Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: TM 125cc

11.8.2011 8:48

Larz kirjoitti:juu itellä kans luultavasti eessä tuo valopuolan laitto koska pyörään on vaihdettu " pvl sähköt crossipyörästä" myyjän mukaan, niin mitä kaikkea tarvii vaihtaa että saan valot toimimaa? myyjä puhu lisäpyörittäjästä mut mitein et onnistuisko pelkällä puolan vaihdolla? :nolo:


siihen vauhtipyörän päälle kiinnitetään ne sähköt härvelit, ainakin niin ymmärsin purolta. n.300e muistaakseni maksaa uutena.
itsellä sama pyörä.

Re: TM 125cc

11.8.2011 14:00

Siihen vauhtipyörän päälle tulee sellainen magneetti roottori ja jos on crossimallinen magneeton koppa ni se tarvitsee vaihtaa. Siihen koppaan tulee kiinni se valopuola. Käämiminen tapahtuu seuraavasti: Ostetaan 0,8mm lakattua kuparilankaa n 10m ehkä reilu maksaa n 5-10e sitten puretaan vanhat käämit pois sivuleikkurit ja rautasaha tms on kätevä sitten levitetään lakkaa, epoksia tms siihen metallin päälle (valopuolan runko) suojaamaan tai isoa kutistemuovia niihin kohtiin mihin käämiä tulee. Sitten vaan aletaan käämimään lankaa 12kierrosta per tappi ja sitten kun siirrytään seuraavaan niin vaihdetaan langan suuntaa eli pyöritetään toiseen suuntaan niinkauan että on kaikki käämitty ja 1 kierros mennyt sitten poikkastaan ylim lanka siinä sitten on 2 kuparilangan päätä joihin syntyy vaihtosähköä. Sitten täytyy viela lakata/liimata kuparilankaa jottei se pääse liikkumaan ja koskemaan roottoriin tms. Ja siellä kun on ne suojat jotka estävät lankaa liusumasta roottoriin niin ne menevät vähän pakosti irti kun käämejä irroittaa mutta ei niillä ole niin väliä mutta ne kannaattaa yrittää säästää joista johdot lähtevät koska niihin laitetaan ne kuparijohdon päät. JA HUOM ennen kuin alkaa uusiksi käämimään niin kannattaa koikeilla yksi juttu. Jännitteensäätimelle menee 3 johtoa 2 keltaista 1 punainen mutta vain toinen keltainen ja punainen on kiinni niin irroitetaan toinen keltainen ja laitetaan se toinen tilalle silloin saattaa alkaa toimimaan valot.
jos mun selityksestä ei saa selkoa niin jos tämä auttaisi: http://teamvirkki.1g.fi/www/tekniikka/E ... puola.html

Re: TM 125cc

11.8.2011 19:32

Onkohan kotarissa ja temmissä sama takajarrulevyjen jako? Vai mistähän sais temmin jaolle sopivan 220mm jarrulevyn? Ei oikeen löydy netistä mistään tuota jakoa.

prkl

11.8.2011 20:03

Puro oli unohtanu laittaa vauhtipyörän mukkaan ku palautti osat :P huomenna vasta ajoon, jospa se vanhus jaksais toimia :D

Re: TM 125cc

11.8.2011 22:02

Poutti kirjoitti:Onkohan kotarissa ja temmissä sama takajarrulevyjen jako? Vai mistähän sais temmin jaolle sopivan 220mm jarrulevyn? Ei oikeen löydy netistä mistään tuota jakoa.

Itselläni on hussen levy tartti vähä kiinnityskohtii levittää 1mm ulospäin et meni

