yli 7000rpm kierroksilla pidempään tasakaasulla ajaessa alkaa kone pikkuhiljaa pätkiä jatkuvasti pahentuen, on kuin sytytystä katkottaisiin. Tuon huomasi vakioputkillakin mutta nyt kuuli selvästi että miten paljon se oikein vaikuttaakaan. Kaasareita tullut putsattua & säädettyä niin moneen otteeseen (nytkin kokeilin luonnollisesti eri säätöjä putkistoa laittaessa) että taidan vaihteeksi kiinnittää huomion sähköpuoleen. Tosin pitää vielä tarkistaa ettei bensansyöttö kaasareille takkuile DIY -bensahanan johdosta.
Puolilämpöisellä koneella tuota ei tuntuisi esiintyvän, en ole varma koska kylmä/puolilämmin kone & korkeat kierrokset eivät houkuttele suuremmin kokeilemaan...
23.9.2008 8:01
Tunturikuski kirjoitti:Dodiih, tuli lauantaina tekemisen puuttessa vietettyä tovi autotallissa, tuloksena jonkinmoinen 2-1 putkisto cb:hen (2 alkup alkukäyrää + TD:n vaimentimen kuoret täytettynä reikäputkella & vaimenninvillalla + y-kappale + liitososat alkukäyrien ja y-kappaleen väliin)
Siitä pääseekin putkiston tuomiin havantoihin.
a) Näyttääpi rykäsevän mukavat savut pihalle korkeilla kierroksilla reippaasti kiihdyttäessä. Vain kiihdyttäessä, tasakaasulla ajettaessa ei mitään. Pitää vilkaista mäntiä tarkemmin kunhan saisin uuden nokkaketjun ja pääsisi sen vaihtamaan.
b) Yli 7000rpm kierroksilla pidempään tasakaasulla ajaessa alkaa kone pikkuhiljaa pätkiä jatkuvasti pahentuen, on kuin sytytystä katkottaisiin. Tuon huomasi vakioputkillakin mutta nyt kuuli selvästi että miten paljon se oikein vaikuttaakaan. Kaasareita tullut putsattua & säädettyä niin moneen otteeseen (nytkin kokeilin luonnollisesti eri säätöjä putkistoa laittaessa) että taidan vaihteeksi kiinnittää huomion sähköpuoleen. Tosin pitää vielä tarkistaa ettei bensansyöttö kaasareille takkuile DIY -bensahanan johdosta.
Puolilämpöisellä koneella tuota ei tuntuisi esiintyvän, en ole varma koska kylmä/puolilämmin kone & korkeat kierrokset eivät houkuttele suuremmin kokeilemaan...
Miten rankasti se sitä savua pöläyttää? Onko se sellanen pikku tupsahdus vai ihan tyyliin viritetyt dieselautot? ja minkä väristä savua? Mustaa vai sinistä? Omakin CB tuhautteli kiihdyttäessä savua, enkä kyllä kiinnittänyt siihen sen kummempaa huomiota, kun muuten pyörä pelasi ok. Se voisi johtua vuotavista venttiilivarren kumeista, tai sitten tosiaan niistä m-renkaista.
Sulla kun on t-malli, niin katkojankärkiin minä kiinnittäisin huomiota.
Mulla on sitten edelleen TD-malliin melkein kaikki osat myytävänä.
23.9.2008 12:44
Ihan sinistä savua, öljyä siis polttelee. Sen verran savuttelee että huomaa, mutta ei erityisen pahasti. Joko tuo on tyypillistä cb:lle taikka sitten männänrenkaissa häikkää, uudet männät, m-renkaat, venttiilit, ohjurit, venttiilivarrenkumit kuitenkin jo vaihdettu. Se tuossa eniten arveluttaa että en joko ennen huomannut savutusta tai se on alkanut viimeaikoina.
Sytyspuolta on tullut jo jonni verran tarkasteltua, edellinen omistaja oli vaihtanut uudet kärjet mutta pitänee piruuttaan kokeilla vanhoilla vielä. Sytytys säädetty kohdilleen strobon avulla, ennakonsäätimen toiminen tarkistettu (t-mallin mekaaninen keskipakoennakkosäädin), puolat mitattu ynnä muuta pientä tullut jo kateltuakin.
