Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!
1.8.2012 12:21
Hyvää päivää. Elikkä semmoseen asiaan kiinnitin huomiota ku eile ajelin. Kun ajaa isoimmalla vaihteella ja kierrokset n.5-6 tuhannessa, rupeaa mito ns. röpöttämään hirveän paljon. Tekee samaa myös kun ajelee 1-3 vaihteella kaupungissa, kierrokset on silloin alle tuon 6 tonnin. Mutta sitten kun pistää pienempää silmään ja nostaa kierroksia yli 7 tuhannen, on meno taas ihan normaalia. Vapaalla kun kierrättelee niin ottaa kierroksia ihan normaalisti ja muutenkin naukuu niinkun pitää... Muuten tuntuu että pyörä on jopa pirteämmässä kunnossa kuin ennen
1.8.2012 19:10
Saako jostai pääkaupunkiseudulta mitoon pääsutiinta kokoa väliltä 125-130, eli ilmeisesti 128 ainakin valmistetaan, mistä mahtaisi saada? stormilla ei ainakaan ollut
3.8.2012 18:33
Mikäs vois olla, kun yrittää käynnistää niin solenoidi vaan naksahtaa? Akun tilalla oli käynnistyksen yrityksessä tietokoneen virtalähde ja se menee aina pois päältä jos tulee oikkari ja aina, kun painaa startin namiskaa niin soelnoidi naksahtaa ja poweri sammuu.
3.8.2012 19:01
Startti moottorin teho on 500W(W.S.M:n mukaan), jos powerista ei löydy yhtä paljon tehoa pelkästään +12V lähdöstä niin ei ole toivoakaan saada sillä starttia pyörähtämään. Startatessa solenoidi kytkee akun suoraan starttimoottoriin ja akulta otetaan useita ampeereja virtaa. Ihan mikä tahansa tietokoneen poweri ei pysty antamaan paljon virtaa pelkästään +12V lähdön kautta ja sen sisäinen suojaus mekanismi kytkeytyy ja sammuttaa powerin. Ylivirtasuojaukset virtalähteissä kytkeytyvät todella nopeasti(millisekunneissa), joten startti ei ehdi pyörähtää vaikka virtaa kulkeekin hetken.
Jos sama toistuu akun kanssa ja selvästi akku on oikosulussa, johdot lämpeää ym... Niin etsi oikosulkuja yleismittarilla. Jos startti ei pyöri, mutta akku ei ole oikosulussa niin etsi kytkemättömiä johtoa, mittaa starttimoottorin resistanssi(Lähellä nollaa ohmia), tarkista startin hiilet ja mittaa solenoidin resistanssi kun se kytkee(Alle 1 ohmi).
3.8.2012 20:38
Yks hyvä on myös tarjota esim. auton akuista kaapeleilla virtaa suoraan startille. Miinus koneen korvaan ja plussa startin liittimeen. Jos startti pyörii on joko solenoidissa tai piuhoissa vika, eli Aramidin ohjeilla sen jälkeen, jos ei pyöri niin startti pöydälle ja tutkimaan.
4.8.2012 19:47
Startti pyörii kun iskee auton akun kiinni, mutta, kun iskee sen moottoriin kii nii ei pyöri. Virtaa tulee startille mutta jostain syystä ei maadota. Mistä toi ees maadottaa? Noista pulteista vai? Pitääkö muutakun solenoidin naksua. Kaaviossa näkyy joku starter control box joka näyttää ihan releeltä, mutta se ei naksu ja näyttää yleismittarilla 3 johtoon että siellä on oikkari/maa.
4.8.2012 21:01
Ettei olis se kuuluisa hiilisilta
(ei se sen kuuluisampi ole, mulla vaan vika oli siinä)
4.8.2012 21:55
Sitä vaan ihmettelen ku starttas iha nätisti ennen ku purettii koko paska
5.8.2012 21:53
Tietäiskö kukaa liikettä Oulun alueelta josta sais miton osia?
6.8.2012 21:57
Mikzsu kirjoitti:Hyvää päivää. Elikkä semmoseen asiaan kiinnitin huomiota ku eile ajelin. Kun ajaa isoimmalla vaihteella ja kierrokset n.5-6 tuhannessa, rupeaa mito ns. röpöttämään hirveän paljon. Tekee samaa myös kun ajelee 1-3 vaihteella kaupungissa, kierrokset on silloin alle tuon 6 tonnin. Mutta sitten kun pistää pienempää silmään ja nostaa kierroksia yli 7 tuhannen, on meno taas ihan normaalia. Vapaalla kun kierrättelee niin ottaa kierroksia ihan normaalisti ja muutenkin naukuu niinkun pitää... Muuten tuntuu että pyörä on jopa pirteämmässä kunnossa kuin ennen
Mulla tekee tota ihan samaa. Vika on kait säädöissä?
9.8.2012 21:31
Mistäs noi kaasarin jäähytysletkut tulee, kun en oo vielä löytäny niille paikkoja. Vissii iha hyvä olla ne kiinni ettei lykkää jäähynesteitä kokonaa ulos?
10.8.2012 0:50
Terve! Olen tossa juuri ostamassa mitoa vuosimallia -07, niin onko kyseistä vuosimallia oleva / mitot yleensä luotettavia?
10.8.2012 7:44
On ne kunhan käyttäjä tietää mitä tekee. Kovin usein näiden kanssa ei tiedä.
25.8.2012 20:47
Vastaampa silti, vaikka kysymys onkin esitetty kaksi viikkoa sitten:
Kyllä mito on luotettava pyörä ja varma matkakumppani oikein huollettuna.
Näinhän se on joka pyörän kohdalla, aivan sama onko tahteja kaksi, neljä tai vaikka
sata! Jos kulkupeliään ei huolla, niin ongelmiakin rupeaa pitemmän päälle kasaantumaan.
Itse olen hyvin tyytyväinen omaan Cagivaani ollut, aina toiminut niinkuin pitääkin.
Ja näin offtopiccina voisin todeta, että pyörästä olisi aika luopua,
joten tsekatkaas ilmoitukseni, jos vaikka jotakutakin kiinnostas.
http://www.motot.net/talli/ajoneuvot/ca ... 5/id26493/
29.8.2012 0:23
Tarvittaisiin pikaista apua tuon pakoaukon-säätimen kanssa! Eli virrat päälle laittaessa liike jää hieman vajaaksi. Ala-asennosta ylä-asentoon ei jaksa servon voimintäysin mennä, joten todennäköisesti laippa jää hieman auki. Alavääntöjä löytyy ja piikin nappaa, mutta puhti loppuu äkkiä piikin jälkeen? Voiko syynä olla vain karstainen laippa? Sillä laipan saan kuitenkin käsin vaijereista lukittua yläasentoon, jolloin puhtia riittää sinne punarajalle saakka. Auttaisiko pelkkä cts:n mekaanisten osien puhdistus asiaan?