Re: TM 125cc

12.8.2011 0:03

Pikkuveli kirjoitti:Siihen vauhtipyörän päälle tulee sellainen magneetti roottori ja jos on crossimallinen magneeton koppa ni se tarvitsee vaihtaa. Siihen koppaan tulee kiinni se valopuola. Käämiminen tapahtuu seuraavasti: Ostetaan 0,8mm lakattua kuparilankaa n 10m ehkä reilu maksaa n 5-10e sitten puretaan vanhat käämit pois sivuleikkurit ja rautasaha tms on kätevä sitten levitetään lakkaa, epoksia tms siihen metallin päälle (valopuolan runko) suojaamaan tai isoa kutistemuovia niihin kohtiin mihin käämiä tulee. Sitten vaan aletaan käämimään lankaa 12kierrosta per tappi ja sitten kun siirrytään seuraavaan niin vaihdetaan langan suuntaa eli pyöritetään toiseen suuntaan niinkauan että on kaikki käämitty ja 1 kierros mennyt sitten poikkastaan ylim lanka siinä sitten on 2 kuparilangan päätä joihin syntyy vaihtosähköä. Sitten täytyy viela lakata/liimata kuparilankaa jottei se pääse liikkumaan ja koskemaan roottoriin tms. Ja siellä kun on ne suojat jotka estävät lankaa liusumasta roottoriin niin ne menevät vähän pakosti irti kun käämejä irroittaa mutta ei niillä ole niin väliä mutta ne kannaattaa yrittää säästää joista johdot lähtevät koska niihin laitetaan ne kuparijohdon päät. JA HUOM ennen kuin alkaa uusiksi käämimään niin kannattaa koikeilla yksi juttu. Jännitteensäätimelle menee 3 johtoa 2 keltaista 1 punainen mutta vain toinen keltainen ja punainen on kiinni niin irroitetaan toinen keltainen ja laitetaan se toinen tilalle silloin saattaa alkaa toimimaan valot.
jos mun selityksestä ei saa selkoa niin jos tämä auttaisi: http://teamvirkki.1g.fi/www/tekniikka/E ... puola.html


okei, no onnistuuko tuo käämittäminen tehdä vanhalle staattorille vai pitääkö ostaa uusi runko sitä varten?

Re: TM 125cc

12.8.2011 21:48

siis ideahan on siinä että korjtaan vanha ettei tarvi ostaa sitä uutta ja eihän sitä uutta kantsi tuhota sen takii et sais käämiä uusiks :D

Re: TM 125cc

13.8.2011 0:48

ookkei , nytte alan ymmärtämään :D no vielä semmosta varmistan et onko se mahdollista tehdä vanhaan staattoriin, koska pyörässä ei ole valopuolaa kiinni, vaan se on pelkälle sytytykselle tarkoitettu. ? et saako valot toimimaan tällä tavalla? :D

Re: TM 125cc

13.8.2011 2:07

Larz kirjoitti:ookkei , nytte alan ymmärtämään :D no vielä semmosta varmistan et onko se mahdollista tehdä vanhaan staattoriin, koska pyörässä ei ole valopuolaa kiinni, vaan se on pelkälle sytytykselle tarkoitettu. ? et saako valot toimimaan tällä tavalla? :D

Periaatteessa on mahdollista koska siinä virtapäässä on ns. tyhjää tilaa käämeille että sais sen siihenki tehtyä.

Re: TM 125cc

13.8.2011 13:18

Joo siellä on tilaa mihin saa käämittyä mutta en usko että saa tarpeeksi virtaa valojen ja vilkkujen pyöritykseen mutta jotkut ovat sitäkautta ottaneet lisätehoa valoille.

Re: TM 125cc

14.8.2011 13:24

Nonii eilen kävi kivasti tollaisessa hitaassa kiihdytyksessä yhtäkkiä ketjut tippus, no laitoin takas ja ihmettelin hommaa et ketjutkin olin juuri kiristänyt ja ketjulinjat ihan ok ja ei ole ikinä ketjuja tiputtanut. No sitten kun lähdin ajamaan kerkesin ajaa 1m ku huomasin et takavanne voblaa ni pysähdyn ja koitan takavannetta heittelehtii monta cm kumpaankinsuuntaan :lol: Tänään avaan saa nähä mitä damagea tullut.

Re: TM 125cc

14.8.2011 14:02

Oiskohan vaan takapään laakeri korkannu?

Re: TM 125cc

15.8.2011 9:15

Pikkuveli kirjoitti:Nonii eilen kävi kivasti tollaisessa hitaassa kiihdytyksessä yhtäkkiä ketjut tippus, no laitoin takas ja ihmettelin hommaa et ketjutkin olin juuri kiristänyt ja ketjulinjat ihan ok ja ei ole ikinä ketjuja tiputtanut. No sitten kun lähdin ajamaan kerkesin ajaa 1m ku huomasin et takavanne voblaa ni pysähdyn ja koitan takavannetta heittelehtii monta cm kumpaankinsuuntaan :lol: Tänään avaan saa nähä mitä damagea tullut.
ei saa vääristellä asioit, se oli mä ku ajo ;) takapyörän laakerihan siellä oli räjähtänyt :D

Re: TM 125cc

15.8.2011 13:27

No sää sen paskoit vittu

Re: TM 125cc

15.8.2011 13:56

Joo siis laakerihan iha selvästi oli rikku ja kun avasin ni kuulat oli lähteny kävelemään rattaanpuoleisesta laakerista :D