23.9.2008 13:47
No, ainakin CB:hen on ollut materiaaliviallisia m-renkaita myynnissä, että sekin voisi olla.
23.9.2008 13:55
Jos alkuperäisiä renkaita ollut materiaalivikaisena vuoden -96 tienoilla niin sekin lienee mahdollista. Eipä tuo taida konetta avaamatta selvitä.
Miten tuo materiaalivikaisuus renkaissa ilmenee, renkaat väsähtävät/murenevat?
27.9.2008 19:09
nyt kusi jotain kokouskessa
kampiakselista kun pyörittele myllyä, ihan sulavasti pyörii mutta takeltaa yhdessä kohtaa, siinä missä nokka akselin lovi näyttää alas, siihen selvästi vähän tarraa ja sitten taas pyörähtää kunnolla.
mikä kusee ?
28.9.2008 22:23
Takerteleeko aina tasan yhen kampiakselin kierroksen välein? Ettei vain olisi venttiilien ajotukset päin persettä?
2.10.2008 19:22
Mahtaisiko kenelläkään olla tietoa CB TD:n sytytysennakon kulusta?
4.10.2008 18:42
Soliferpoika kirjoitti:Takerteleeko aina tasan yhen kampiakselin kierroksen välein? Ettei vain olisi venttiilien ajotukset päin persettä?
joo se vehe oli ny siinä hetkeks, tais männänrengas katketa. Avaan huomenna. ( stna en kerenny käynnistämään edes)
18.10.2008 13:08
Sain vihdoin sen verran aikaan että aloin nokkaketjua vaihtamaan, samalla tietenkin vilkaisin männät...
Kysymys onkin että onko keinoa erottaa öljystä ja liian rikkaasta seoksesta johtuva karsta, sitä nimittäin oli molempien mäntien päällä ja kannessa melkoisen paljon. Männissä ei näkynyt mitään ohipuhallusjälkiä taikka kulumaa, öljyrengas vaikutti ainakin ulkoisesti ehjältä. Karstaa on sen verran paljon että veikkaan sitä päässeen venttiilienkin väliin. Pitää venttiilejä puhdistellessa varmaan vilkaista hiukan tarkemmin missä kunnossa venttiiliohjurit ja venttiilivarrenkumit ovat, männät näyttävät minusta sen verran siisteiltä että epäilen mahdollisen öljyn ajautuvan palotilaan muuta kautta.
Liian rikas seoskin lienee mahdollinen, joskin kuulostaa hiukan epätodennäköiseltä (90 pääsuuttimet, neulaa laskettu alkuperäisasetuksesta pykälällä. 88 ja 90 pääsuuttimilla ei tuntunut käytännössä mitään eroa, tosin tästä pienemmillä en kokeillut)
"Uudessa" käytetyssä nokka-akselissa ei näkynyt mitään kulumisen merkkejä, ei myöskään muualla venttiilikoneistossa. Olisiko vanhasta sitten yksinkertaisesti karkasu pettänyt kuten arvelinkin.
18.10.2008 23:34
eli oon ostamassa vuosmallin -08 cbr jolla on kaaduttu ja se on poistettu rekisteristä niin mitä kustantaa sen uudeelleen kilpiin laittaminen ? tietenkin osat mitä tarvii mut mitä nuo itse rekisteröinti kulut ja tuleeko siihen vielä jotain veroja ?
19.10.2008 13:06
al|u kirjoitti:eli oon ostamassa vuosmallin -08 cbr jolla on kaaduttu ja se on poistettu rekisteristä niin mitä kustantaa sen uudeelleen kilpiin laittaminen ? tietenkin osat mitä tarvii mut mitä nuo itse rekisteröinti kulut ja tuleeko siihen vielä jotain veroja ?
Kahtelehan topici uudelleen.
20.10.2008 20:24
jaaha oma cb pian taas kasassa. kone jumitti koska oli staattorin magneettiin jäänyt metalliholkki ( semmonen mikä tulee lohkojenkin väliin) noh, kiva ettei sen enempää.
23.12.2008 13:10
satuin eksymään tänne topicille ja ajattelinpahan itsekin alottaa kesän alussa cb:N laiton jos siitä vielä liikkuvan saisi =)